پس از اینکه چند کارخانه ورشکسته کرهای در حوزه تولید لوازم خانگی و کامپیوتر با هم ادغام شدند، توانستند با همکاری هم محصولات جدیدی تولید کنند. این محصولات البته در دنیا بازار مناسبی ندارند، اما در آسیا و به خصوص ایران با تبلیغات فراوان، چنان بازاری پیدا کردهاند که به نوعی تهدید علیه تولید ملی تبدیل شدهاند.
آمارها نشان میدهد هم کانون حدود ۸۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار برندهای کرهای یعنی قرار دارد و همچنین بالای ۵۰ درصد بازار خودروهای وارداتی به تولیدات کشور کره اختصاص یافته است.
شهاب، ایران پویا، بلر، آریا، اطلس، صنام، آوا، پارس، پیام، ستاره طلایی و صا ایران، برندهای لوازم صوتی و تصویری در ایران بودند که برخی تولیدات آنها سالها پیش حتی به کشورهای دیگر صادر میشد. حتی برندی مانند صا ایران به عرصه تولید گوشی تلفن همراه نیز وارد شد و در روزهایی که هنوز کشور از برندهای خارجی گوشی پر نشده بود، بازار مناسبی نیز پیدا کرده بود.
با این وجود امروز از این برندهای ایرانی خبری نیست و کارخانههای آنها یکی پس از دیگری تعطیل شدهاند. جاده مخصوص کرج که روزی مرکز تولید همین برندهای ایرانی بود، امروز با تابلوهای خاک گرفتهای از آنها روبروست. حتی کارخانه بزرگی مانند پارس الکتریک که سالها محصولات تصویری تولید میکرد، امروز به یک زمین فوتبال بزرگ تبدیل شده است.
از سوی دیگر هجوم مردم برای خرید محصولات متنوع وارداتی شرکتهای کرهای آن قدر زیاد شده کهگاه میتوان در یک خانه چندین محصول از یک کارخانه را پیدا کرد.
گوشی موبایل، تلویزیون، یخچال و فریزز، مانیتور، ماشین لباسشویی و مایکروفر، تنها بخشی از محصولات کرهای در خانههای ایرانی است.
تبلیغات سرسام آور این محصولات نیز به حدی است که هر مخاطبی را به خرید آنها تحریک میکند. سود سرشار حاصل از فروش محصولات کرهای در ایران چنان زیاد است که پای این تبلیغات به کوچکترین رسانههای ایران نیز باز شده و هزینههای سنگین این تبلیغات، کوچکترین خمی به ابروی کرهایها نمیآورد و به گفته یکی از مدیران بازاریابی محصولات کشور جنوبی در ایران، مسئولان این کشور آنقدر پول تبلیغات در اختیار ما قرار میدهند که در بسیاری اوقات در این سالیان اخیر نتوانستهایم همه این دلارها را هزینه کنیم.
کمتر از یک ماه پیش که کره، نفت کشهای ایرانی را به تحریم تهدید کرد و این اقدام با واکنش مقامات ایرانی مواجه شد، چنان لرزهای به اندام کرهایها افتاد که بلافاصله مسوولان تولید کننده این محصولات را به ایران کشاند تا با مذاکره، موضوع را حل کنند.
گرچه مشخص نیست در این مذاکرات چه مباحثی رد و بدل شد، اما واقعیت این است که ورود بدون ضابطه و بدون دغدغه محصولات کرهای به ایران، تهدیدی جدی برای تولید نمونههای مشابه داخلی است.
شاید بهتر بود مسوولان کشور به جای بازگذاشتن درهای گمرک کشور به روی این محصولات، کمی هم به فکر تولید داخل بودند و از کارخانههای ایرانی حمایت میکردند تا امروز کار به آنجا نرسد که حتی پای سریالهای کرهای هم به تلویزیون باز شود و از قهرمانان آنها، سمبل رشادت ساخته شود!
Sorry. No data so far.