چهارشنبه 15 آگوست 12 | 13:54

زندگی در چنگال گناهان و باب غفران الهی

سيدمحمدرضا آقامیری

اگر آسمان رحمتش را بر ما نمی‌‎گشاید و گرفتار چند و چون این دنیائیم؛ اگر دستان‎مان تنگ است و تنگدستی و نداری در حفره حفره‎های دل‎‌هایمان لانه کرده و اگر گرانی سایه سنگینش را از سر ما برنمی‎دارد؛ فقط به‎خاطر ناسپاسی‎‎های پی در پی است که مرتکب می‌‎شویم؛ به‎خاطر توبه‎ای است که نمی‌‎کنیم! تا این‎سان گرفتار می‌‎گردیم!


سيدمحمدرضا آقامیری – اگر می‌‎دانستید در رمضان چه پاداشی برای شما قرار داده‎اند، بیش از این خدا را سپاس می‌‎گفتید. بسیاری از سخنانی که در متون حدیثی پیرامون رمضان به ما رسیده است، حکایت از آن دارد که رمضان در میان همه ماه‎های قمری، اهمیت خاصی دارد؛ فرصتی است که باید غنیمت شمرد! عمر انسان کمتر مجالی را به دست می‌‎آورد که بتواند در آن مجال، زندگی دوباره‎ای را دریابد و رمضان سرفصل تازه‎ای است برای آنان که می‌‎خواهند زندگی دوباره‎ای را با حلاوت تازه‎تری تجربه کنند.

«نگاهی متفاوت به سخنان شعبانی پیامبر»
حتما سخنان پیامبر رحمت (صلی‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم) پیرامون رمضان کریم در خطبه شعبانیه را شنیده‎اید و می‌‎دانید پیامبر (صلی‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم) در آن سخنرانی چه نکات مهمی را بیان فرموده‎اند.
ما در این فرصت قصد داریم از زاویه‎ای دیگر و با رویکردی متفاوت، این سخنان را مورد توجه قرار داده و به بررسی مواردی بپردازیم که اهمیت ویژه‎ای دارند تا چشم‎انداز تازه‎ای به روی ما گشوده شود.
چنانچه با یک نگاه کلی نظری در خطبه افکنیم، نتیجه حاصل از این نگاه این است که پیامبر می‌‎خواهند بفرمایند: فرصتی به‎دست آمده و خدای بزرگ بار عامی صادر فرموده‎اند! از این فرصت غافل نشوید! در این بار عام «مغفرت» که نیاز دنیا و عقبای شماست، عطا می‌‎شود؛‌‌ همان غفرانی که فقدان آن گریبانگیر ما و جامعه ما شده است.
آری، به‌‌ همان مقدار که زندگی عقبای ما نیازمند غفران است، دنیای ما نیز چنین است و چنگال‎‎های گناهان ماست که گردن زندگی ما را نشانه رفته و عرصه را بر ما تنگ نموده است. در آیه شریفه ۱۳۵ سوره طه آمده است: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکرِی فَإِن لَهُ مَعِیشَه ضَنکا وَ نَحْشُرُهُ یوْمَ الْقِیامَه أَعْمَی» یعنی «و آنان که از یاد من روی گرداندند، برای آنان زندگی سخت و دردناکی رقم زده‎ایم و آنان را در روز جزا نابینا برمی‎انگیزیم.»

نه گمان کنیم چنانچه از خدای بزرگ روی گردانیم، فقط در روز حسرت گرفتار خواهیم شد! بلکه سخن از همین دنیا است! سخن از دنیایی است که در آن زندگی می‌‎کنیم! در روایتی که منشأ تمام درد‎های ما در گناهانمان خلاصه شده، آمده است که امام فرموده‎اند: «می‌‎خواهید شما را از درد و درمان‎تان آگاه سازم؟ درد شما گناهان شما و درمان‎تان درخواست بخشش از آفریدگار جهانیان است.»
اگر آسمان رحمتش را بر ما نمی‌‎گشاید و گرفتار چند و چون این دنیائیم؛ اگر دستان‎مان تنگ است و تنگدستی و نداری در حفره حفره‎های دل‎‌هایمان لانه کرده و اگر گرانی سایه سنگینش را از سر ما برنمی‎دارد؛ فقط به‎خاطر ناسپاسی‎‎های پی در پی است که مرتکب می‌‎شویم؛ به‎خاطر توبه‎ای است که نمی‌‎کنیم! تا این‎سان گرفتار می‌‎گردیم!

راه برون‎رفت از مشکلات دنیوی
قرآن کریم راه برون‎رفت از مشکلات دنیوی را این‎چنین بیان داشته است: «فقلت استغفرو ربکم» از پروردگار خویش بخشش بخواهید که او بسیار بخشنده است؛ از او غفران طلب نمائید تا آسمان بر شما مهربانی‎اش را بگشاید و کارتان آباد و زندگی‎تان بهاری گردد و فرزندانی نیک‎سرشت که مایه روشنی چشمان‎تان است، عطایای او باشد برای شما.
پیامبر اکرم در این سخنان تاریخی بیان فرموده‎اند: «جان‎های شما در گرو کردارتان است؛ پس جا‌‌نهایتان را با استغفار و طلب بخشش از خداوند آزاد سازید.
گناهان گرده‎‎های شما را می‌‎آزارد؛ اکنون گرده‎‎های خود را به سجده‎‎های طولانی سبک سازید.»

می‌‎توان گفت عمده مسأله‎ای که پیامبر رحمت در این خطبه بر آن تأکید داشته‎اند، خلاصی ازگناهان است. این ماه مجالی است که خدای بزرگ برای بندگان گنهکار در نظر گرفته است. پیامبر (صلی‎الله‎وعلیه‎وآله) در ادامه این سخنان فرمودند: «بدبخت کسی است که از بخشش الهی در این ماه محروم گردد و از این بار عام بهره‎مند نگردد.» امام صادق (علیه‎السلام) نیز فرموده‎اند: «چنانچه بنده‎ای از برکات این ماه بهره‎مند نشده و آمرزیده نگردد، چاره‎ای ندارد جز آن‎که در ایام حج به سرزمین عرفات رود و از خدای بزرگ درخواست نماید که او راببخشد.»

دوستان قضیه آمرزش و پاک شدن از گناهان امری جدی است؛ نباید نسبت به آن بی‎تفاوت بود و تأکید مکرر پیامبر نیز به همین جهت است. پس اینک که ماه مبارک رمضان نیز رو به اتمام است، نکند خدای ناکرده بدبختی به‎سراغ ما آمده باشد و ما جزء جماعت روسیاهان قرار گیریم. در سخنان پیامبر گرامی اندیشه می‌‎کردم که چه‎چیزی غیر از آن‎چه گذشت، رنگ بیشتری دارد. احساس کردم احیاء مهرورزی و نوع‎‎دوستی از موارد دیگری است که پیامبر رحمت گوشزد فرموده‎اند؛ مواردی چون صدقه بر فقرا، مستمندان و بیچارگان، احترام به پیران و کهنسالان، ترحم بر کودکان، صله رحم و دلجویی از اقوام و بستگان، دستگیری از یتیمان و اطعام روزه‎داران، شفقت و رأفت بر زیردستان و دوری از شرارت و بدی کردن به دیگران. همه گویای این مطلب است که رمضان سرآغازی است برای زندگی با دوستی و صفا و صمیمیت! این حس نوع‎دوستی از اخلاق پیامبران است که مورد تأکید پیامبر اسلام واقع شده و تفاوت و امتیاز ما بر سایر مکاتب مخصوصا مکاتب غربی در همین حس است. واژه ایثار، صدقه و احترام واژگان اختصاصی مکتب اهل‎بیت (علیهم‎السلام) است.

پیامبر رحمت که گستره مهربانی‎اش بر همه جهان سایه افکنده است، اخلاق و آراسته شدن به زیور منش‎‎های انسانی را دلیل برانگیختن خود به پیامبری اعلام می‌‎فرماید و در این مجال نیز پیامبر بهترین صدقه را حسن خلق برمی‎شمرد و می‌‎فرماید: «کسی که اخلاق خود را در این ماه نیکو گرداند، مجوز گذر از پل صراط را دریافت کرده است! در روزی که همه گام‎‌ها لغزان است و لرزان! و در آستانه سقوط در آتش.» آنگاه پیامبر (صلی‎الله‎علیه‎وآله وسلم)، خصائل اخلاقی را برمی‎شمرند و می‌‎فرمایند: «زبا‌‌نهایتان را نگه دارید تا گرفتار تهمت و غیبت و به‌تان و سعایت و نمامی و شماتت و دروغ نگردید که همه آن‎‌ها آثاری دارد که دیر یا زود گریبان‎گیر انسان خواهد شد.» پیامبر رحمت، قطع رحم و دل کندن از بستگان را موجب قطع رحمت خداوندی نسبت به انسان اعلام فرموده‎اند. نکته چهارمی که می‌‎توان به آن اشاره کرد و مورد تأکید پیامبر نیز بوده است، غنیمت شمردن این ماه است برای عبادت. ارزش عبادت‎‎های واجب در این ماه هفتاد برابر است و عبادت‎‎های مستحب، مزدی برابر ر‎هایی از آتش دوزخ دارد.

رسول خدا از ما یک چیز طلبیده‎اند، می‌‎دانید چیست؟ فرموده‎اند: ‎ای امت من؛ اکنون که در‎های بهشت دراین ماه گشوده است و باب‎‎های جهنم بسته و اهریمنان به زنجیر کشیده شده‎اند، از خدای بزرگ بخواهید که همچنان، در‎های بهشت را باز و آباد نگه دارد و باب‎‎های جهنم را بسته و اهریمنان را همواره در غل و زنجیر بدارد و این همتی بس بلند می‌‎طلبد تا تو در جایگاه والای انسانی قرار گیری!! آری تقوی و ورع، پرهیزگاری و خودنگه داری از همه آن‎چه خدای کریم دستور به ترک آن فرموده است پیام این ماه مبارک است.
«تزودو فان خیر الزاد التقوی و تجهزو رحمکم الله فقد نودی فیکم بالرحیل» «توشه برگیرید و تقوا پیشه کنید که بهترین توشه پرهیزگاری است و آماده کوچیدن باشید، که دیر یا زود باید بگذارید و بگذرید.»

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.