حجت الاسلام و المسلمین سید عباس نبوی ظهر پنجشنبه در بیست و سومین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی که در مشهد در حال برگزاری است با اشاره به سابقه تاریخی این جنبش بیان داشت: جنبش عدالتخواه در وضعیتی شکل گرفت که تفرقه گستردهای میان تشکلهای دانشجویی پیش آمده بود.
وی با بیان اینکه با دشواریهای شروع به کار این جنبش از همان ابتدا آشنا هستم، تصریح کرد: با این حال در این پنج سال اخیر، توقعاتی که از این جنبش میشد برآورده نشده است، در همان اوایل مطرح بود که ایجاد دفتر جنبش در دانشگاه با مشکلاتی همراه است؛ اگر قرار باشد نرم استخوان باشیم، کاری پیش نمیرود، باید تلاش و پیگری کرد.
عضو هئیت علمی موسسه امام خمینی (ره) افزود: جنبش باید دفاتر خودش را توسعه بدهد یا حداقل با تشکلهای هم بافت خود، ارتباط دوگانه ایجاد کند.
عدم نگارش مرامنامه جنبش عدالتخواه دانشجویی
نبوی با اشاره به اهمیت مرامنامه در تشکلهای دانشجویی، بیان داشت: علارغم این مدت زمان، هنوز مرامنامه جنبش عدالتخواه نوشته نشده است، هرچند تا مراحل نهایی رفته است اما هنوز خروجی نداشته است.
وی ادامه داد: کسانی از دفتر تحکیم بودند که به کنگره آمریکا هم رفتند اما نتوانستند جنبش را با خود ببرند، چرا که مرامنامه باعث جلوگیری از این کار شد؛ در زمان اصلاحات که همراه با ناجوانمردیهای زیادی بود، دفتر تحکیم را در دست گرفتند و میخواستند مرام نامه را عوض کنند اما از آنجائی که این مرامنامه بر اساس خط امام و اندیشههای شهید مطهری بود، نتوانستند.
عضو هیئت موسس دفتر تحکیم وحدت در ادامه سخنان با اشاره به وجود تعداد زیاد زنان و دختران متدین در دانشگاه گفت: با این حال در مقابل حرکتهای فمینیستی از زنان متدین، حرکت موثری دیده نمیشود؛ این نشان میدهد که جای کار و پر کردن خلاءها وجود دارد.
ثمره فعالیتهای تشکلهای دانشجوی فرهنگ عمومی است
نبوی ثمره اصلی فعالیتهای فکری، فرهنگی و سیاسی تشکلهای دانشگاهی را ساختن فرهنگ عمومی دانست و بیان داشت: آنچه امروز به عنوان سبک زندگی گفته میشود، از اجزاء به هم پیوستهای ساخته شده است، عدهای امروز نمیخواهند عبودیت الهی محور زندگی قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه اگر جریان مذهبی پشت سر هم عقب نشینی کند، به صورت تدریجی و پشت سر هم سنگرهای الهی و فطری را در جامعه از دست میدهیم، اذعان داشت: تشکلهای دانشجویی تا زمانی که متدین هستند میتوانند فضای فکری و ذهنیشان را توسعه بدهند.
عضو هیئت موسس دفتر تحکیم وحدت در ادامه سخنانش دربررسی دولتهای گذشته تصریح کرد: بعد از استقرار جمهوری اسلامی، چهار دوره کاملا متفاوت را طی کردیم که تجربه غنی را برای نظام به ارمغان آورد.
دولتهای مکتبی و آرمانگرا در زمان امام (ره)
نبوی به اشاره به دوره اول دولتهای جمهوری اسلامی که دولتهای مکتبی و آرمان گرا بودند، بیان داشت: این نوع دولت در دوران امام (ره) بود و از کنار امام هم غیر از این بر نمیآمد با این حال دولت موقت که متشکل از نهضت آزادی و امثال آن بود اصول اولیه امام را مبنی بر سازماندهی جامعه اسلامی قبول نداشتند یا آن را عملی نمیدانستند.
وی نوع دوم دولتهای جمهوری اسلامی را مربوط به دوران هاشمی رفسنجانی دانست و ادامه داد: این دولت که بعد از امام (ره) بود خدمات بزرگی را انجام داد، خیلی از زیر ساختهای امروز متعلق به آن دوران است اما از آنها هر کس که زیر ساختی را میسازد قیم و مالک آن است؛ این آهسته آهسته باعث تغیر در جموری اسلامی میشود.
بحران بدهی در دوران سازندگی
عضو موسسه امام خمینی (ره) افزود: در آن زمان شاهد بحران بدهیها بودیم و غربیها هم انتظار داشتند که از طریق این بحران مسیر انقلاب را عوض کنند؛ همزمان با این رابطهمان با شرق و چین بیشتر شد و مدت زمانی طول کشید تا این بحران حل شود.
نبوی با بیان اینکه به علت همین مسائل از میان ناطق نوری و خاتمی، خاتمی در انتخابات بعدی برنده شد، اذعان داشت: طبق آماری که گرفته بودند ۲۸ درصد مردم به خاطر سید بودن به خاتمی رای دادند، ۶۰ درصد برای گریز از دوران سازندگی و بقیه هم گمان میکردند خاتمی میتواند سردمدار اصلاحات شود.
مدرنیته اسلامی در دوران اصلاحات
وی با بیان اینکه دوران اصلاحات شعارها وسیاستهایی را داشت که به نوعی مدرنیته اسلامی بود، تصریح کرد: در بعضی موارد این مدرنیته با اسلام همراه نبود، بعضی از طرحهایی، طرحهای عامیانه و مردمی بود که میتوانست هنجارشکن باشد.
عضو هیئت موسس دفتر تحکیم بیان داشت: در زمان مهاجرانی، طرحی در مورد حضور بانوان در ورزشگاهها مطرح شده بود که ظاهرا بسیاری افراد حتی مراجع را هم قانع کرده بود.
فرم اصلاحات برای دسته بندی روابط دختر و پسر دانشگاهها
نبوی ادامه داد: یا در طرح دیگری میخواستند روابط دختر وپسر را در دانشگاه به چهار سطح دسته بندی کنند، سطح اول در حد سلام و علیک و سطح دوم در حدی که دختر وپسر برای مسائل درسی و تبادل جزوه باهم باشند.
وی خاطر نشان کرد: برای هر کدام از این سطوح میخواستند فرمی طراحی کنند که دختر و پسر در فرهنگی دانشگاه آن را پر کنند، فرم الف برای سلام و علیک، فرم ب برای ارتباط بیرون از دانشگاه، فرم ج در حدی که بتوانند محرمیت داشته باشند و اجازه پدر نباشد و فرم د هم برای کسانی که قصد ازدواج دارند و پدر ومادرشان اطلاع دارند.
عضو موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه بعضیها از این طرح حمایت کردند، اذعان داشت: در وزرات علوم جلسهای تشکیل دادند و از من هم پرسیدند، گفتم این حرفها مضحک است، جزوه دادن دختر وپسر که به ما مربوط نیست.
تغییر سبک زندگی در دوران اصلاحات
نبوی با بیان اینکه دولت اصلاحات به دنبال تغییر سبک زندگی بود، افزود: البته خودشان سبک زندگیشان را تغییر نمیدادند، هرچند امروز هم درگیر این تغییر شدهاند؛ پسر اصلاح طالب فلان آیت الله که برای انقلاب زندانها رفته است و امروز مرحوم شده است، عکسی از خانوادهاش را در فیس بوک منتشر میکند که تنها با حجاب در آن، مادرش است، کسانی که در این عکساند جوان نیستند بلکه میان سال هستند.
بازگشت به شعائر اسلامی وآرمانهای امام در دولت احمدینژاد
وی دولت احمدینژاد را بازگشت به شعائر اسلامی وآرمانهای امام دانست و گفت: به وسیله احمدینژاد خطر فروریختن سبک زندگی که در دوران اصلاحات بود، بر طرف شد اما در ادامه این چنین نماند.
عضو هئیت موسس دفتر تحکیم بیان داشت: در خصوص احمدینژاد دو تفسیر است، یکی اینکه آدم متدینی است که نظرات متفاوتی دارد و دومین تفسیر مربوط به جریان انحرافی که دنبال اسلام صوفیانه است؛ تفسیردوم میگوید اسلام احمدینژاد همین اسلام صوفیانه است.
نبوی با بیان اینکه اطرافیان مشایی واحمدینژاد هم نمیتوانند تشخیص بدهند که کدام تفسیر درست است، گفت: تا وقتی یک تفسیر تقویت میشود ناگهان یکی حرف دیگری از احمدینژاد میشنویم، وی در سخنرانی که در حضور رهبری در عید فطر فصل جدیدی از انسان کامل را مطرح کرد.
وی ادامه داد: دولت احمدینژاد تمام شده است، فقط دعا میکنیم این سال هم همینجوری ادامه پیدا کند.
عضو موسس دفتر تحکیم وحدت با اشاره به برخی رفتارهای عجیب دولت گفت: در سال ۸۹ و ۹۰ که میخواستند هدفمندی را اجرا کنند، چنان سراغ مجامع صنفی رفتند که هیچ کس جرات فعالیت نداشت اما امسال چنان بازار را رها کردهاند که هرکس هرکار بخواهد میکند.
نبوی بیان داشت: صحبتهای اخیر رهبری هم قوت قلبی بود که دولت تا یک سال آینده شارژ شود و گرنه چندین بار تذکرهای جدی در مسائل مختلف اقتصادی دادند به طور نمونه در موضوع سودبانکی که احمدینژاد مخالف افزایش آن بود.
وی در خصوص دولت آینده گفت: مسئله دولت آینده به طور کامل مسائل اقتصادی است، امروز مسائل سیاسی، فرهنگی و بین الملل تابع اقتصاد شده است.
عضو موسس دفتر تحکیم وحدت با اشاره به شرایط امروز اقتصادی بیان داشت: بنا براعلام خود دولت، ۶۰۰ میلیارد دلار ارز طی این هشت سال در اختیار دولت بوده است که شاید ۹۰۰ یا ۱۰۰۰ میلیارد دلار هم باشد، اما دولت استفاده درستی از این درآمدهای ارزی نکرد و میتوانست زیرساختهای زیادی را درست کند.
نبوی ادامه داد: دولت حدود ده پرونده قضائی سنگین دارد، اگر توجه و حکم حکومتی رهبری و احمدینژاد نبود، بخشهایی از دولت باید به محکمه میرفتند، البته به این معنی نیست که رهبری جلوی محاکمه را گرفتهاند.
شرط اصلی نامزدهای ریاست جمهوری آینده
وی بابیان اینکه در چنین شرایطی دولت بعدی حتما باید اقتصادی باشد، تصریح کرد: تمام نامزدهای ریاست جمهوری یک شرط دارند که اگر لحاظ نکنند حضورشان در انتخابات بیثمر است، از اول راهشان باید بگویند که هدفمندی را ادامه میدهند و یارانهها را افزایش میدهند.
عضو موسس دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: هرکسی که بگوید نمیتوانم این پول را بدهم، رای بیست میلیون نفر را ازدست داده است، کسانی هم که امروز میگویند به انتخابات نمیآیند برای همین است که نمیتوانند یارانهها را بدهند.
نقش تشکلهای دانشجویی در پیروزی انتخابات
نبوی با بیان اینکه امثال خاتمی واحمدینژاد از دل تشکلهای دانشجویی به روی کار آمدند، تصریح کرد: جنبش دانشجویی در این دوره اگر از هر یک از نامزدهای شناخته شده یا گمنام دعوت کند و پای وی بیاستد، مطمئن باشید با اقبال عمومی مواجه میشود ورای میآورد.
Sorry. No data so far.