یکشنبه 12 آگوست 12 | 14:05
محمدحسين نيرومند:

کاریکاتور سیاسی خوب در رسانه‌ها نداریم

رسانه‌های ما در حوزه تصویر حرفه‌یی نیستند و در این عرصه ضعف دارند؛ به طوری که تصویر به عنوان یک عنصر خبری و اطلاع‌رسانی مورد توجه نیست و به همین دلیل، کاریکاتور سیاسی خوب به ندرت در رسانه‌ها دیده می‌شود.


محمدحسین نیرومند،کارتونیست،گفت:وقتی از کاریکاتور مطبوعات صحبت می‌شود، یاد نقل قولی از یکی از کاریکاتوریست‌های خارجی می‌افتم که در سفر به ایران همیشه تأکید داشت، کارتونیست مطبوعات باید از سیاست سردرآورد و سپس در این حرفه مشغول به کار شود.

او در عین حال اشکال عمده کارتون مطبوعات را در همین نکته دانست و افزود: در این سال‌ها عمدتا جوان‌های کارتونیست به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند و بعضا آثار آن‌ها از عمق و دیدگاه خاصی برخوردار نیست.

نیرومند خاستگاه اصلی کاریکاتور را در مطبوعات دانست و افزود: متأسفانه رسانه‌های ما در حوزه تصویر حرفه‌یی نیستند و در این عرصه ضعف دارند؛ به طوری که تصویر به عنوان یک عنصر خبری و اطلاع‌رسانی مورد توجه نیست.

او دلیل این اتفاق را طی نکردن مسیر حرفه‌یی این کار برای مدیران و سردبیران رسانه‌ها دانست و افزود: معمولا آن‌ها از مسیر حرفه‌یی وارد عرصه خبرنگاری نمی‌شوند و طبیعتا از این ظرفیت‌ها غافل هستند، چه بسا که امروزه گرافیک خبری هم در رسانه‌های ما با ضعف روبه‌روست و به همین دلیل کاریکاتور سیاسی خوب به ندرت در رسانه‌ها دیده می‌شود.

نیرومند تصریح کرد: این روز‌ها در قوی‌ترین نشریات، ضعیف‌ترین کاریکاتورهایی را می‌بینیم که نشان از عدم تسلط مدیران این رسانه‌ها دارد و آن‌ها حتا مشاوران قوی در این عرصه ندارند که به لحاظ فکری به آن‌ها کمک کنند.

این هنرمند کارتونیست همچنین به شرایط پیش‌آمده در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: این وضعیت باعث شد تا کاریکاتور سیاسی بی‌محابا وارد میدانی شود که مطبوعات ظرفیت لازم برای پذیرفتن آن را نداشت و به همین دلیل مدیران مسؤول و صاحبان رسانه‌ها را ترساند و کاریکاتوریست‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کرد و امروز شاهد کاسته شدن از رونق و کیفیت این عرصه هستیم.

او با تأکید بر لزوم آشنایی کارتونیست سیاسی و مطبوعات با مسائل روز و اشراف داشتن در این حوزه‌ها، عنوان کرد: کارتونیست باید درست روی خط حرکت کردن را بشناسد و از خطوط قرمز آگاه باشد تا با اشراف کامل نسبت به موضوع مورد نظرش کار کند، چه بسا که کارتون سیاسی در ذات خود با نقد و مبارزه‌جویی همراه است.

نیرومند ادامه داد: از آن‌جا که کارتونیست قرار است این نقطه نظرات و نگاه انتقادی را با تصویر خود منتقل کند؛ لذا هنرمند این حوزه باید فهم و درک لازم را برای بیان هرچه بهتر این نقد داشته باشد. کارتونیست در عین حال عنصر خنده را چاشنی کارش می‌کند تا بار معنایی تلخی و مفاهیم پیچیده را در اثرش ملموس‌تر کند و از این جهت عرصه کاریکاتور، عرصه پیچیده‌ای است و کارتونیست‌ها انسان‌های متفکری هستند.

او لزوم تجربه و کار در این عرصه را یکی از جدی‌ترین بخش‌ها دانست و گفت: سال‌هاست که نشریات و رسانه‌هایمان را از این بخش محروم کرده‌ایم و برای هرچه بهتر شدن آن باید تلاش بیشتری کنیم.

نیرومند همچنین به مشکلات مالی هنرمندان کارتونیست اشاره کرد و افزود: متأسفانه برخلاف سایر کشور‌ها، کارتونیست‌های ما نمی‌توانند از این طریق امرار معاش کنند و همین نکته روی حرفه آن‌ها تأثیر می‌گذارد؛ زیرا فضای هنر به طور کلی غیرحرفه‌یی است و در چنین شرایطی سفارش‌دهنده انتخاب درست را انجام نمی‌دهد؛ اما اگر این فضا را به سمت حرفه‌یی شدن سوق دهیم، قطعا با آدم‌های حرفه‌یی، درآمدهای حرفه‌یی و آثار حرفه‌یی روبه‌رو خواهیم شد.

او در پایان درباره رویکرد رسانه‌های الکترونیک در انتشار کارتون‌های هنرمندان این حوزه گفت: قطعا بد نیست و به فعال شدن کاریکاتور کمک می‌کند؛ اما به حرفه‌یی شدن آن کمکی نخواهد کرد و بهتر است قبل از این کار، مشکلات این حوزه را مطرح کنیم و به دنبال راهکارهایی برای آن باشیم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.