سه‌شنبه 04 سپتامبر 12 | 10:23

چگونه از بی‌عدالتی در امان بمانیم؟

ما فرض را بر این می‌گذاریم که عدالت رعایت شود و فرد هم تلاش خود را انجام بدهد ولی با تمام این وجود خداوند تقدیری برای زندگی ما بگذارد که شاید از نظر ما به ظاهر کم باشد که با رعایت قناعت از بی‌عدالتی اجتماع هم در امان خواهیم بود.


حسن زمانی نوری،استاد حوزه، با بیان این‌که «بحث لغوی قناعت به معنای رضایت و خشنودی از پروردگار متعال است» اظهار کرد: روایات زیادی در مورد قناعت داریم و فرد قانع اثرات روحی زیادی هم در درون خود و هم در جامعه می‌گذارد، مثلا ما داریم که «فرد قانع همیشه سیر می‌شود، کسی که قانع باشد عباداتش درست است، فرد قانع هیچ‌گاه به مذلت و ذلت طلب از دیگران نمی‌افتد» تمامی این روایات اهمیت قناعت از دیدگاه اسلام و ثمراتی که برای ما به عمل می‌آورد را نشان می‌دهد.

این استاد حوزه افزود: پیامبر همیشه دعا می‌کردند که «خداوند اکفاف را به من و آل من عطا کن» که در این جمله کفاف به‌‌ همان معنی قناعت است، راویان از نبی مکرم اسلام نقل کرده‌اند پیامبر زمانی که از جایی عبور می‌کرد ظاهرا تقاضایی از شخصی می‌کند که او جامه عمل نمی‌پوشاند و پیامبر در حق او این گونه دعا می‌کند که خداوند مالش و فرزندانش را زیاد گردان. در ادامه راه از شخص دیگری تقاضا می‌کند که او به خواسته پیامبر عمل می‌کند و پیامبر در حق او دعا می‌کند که خداوند به اندازه کفافش به او عطا کن.

وی در ادامه گفت: اطرافیان پیامبر در مورد این دعا از وی پرسیدند که چرا این گونه دعا کردید و حضرت فرمود کسی که با دارایی کم یا زیاد قناعت را پیشه خود کند خیلی بهتر از کسی است که مال زیادی داشته باشد و در عین حال قناعت نکند و از یاد و گفتار خداوند غافل شود، پیامبر می‌فرماید که اکتفا کردن به زندگی اندک که حداقل نیاز افراد است قناعت محسوب می‌شود و راضی باشیم به آنچه که خداوند متعال عنایت فرموده و توقع بیشتر نداشته باشیم.

نوری خاطرنشان کرد: قناعت منافاتی با تلاش ما در عرصه کار ندارد ما باید در ‌‌نهایت تلاش خود به آنچه که خداوند برای ما رقم می‌زند راضی باشیم، این گونه نباشد که در جامعه اسلامی عدالت را رعایت نکنیم و بگوییم که خداوند این گونه خواسته است این مقایسه درست نیست، ما فرض را بر این می‌گذاریم که عدالت رعایت شود و فرد هم تلاش خود را انجام بدهد ولی با تمام این وجود خداوند تقدیری برای زندگی ما بگذارد که شاید از نظر ما به ظاهر کم باشد که با رعایت قناعت از بی‌عدالتی اجتماع هم در امان خواهیم بود.

این استاد حوزه با اشاره به این‌که «فرهنگ قناعت در کشور ما نهادینه نشده است» گفت: ‌ اگر افراد به حقی که خداوند به آن‌ها داده قانع نباشند به حقوق دیگران تعدی می‌کنند و از راه‌های غیرقانونی وارد می‌شوند که هم به خود و هم به جامعه ضرر می‌زنند به گونه‌ای که در سطح جامعه انواع و اقسام سرقت‌ها، قتل‌ها و غارت‌ها را شاهد هستیم و یکی از دلایل آن‌ها همین قانع نبودن افراد جامعه است.

نوری با اشاره به این‌که «باید ثمرات قناعت را برای افراد جامعه جا بیندازیم» خاطرنشان کرد: فطرت اکثر افراد پاک و سالم است، اما شاید برای آن‌ها آثار و برکات این کار روشن نشده باشد پس وظیفه صدا و سیما و روزنامه‌ها و مراکز فرهنگی و آموزشی هست که افراد جامعه را آگاه کنند و حتی حکومت‌داران باید متوجه این امر باشد که اگر عدالت در جامعه نباشد انتظار نداشته باشند که مردم قناعت را پیشه خود کنند چراکه اگر افراد تبعیض در جامعه ببینند راضی به رعایت قناعت نمی‌شوند.

وی در پایان گفت: به خصوص امسال که بحث اقتصاد مقاومتی را رهبر معظم انقلاب مطرح کرد باید با قناعت بیشتری زندگی کنیم ما با رعایت قناعت و تحقق عدالت می‌توانیم به آزادگی برسیم و حرف خود را به جهانیان ثابت کنیم با قناعت می‌توانیم حرف حق را بزنیم ولی اگر قرار باشد دچار مصرف‌زدگی شویم و قانع نباشیم خیلی‌ جا‌ها مجبور می‌شویم سرمان را فرود بیاوریم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.