علامه محمد حسین طباطبایی، فیلسوف، فقیه و صاحب تفسیر بزرگ «المیزان» دموکراسی را بدتر از استبداد میداند. وی در جلد چهارم تفسیر المیزان، صفحه 194 در ذیل آخرین آیه سوره آلعمران آورده است:
«یکى از بزرگترین تفاوتهایی که میان رژیم اسلام و رژیم دموکراسى هست، این است که در حکومتهاى دموکراسى از آنجا که اساس کار بهرهگیرى مادى است، قهراً روحِ استخدامِ غیر و بهرهکشى از دیگران در کالبدش دمیده شده و این همان استکبار بشرى است که همه چیز را تحت اراده انسانِ حاکم و عمل او قرار مىدهد؛ و به او اجازه مىدهد از هر راهى که خواست، انسانهاى دیگر را تحت تملک خود درآورد و بدون هیچ قید و شرطى بر تمامى خواستهها و آرزوهایى که از سایر انسانها دارد مسلط باشد.
و این بعینه همان دیکتاتورى شاهى است که در اعصار گذشته وجود داشت. چیزى که هست، اسمش عوض شده و آن روز استبدادش مىگفتند و امروز دموکراسیاش مىخوانند. بلکه استبداد و ظلمِ دموکراسى بسیار بیشتر است. آن روز اسم و مسما هر دو زشت بود، ولى امروز مسماى زشتتر از آن، در اسمى و لباسى زیبا جلوه کرده است. یعنى استبداد با لباس دموکراسى و تمدن را که هم در مجلات مىخوانیم و هم با چشم خود مىبینیم چگونه بر سر ملل ضعیف مىتازد و چه ظلمها و اجحافات و تحکماتى را درباره آنان روا مىدارد.
فراعنه مصر و قیصرهاى امپراطورى روم و کسراهاى امپراطورى فارس اگر ظلم مىکردند، اگر زور مىگفتند، اگر با سرنوشت مردم بازى کرده و به دلخواه خود در آن عمل مىکردند، تنها با رعیت خود چنین کاری را انجام میدادند و احیاناً اگر مورد سوال قرار مىگرفتند، – البته اگر- در پاسخ عذر مىآوردند که این ظلم و زورها لازمه سلطنت کردن و تنظیم امور مملکت است؛ اگر به یکى ظلم مىشود، براى این است که مصلحت عموم تأمین شود و اگر جز این باشد، سیاست دولت در مملکت حاکم نمىشود و شخص امپراطور معتقد بود که نبوغ، سیاست و سَرورىای که او دارد، این حق را به او داده و احیاناً هم به جاى این عذرها با شمشیر خود استدلال مىکرد (و حتى به فرزند خود مىگفت اگر بار دیگر این اعتراض را از تو بشنوم، شمشیر را به عضو پرمؤثرت فرو مىآورم).
امروز هم اگر در روابطى که بین ابرقدرتها و ملتهاى ضعیف برقرار است دقت کنیم، مىبینیم که تاریخ و حوادث آن درست براى عصر ما تکرار شده و باز هم تکرار مىشود. چیزى که هست، شکل سابقش عوض شده است. چون گفتیم که در سابق ظلم و زورها بر تکتک افراد اعمال مىشد. ولى امروز در حق اجتماعها اعمال مىشود که در عین حال، روح همان روح، و هوا همان هوا است.»
Sorry. No data so far.