نشست دوم «تحلیل اوضاع محیطی ونزوئلا» با حضور حجت الاسلام سید مجتبی حسینینژاد، نماینده جامعه المصطفی (ص) در ونزوئلا به همت پژوهشکده مطالعات منطقهای پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) قم برگزار شد. در این جلسه که با حضور کارشناسان گروه اروپا و آمریکا پژوهشکده مطالعات منطقهای، جمعی از محققان پژوهشگاه و کارشناسان امور بین الملل جامعه المصطفی (ص) برگزار شد، نماینده جامعه المصطفی (ص) در ونزوئلا، به ادامه مباحث خویش درباره ونزوئلا و آمریکای لاتین پرداخت.
ونزوئلا کشوری جوان با میانگین سنی ۲۶ سال
کارشناس آمریکای لاتین گفت: سازمان ملی آمار ونزوئلا در سال ۲۰۱۱ جمعیت این کشور را حدود ۲۷۱۵۰۰۰۰ نفر برآورد کرده و برخی منابع دیگر، جمعیت تخمینی را حدود ۰۰۰/۹۰۰۰/۲۷ نفر ذکر کرده است. ونزوئلا یک کشور جوان است با ۶۶% جوان، میانگین سنیاش ۲۶ سال است. در سال ۲۰۰۱، ۳۹% متأهل، ۶/۱۹% مجرد ولی در سال ۲۰۱۱، ۹/۲۷% مجرد و ۶/۲۵ متأهل هستند. ازدواج در ونزوئلا به ۳ نحو است: اول، ثبت در کلیسا. شرایط خاصی دارد. طلاق در آنجا خیلی سخت است. مورد دوم، ماهاتاتی (نامزدی)، ثبت نمیشود. و مورد سوم ازدواج مدنی.
روحیه باز و متواضع ونزوئلایی ها
حجت الاسلام حسینینژاد گفت: به خاطر اختلاط نسلی که در ونزوئلا صورت گرفته، نژادپرستی خیلی کم است. افرادی مهربان، مهمانپذیر، باز و متواضع هستند. اما در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، مخاطبان ما خیلی متکبر و مغرور است. ایرانی و ایران در بین طرفداران چاوز، محبوب است. این کارشناس آمریکای لاتین افزود: حقوق شهروندی در ونزوئلا خوب رعایت میشود. از حیث سطح سواد و آموزش عمومی از ۵ سالگی، ۲ سال پیشدبستانی، ۶ سال ابتدایی و ۶ سال دبیرستان. دانشگاه در تمام کشور وجود دارد و در دوران چاوز به خاطر برنامههای چاوز، تعداد دانشجویان بسیار زیاد شد. در سال ۲۰۰۰، تعداد دانشجویان کارشناسی ۸۳۵ هزار، اما در سال ۲۰۱۱ تعداد دانشجویان ۰۰۰/۲۲۷/۲ نفر شد.
تلاش چاوز برای افزایش سواد عمومی و توسعه مراکز دانشگاهی
نماینده جامعه المصطفی (ص) در ونزوئلا از افتتاح شعبات مختلف دانشگاه بولیواری در سراسر کشور توسط چاوز خبر داد که رشد پذیرش دانشجویان را در این کشور داشتیم. در حالی که تا پیش از چاوز، دانشگاهها نیمه پولی بوده است. چاوز حتی دانشگاههای نظامی را عمومی میکند و دانشگاه مرکزی را که خصوصی بوده، را نیمه خصوصی و دولتی کرد. در سال ۲۰۰۰، ۸/۵۸% در دانشگاه دولتی و در سال ۲۰۱۱، ۵/۷۳% در دولتی درس میخواندند.
حاکمیت فرهنگ و ارزشهای غربی در ونزوئلا
حجت الاسلام حسینینژاد اظهار داشت: کتابخوانی در جامعه ونزوئلا پایین است. در حد سرسامآوری به موسیقی عمدتاً جاز و رپ گوش میدهند. مصرف آبجو در ونزوئلا، از آب بیشتر است. قیمتش از آب ارزانتر است. قیمت یک بطری آب، برابر با ۴ تا بطری آبجو است. مسئولیت بچهها با زنان است. مردها در ونزوئلا خیلی بیمسئولیت هستند. روابط جنسی بسیاری دارند. فرهنگ و ارزشهای غیر انسانی و غیراخلاقی غربی در ونزوئلا غلبه دارد. در این کشور هم مانند آمریکا و دیگر کشورهای غربی، خشونت علیه زنان زیاد است. مادران مجرد که درصد قابل توجهی از جمعیت زنان را تشکیل میدهند که میتواند موضوع خوبی برای پژوهشهای ما باشد و راهکارهایی که اسلام و تشیع برای حل این معضلات اجتماعی و اخلاقی دارد.
با حضور چاوز، جوانان به آینده کشورشان حساس شدند
پژوهشگر مسائل آمریکای لاتین در ادامه گفت: یک ویژگی خاص ونزوئلاییها و آمریکای لاتینیها این است که روزانه زندگی میکنند. آیندهنگری ندارند. چون قبلاً مستعمره و توسری خور بودند، آن عزت نفس و اعتماد به نفس ندارند. اما با حضور چاوز و فعالیتها و برنامههایش، اوضاعشان بهتر شده و جوانان به آینده کشورشان حساس شدند.
نهضت سوادآموزی و گسترش خدمات درمانی و رفاهی برای توده ها
حجت الاسلام حسینینژاد درباره حاشیهنشینها (برییوها) در کاراکاس گفت: تراکم جمیعتی آنها هم زیاد است. عمدتاً در کاراکاس و در بالای تپهها زندگی میکنند. گاهی اوقات رفت و آمد فقط با پلههاست. حدود ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تا پله دارند. برییوها در همه جای شهر زندگی میکنند. هر جا باشند، امنیت اجتماعی آنجا کم است. آنها از طبقات پایین جامعه هستند که در دولتهای قبلی ـ یعنی دولتهایی که همسو و وابسته به آمریکا بودند ـ اصلاً توجهی به آنها نمیشد، ولی چاوز به آنها توجه کرد و برای حل مشکلات آموزشی و رفاهی و درمانی آنها اقدامات فراوانی کرد. آنها تا قبل از چاوز، کارت ملی و هویت اجتماعی و خدمات اجتماعی نداشتند. نهضت سوادآموزی را در بین آنها ایجاد کرده است. خدمات درمانی و رفاهی را برای همگان بیشتر کرد و خود فعالیتها و سیاستهای اجتماعی و مردمی چاوز میتواند یک موضوع تحقیق باشد.
حضور پررنگ لبنانیها در اقتصاد ونزوئلا
این کارشناس آمریکای لاتین از حضور قومیتهای مختلف در ونزوئلا خبر داد و افزود: لبنانیها در ونزوئلا، حضور فعالی دارند. اگرچه بزرگترین مجموعه لبنانی در برزیل است، اما بین ۳۵۰ – ۵۰۰ هزار نفر لبنانی و سوری در ونزوئلا هستند. آنها بین مردم جا افتادهاند. عمدتاً در زمینه تجارت فعالند مثلاً در واردات لباس و کفش فعالیت دارند. در حد معاون وزیر، عربهای لبنانی و سوری مسئولیت دارند. بیشتر آنها مسیحی کاتولیک و یا مارونی هستند. حدود یک سوم آنها، هم مسلمان هستند و شاید حدود ۳۰- ۵۰ هزار نفر شیعه هستند که اکثرشان علوی هستند.
مشکلات محدود مهاجران ایرانی
وی گفت: تمام ملیتهای حاضر در فرهنگ ونزوئلا هضم شدند حتی مسلمانان و شیعیان و… شاید از لحاظ ملیت، مهاجران ایتالیایی و اسپانیایی، خودشان را از لحاظ خانوادگی بیشتر حفظ کردند و تنها نژادی که خودشان را حفظ کردند، یهودیها هستند. ایرانیان مهاجر محدودی در ونزوئلا زندگی میکنند که عمدتاً به کارهای غیررسمی میپردازند مانند دستفروشی، مترجمی، باربری و… حتی گزارشهایی از فعالیت جوانان مهاجر ایرانی در زمینه مواد مخدر هم شنیده شده است. قاچاق مواد مخدر، یکی از کارهای ضد فرهنگی مهاجران جوان است که سفارت ما باید در این زمینه مواظب مهاجران ایرانی باشد ولی با کم توجهی به اوضاع مهاجرین ایرانی یا طرد آنها، کاری از پیش نمیرود.
عملکردهای نامناسب و بدقولیهای ایرانی ها
وی در خصوص حضور و فعالیت ایرانیها در ونزوئلا گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد، ایرانیها ـ چه دولتیها و چه شرکتهای خصوصی و چه مهاجرین ـ با نحوه برخورد و عملکردهای نامناسب و بدقولیهای خویش، جایگاه ایران را در بین مردم و مسئولان بد کردند. برخی از نگاه بالا برخورد کردند. گاهی بیاحترامی کردند. کلاهبرداری و دزدی و بدقولیها باعث شد که ما جایگاه را در بین دولتیها از دست دادیم. روسها، بلاروسها، آرژانتینیها و چینیها جای ما را گرفتند.
فرصت سوزی نهادهای سیاسی، فرهنگی و علمی ما در آمریکای لاتین
این پژوهشگر از بیتوجهی دستگاهها و مراکز سیاسی، فرهنگی و علمی به ونزوئلا و کشورهای آمریکای لاتین را یک فرصت سوزی قلمداد کرد و گفت: ما داریم فرصتهای فراوان خودمان را در امریکای لاتین به راحتی از دست میدهیم و قدر فرصتهایی که چاوز برای ما در منطقه ایجاد کرد را ندانستیم. حدود ۳ سالی است که ما با ونزوئلا کار اقتصادی جدی نکردیم جز حضور شرکت مسکن سازی. هم اکنون هیچ تفاهمنامه فرهنگی ـ علمی معتبری هم بین ایران و ونزوئلا وجود ندارد و تفاهمنامه قبلی هم عمدتا تاریخشان گذشته است. اما در عوض کشورهایی مثل روسیه، چین، بلاروس و دیگر کشورها جایگزین ما شدند.
فعالیت پررنگ بهاییها در آمریکای لاتین
حجت الاسلام حسینینژاد اظهار داشت: بهاییها در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین حضور فعالی دارند. بزرگترین جامعه بهایی در آمریکای لاتین در بولیوی است. اگرچه آمار ضدونقیضی درباره تعداد بهائیان است و آنها همواره آمار خود را بالاتر از رقم حقیقی بیان میکنند اما در برخی منابع آمده است که تعداد آنها در بولیوی حدود ۲۰۰ هزار نفرند که عمدتاً بومی هستند و دو دانشگاه مهم بولیوی در دست آنهاست. در اکوادور، برخی از مهاجران ایرانی، جذب بهاییها شدند و یا در جلسات آنها شرکت میکنند.
تبلیغ هر دینی در ونزوئلا آزاد است
وی افزود: تبلیغ هر دینی در ونزوئلا آزاد است البته با رعایت قوانین آن کشور. لذا از هر گروه و فرقهای بخواهید در این کشور دارند فعالیت میکنند، اما طبق قوانین، دولت از هیچ دین یا گروههای دینی حمایت نمیکند.
رقیب چاوز یک یهودیالاصل هوادار آمریکا و اسرائیل است
حجت الاسلام حسینینژاد درباره انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ونزوئلا گفت: مخالفان چاوز میگویند شانس پیروزی وی بالای ۶۰ درصد است. اما چاوز اگر رأی بیاورد، نمیتواند مخالفین را نادیده بگیرد. جالب است بدانیم که کاپریلس رادونسکی، رقیب چاوز یک مسیحی یهودیالاصل سرمایه دار و به شدت هوادار آمریکا و اسرائیل است و یکی از شروط جدی او و دیگر مخالفین، کاهش روابط با ایران است هم سیاسی و هم اقتصادی و هم فرهنگی.
نقشههای غرب برای ترور چاوز و آشوبهای خیابانی در ونزوئلا
نماینده جامعه المصطفی (ص) در ونزوئلا درباره گزینههای جلوی پیش روی انتخابات این کشور گفت: برخی معتقدند که چاوز به انتخابات نمیرسد حالا با کودتا یا ترور یا هر نقشه دیگری، چرا که اگر زنده بماند، حتماً رأی میآورد. اگرچه آمریکاییها و مزدورانش تاکنون چندین کودتا علیه چاوز داشتند از جمله دو کودتای معروف نظامی و اقتصادی در زمینه نفت. برخی هم ادعای تقلب از سوی مخالفان چاوز و سپس آشوبها و درگیریهای خیابانی را مطرح میکنند و در نهایت اجرای مدلهای سوریه یا لیبی در این کشور نفتی و ثروتمند آمریکای لاتین.
مهمترین چالشهای ما در ونزوئلا
وی مخالفان چاوز و هواداران و وابستگان آمریکا و صهیونیسم در این کشور، ناهماهنگیها و موازیکاریها و عملکرد نامناسب سازمانهای ایرانی، وهابیت و تحصیل کردگان دانشگاه المدینه و حمایت مادی عربستان و برخی کشورهای عربی از آنها را از مهمترین چالشهای مراکز فرهنگی و سیاسی ما در این کشور برشمرد. حضور پرقدرت چینیها، روسها و دیگر کشورهای توسعه یافته اروپایی و آسیایی در عرصه اقتصادی و نظامی را هم نباید فراموش کرد.
Sorry. No data so far.