یکشنبه 26 آگوست 12 | 14:36

تشکیل حوزه علمیه در آرژانتین با دو نفر

محسن ربانی

درباره حوزه علمیه در منطقه آمریکای لاتین، اخیرا در جامعه المصطفی العالمیه مصوب شد که حوزه‎ای رسمی در ونزوئلا راه‎اندازی شود که مقدمات کار در حال انجام است اما اولین حوزه علمیه‎ای که در آمریکای لاتین تشکیل دادیم، در مسجد التوحید در بوینوس آیرس آرژانتین در سال ۱۳۶۵ بود که با دو نفر طلبه شروع کردیم…


محسن ربانی – انقلاب اسلامی ایران تأثیرات شگرفی بر جامعه جهانی از جمله آمریکای لاتین داشت؛ در واقع انقلاب اسلامی دریچه‎ای برای ورود آمریکای لاتین به دنیای اسلام بود. در شرایطی که خیلی‎‌ها این‎گونه تبلیغ می‌‎کردند که دوران دین و دین گرایی به پایان رسیده و به زعم خودشان تیر خلاص آن را نیز شلیک کرده بودند، نهضت امام خمینی به پیروزی رسید و به‎نظرم اولین هنر انقلاب اسلامی این بود که دین را در جهان احیا کرد. دومین کار انقلاب اسلامی، احیای اسلام و سومین آن، بیداری مسلمان‎‌ها و آزادی‎خواهان در کل جهان بود به‎طوری که این بیداری نه تنها مصر و لبنان و کشور‎های عربی و اسلامی را فراگرفت، که‌‌ همان شعار‎‌ها به‎تدریج در آمریکا و جا‎های دیگر هم شنیده می‌‎شود. مردم آمریکای لاتین از آن‎جا که خودشان تحت استعمار کشور‎های مستکبر مانند آمریکا بوده‎اند، روحیه ضد‎استعماری دارند و شعار‎هایی چون «نه شرقی نه غربی» برای آن‎‌ها جاذبه دارد. آن‎‌ها خودشان نیز به‎نحوی دنبال راه سوم هستند، اتفاقا نام یکی از روزنامه‎‎های اینترنتی شیعیان در آمریکای لاتین، «راه سوم» است که در اروگوئه دنبال می‌‎شود و خیلی از افراد بومی در منطقه با این‎روزنامه همکاری دارند.

با حضور شیعیان و مراکز شیعی در اکثر نمایشگاه‎‎های منطقه در کشور‎هایی چون شیلی، بولیوی، السالوادور و… مردم با مکتب اهل‎بیت (علیهم‎السلام) آشنا شده‎اند به‎طوری که در سال گذشته در ونزوئلا استقبال بالایی از قرآن به زبان اسپانیولی صورت گرفت و قرآن‎‎هایی که برای نمایشگاه برده شده بود، تمام شد. به‎طور خلاصه می‌‎توان گفت گرایش به اسلام و جمهوری اسلامی ایران در منطقه وجود دارد و مردم منطقه آمریکای لاتین نه تنها هیچ ضدیتی با ایران ندارند بلکه هرجا اسم ایران می‌‎آید، ابراز علاقه می‌‎کنند. به یاد دارم به هر کشوری در کشور‎های منطقه که سفر می‌‎کردم، صریحا از سخنرانی در دانشگاه‎‌ها استقبال می‌‎کردند به‎طوری که در سفر به کلمبیا در هفت دانشگاه سخنرانی داشتم.

استقبال از سفر آیت‎الله مصباح یزدی به آمریکای لاتین

در سال ۱۳۷۷ به‎همراه آیت‎الله مصباح یزدی سفری به منطقه داشتیم و از مکزیک شروع کردیم و ایشان با رؤسای ادیان و مسئولان و دانشجویان کالج مکزیک دیدار داشتند و استقبال خوبی از ایشان صورت گرفت و همه می‌‎خواستند از اسلام بدانند. یادم هست در کشور کوبا یکی از اساتید دانشگاه به آیت‎الله مصباح گفت که درباره سه چیز می‌‎خواهم بدانم: قرآن، امام خمینی و عمرخیام. بعد از گفت و شنود، آیت‎الله مصباح به ایشان گفت که شما چه درخواستی از جمهوری اسلامی دارید؟ آن استاد دانشگاه گفت: فقط یک قرآن به زبان اسپانیولی می‌‎خواهم.

درباره حوزه علمیه در منطقه آمریکای لاتین، اخیرا در جامعه المصطفی العالمیه مصوب شد که حوزه‎ای رسمی در ونزوئلا راه‎اندازی شود که مقدمات کار در حال انجام است اما اولین حوزه علمیه‎ای که در آمریکای لاتین تشکیل دادیم، در مسجد التوحید در بوینوس آیرس آرژانتین در سال ۱۳۶۵ بود که با دو نفر طلبه شروع کردیم و همان‎‌ها امروز جزو روحانیون فعال در منطقه هستند. بعد از آن حوزه دیگری در هزار کیلومتری بوینوس آیرس بنام حوزه امام علی (علیه‎السلام) راه اندازی شد.

بعد‎‌ها در مدرسه علمیه التوحید حدود ۷۰ طلبه از کشور‎های مختلف آمریکای لاتین همچون کوبا، السالوادور، آرژانتین، کلمبیا، ونزوئلا، اکوادور و… در این حوزه تحصیل می‌‎کردند که خیلی از آن‎‌ها برای تکمیل دروس خود به حوزه علمیه قم آمدند. همچنین حوزه‎‎های علمیه کوچک و بعضا کوتاه مدت در منطقه برپا می‌‎شود تا استعدادیابی صورت بگیرد؛ مثلا دوره‎‎های ۶ ماهه یا ۲ ماهه در نظر گرفته می‌‎شود و استعدادیابی می‌‎کنیم تا به قم بیانید یا همانجا دوره‎‎های دراز مدت را طی کنند و این کار در چند کشور در حال انجام است.

مکتب اهل‎بیت (علیهم‎السلام) در آمریکای لاتین به‎طور جدی بعد از انقلاب اسلامی ایران وارد منطقه شده است چون قبل از انقلاب به جز آرژانتین و برزیل، مراکز شیعی نداشته‎ایم و در‌‌ همان دو کشور نیز بسیار محدود بوده است. امروز در برخی کشور‎‌ها که ۳۰ سال قبل حتی یک شیعه از آن‎جا عبور نکرده بود، مراکز اسلامی فعالیت می‌‎کنند که از سوی نیرو‎های بومی برپا شده است. در یکی از کشور‎های منطقه، در سال ۱۳۶۶ تنها یک مستبصر داشتیم اما الان بیش از هزار نفر شیعه شده‎اند و حقیقت آن است که در فعالیت‎‎های تبلیغی، افراد بومی تأثیرگذار‎‌تر و کارآمد‌تر هستند.

در شرایط کنونی آمریکای لاتین این آمادگی را دارد که حوزه‎‎های مختلفی در آن برپا شود البته برخی کشور‎‌ها مانند کوبا که حتی روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با جمهوری اسلامی دارند برای جلوگیری از آن‎چه آن را تضاد فرهنگی می‌‎نامند، اجازه تأسیس دانشگاه اسلامی یا حوزه علمیه نمی‌‎دهند اما بعضی از همین کشور‎‌ها که مجوز دانشگاه یا حوزه نمی‌‎دهند از راه‎اندازی دپارتمان اسلام‎‌شناسی در دانشگاه‎‎های خودشان استقبال می‌‎کنند.

همچنین این بشارت را می‌‎توان داد که مراکز اسلامی در سراسر منطقه آمریکای لاتین ارتباط بسیار خوبی با مجامع علمی و دانشگاه‎‎های منطقه دارند به‎طوری که همین امسال در ماه مبارک رمضان، بیش از ۱۵ همایش در دانشگاه‎‌ها برگزار شد و اکثر دانشگاه‎‌ها برای سخنرانی در روز قدس استقبال کردند و روحانیون در برنامه‎‎های رادیویی و تلویزیونی حضور می‌‎یابند و کرسی دانشگاه‎‎های آمریکای لاتین می‌‎تواند در اختیار جامعه اسلامی قرار بگیرد و تقریبا با هیچ مانعی در این زمینه مواجه نیستیم، زیرا عطش بالایی از سوی اساتید، مردم و دانشجویان نسبت به اسلام وجود دارد و آن‎‌ها از چنین برنامه‎‎هایی استقبال می‌‎کنند و این امر، از فرصت‎‎های استثنایی است که ایجاد شده است.

اگر یک حوزه علمیه ولو کوچک در تمام یا بیشتر کشور‎های آمریکای لاتین ایجاد شود در درازمدت تأثیرگذار خواهد بود زیرا تجربه نشان داده است که نیرو‎های بومی از توان تبلیغی بالایی برخوردارند. در حال حاضر اکثر مستبصرین سایت راه‎اندازه کرده‎اند و فعالیت‎‎های فرهنگی و رسانه‎ای دارند. در مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شرق در شهر مقدس قم نیز بزرگ‌ترین سایت شیعی به زبان اسپانیولی راه‎اندازی شده است و به‎سمتی می‌‎رود که بزرگ‌ترین سایت اسلامی به زبان اسپانیولی بشود

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.