محمدحسين جعفريان – مدتی است که پروژه ساخت فیلم چند میلیاردی با عنوان «لاله» نقل محافل سینمایی کشور است. این در حالی است که هنوز فیلمنامه این کار کامل نیست و علیرضا سجادپور، مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی خبر داد که فیلمنامه بازنویسی لاله آماده است. با این حال خبر میرسد بهرغم کنار کشیدن بنیاد سینمایی فارابی، به دلایلی نامعلوم از این پروژه، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عقد قراردادی رسمی میان این مرکز با اسدالله نیکنژاد، کارگردان فیلم مذکور را تأیید کرده است.
فیلم لاله که از آن به عنوان یکی از گرانترین طرحهای سینمایی کشور یاد میشود، به ادعای سازندگانش با هدف به تصویر کشیدن جایگاه زن ایرانی ساخته خواهد شد. این فیلم روایت زندگی «لاله صدیق» یکی از زنان قهرمان اتومبیلرانی ایران است. گویا رایزنیها برای حضور بازیگران سرشناس جهان سینما در این اثر آغاز شده، تا جایی که از «رابرت دنیرو» و «جرج کلونی» به عنوان گزینههای احتمالی نام برده میشود.
در حالی که بسیاری از دست اندرکاران سینمای کشور از اختصاص چنین بودجهای- ۵ میلیارد تومان- به این فیلم آن هم از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که قطرهچکانی به فیلمسازان جوان پول و امکانات میدهد، متحیر شدهاند، مدیر این مرکز گفته است: ۵ میلیارد در مقیاس با استانداردهای تولید در سینمای جهان رقم ناچیزی است و این فیلم لااقل ۷ میلیارد تومان هزینه دارد.
به گمان نگارنده اگر بنا بود این اثر در بخش خصوصی تولید شود، هیچ جای اعتراض و ایرادی نبود. اما وقتی بناست پول بیتالمال صرف چنین پروژهای شود، آنگاه باید به همه منتقدان لاله حق داد که «اهم و فی الاهم» کنند. یا در حال حاضر پروژه مهم و بر زمین مانده واجبتری از داستان یک زن اتومبیلران ایرانی، در سینمای کشور نیست که عزیزان مرکز سینمای مستند و تجربی حاضر به صرف چنین بودجهای برای آن شدهاند. نکته جالب در ماجرای این فیلم، حکایت ملاقات کارگردان مقیم خارج از کشور آن هم با رئیسجمهور است.
گویا چند سال قبل و همزمان با سفر آقای احمدینژاد به نیویورک، ایشان – اسدالله نیکنژاد- در جلسهای موافقت ضمنی رئیسجمهور را برای ساخت لاله جلب میکند! به گمان این قلم تجربه نشان داده، این قبیل توافقات دو جانبه سرانجامی مطلوب و موفق نداشته و تصمیمگیری برای چنین اموری باید به بخشهای سینمایی واگذار میشد. کم نیستند زنان غیرتمندی چون راوی کتاب «دا» که در محاق مانده و جای آنان بر پرده سینماها خالیست.
در چنین وضعی معلوم نیست چرا باید ۵میلیارد بودجه صرف تولید این فیلم آن هم با ادعای به تصویر کشیدن جایگاه زنی در جامعه ایرانی شود؟
جواد نوروزبیگی یکی از تهیهکنندگان سرشناس سینما نکته مهم و جالبی را در این بار گوشزد کرده است. او گفته: اگر ایشان- کارگردان لاله- یک ایرانی است و حالا میخواهد به کشور برگردد، بهتر است با سرمایه خود فیلم بسازد. بودجهای که بناست به ایشان بدهند، حق سینماگران داخلی است. در حال حاضر دغدغه جوانان ما ساخت فیلم یک زن قهرمان رالی نیست.
مرکز سینمای مستند و تجربی هم به جای هزینه کرد ۵میلیاردی برای این فیلم که معلوم نیست چه از آب دربیاید و قابلیت پخش در ایران داشته باشد یا نه بهتر است این بودجه را به ۱۰ کارگردان جوان و آیندهدار بدهد که سرمایه این کشورند تا هر یک فیلمی بهتر از لاله بسازند!
Sorry. No data so far.