دکتر جعفر مهراد،سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، گفت: ثبت و نمایه سازی مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس از اول سال میلادی تا اوت ۲۰۱۲ برابر با ۲۱ مردادماه ۱۳۹۱ نشان میدهد که ایران در این بازه زمانی ۱۹۵۵۹ مقاله تولید کرده است که از نظر طول زمان یعنی تقریبا ۷ ماه و ۱۰ روز در تاریخ آموزش عالی ایران بینظیر و منحصر به فرد است.
وی ادامه داد: سیاستهای موثر دولت باعث ایجاد انگیزه قوی در اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی و فناوری شده و اکنون دانشگاهها با علاقه وافر در جهت توسعه علمی از نظر کمی و کیفی گامهای بلندی را به جلو بر میدارد که تبلور آن در تربیت بیش از ۴ میلیون دانشجو در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی، افزایش دورههای تحصیلات تکمیلی و پرداختن به پدیدههای نوین علمی در قلمرو نانو فناوری، بیوتکنولوژی، هوا و فضا، سلولهای بنیادی و تولید علم است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: رتبه تولید علم ایران در پایگاه اسکوپوس در سال قبل ۱۷ بود و هم اکنون در اثر تلاشهای بیوقفه مجموعه عوامل شامل اعضای هیات علمی، مدیریتها و سرمایه گذاری در عرصه آموزش عالی موجب شده است که رتبه ایران از ۱۷ در سال ۲۰۱۱ به رتبه ۱۶ در هفت ماه اول سال ۲۰۱۲ میلادی ارتقا یابد.
پیشی گرفتن ایران از ترکیه
دکتر مهراد با تبریک این حرکت غرور آفرین به جامعه علمی گفت: ترکیه که همواره از نظر تولید علم در سالهای مختلف بر ایران پیشی داشت نه تنها در سال ۲۰۱۱ میلادی جمهوری اسلامی ایران این کشور را پشت سر گذاشت، بلکه در سال جاری نیز با اختلاف ۳ رتبه از ترکیه پیش افتاده است. رتبه تولید علم ترکیه در حال حاضر ۱۹ است که همین رتبه را در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز بدست آورده بود.
برترینهای تولید علم جهان؛ آمریکا و چین در صدر
به گفته دکتر مهراد رتبه اول در طی دوره مورد اشاره، به ایالات متحده مربوط میشود که در حدود ۲۸۲۶۶۵ مقاله تولید کرده است، رتبههای دوم تا پنجم به ترتیب به چین (۱۹۷۵۳۷ مقاله)، انگلستان (۸۱۸۵۳ مقاله)، آلمان (۷۵۶۳۵ مقاله) و ژاپن (۶۰۴۴۶ مقاله) تعلق دارد.
برترینهای قاره آسیا
وی افزود: هندوستان از قاره آسیا، پس از ژاپن در جایگاه ۷ تولید علم جهان نشسته است و میزان تولیدات علمی این کشور ۴۷۰۸۲ مقاله میباشد. رتبههای ۶، ۸، ۹ و ۱۰ جهان نیز مربوط به فرانسه، کانادا، ایتالیا و اسپانیا میباشد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: کره جنوبی سومین کشور قاره آسیا است که از نظر تولید علم بعد از ژاپن و هندوستان با تولید ۳۵۰۰۹ مقاله، مقام ۱۲ تولید علم را از آن خود کرده است. از سایر کشورهای نوظهور علمی میتوان به برزیل و تایوان اشاره کرد که به ترتیب با تولید ۲۴۹۵۱ و ۲۱۲۱۸ مقاله، رتبههای ۱۴ و ۱۵ جهان را کسب کردهاند.
سوئیس، روسیه و سوئد را پشت سر گذاشتیم
دکتر مهراد با ابراز خوشحالی افزود: نگاه اجمالی به تولیدات علمی سایر کشورها نشان میدهد که بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان رتبهای بعد از جمهوری اسلامی ایران بدست آوردهاند: کشورهای سوئیس، روسیه و سوئد به ترتیب با ۱۹۲۴۲ مقاله، ۱۸۱۵۶ مقاله و ۱۶۵۵۲ مقاله بعد از جمهوری اسلامی ایران در رتبههای ۱۷، ۱۹ و ۲۰ قرار دارند.
وی تصریح کرد: مالزی که به دلایل مختلف موفق شده جمعیت زیادی از کشورهای جهان را به عنوان دانشجو در دانشگاههای خود بپذیرد و سهم قابل توجهی از این دانشجویان به دانشجویان ایران تعلق دارد، تنها ۸۸۳۷ مقاله تولید نموده و رتبه ۲۷ جهان را احراز کرده است. رتبه رژیم اشغالگر قدس با تولید ۹۱۴۹ مقاله، ۲۶ جهان است.
رئیس مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری در این مصاحبه از دو کشور اسلامی نیز نام برد که این دوکشور عبارتند از عربستان سعودی و مصر که به ترتیب با ۵۷۸۷ مقاله و ۵۶۲۹ مقاله دارای رتبههای ۳۸ و ۴۰ تولید علم جهان میباشند.
ارتقای مرتبه علمی ایران در شرایط تحریم
وی گفت: ارتقا مرتبه ایران در تولید علم در شرایطی حاصل شده است که تحریمهای مختلف نه تنها بر کلیت جمهوری اسلامی ایران بلکه بر دانشگاهها و موسسات پژوهشی و فناوری کشور نیز تحمیل شده، طوری که کشورهای غربی حتی از فروش مجلات به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی امتناع میورزند، با این حال از آنجا که دانشمندان جمهوری اسلامی ایران راه ترقی و پیشرفت علمی را با توجه به سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ و نقشه جامع علمی کشور به خوبی شناختهاند اکنون هیچ حرکتی نمیتواند جلو پیشرفتهای علمی ایران را کند نموده و به تاخیر اندازد.
به گفته دکتر مهراد با اصلاح آئین نامه ارتقا که در آن به موازات تولید علم به شکل انتشار مقالات در مجلات معتبر بین المللی، به کاربردی کردن علم نیز توجه ویژهای شده، میتوان انتظار داشت که در آینده نه چندان دور بخش مهمی از مقالههای علمی دانشمندان کشور در عرصههای تجاری جنبه کاربردی پیدا کرده و بخش صنعت کشور نیز از این حرکت مهم علمی استقبال و در تجاری سازی یافتههای علمی به نحو مطلوب بهره جویی کند.
Sorry. No data so far.