احمدرضا درویش از فیلمسازانی است که از پس از انقلاب اسلامی و همراه با آغاز دوران دفاع مقدس گام به عرصه سینما گذاشت. این کارگردان به همراه بسیاری از فیلمسازان نوپای دهه ۶۰ و کارگردانان نسل انقلاب همچون ابراهیم حاتمی کیا، زنده یاد رسول ملاقلیپور، کمال تبریزی و مجید مجیدی کار خود را با ساخت فیلم از دوران دفاع مقدس آغاز کرد؛ هرچند که وی در اصل و اساس فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ در صدا و سیما آغاز کرده و پس از سه سال تجربه اندوزی فیلمنامه قابل توجه فیلم «کانی مانگا» را به رشته تحریر درآورد تا استعدادهای خود را در عرصه نویسندگی به تصویر کشد و در نهایت این فیلمنامه به کارگردانی زنده یاد سیف الله داد به یکی از تاثیرگذارترین آثار دفاع مقدس تبدیل شد.
وی در دهه ۶۰ علاوه بر نویسندگی در عرصه سینما به نویسندگی نمایشنامه نیز گرایش داشت تاجایی که نمایشنامه «حکایت اول – زنجیرهای ابریشمی» را در سال ۱۳۶۴ به رشته تحریر در آورد.
درویش در نخستین تجربه سینمایی خود، فیلم «آخرین پرواز» را نویسندگی و کارگردانی کرد و این اثر به دلیل نگاه جدید به عرصه سینمای دفاع مقدس و روایتی نو از دشواریهای خلبانان در این دوران با استقبال منتقدان و مخاطبان روبه رو شد.
این کارگردان پس از این اثر به سراغ فیلم «ابلیس» رفت و این بار اثری را با درونمایه جاسوسی به تصویر کشید که البته این فیلم نتوانست به موفقیتهای فیلم آخرین پرواز دست یابد.
دهه ۷۰ برای درویش با فیلم سینمایی «کیمیا» معنا پیدا کرد. درویش در این اثر تصویری از یک اسیر را پس از دوران دفاع مقدس به تصویر کشید.
«کیمیا» پایه و اساس تولید فیلمهای فاخر بعدی درویش شد تا جایی که درویش پس از این فیلم، «سرزمین خورشید»، «متولد ماه مهر» و «دوئل» را ساخت که به عقیده کارشناسان این اثر سینمایی به عنوان برترین آثار سینمای ایران محسوب میشوند.
از نکات قابل توجه در کارنامه کاری درویش به عنوان فیلمساز، نگاه خاص وی به دوران دفاع مقدس است که به نوعی در همه آثارش به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم دیده میشود.
درویش در عین حال در همه آثار خود از خلق قهرمان یا ضد قهرمان دوری کرده و در همه فیلمهایش چند شخصیت به موازات هم اتفاقی را رقم زده و یا در انجام یک حادثه بزرگ با یکدیگر همراه هستند.
از دیگر شاخصهای این فیلمساز، ارایه قدرت در عرصه کارگردانی است؛ درویش بدون شک یکی از کارگردانان توانای سینمای ایران محسوب میشود. از ویژگیهای این کارگردان سینما دوری از به تصویر کشیدن نماهای خاص و تقلید مدارانه است. درویش در تمام آثار خود از آزار مخاطب با استفاده از تصاویر بسته و باز ناهمگون در آثارش خودداری کرده و در عین سادگی، روایتی مشخص را برای مخاطب خود روایت میکند.
از دیگر ویژگیهای او گزیده کاری است. درویش در طول ۳۰ سال فعالیت هنری در عرصه سینما تاکنون ۸ فیلم سینمایی را ساخته که این امر نشان از تعمق و تامل این فیلمساز به کارنامه هنری و تولید آثار فاخر دارد.
درویش که امروز وارد پنجاه و یکمین سال زندگی خود میشود فیلم «روز رستاخیز» را آماده پخش دارد و این اثر سینمایی که با بودجه بخش خصوصی تولید شده در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در میآید.
این فیلم نخستین تجربه تاریخی مذهبی درویش است وبا توجه به کارنامه درخشان این کارگردان، انتظار میرود وی در ارایه تصویری از زندگی حضرت ابوالفضل (ع) موفق عمل کند.
Sorry. No data so far.