جمعه 17 آگوست 12 | 18:05

سیطره یک روز بر ایام نحس در فلسطین

علیرضا نجفی

پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیرو‎های رژیم صهیونیستی حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) از مسلمانان جهان خواست تا با انتخاب آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان «روز قدس»، همبستگی خود را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند.


علیرضا نجفی – مظلومیت مردم فلسطین و اشغال کشور آنان توسط رژیم غاصب اسراییل را می‌‎توان یکی از مهم‎‌ترین اتفاقات بین‎المللی سالیان اخیر دانست که صحنه نبرد حق و باطل در جهان امروز شده است. لذا هر یک از طرفین روز‎های خاصی را به‎عنوان پاسداشت و اتحاد بین هم‎کیشان خود در موضوع قدس قرار داده‎اند که مهم‎‌ترین و پرشکوه‎‌ترین آن‎‎‌ها روز قدس است. در این نوشته به معرفی برخی از این‎روز‎‌ها پرداخته می‌‎شود.

روز قدس
۱۶ مرداد ۱۳۵۸ برابر با سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۹ هجری قمری پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیرو‎های رژیم صهیونیستی حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) از مسلمانان جهان خواست تا با انتخاب آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان «روز قدس»، همبستگی خود را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند. در اندیشه امام خمینی، صهیونیسم حرکتی بر ضد‎ اسلام و مسلمانان است و ایشان با نام‎گذاری روز قدس و تغییر این مسأله از مقوله‎ای صرفا عربی به مقوله‎ای اسلامی، جهان اسلام را به وحدت در برابر خطر بزرگ اسراییل فراخواند. در همین راستا ایشان در تاریخ اول اردیبهشت سال ۱۳۵۸ فرمودند: «بر مسلمین و بر دولت‎های اسلامی است که باهم متحد شوند و این جرثومه فساد را از بن و بیخ برکنند» پس از نام‎گذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به‎عنوان روز جهانی قدس از سوی رهبر انقلاب همه ساله راهپیمایی عظیمی در ایران و بسیاری از کشور‎های اسلامی مانند ترکیه، اندونزی، بحرین، لبنان و پاکستان و حتی برخی از کشور‎های غیر اسلامی نظیر ایالات متحده آمریکا و انگلستان با حضور مسلمانان و غیر مسلمانان برگزار می‌‎شود.

روز نکبت (یوم النکبه)
پس از برپایی نخستین کنگره صهیونیزم در سال ۱۸۹۷ میلادی در بال سوئیس و تصویب تشکیل دولت یهود در سرزمین فلسطین، مهاجرت صهیونیست‎‎‌ها به این سرزمین تحت حمایت استعمار توسط سازمان جهانی صهیونیزم آغاز گردید. سپس طی مراحلی با قیمومیت انگلیس بر فلسطین و صدور اعلامیه بالفور در سال ۱۹۱۷ میلادی مقدمات واگذاری این سرزمین به صهیونیست‎‎‌ها فراهم شد. نهایتا سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۹ نوامبر سال ۱۹۴۷ میلادی حدودا یک سال قبل از وقوع فاجعه اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸، قطعنامه ۱۸۱ خود را در مورد فلسطین صادر کرد و این کشور را میان یهودی‎‎‌ها و اعراب تقسیم نمود. در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۲۷ شمسی (۱۵ می‌‎۱۹۴۸ میلادی) و یک روز بعد از خروج سربازان انگلیسی از فلسطین، اسراییل اعلام موجودیت کرد. مردم فلسطین این ‎روز را «روز نکبت» نامیدند. «نکبه» کلمه‎ای عربی و به معنای مصیبت است که فلسطینی‎‎‌ها این کلمه را برای توصیف حوادث فاجعه‎باری که اشغال سرزمین‎‎های اشغالی به‎همراه داشته است به‎کار می‌‎برند. از آن پس این‎روز به‎عنوان نمادی از «دولت اسراییل» در جهان شهرت یافت، چراکه این رژیم همواره حاصلی جز نکبت و مصیبت و کشتار و ترور برای بشریت خصوصا مسلمانان نداشته است.

روز نکسه (یوم النکسه)
روز ۵ ژوئن که همانند روز نکبت یادآور اشغالگری‎‎های رژیم صهیونیستی است را روز نکسه نامیده‎اند. در روز ۵ ژوئن سال ۱۹۶۷ میلادی رژیم صهیونیستی جنگی برق آسا و غافلگیر‎کننده را بر کشور‎های عربی تحمیل کرد که نتیجه آن اشغال اراضی فلسطینی از جمله قدس، بلندی‎‎های جولان سوریه و شبه جزیره سینای مصر بود که این مقدار، سه برابر سرزمین‎‎های اشغال شده در سال ۱۹۴۸ است. در این جنگ در حالی‎که موازنه نیرو‎‌ها به‎نفع اعراب بود، ولی حدود ۴۰۰ هواپیمای کشور‎های عربی نابود شده و تلفات سنگینی بر ارتش‎‎های عرب وارد گردید که گواه شکستی تلخ در این جنگ بود. چند عامل باعث شکست سنگین اعراب در این جنگ شد:
الف- همکاری‎‎های اطلاعاتی و امنیتی سازمان‎‎های جاسوسی و اطلاعاتی کشور‎های غربی به ویژه آمریکا و انگلیس که به اسراییل توان حمله‎ای برق‎آسا به هواپیما‎های مصری را داد.
ب- ماهیت پیش‎دستانه حمله اسراییل که ارتش‎‎های عربی را غافلگیر کرد.
ج- دست کم گرفتن دشمن از سوی ارتش‎‎های عرب که البته این نکته بیشتر از سوی منابع اسراییلی مطرح می‌‎شود. ضمن اینکه باید به اقدامات تحریک‎آمیز عبد الناصر رییس‎جمهوری وقت مصر در بستن تنگه تیران با توجه به وابستگی رژیم صهیونیستی به این تنگه برای تأمین نیاز‎های نفتی خود و یا درخواست از نیرو‎های پاسدار صلح سازمان ملل برای ترک صحرای سینا به‎عنوان دیگر عوامل تأثیرگذار در این زمینه اشاره کرد.

یوم‎کیپور
این روز که به معنای روز بخشایش گناهان است، مهم‎‌ترین جشن مذهبی یهودیان است و همه ساله ساکنان سرزمین‎‎های اشغالی در هفته‎‎های نخست ماه پاییز عیدی را جشن می‌‎گیرند که به یوم کیپور معروف است. در این ‎روز جنگی میان دولت‎‎های عربی و اسراییل اتفاق افتاد که به‎دلیل وقوع در اکتبر سال ۱۹۷۳ میلادی به جنگ اکتبر نیز معروف است. یهودیان در این ‎روز روزه‎ می‌گیرند. روزه یوم کیپور کمی بیشتر از ۲۵ ساعت طول می‌‎کشد. این‎روز برای رژیم اشغالگر قدس و ساکنان سرزمین‎‎های اشغالی با خاطره نبرد با ارتش‎‎های کشور‎های عربی همچون مصر و سوریه توأم است. در این جنگ دولت‎‎های عربی با وجود پیروزی‎‎های ابتدایی، طی ۲۰ روز جنگ نتوانستند اسراییل را شکست دهند. ماجرای جنگ از این قرار بود که تنها یک روز مانده به این عید (یوم کیپور) و در حالی‎که اسراییلی‎‎‌ها خود را برای برگزاری مراسم آماده می‌‎کردند، صد‎‌ها کماندوی مصری در کنار هزاران غواص وارد صحرای سینا شده و در پی این عملیات خط بارلو (دژی عظیم که در محل تلاقی صحرای سینا و کانال سوئز توسط مهندس بارلو مهندس ارتش رژیم صهیونیستی احداث گردید) به سرعت در هم شکست و نیروهای مصری به داخل صحرای سینا سرازیر شدند و ارتش سوریه نیز از شمال هجوم به اسراییل را آغاز کرد. این جنگ ثابت کرد که اگر ارتش‎‎های عرب از برنامه‎ریزی دقیق و اتحاد سراسری برخوردار باشند، شکست اسراییل غیرممکن نخواهد بود اما تعلل مصری‎‎‌ها از یک سو و حمایت‎‎های همه‎جانبه آمریکا از اسراییل از سوی دیگر سبب شد تا ظرف یک هفته ورق برگردد و ژنرال شارون با یک لشکر از زبده‎‌ترین نیرو‌هایش با استفاده از رخنه بین دو سپاه مصر در صحرای سینا خود را به کرانه غربی این صحرا رسانده و به تهدید مستقیم قاهره و اسکندریه بپردازد. در ‌‌نهایت با سازش انور سادات با غرب، نیرو‎های مصری تانک‎‎های خود را به‎تدریج از صحرای سینا خارج کردند و آتش‎بس برقرار گردید. این جنگ برای اعراب جنگ رمضان نام دارد زیرا در این ماه به وقوع پیوست. اندکی پس از پایان این جنگ، انور سادات رییس‎جمهوری وقت مصر پیمان خائنانه آتش‎بس با اسراییل را امضا کرد و سفری نیز به سرزمین‎‎های اشغالی داشت؛ پیمانی که طبق آن اسراییل تا سال ۱۹۸۲ از تمامی صحرای سینا عقب نشینی کرد و در مقابل، مصر هم اسراییل را به رسمیت شناخت. (پیمان صلح کمپ دیوید که توسط سادات و بگین با نظارت کار‌تر امضا شد)

یوم یروشالاییم (روز اورشلیم)
روز اورشلیم نام یک جشن ملی و از اعیاد مذهبی یهودیان است که در اسراییل تعطیل رسمی محسوب می‌‎شود. این‎روز به عنوان روز یکپارچه شدن شهر اورشلیم نیز معروف است. پس از آن‎که در تاریخ ۱۴ می‌‎ ۱۹۴۸ میلادی منشور استقلال اسراییل صادر شد و پس از حمله اعراب در روز پس از صدور این منشور- که به جنگ استقلال مشهور است- بخش غربی شهر اورشلیم به تصرف اسراییل و قسمت شرقی به تصرف اردن در آمد، اما نهایتا در پی جنگ شش روزه میان اعراب و اسراییل و پیروزی اسراییل در ژوئن سال ۱۹۶۷ میلادی، بخش شرقی اورشلیم نیز به بخش غربی ضمیمه گردید

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.