محسن ربانی – انقلاب اسلامی ایران تأثیرات شگرفی بر جامعه جهانی از جمله آمریکای لاتین داشت؛ در واقع انقلاب اسلامی دریچهای برای ورود آمریکای لاتین به دنیای اسلام بود. در شرایطی که خیلیها اینگونه تبلیغ میکردند که دوران دین و دین گرایی به پایان رسیده و به زعم خودشان تیر خلاص آن را نیز شلیک کرده بودند، نهضت امام خمینی به پیروزی رسید و بهنظرم اولین هنر انقلاب اسلامی این بود که دین را در جهان احیا کرد. دومین کار انقلاب اسلامی، احیای اسلام و سومین آن، بیداری مسلمانها و آزادیخواهان در کل جهان بود بهطوری که این بیداری نه تنها مصر و لبنان و کشورهای عربی و اسلامی را فراگرفت، که همان شعارها بهتدریج در آمریکا و جاهای دیگر هم شنیده میشود. مردم آمریکای لاتین از آنجا که خودشان تحت استعمار کشورهای مستکبر مانند آمریکا بودهاند، روحیه ضداستعماری دارند و شعارهایی چون «نه شرقی نه غربی» برای آنها جاذبه دارد. آنها خودشان نیز بهنحوی دنبال راه سوم هستند، اتفاقا نام یکی از روزنامههای اینترنتی شیعیان در آمریکای لاتین، «راه سوم» است که در اروگوئه دنبال میشود و خیلی از افراد بومی در منطقه با اینروزنامه همکاری دارند.
با حضور شیعیان و مراکز شیعی در اکثر نمایشگاههای منطقه در کشورهایی چون شیلی، بولیوی، السالوادور و… مردم با مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) آشنا شدهاند بهطوری که در سال گذشته در ونزوئلا استقبال بالایی از قرآن به زبان اسپانیولی صورت گرفت و قرآنهایی که برای نمایشگاه برده شده بود، تمام شد. بهطور خلاصه میتوان گفت گرایش به اسلام و جمهوری اسلامی ایران در منطقه وجود دارد و مردم منطقه آمریکای لاتین نه تنها هیچ ضدیتی با ایران ندارند بلکه هرجا اسم ایران میآید، ابراز علاقه میکنند. به یاد دارم به هر کشوری در کشورهای منطقه که سفر میکردم، صریحا از سخنرانی در دانشگاهها استقبال میکردند بهطوری که در سفر به کلمبیا در هفت دانشگاه سخنرانی داشتم.
استقبال از سفر آیتالله مصباح یزدی به آمریکای لاتین
در سال ۱۳۷۷ بههمراه آیتالله مصباح یزدی سفری به منطقه داشتیم و از مکزیک شروع کردیم و ایشان با رؤسای ادیان و مسئولان و دانشجویان کالج مکزیک دیدار داشتند و استقبال خوبی از ایشان صورت گرفت و همه میخواستند از اسلام بدانند. یادم هست در کشور کوبا یکی از اساتید دانشگاه به آیتالله مصباح گفت که درباره سه چیز میخواهم بدانم: قرآن، امام خمینی و عمرخیام. بعد از گفت و شنود، آیتالله مصباح به ایشان گفت که شما چه درخواستی از جمهوری اسلامی دارید؟ آن استاد دانشگاه گفت: فقط یک قرآن به زبان اسپانیولی میخواهم.
درباره حوزه علمیه در منطقه آمریکای لاتین، اخیرا در جامعه المصطفی العالمیه مصوب شد که حوزهای رسمی در ونزوئلا راهاندازی شود که مقدمات کار در حال انجام است اما اولین حوزه علمیهای که در آمریکای لاتین تشکیل دادیم، در مسجد التوحید در بوینوس آیرس آرژانتین در سال ۱۳۶۵ بود که با دو نفر طلبه شروع کردیم و همانها امروز جزو روحانیون فعال در منطقه هستند. بعد از آن حوزه دیگری در هزار کیلومتری بوینوس آیرس بنام حوزه امام علی (علیهالسلام) راه اندازی شد.
بعدها در مدرسه علمیه التوحید حدود ۷۰ طلبه از کشورهای مختلف آمریکای لاتین همچون کوبا، السالوادور، آرژانتین، کلمبیا، ونزوئلا، اکوادور و… در این حوزه تحصیل میکردند که خیلی از آنها برای تکمیل دروس خود به حوزه علمیه قم آمدند. همچنین حوزههای علمیه کوچک و بعضا کوتاه مدت در منطقه برپا میشود تا استعدادیابی صورت بگیرد؛ مثلا دورههای ۶ ماهه یا ۲ ماهه در نظر گرفته میشود و استعدادیابی میکنیم تا به قم بیانید یا همانجا دورههای دراز مدت را طی کنند و این کار در چند کشور در حال انجام است.
مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) در آمریکای لاتین بهطور جدی بعد از انقلاب اسلامی ایران وارد منطقه شده است چون قبل از انقلاب به جز آرژانتین و برزیل، مراکز شیعی نداشتهایم و در همان دو کشور نیز بسیار محدود بوده است. امروز در برخی کشورها که ۳۰ سال قبل حتی یک شیعه از آنجا عبور نکرده بود، مراکز اسلامی فعالیت میکنند که از سوی نیروهای بومی برپا شده است. در یکی از کشورهای منطقه، در سال ۱۳۶۶ تنها یک مستبصر داشتیم اما الان بیش از هزار نفر شیعه شدهاند و حقیقت آن است که در فعالیتهای تبلیغی، افراد بومی تأثیرگذارتر و کارآمدتر هستند.
در شرایط کنونی آمریکای لاتین این آمادگی را دارد که حوزههای مختلفی در آن برپا شود البته برخی کشورها مانند کوبا که حتی روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با جمهوری اسلامی دارند برای جلوگیری از آنچه آن را تضاد فرهنگی مینامند، اجازه تأسیس دانشگاه اسلامی یا حوزه علمیه نمیدهند اما بعضی از همین کشورها که مجوز دانشگاه یا حوزه نمیدهند از راهاندازی دپارتمان اسلامشناسی در دانشگاههای خودشان استقبال میکنند.
همچنین این بشارت را میتوان داد که مراکز اسلامی در سراسر منطقه آمریکای لاتین ارتباط بسیار خوبی با مجامع علمی و دانشگاههای منطقه دارند بهطوری که همین امسال در ماه مبارک رمضان، بیش از ۱۵ همایش در دانشگاهها برگزار شد و اکثر دانشگاهها برای سخنرانی در روز قدس استقبال کردند و روحانیون در برنامههای رادیویی و تلویزیونی حضور مییابند و کرسی دانشگاههای آمریکای لاتین میتواند در اختیار جامعه اسلامی قرار بگیرد و تقریبا با هیچ مانعی در این زمینه مواجه نیستیم، زیرا عطش بالایی از سوی اساتید، مردم و دانشجویان نسبت به اسلام وجود دارد و آنها از چنین برنامههایی استقبال میکنند و این امر، از فرصتهای استثنایی است که ایجاد شده است.
اگر یک حوزه علمیه ولو کوچک در تمام یا بیشتر کشورهای آمریکای لاتین ایجاد شود در درازمدت تأثیرگذار خواهد بود زیرا تجربه نشان داده است که نیروهای بومی از توان تبلیغی بالایی برخوردارند. در حال حاضر اکثر مستبصرین سایت راهاندازه کردهاند و فعالیتهای فرهنگی و رسانهای دارند. در مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شرق در شهر مقدس قم نیز بزرگترین سایت شیعی به زبان اسپانیولی راهاندازی شده است و بهسمتی میرود که بزرگترین سایت اسلامی به زبان اسپانیولی بشود
Sorry. No data so far.