دوشنبه 03 سپتامبر 12 | 15:47
وزير علوم در دانشگاه شريف مطرح کرد

ماجرای دانشگاهی که بین خوابگاه دختران و پسران آن دیوار نبود

دانشگاهی رفته بودم که بین خوابگاه دختران و پسران دیوار نبود و چادری کشیده شده بود؛ وقتی مسئولان ‌خواستند دیواری نصب کنند دانشجویان…


کامران دانشجو پیش از ظهر امروز در سیزدهمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که در دانشگاه صنعتی شریف در حال برگزاری است با بیان اینکه عاقبت‌بخیری مهم‌ترین دعایی است که می‌توان در حق یکدیگر داشت، گفت: رمز عاقبت‌بخیری ولایتمداری است و اگر کسی نگاهش به انگشت اشاره ولایت باشد قطعا عاقبت‌بخیر می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در دنیا ۳ نوع انقلاب داریم، گفت: برخی از انقلاب‌ها ماهیت اقتصادی دارند و برای از بین بردن تضاد طبقاتی که در کشوری ایجاد شده است، به وجود می‌آیند.

دانشجو انقلاب اکتبر روسیه را نمونه این انقلاب‌ها دانست و گفت: در این کشور‌ها اکثریتی از رفاه برخوردارند اما همه اکثریت مطلق جامعه شرایط اقتصادی خوبی ندارند.

وزیر علوم با بیان اینکه انقلاب دیگری داریم که ماهیت سیاسی دارد، گفت: ‌ افراد حاضر در آن انقلاب نه برای رسیدن به نان بلکه برای رسیدن به آزادی و دموکراسی تلاش می‌کنند.

وی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: انقلاب کبیر فرانسه از این نمونه بود که مردم در آن به دنبال رسیدن به آزادی و دخالت در سرنوشت خود بودند.

دانشجو با اشاره به اینکه انقلاب دیگری در جوامع به وقوع پیوسته است که خمیر مایه آن اقتصادی و سیاسی نبوده است، گفت: ‌ماهیت این انقلاب با سایر انقلاب‌ها متفاوت است و خمیر مایه اصلی آن به ارزش‌ها و اخلاق بر می‌گردد.

وزیر علوم انقلاب اسلامی ایران را نمونه‌ای از این انقلاب دانست و گفت: مردم در انقلاب ایران به دلیل تحقیر و کوچک شمردن ارزش‌ها و اعتقادات خود قیام کردند.

وی با بیان اینکه به طور قطع اسلام یک بعدی نیست، خاطر نشان کرد: به طور قطع در این انقلاب نیز به دنیای مردم توجه می‌شود اما خمیر مایه اصلی آن‌ها اعتقادات و ارزش‌های مردم است.

دانشجو با بیان اینکه این انقلاب به منظور شکستن مرز اعتقادات و مکتب فکری مردم بود، گفت: در آن دوران مردم اگر شاید فشار اقتصادی را می‌توانستند تحمل کنند اما نمی‌توانستند توهین به ارزش‌ها و اعتقاداتشان، توهین به عاشورا و توهین به اسلام را تحمل کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه مردم رژیم پهلوی را مخالف ارزش‌ها می‌دیدند و به دلیل همین مسئله مقابل آن ایستادند، گفت: ما باید ارزش‌های انقلاب را بشناسیم و از آن دفاع کنیم.

وی با اشاره به رهبری امام خمینی در این انقلاب گفت: مردم در انقلاب اسلامی به شخصی که مرجعیت بود نه یک روشنفکر و یک شخص دموکراتیک بلکه برآمده از حوزه‌های علمیه بود، اعتماد کردند و رهبریت انقلاب را به او سپردند.

دانشجو ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهد در مسیر خود گام بردارد و به نتایج مهم برسد باید ارزش‌های خود را حفظ کند و در راه رسیدن به آن گام بردارد.

وزیر علوم توجه و پایبندی به ارزش‌ها را موتور حرکت جامعه دانست و گفت: در یک برهه خاص که شما به خاطر دارید برخی تلاش می‌کردند ارزش‌ها و اعتقادات را زیر سوال ببرند و معتقد بودند انقلابی‌گری برای دوران انقلاب است و در این دوره باید نوع دیگری فکر و مدیریت کرد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌شود با یک ادبیات انقلاب و با ادبیات دیگری حکومت و مدیریت کرد، یادآور شد: پایبندی به ارزش‌ها ضامن بقای این نظام و انقلاب است.

دانشجو ادامه داد: مدیریت انقلابی و حاکمیت ارزش‌ها نظام جمهوری اسلامی ایران را حفظ می‌کند.

وزیر علوم با بیان اینکه دولت دهم در توجه به ارزش‌ها و حاکمیت آن‌ها گام‌های بلندی برداشت، گفت: در کنار انتقاداتی که به این دولت وجود دارد اما نمی‌توان حرکت آن در مسیر ارزش‌های اسلامی و پایبندی آن را به ارزش‌ها کتمان کرد.

وی با بیان اینکه نباید در لابه‌لای انتقاد‌ها دشمن را گم کنیم، گفت: یادمان نرود در آن دوران عاشورا را چگونه تفسیر می‌کردند و معتقد بودند نگاه و فرمایشات امام باید به موزه سپرده شود.

دانشجو در ادامه به جایگاه و اهمیت دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف دانشگاه گفتمان‌سازی برای انقلاب است و دانشگاه محل گفتمان‌سازی است.

وزیر علوم تربیت نیروی انسانی متعهد، کادرسازی برای جامعه متناسب با آرمان‌های انقلاب و نیاز جامعه را از مهم‌ترین اهداف و وظایف دانشگاه برشمرد و عنوان کرد: دانشگاهی که در صورت و سیرت و محتوا و شکل کپی‌برداری از دوران رضاخان باشد نه اسلامی است و نه می‌تواند ضامن حفظ انقلاب باشد.

وی با بیان اینکه باید دانشگاه را متناسب با‌ آرمان‌های انقلاب ساخت، گفت: بعد از ۳۳ سال هنوز این مسئله محقق نشده است و تلاش ما در این دوره رسیدن به آنجایگاه بود.

دانشجو در ادامه به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از روسای دانشگاه‌ها تمایلی به مطرح شدن گفتمان‌های امام و رهبری در دانشگاه ندارند و مطرح شدن آن را در فضای دانشگاه باعث ایجاد آشوب در جامعه می‌دانند، گفت: دانشجویان ما باید آزادی داشته باشند و حرف‌هایی را که می‌خواهند در فضای جامعه بزنند فرقی نمی‌کند چه نقد باشد و چه تعریف.

وی ادامه داد: مسئولان دانشگاه‌ها باید فضایی را برای دانشجویان تعریف کنند که آن‌ها امکان بیان سخنان خود را داشته باشند.

دانشجو با بیان اینکه وجود فضای نقد باید در دانشگاه حاکم باشد، گفت: البته اگر گروهی کف بزنند و گروهی هو کنند این نشاط سیاسی نیست بلکه لاابالی‌گری سیاسی است و اینشان دانشگاه و انقلاب نیست.

وزیر علوم با بیان اینکه دشمن می‌خواهد ما فضای دانشگاه‌ را تنگ‌تر کنیم به دانشجویان توصیه کرد: باید چند موضوع را در نظر بگیریم اینکه از فتنه ۸۸ درس بگیریم یعنی اجازه ندهیم فضای هیجان کاذب و غیرمنطقی ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از امام و انقلاب با افتخار در دانشگاه صحبت کرد نه با شرمندگی گفت: ‌ عده‌ای که اجازه نمی‌دهند در دانشگاه‌ این صحبت‌ها بیان شود آن مسئول دانشگاه یا جاهل است یا فاسد.

دانشجو با بیان اینکه واقعیت این است که ما در تحریم هستیم و باید دید یک دانشجو در این تحریم چه سهمی دارد، گفت: شرایط امروز ما نیز کمتر از دوران جنگ نیست و امروز هم ما و دانشجویان در جنگ هستیم بنابراین دانشجوی ما باید در مورد مسائل روز مملکت در چارچوب مقررات فعال عمل کند و نقش خود را در این بین خوب ایفا نماید.

وزیر علوم در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور برخی از اساتید حامی فتنه که هنوز در این دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند، گفت: جانا سخن از زبان ما می‌گویی.

وی افزود: ما استاد سکولار نمی‌خواهیم؛ چرا که دانشگاه تنها محل کسب علم نیست بلکه محلی است که باید ارزش‌های انقلاب به طور نهادینه در آن به نسل آینده منتقل شود.

دانشجو با بیان اینکه باید واقعیات جامعه را در نظر گرفت و به سمت آرمان‌ها حرکت کرد، گفت: قریب به چند سال این گونه دانشگاه‌داری کردیم و تغییر آن نیز صبر و تدبیر می‌خواهد، این مسئله‌ای است که در درازمدت حل می‌شود.

وزیر علوم با اشاره به برخی از مسائلی که با آن در فضای دانشگاه برخورد داشت، گفت: دانشگاهی رفته بودم که بین خوابگاه دختران و پسران دیوار نبود بلکه چادری کشیده شده بود و وقتی مسئولان می‌خواستند آنجا دیواری نصب کنند می‌گفتند مگر اینکه از روی جنازه ما رد شوید.

وی افزود: وقتی برای تفکیک سرویس دختران و برادران دانشگاه تهران اقدام کردیم مسائلی توسط عده‌ای محدود رخ داد.

دانشجو افزود: باید این گونه ناهنجاری‌ها را برطرف کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: یک گروه آموزشی داشتیم که بعد از ۱۲ سال عضو جدیدی را نمی‌پذیرفت، یک نفر را می‌خواهیم بازنشسته کنیم نمی‌دانید چه قیل و قالی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه صنعتی شریف برپا می‌شود و متاسفانه کسی هم دفاع نمی‌کند.

وی افزود: یکی از اساتید ۴۵ سال با مدرک کار‌شناسی تدریس می‌کرده وقتی خواستیم او را بازنشسته کنیم برای او امضا جمع کردند.

دانشجو با بیان اینکه در سال جدید حدود ۱۰ هزار عضو هیئت علمی جدید جذب خواهیم کرد، گفت: ‌ مطمئن باشید من به پشتوانه فکری شما دانشجویان نیازمندم.

وزیر علوم در خصوص دانشگاه پولی نیز گفت: معتقدم خیلی از آن‌ها جز اقشار متوسط هستند و البته ما آزمونی نیز برای آن‌ها در نظر می‌گیریم.

وی گفت: هر دانشجویی به طور متوسط ۱۲ میلیون در سال هزینه به کشور تحمیل می‌کند که شاید درآمد یک خانواده در عرض یک سال باشد بنابراین نتیجه می‌گیریم، همه دانشجوی پولی هستند اینگونه دانشجویان هزینه تحصیل خود را خود پرداخت می‌کنند.

دانشجو بیان داشت: یکی از دلایل مطرح شدن این طرح این بود که ما به دلیل اینکه ظرفیت تحصیلات تکمیلیمان محدود است بخشی از دانشجویان ما مجبورند برای ادامه تحصیل به خارج بروند و شاید امکانات، از آن‌ها اساتیدی با ظرفیت علمی نامناسب ایجاد کند بسیاری از دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند از ما می‌خواهند شرایطی را برای آن‌ها برای ادامه تحصیلات دانشجویان در کشور فراهم کنیم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.