دوشنبه 08 اکتبر 12 | 08:59

پیش‌شرط‌های پذیرش مصرف کالای داخلی

عضو انجمن اقتصاددانان ایران درمیان گذاشتن صادقانه مسائل با مردم، تشویق روحیه وطن پرستی، افزایش کیفیت تولید داخل، نظارت بر قیمت و توزیع کالاهای داخلی و فعال شدن رسانه‌ها را برای فرهنگ‌سازی مصرف کالای ایرانی ضروری دانست.


محمد باقر صدری،عضو انجمن اقتصاددانان ایران،در خصوص اقدامات و برنامه‌هایی که باید در خصوص مدیریت کشور در شرایط اقتصادی فعلی انجام داد، اظهار داشت: وضعیت فعلی را می‌توان تا حدی با وضعیت کشور در دوران جنگ مقایسه کرد، همانطور که امام خمینی (ره) با مدیریت خود کشور را از نظر دفاع ارضی، مسائل اقتصادی و سایر موارد اداره کرد، بنابراین اقداماتی که آن زمان انجام شده باید برای شرایط فعلی آموزنده باشد.

وی ادامه داد: در دوران سازندگی و ریاست جمهوری آقایان رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد باید به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کردیم که در چنین شرایط ذخایر خوبی داشته باشیم. آمریکا سال‌ها است که ایران را تحریم کرده و در برخی مواقع این فشار‌ها شدت و ضعف داشته است. ما در سال ۱۹۹۷ حتی به آمریکا نیز نفت صادر می‌کردیم ولی در سالهای اخیر تحریم‌ها تشدید شد.

این عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطر نشان کرد: به گفته مقام معظم رهبری در حال حاضر در جنگ نرم به سر می‌بریم که دشوار‌تر از جنگ سخت است بنابراین باید پیش‌بینی‌های لازم را می‌کردیم که با کمترین هزینه بیشترین درآمد را برای شرایط سخت داشته باشیم ولی این اتفاق رخ نداد و در دولت نهم و دهم نیز هزینه‌های زیادی ایجاد شد و دولت قصد داشت از این طریق با تورم مقابله کند.

صدری با بیان اینکه در سه ماهه سوم سال گذشته نیز وضعیت ارز مناسب نبود، ادامه داد: در قانون برنامه چهارم و پنجم در خصوص مدیریت ارز قانون وجود دارد ولی در حال حاضر نوع مدیریت و سوداگری برخی افراد که به دنبال منافع شخصی خود هستند موجب تشدید بازار ارز شده است بنابراین اتفاقات فعلی ناشی از این دو مسئله است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی رگ اصلی اقتصاد کشور است و نقش مهمی در توسعه دارد، بیان کرد: در این شرایط همه به دنبال این هستند که تقصیر را به گردن دیگری بیاندازند ولی یک طرف این قضیه نظام سلطه گر آمریکا است و در مقابل آن باید با مدیریت خاص و هوشمندانه این شرایط، اقدامات آن‌ها را به بهترین نحو خنثی کرد.

این کار‌شناس اقتصادی پس از تشریح وضعیت فعلی و دلایل آن به راه‌کار‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به گفته امام خمینی (ره) ملت ما بهتر از مردم دوران رسول اکرم (ص) و حضرت علی (ع) است بنابراین پس از دوران جنگ باید هماهنگ با آن دوران به فرهنگ سازی روی‌ می‌آوردیم و تغییر سیاست‌ها در همه کشور‌ها پس از جنگ امری طبیعی است و در ایران نیز باید در دوران وفور به نوعی رفتار کرد که در شرایط سخت با مشکل روبه‌رو نشویم.

تقویت تولیدات داخل و اثرات آن بر افزایش اشتغال

صدری افزود: زمانی محصولات ایرانی و تولید داخل می‌تواند در کشور فراگیر و جای خود را دربین مردم باز کند که با فرهنگ سازی مردم را به استفاده از آن ترغیب کرد البته در مقابل باید کیفیت کالا‌ها نیز افزایش یابد.

به گفته وی، همچنین، باید به این نکته نیز توجه شود که همراه با افزایش دلار، کالاهای خارجی در بین خانواده‌ها نفوذ نکند. بنابراین با تأکید بر اینکه باید فرهنگ سازی پس از دوران جنگ انجام می‌شد، باید به کیفیت دقت کرد.

وی تصریح کرد: هر چند برای برخی کار‌ها از جمله فرهنگ سازی دیر است ولی باید به دنبال تقویت عرضه‌های داخلی باشیم و با هماهنگی مردم برای راحتی بیشتر آن‌ها به استفاده از تولید داخل تشویق کنیم زیرا علاوه بر اینکه ارز کمتری برای استفاده از کالا‌های خارجی استفاده می‌شود، اشتغال نیز افزایش خواهد یافت.

کمک رسانه‌ها به فرهنگ‌سازی

این عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به اینکه علاوه بر افزایش کیفیت تولیدات داخل باید رسانه‌ها و مطبوعات نیز در فرهنگ‌سازی کمک کنند، گفت: باید از ظرفیت صحبت با مردم و استفاده از حس میهن دوستی و وطن دوستی مردم استفاده کرد زیرا این مردم‌‌ همان مردمی هستند که در دوران جنگ نیز حضور داشتند و چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند.

وی تأکید کرد: در مقابل وظیفه داریم در مقابل افزایش کیفیت، به قیمت این محصولات داخل از ابتدا تا توزیع آن نظارت داشت. باید این قول را به مردم بدهیم که کالا‌های اساسی آن‌ها را تأمین می‌کنیم و به آن نیز عمل کنیم. برخی کشور‌ها از جمله ونزوئلا هنوز با سیستم کوپن کار می‌کنند و معتقدم برای کم درآمد‌ها بخش نقدی یارانه‌ها کمتر شود و به جای آن کالای اساسی ارائه شود.

تقویت شبکه توزیع و نظارت بر قیمت محصولات داخل

صدری افزود: اگر پول نقد در دست مرم زیاد شود مشکلات افزایش می‌یابد بنابراین باید برای تأمین نیاز مردم کالای مورد نیاز آن‌ها را از طرق مختلف از جمله کوپن تهیه کرد. البته یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد سنتی بودن شبکه توزیع کشور است.

وی اظهار داشت: باید در روند تولید یک کالا از زمانی که مواد اولیه وارد کارخانه می‌شود تا زمان توزیع نظارت کامل وجود داشته باشد و در این مسیر از نظر کیفیت و به خصوص قیمت کنترل‌های لازم انجام شود تا قیمت‌ها به صورت عادلانه توزیع شود. بر این اساس نباید اجازه دهیم قیمت کالا‌های اساسی مردم و محصولاتی که بر سر سفره آن‌ها است افزایش یابد.

این اقتصاددان در پایان تأکید کرد: اگر نیاز و مایحتاج مردم را به قیمت و کیفیت مناسب تأمین کنیم وابستگی به کالا‌های خارجی و دلار نیز کمتر خواهد شد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.