یکشنبه 05 آگوست 12 | 12:25

«شاپرک» برای بهبود کارکرد پایانه‌های فروش

در‌حال‌ حاضر‌، 2میلیون و 300 هزار دستگاه POS «پایانه فروش» در مراکز فروشگاهی نصب شده و کل فروشگاه‌های کشور در حدود 2 میلیون باب است. اگر این دستگاه‌ها به صورت بهینه توزیع و طرح شاپرک هم قبلاً اجرا می شد، دیگر نیازی به این‌ حجم از پایانه فروش نداشتیم.


رئیس کل بانک مرکزی گفت: با اجرایی‌ شدن طرح «شاپرک» و نصب یک دستگاه پایانه فروش (POS) در هر فروشگاه، از بار سنگین دستگاه‌های خودپرداز (ATM) کاسته خواهد شد و سرانه اسکناس نیز کاهش خواهد یافت.

«محمود بهمنی» رییس کل بانک مرکزی در آئین رونمایی از طرح شاپرک که امروز شنبه و همزمان با میلاد فرخنده امام‌ حسن‌مجتبی (ع) برگزار شد،‌ گفت: در‌حال‌ حاضر‌، 2میلیون و 300 هزار دستگاه POS «پایانه فروش» در مراکز فروشگاهی نصب شده و کل فروشگاه‌های کشور در حدود 2 میلیون باب است. اگر این دستگاه‌ها به صورت بهینه توزیع و طرح شاپرک هم قبلاً اجرا می شد، دیگر نیازی به این‌ حجم از پایانه فروش نداشتیم.

در این مراسم که مدیران ‌عامل شبکه بانکی نیز حضور داشتند، رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که در کشورهای پیشرفته بدون داشتن کارت بانکی امکان خرید وجود ندارد، گفت: سرانه اسکناس در کشورهای پیشرفته بین 12 تا 13 برگ است ولی در ایران این میزان به 113 برگ می رسد و هزینه سرسام‌آوری صرف چاپ و امحای اسکناس می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر همکاری مستمر بانک‌ها در زمینۀ گسترش بانکداری الکترونیک افزود: اگر همراهی بانک‌ها نبود، این موفقیت‌ها میسر نمی شد و لازم است با همکاری رسانۀ ‌ملی برنامه تبلیغاتی مناسبی تنظیم شود تا فرهنگ استفاده از کارت را نهادینه سازیم.

بهمنی با اشاره به توفیق بانک مرکزی برای برنامه‌ریز و پیش‌بینی راه‌اندازی 20 سامانه‌ مختلف برای خدمت‌رسانی به کشور و مردم ابراز امیدواری کرد به زودی سامانه پورتال ارزی نیز شروع به کار نماید تا از این پس بر منابع ارزی و نحوه توزیع و هزینه کردن آن نظارت مستمری صورت‌ گیرد.

«ناصر حکیمی» مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی نیز در این مراسم‌ گفت: پیشرفت‌های اخیر بانکداری الکترونیک حاصل تلاش‌های ‌10 سال گذشته و دانش و تجربه 50 ساله صنعت بانکداری بین المللی است.

وی درباره شاپرک و ‌رشد‌ روزافزون بانکداری الکترونیک در کشور طی سال‌های گذشته گفت: از سال 83 که ارائه خدمات بانکداری الکترونیک مد‌نظر قرار گرفت، ‌تلاش شد ‌تا هر چه بیشتر با استانداردهای‌ جهانی همسو شویم.

حکیمی با اشاره به وضعیت کنونی بانکداری الکترونیک در کشور افزود: اکنون در کشور به ازای هر ایرانی 4/2 فقره کارت وجود دارد، 29 بانک و موسسه مالی و اعتباری به شبکه شتاب متصل هستند، 17 شرکت به ارائه خدمات بانکداری الکترونیک PSP اشتغال دارند، 184 میلیون کارت بانکی صادر شده‌ است، 27 هزار و 403 خودپرداز و 2‌میلیون و 300 هزار دستگاه پایانۀ فروش به به مردم خدمت می‌رسانند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی موازی کاری بانک ها را یکی از مهمترین عامل شکل‌گیری طرح شاپرک عنوان کرد و افزود: بانک‌ها اغلب برای ارائۀ خدمات بانکداری الکترونیک از خدمات شرکت های PSP استفاده می‌کنند و با توجه به تقاضای فزاینده برای دسترسی به این خدمات در سال‌های گذشته، هر بانک به طور مستقل شبکه خود را گسترش داد و در پی آن، موازی‌کاری و رقابت بر سر پایانه‌‌گذاری روی داد و در نتیجه، بانک‌ها به طور ذاتی از درآمد حاصل از پایانه‌های فروش محروم شدند و طرح‌های مبتنی بر کارت ناتمام ماند.

وی افزود: در چنین شرایطی درصدد برآمدیم تا با ایجاد شبکه‌ای منصفانه برای بانک‌ها و فروشگاه‌ها، مشکل را حل کنیم.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی پیامدهای استقرار شاپرک را هدایت مجدد بانک‌ها به سمت فعالیت‌های بانکداری، ایجاد استقلال بیشتر برای شرکت های  PSP (ارائه کننده خدمات الکترونیک بانکی) ، افزایش کارائی پایانه‌ها، تجهیز سایر مراکز فروشگاهی و ارائه خدمات به پایانه‌های فروش از طریق بازتوزیع آنها و … برشمرد.

http://img.irna.ir/1391/13910514/80261071/80261071-2803676.jpg
همچنین «قطبی» مدیر عامل شرکت شاپرک نیز چشم‌انداز این طرح را جایگزینی تبادل الکترونیک به جای تبادل فیزیکی پول همراه با نظارت مستمر هوشمند در نظام پرداخت کشور عنوان کرد.

وی یکپارچگی ارائۀ خدمات را خواست شبکۀ بانکی خواند و افزود: در آینده، به دلیل گسترش خدمات بانکداری الکترونیک، شعب بانکها کاهش خواهد یافت و از مراجعه مستقیم به شعب کاسته خواهد شد.

مدیر‌عامل شرکت شاپرک خاطرنشان کرد: اکنون درمرحله آزمایشی کار هستیم و روزانه بین 50 تا 100 هزار تراکنش از طریق شاپرک صورت می‌گیرد و در شهریورماه جاری اتصال شرکت‌ها به شاپرک پایان خواهد یافت.

قطبی نظارت مستمر، داده کاوی و کمک به هدایت بازار را از مهمترین پیامدهای استقرار شاپرک عنوان کرد.

گفتنی است شاپرک یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های PSP است و استاندارد‌سازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت‌، بازتوزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانک‌ها به سمت امور بهینه، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها را میسر می‌سازد.

در ادامۀ این مراسم، بهمنی از طرح شاپرک رونمایی کرد و قطبی هم به صورت نمادین تراکنشی با آن انجام داد، سپس سهام بانک‌ها در طرح شاپرک به مدیران عامل بانک‌ها اهداء شد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.