«مصطفی کیایی» با بیان اینکه قبول ندارم «ضد گلوله» هجو است، گفت: زمان ساخت «ضد گلوله» اصلا به «اخراجیها» و «لیلی با من است» فکر نمیکردم.
شامگاه یکشنبه 5 مردادماه نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «ضد گلوله» با حضور «مصطفی کیایی» (نویسنده و کارگردان)، «رضا رخشان» (مدیر فیلمبرداری و تهیهکننده)، «محسن کیایی» (بازیگر) و «علی علایی» (مجری و منتقد) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
کیایی: موج رسانهای جشنواره باعث شد هیئت داوران «ضد گلوله» را با دقت بیشتری ببینند
در ابتدای این نشست «مصطفی کیایی» اظهار داشت: وقتی «ضد گلوله» در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، همه احساس کردند یک «لیلی با من است» دیگر است اما با این که دومین کار من بود و معمولاً منتقدان دومین اثر یک کارگردان را خیلی تعریف نمیکنند اما نقدهای آن هنگام جشنواره، موج رسانهای خوبی برای «ضد گلوله» محسوب میشد و همین موج رسانهای خوب باعث شد تا هیئت داوران فیلم ما را با دقت بیشتری بینند و از 5 رشته که نامزد دریافت جایزه شد توانست در نهایت دو جایزه اصلی را از آن خود کند.
رخشان: دوست داشتم مخاطب عام نسخه کامل «ضد گلوله» را میدید
در ادامه این نشست «رضا رخشان» نیز گفت: خیلی دوست داشتم مخاطبان عام نسخه کامل فیلم را میدیدند و بعد کار را قضاوت میکردند؛ چرا که حدود 3 تا 4 دقیقه از فیلم درآمده است و در برخی موارد حس بیننده با صحنه قطع میشود.
وی در ادامه افزود: سکانس افتتاحیه کار قطع شد و پلان پایانی که ما پیری «ژاله صامتی» را نیز داشتیم که در حال تنظیم دیش ماهواره است، نیز در نسخه اکران درآمده است.
رخشان تصریح کرد: اما اهالی رسانه و منتقدانی که نسخه کامل فیلم را در جشنواره دیدند، خوششان آمد و احساسم این است که در انتهای فیلم میتوانستیم شوخیهای بیشتری هم داشته باشیم.
کیایی: حذفیات «ضدگلوله» از نقد تند اجتماعی فیلم کاسته است
در ادامه این نشست «مصطفی کیایی» در مورد حذفیات این فیلم، اظهار داشت: ما در کل فیلم نقدهای اجتماعی داشتیم، به طور مثال دهه 60 نوار غیر مجاز بود حالا ماهواره غیر مجاز است که با حذف این صحنهها مباحث تند نقد اجتماعی در این فیلم کمی کاسته شده است.
کیایی: «ضد گلوله» هجو نیست
برپایه این گزارش، در ادامه این نشست یکی از حضار از «مصطفی کیایی» در مورد اینکه آیا به ساخت فیلمهای هجو در سینما ادامه خواهید داد که وی در پاسخ، اظهار داشت: در فیلم اولم «بعد از ظهر سگی سگی» از هجو استفاده کردم با فیلمهایی نظیر «گوزنها»، «آژانش شیشهای» و «بعد از ظهر سگی سگی» (ساخته سیدنی لومت) شوخی کردم اما قبول ندارم که «ضد گلوله» هجو است.
کیایی: تلاش کردم «ضد گلوله» فیلمی شریف و آبرومند باشد
کیایی ادامه داد: بر این اعتقاد هم نیستم که شاهکار ساختم اما سعی کردم «ضد گلوله» فیلمی شریف و آبرومند باشد.
وی در ادامه افزود: در ساخت «ضد گلوله» تمام تلاشم این بود که کار در راستای درام به پیش برود، اما اصولا تعریف هجو کاملاً متفاوت است. شوخیهای فیلم ما هم در راستای درام قصه است.
این کارگردان در ادامه در مورد شباهت «ضد گلوله» با «لیلی با من است»، اظهار داشت: در طول کار «مهدی هاشمی» بازی کاملاً رئال دارد اما در بازی «صادق مشکینی» فیلم سینمایی «لیلی با من است» نوعی اغراق میبینیم.
کیایی تصریح کرد: در ساخت «ضد گلوله» قرار بود شوخیهای کار کاملاً هدفمند باشد و بحث تقدیر در کلیت فیلم دیده شود. فیلم ما اصلاً لودگی و هجو ندارد.
وی در ادامه افزود: وقتی «ضد گلوله» را میساختم اصلا به «اخراجیها» و «لیلی با من است» فکر نکردم.
رخشان: ایده اولیه «ضدگلوله» در مصاحبه با سعید سهیلی شکل گرفت
«رضا رخشان» در مورد ایده اصلی «ضد گلوله»، اظهار داشت: روزی که با سعید سهیلی در مورد رزمندگان جنگ گفتوگوی تصویری میگرفتیم که ایده اصلی و جرقه این کار در ذهنم شکل گرفت.
سپس طرح اولیه را با «پیمان قاسمخانی» در میان گذاشتم و او هم خوشش آمد و گفت مینویسم اما بگذارید کار «مهران مدیری» تمام شود حدود 5 ماه دیگر من در خدمت شما هستم اما من احساس کردم دیر میشود، بعد با «مصطفی کیایی»، «بعد از ظهر سگی سگی» را کار کردیم و بعد از اتمام این کار طرح را با او در میان گذاشتم و از او سه فیلمنامه خوب در ژانرهای طنز، اجتماعی و جدی خوانده بودم، او هم خوشش آمد و ظرف 25 روز فیلمنامه این کار را نوشت و من بعد از خواندن فیلمنامه خوشم آمد و رفتیم برای ساخت کار.
کیومرث پوراحمد «ضد گلوله» را فیلمی موجز، طنزآلود و به دور از لودگی میداند
این تهیهکننده در مورد وجود لودگی در «ضد گلوله» نیز، اظهار داشت: «کیومرث پوراحمد» در یادداشت خود در مورد فیلم سینمایی «ضد گلوله» آورده است فیلمی موجز، طنزآلود و به دور از لودگی و نقل قولی از «مهدی هاشمی» هم دارد که گفته است بازی در این فیلم بهترین بازی بیست سال اخیر من است.
کیایی: سعی کردم «ضد گلوله» فیلم منسجمی باشد
در پایان این نشست «مصطفی کیایی» در مورد شخصیتپردازی و نوع ضبط سکانسهای جنگ، اظهار داشت: سعی کردم حتی کسی که دو دقیقه در فیلم حضور دارد، کاملاً شخصیتپردازی شود، سایرین را تیپ گرفتم و سکانسهای جنگ را هم سعی کردم جوری بگیرم که با فرهنگ ما سازگار باشد؛ مثل سینمای هالیوود خیلی دوست نداشتم سکانسهای جنگ انتزاعی باشد، در طول کار سعی کردم سکانسهای جنگ ریتم تندتر و سکانسهای شهر ریتم کندتری داشته باشد تا به فیلمی منسجم و یکدست برسم.
Sorry. No data so far.