یکشنبه 26 آگوست 12 | 17:00
پرونده‌ای درباره ثریا/۳

نقطه قوت «ثریا» تحقیقات پیش از برنامه است

معتقدم این حق بیننده است که با برنامه‌ای با محتوای خوب، ظاهری آراسته و مجریانی توانمند روبه‌رو شود و هیچ انتظاری از بیننده نمی‌توان داشت و نباید داشت که تمام مشکلات و مسائل تولید یک برنامه را درک کند و بگوید اشکالی ندارد. با همه‌ي این احوال به نظرم نقطه‌ي قوت برنامه، تحقیقات جامعی است که برای هر موضوع از چند ماه قبل آغاز می‌شود.


تریبون مستضعفین- یادداشت زیر با عنوان «با ثریا می‌رود…» به قلم مهدی بخشی آنی (مسئول روابط عمومی برنامه ثریا) در شماره ۴۴۶ ماهنامه سینما رسانه منتشر شده است. در این شماره سینما رسانه پرونده‌ای راجع به برنامه تلویزیونی ثریا که به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های علم و تکنولوژی در ایران می‌پردازد و توسط تیمی دانشجویی آماده و اجرا می‌شود کار شده است.

شاید در ابتدا فکر نمی‌کردم که بتوانیم با بیننده‌ي تلویزیون ارتباط برقرار کنیم، نه از این بابت که موضوعات برنامه را مرتبط با دغدغه‌های مخاطب در نظر نگرفته باشیم، بلکه از این جهت نگران بودم که برنامه‌ای با موضوعات علمی و فناوری به مذاق بیننده خوش نیاید و آن را نپسندد و حاضر نباشد پای آن بنشیند. فکر نمی‌کردم بیننده‌ای که طی سال‌ها سلیقه‌ي خود را به برنامه‌های چالشی ورزشی و سرگرمی عادت داده است، اکنون برنامه‌ای را بپسندد که با همان سبک، راهی دیگر را برگزیده است. با این دید تمام سعی خود را کردیم تا بتوانیم موضوعات علمی و فناوری را با تصاویری متفاوت از آنچه که بیننده‌ي تلویزیون تا به امروز دیده است، به نمایش بگذاریم و فضایی که در ذهن تماشاگر تلویزیون از برنامه‌های دانشی و اقتصادمحور به وجود آمده بشکنیم؛ تصاویر خشک و بدون جذابیت با مجری‌های اتوکشیده و… . با این همه وقتی مجبور شدیم به دلیل اصراری که برای پخش سریع‌تر برنامه وجود داشت، پخش برنامه را جلو بیاندازیم؛ ساخت دکور برنامه و تجهیز آن با مشکلاتی مواجه شد که اکنون بیننده‌ي تلویزیونی، این کاستی‌ها را مشاهده می‌کند.

معتقدم این حق بیننده است که با برنامه‌ای با محتوای خوب، ظاهری آراسته و مجریانی توانمند روبه‌رو شود و هیچ انتظاری از بیننده نمی‌توان داشت و نباید داشت که تمام مشکلات و مسائل تولید یک برنامه را درک کند و بگوید اشکالی ندارد. با همه‌ي این احوال به نظرم نقطه‌ي قوت برنامه، تحقیقات جامعی است که برای هر موضوع از چند ماه قبل آغاز می‌شود. علی‌رغم تنوع موضوعات برنامه، توانسته‌ایم با کمک‌گرفتن از افراد متخصص به عمق موضوعات برنامه راه پیدا کنیم و در آن موضوع صاحبِ نظر شویم. البته ادعای رقابت با برنامه‌های زنده‌ي دیگر تلویزیون را نداشته‌ و نداریم، زيرا از لحاظ سابقه و موضوع با دیگر برنامه‌ها قابل مقایسه نیستیم. همیشه به عنوان یک بیننده‌ي تلویزیون دوست داشتم که وقتی نظر یا نقدی را از طریق ایمیل یا پیامک برای برنامه‌ای ارسال می‌کنم، اثر آن را در برنامه ببینم. اگر برای پیام من پاسخی هم می رسید که دیگر تا یک مدت مدیدی! سر حال بودم. با همین نگاه در برنامه‌ي  ثریا سعی کردیم تا مخاطبان برنامه بی‌جواب گذاشته نشوند، به‌خصوص برای پیام‌هایی که از طریق ایمیل و سایت برنامه به دستمان می‌رسد با پاسخ‌دادن به سؤالات و نقدها، آن‌ها را در برنامه شریک مي‌کنیم. در پیامک‌هایی که برای برنامه می‌رسد همه چیز پیدا می‌شود؛ از فردی که گوش شنوایی یافته و فکر می کند قرار است ما مشکل‌گشای تمام مسائل کشور باشیم و پیام‌هایی که شامل درخواست شغل برای فرزندشان هستند تا اخباری از وضعیت روستایشان که ما تا به‌حال حتی اسم آن را هم نشنیده‌ایم. به طور مثال در برنامه‌ای که به بررسی وضعیت تولید تجهیزات پزشکی در کشور پرداختیم، مشکلات مردم در حوزه‌ي سلامت بسیار مشهود بود. البته کم هم نیستند پیامک‌هایی که یا مجریان را دست می‌اندازند یا کلاً در فضاهای دیگری سیر می‌کنند!

در پایان بهتر است بگویم برنامه‌ي  ثریا حرکتی است همراه با تلاش، آرزو، امید، یأس و دل‌نگرانی که سعی دارد بیننده‌ي تلویزیون را با ارائه‌ي قالب‌هایی متفاوت به خود جلب کند. امید است بتوانیم ایده‌ها و نقش‌های ذهنی خود را رنگ واقعیت بزنیم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.