سعید فرجپوری نوازنده کمانچه و یکی از اعضای گروه موسیقی «دستان» که تازهترین کنسرت این گروه موسیقی را با همراهی سایر اعضای گروه و با آواز سالارعقیلی روی صحنه بردهاست، ضمن بیان این مطلب در انتقاد به شیوههای جدید آهنگسازی موسیقی سنتی در گفتگویی گفت: یکی از ویژگیهای موسیقی اصیل ایرانی به کارگیری ظرایف در شیوه آهنگسازی و در نهایت لذت بخشی به مخاطب است و خوشبختانه موسیقی ایرانی قابلیت اهدا و اعطای زیبایی و لذت بخشی از میان هفت دستگاه موسیقی به شنونده خود را دارد.
این آهنگساز در ادامه افزود: اما متاسفانه شاهد هستیم تاثیرگذاری و لذت شنیدن نوای خوش موسیقی اصیل ایرانی در این روزها و در آثار آهنگسازان جوان کم رنگ شده است و جای خود را به تکنیکها و صرفا انجام یک عمل مکانیکی دادهاست و روح موسیقی ایرانی از این آثار گرفته است.
وی در ادامه افزود: گسترش این پدیده در بین آهنگسازان جوان باعث میشود که آهنگساز و به تبع آن نوازنده احساسی که در پس ذهن خود دارد به درستی نمایان نکند و درعین حال مخاطب را تحت تاثیر قرار ندهد، در این صورت مخاطب به تدریج علاقه خود را از دست دهد و در نهایت موسیقی ایرانی جنبه محفلی پیدا میکند.
این نوازنده کمانچه در ادامه افزود: این درحالی است که به اعتقاد من موسیقی ایرانی از ملودیهای زیبا برخوردار است و اگر به شکل درست ارائه شود، مخاطب با علاقه به موسیقی ایرانی گوش خواهد سپرد.
وی در پاسخ به این نکته که اغلب آهنگسازان در این نوع آهنگسازی به دنبال ارائه ایدههای تازه هستند گفت: فکر نو و ایدههای تازه در جای خود بسیار خوب و زیبا هستند اما اغلب آثاری که به اسم نوگرایی در چند وقت اخیر شنیدهام اغلب آثاری بودند که از ایده ناب موسیقایی به دور بودند و به معنای واقعی حرف تازه و یا روح دیگر در پیکره موسیقی ایران جاری نکردهاند.
فرجپوری در ادامه افزود: این در حالی است که نخستین هدف ارائه یک اثر بدیع این است که با مخاطب ارتباط برقرار کند و در درازمدت تاثیرگذاری ملودی از بین نرود اما به اعتقاد من شیوههای جدید آهنگسازی کاذب و به نوعی آفت جان موسیقی ایرانی شده و روح بزرگ موسیقی را تحتالشعاع قرار داده است.
این نوازندگان گروه موسیقی دستان در پایان افزود: ادامه این روند خطر بزرگی در موسیقی ایرانی است چرا که آهنگسازانی از این دست بدون شناخت ریشههای این نوع موسیقی و بدون اینکه سیر و سلوک و مراحل شاگردی در موسیقی سنتی را آموخته باشد پا در این راه میگذارند. درست به همین دلیل است که باید خطر پدیده نوگرایی در موسیقی ایرانی را شناخت و چارهای برای درمانش اندیشید.
Sorry. No data so far.