واحد فعالیتهای رسانهای حزب ا… لبنان به گفته مدیر این موسسه کاری شبیه به حوزه هنری ایران را انجام میدهد. این واحد که یک موسسه با حوزههای کاری فراوان در مباحث رسانهای و هنری است در حقیقت اتاق فکر تولیداتی از این دست در حزب ا… محسوب میشود. گفتوگوی یک ساعته ما با دکتر علی ظاهر، مدیر این موسسه بیشتر به بیان برخی از جزئیات فعالیتهای این واحد گذشت. در میان صحبتهای او آنچه بیش از هرچیز نمایان بود تاکید آنها بر رعایت کردن خطوط قرمز شرعی در تولیدات هنری بود. او البته گلههایی هم از هنرمندان و فعالان رسانهای در ایران مطرح کرد. در ادامه گفتگوی ما با وی را میخوانید:
آقای دکتر علی ظاهر قبل از اینکه در این مکان خدمت شمابرسیم، درباره نوع عملکرد شما تعاریف زیادی شنیده بودیم. اما بهتر این است که خود شما فعالیتهایی که در اینجا انجام میدهید را تشریح کنید تا بپردازیم به ادامه مصاحبه.
بسم ا… الرحمن الرحیم. خوش آمدید به خانه خودتان، موسسه فعالیتهای تبلیغاتی و هنری حزب ا…. این موسسه، ۸-۷ سال قبل تاسیس شده است و به شورای اجرایی حزب ا… و سیدهاشم صفی الدین (از اعضای شورای مرکزی حزب ا…) وابسته است. پس از درگیری با اسرائیل و پیروزیهایی که داشتیم نیاز به موسسه هنری احساس شد. به خصوص پس از تولد المنار و روزنامه الانتقاد رهبر حزب ا… در پی موسسهای هنری و تبلیغاتی بود. در آن شرایط که حزب ا… وضعیت امنیتی و اطلاعاتی سخت تری داشت وجود موسسهای بسیار پیشرفته از نظر مدیا و موسیقی و کتاب، برای نشر ادبیات مقاومت بسیار موثر بود. ما معتقدیم حزب ا… پیامی دارد و آن پیام فکر حزب ا… و اندیشه مقاومتی است که توسط امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی تبیین شده و میشود.
این روشها چیزی غیر از اماکن تبلیغاتی مثل مسجد بود واین یعنی استفاده از روشهای جذاب برای نشر فرهنگ مقاومت. وقتی این موسسه تاسیس شد ما در چند معاونت شروع به کار کردیم. مهمترین آن حوزه هنری بود شبیه حوزه هنری ایران، به نام «الرسالة» که مجوز رسمی نیز از دولت لبنان گرفته است. ما همچنین چندین کمیته وابسته به حزب ا… داریم. مثلا اگر بخواهید کنسرت موسیقی اجرا کنید، به نام حزب ا… نیست، یعنی ما در کنار حزب ا… کار میکنیم اما نه به نام آن. لبنان کشوری است که از لحاظ طوایف و مذاهب و احزاب سیاسی بسیار متنوع است به همین علت ما نیاز به داشتن موسسهای برای جذب همه داشتیم و لذا این مجموعه را تشکیل دادیم. در مجموعه «الرسالة» موسیقی، سریال، نمایشگاه، تئاتر، آموزش هنر و ارشاد هنری، تولید فیلمهای سینمایی، تلویزیونی و مستند از مقاومت داریم.
مجموعه دیگری نیز به نام «انصار الشهداء» داریم. یک کمیته رسمی به نام احیای تراث مقاومت (احیای میراث مقاومت) با مجوز رسمی که بر روی زندگی ۱۸۰۰ شهید کار میکنیم. هدف این مجموعه حفظ خاطرات شهداست. تا کنون به لطف خداوند توانستهایم اطلاعات ۸۰۰-۷۰۰ شهید را در بانک اطلاعاتی ثبت کنیم و آثار به جا مانده از آنها را ساماندهی کرده و دراختیار کسانی قرار دهیم که خواهان مطالعه و تحقیقات درباره آن هستند.
این اطلاعات را چگونه جمع آوری میکنید؟
این اطلاعات را در دو مرحله جمع میکنیم. در گام اول جمع آوری اطلاعات از خانواده شهداست و در گام دوم با جمع آوری آثار شهیدان مقدمهای برای تولید فیلم، کتاب و پوستر را فراهم میکنیم. این مجموعه قبلا زیر مجموعه بنیاد شهید بود که خدماتی به فرزندان شهداء و بنیاد شهید ارائه میداد. برخی از پروژهها نیز به پایان رسیده است. به عنوان مثال آثار شهید سیدعباس موسوی، در حال حاضر به اتمام رسیده است. ما خاطرات ایشان را حتی زمانی که در افغانستان بودند، از طریق دوستان ایشان تهیه و تکمیل کردیم. در حال حاضر کل سخنرانیهای سیدعباس از تولد تا شهادت در بانک اطلاعاتی موجود است. همچنین درباره زندگی شیخ راغب حرب و حاج عماد مغنیه نیز فعالیتهایی را آغاز کردهایم.
داشتید فعالیتهای موسسه را بیان میکردید. سومین کار شما چیست؟
فعالیت سومی که ما انجام میدهیم تهیه یادمانهای مقاومت است. جمع آوری تاریخ شفاهی و همه امور وابسته به مقاومت را از یک سال پیش از این شروع کردیم. اینها غیر از بانک اطلاعاتی است. تا کنون موفق به چاپ سه کتاب برای ترویج فرهنگ ادبیات مقاومت در حوزه کودکان شدهایم. ۱۲ جلد از داستانهای کوچک مقاومت به نام قلم الرصاص (قلم سربی) به زبانهای مختلف فارسی و انگلیسی هم چاپ شده است.
فعالیت چهارم مربوط به تبلیغات مردمی است. در جامعه لبنان باید حزب ا… را به مردم معرفی کرد. برای این کار لوگوهای خیلی زیبا و مختلف میسازیم، تبلیغات مردمی و میدانی داریم و جشنهای مختلفی را برگزار میکنیم. در عاشورای آینده طرحهایی داریم؛ مثلا جمع آوری سخنرانیهای مختلف را که میتوان این مجموعه را تبدیل به پکیج کرده و آن را منتشر کنیم. سیدحسن تمامی این فعالیتها را تأیید میکند. ما باید رسالت خود را اعلام کنیم و اگر ما کار را نکنیم، دیگران شروع به کار میکنند وآن موقع حزب ا… خوب معرفی نمیشود. در سالگرد شهدا، از یک ماه قبل، جلسه میگیریم و ظرفیتها را میسنجیم و آن را تبدیل به لوگوی تبلیغاتی میکنیم و بعد ۲ نمونه را برای سیدحسن میفرستیم. پس از چند جلسه به شعار ثابتی میرسیم و آن را تبدیل به فیلم و تیزر میکنیم واین تیزر را در المنار پخش میکنیم یا لوگوی آن را در روزنامهها چاپ میکنیم و همچنین در تابلوی پشت سر سیدحسن چاپ میشود. این شیوه در اروپا هم اجرا میشود و مخاطبان را هدایت میکنند. پس از جنگ ۳۳ روزه، در محرم پیشنهاد کردیم که لوگوی ما «هیهات من الذله» باشد. این فعالیتها در واقع هماهنگیهای لازم بین گروههای تبلیغی حزب ا… ایجاد میکند.
پنجمین فعالیتی که انجام میدهیم معرفی آثار باقی مانده از جهاد و نبردها به علاقه مندان و به ویژه جوانان است. در حقیقت نوعی مدیریت توریسم یا زائران مناطق جنگی را انجام میدهیم. در این حوزه چند پروژه داریم مانند میلیتا؛ چیزی شبیه به راهیان نور که در ایران انجام میشود. اکنون پروژه «زندان خیام» را شروع کردیم. بعد از آزادسازی جنوب لبنان اسرائیلیها سعی کردند آن را نابود کنند به خصوص در جنگ ۳۳ روزه و ما اکنون در حال بازسازی آن هستیم. پروژه دیگر در مارون الراس است. در بنت جبیل و بعلبک هم طرحهایی داریم. در بیروت هم طرح موزه مقاومت هم داریم.
میلیتا چه زمانی افتتاح شد و چقدر بازدید کننده دارد؟
میلیتا را خود سیدحسن افتتاح کرد و تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازدید کننده داشته است که نیمی از آنها خارجی هستند. در مارون الراس یک پارک سیاحتی بدون نشانههای مقاومت را جمهوری اسلامی احداث کرد و اکنون سعی داریم که المانهای مقاومت را در آنجایگزین کنیم چون مارون الراس از محورهای اصلی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه بود. من این نکته را باید تاکید کنم که حزب ا… بر تمامی این فعالیتها نظارت فنی میکند. در بقاع و در بعلبک همه شعبه داریم و خدمات میدهیم. کمک به نهادهای فرهنگی حزب ا… در جنوب هم زیر نظر ماست. تولید روزنامه، تولید فیلم و کلیپ هم داریم مثلا اگر المنار بخواهد کلیپ پخش کند باید بفرستد به ما و اجازه پخش آن را ما صادر میکنیم، چون بخش تهیه و پخش فیلم مربوط به مقاومت در حوزه وظایف ماست.
هماهنگی این فعالیتها سخت نیست؟ برای نسل جدید هم فکری کردهاید؟
برای نسلهای جدید و غیرجدید اساتیدی از لبنان و ایران داریم. با صداوسیما و ارشاد و حوزه هنری ایران همکاری داریم و در این حوزه چندین تفاهم نامه امضا کردهایم. همچنین تولیدات مشترک سینمایی با ایران داریم. تفاهم نامهای با قرارگاه خاتم الانبیاء داریم که که بخشی از زائران راهیان نور را برای دیدن آثار مقاومت به لبنان بیاورند. در این دو سال از طریق حج و زیارت و سازمانهای توریستی در ایران و سوریه حدود ۲۰۰ هزار ایرانی آمدهاند و میلیتا را دیدهاند. طرحی برای ایجاد فروشگاه، تله کابین و مراکز تفریحی در جنوب لبنان داریم و میخواهیم از یک میلیون و دویست هزار نفری که هر سال به سوریه میآیند، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر را به لبنان بیاوریم تا این مناطق را ببینند. در حوزه سایبری هم دو سایت میلیتا و آثار شهدا داریم که هم اکنون به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی قابل دسترسی است.
درحوزه مخاطبشناسی چه اقداماتی انجام دادهاید؟
برای مخاطبشناسی نیز کارهای زیادی کردهایم. ما میدانیم که نباید موسیقی را به مانند غربیها ترویج دهیم. ما در محتوای کتابهای درسی در لبنان اشکال میبینیم لذا سعی کردهایم که در همین مدت کوتاه بسیاری از مشکلات را حل کنیم و البته ادعا نداریم که همه مشکلات را دیدهایم و یا برای همه راه حل داریم اما سعیمان را میکنیم. طرحهای جذابی داریم. مثلا پنج سرود برای حضرت مریم، برای فلسطین و حضرت مسیح سرودهایم و در این سرودهها ما با زبان مسیحیان با آنها صحبت کردیم، لذا به مشترکات زیادی با مسیحیان رسیدهایم. در تمام حوزههای هنری، تجسمی، شعر، موسیقی و تئاتر هم وارد شدهایم و فکر میکنم باید بیشتر هم کار کنیم. ما جهت گیری خود را پیدا کردهایم. سیدحسن موضوع عاشورا و امام حسین (ع) و سینه زنی و شهدا را اولویت ما قرار داده و تولیدات ما هم این اولویت را دنبال میکند.
خط قرمزهای شما در این تولیدات چیست؟
ما خطوط خاصی برای کارهایمان داریم؛ مثلا اجازه نمیدهیم که زنان گروه ارکستر ایجاد کنند و سرود بخوانند، اما در ایران این خطوط وجود ندارد. چند روز پیش که من در تهران بودم (زمستان ۱۳۹۰) در تالار وحدت یک گروه ارکستر زن، سرود اجرا کردند، این نوع کار در لبنان و حزب ا… پذیرفتنی نیست. رعایت خط قرمزها به ما کمک میکند که فرهنگ خودمان را بشناسیم. ما نظرات رهبر انقلاب اسلامی را کاملا رعایت میکنیم و عرف جامعه را هم میدانیم. برای هر کنسرت موسیقی، نمایشگاه و هر مجموعه هنری اهدافی را مشخص میکنیم و با رعایت خط قرمزها و عرف جامعه به تولید آن بر اساس اهداف تعیین شده میپردازیم.
هیچگاه به این فکر نکردهاید که اگر از خط قرمزها عبور نکنید در کارهایتان جذابیت نخواهید داشت؟
نه! چرا این گونه باشد؟ برای ما سخنرانیها رهبر انقلاب اسلامی خط قرمز اصلی است. خط قرمز قرمز قرمز قرمز فعالیتهای ما صحبتهای ایشان است.
در حوزه جنگ نرم باید به این مهم اشاره کنم که در واقع تمامی فعالیتهای ما در جبهه جنگ نرم است. ما با نامی غیر از حزب ا… وارد کشورهای اروپایی شدهایم و کار میکنیم که این خود شرکت در جنگ نرم است.
فکر میکنید در ایران توانستهایم آن طور که باید و شاید در حوزه فعالیتهای رسانهای و هنری بری حزب ا… و جریان مقاومت کار کنیم؟
کارهایی از ایران مثل مجموعه شهیدآوینی، نادرطالبزاده و… برای روایت فرهنگ مقاومت آمدند، کارهایی هم کردند که تاحدی خوب بود اما هنوز کار فاخری دیده نشده است تا مقاومت را معرفی کند. هر کس معتقد است که کتاب میتواند مقاومت را به نسل سوم و چهارم منتقل کند، بیاید و در لبنان کار کند، ما هم کمک میکنیم تا آثار فاخری تولید شود.
من به وزیر ارشاد هم گفتهام که باید گروههایی که میخواهند به لبنان بیایند، باید بدانند برای چه هدفی میآیند. و در آخر باید بگویم شما هرچه در فضای مجازی، سینما و تولیدات فرهنگی کار کنید، کم است و مردم هنوز هم تشنهاند.
Sorry. No data so far.