گر چه مرکز مدیریت حوزه علمیه قم به عنوان نماد حوزه علمیه کشور شناخته میشود، اما مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با ساختاری مستقل از مرکز مدیریت حوزههای علمیه برادران با بیش از ۳۰۰ حوزه علمیه رسمی در کشور متولی آموزش نزدیک به ۴۰ هزار طلبه خواهر در کشور است، مرکزی که توانسته است گامهایی برای توسعه، تقویت حوزههای علمیه ویژه بانوان با هدف تربیت گروهی از بانوان فرهیخته و دارای توانمندیهای پژوهشی، آموزشی و تبلیغی بر دارد، گروهی که با حضور در در عرصههای مختلف خانواده و اجتماع میتوانند تحولی عظیم در جامعه ایجاد کنند، تحولی که هم اکنون نشانههای فراوانی از آن را میتوان در برنامهها و اهداف این مرکز یافت. به منظور آشنایی با برنامههای آموزشی حوزه با حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی حسینی، معاون آموزشی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران گفتوگویی را ترتیب دادهایم که در ادامه میآید:
پذیرش ۱۱ هزار طلبه خواهر در حوزههای علمیه
حجتالاسلام حسینی با اعلام اینکه در سال تحصیلی جدید نزدیک به ۱۱ هزار در حوزههای علمیه خواهران پذیرش شدهاند، ابراز داشت: از این تعداد نزدیک به ۹ هزار و پانصد نفر برای تحصیل در سطح دو (کارشناسی) و یک هزار نفر در سطح سه (کارشناسی ارشد) در ۷ رشته تخصصی پذیرش شدند، اگر چه برخی از این افراد سیکل هستند، اما اغلب این افراد دارای مدرک دیپلم بوده اگر چه تعدادی نیز دارای مدارک فارغالتحصیلی مراکز آموزشی عالی در مقاطع کاردانی تا دکتری هستند.
وی با اشاره به اینکه در سال جدید تحصیلی ۲۲ هزار و ۸۰۰ نفر در آزمون کتبی سطح دو حوزههای علمیه خواهران شرکت کردند، افزود: از این تعداد ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر پس از موفقیت در آزمون کتبی به مصاحبه راه یافتند که در نهایت ۹ هزار و ۵۴۸ نفر به عنوان قبولشدگان نهایی معرفی شدهاند که از این تعداد ۱۷۸ نفر دارای مدرک سیکل هستند که در ۷ حوزه علمیه در سراسر کشور مشغول به تحصیل میشوند، همچنین ۷هزار و ۸۹۳ نفر از داوطلبان دیپلم در شیوه حضوری، ۱۹۱ نفر در شیوه نیمه حضوری و هزار و ۲۸۶ نفر در شیوه پارهوقت پذیرش شدهاند.
پذیرش نزدیک به هزار نفر طلبه خواهر در سطح سه حوزه در سال جدید
معاون آموزشی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه در مقطع سطح سه ۴هزار و ۸۷۸ نفر متقاضی شرکت در آزمون کتبی بودند، اظهار داشت: از این میان هزار و ۴۸۲ نفر در آزمون کتبی قبول و به مصاحبه معرفی شدند و اسامی ۹۳۶ نفر به عنوان قبولشدگان نهایی اعلام شد تا بر اساس انتخاب خود در یکی از رشتههای تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، مطالعات اسلامی زنان اخلاق و تربیت اسلامی و تاریخ اسلام تحصیلات حوزوی خود را انجام دهند، البته پذیرش رشته تخصصی مطالعات اسلامی زنان نیز به سال آینده تحصیلی موکول شد، بنابراین در سطح سه در شیوه حضوری ۵۹۳ نفر، در شیوه نیمهحضوری ۸۷ نفر و در شیوه غیر حضوری ۲۵۶ نفر در شیوه غیرحضوری پذیرش شدند.
سطح چهار حوزه به زودی برای خواهران راهاندازی میشود
وی با تاکید بر اینکه مدارک فارغ التحصیلان مراکز حوزوی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی رسمی است و فارغالتحصیلان مقاطع مختلف حوزه میتوانند در صورت تمایل در دیگر مراکز حوزوی یا دانشگاهی در مقاطع تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل دهند، ادامه داد: برای خواهران امکان ادامه تحصیل در سطح چهار (دکتری) در رشتههای تخصصی آماده شده است که کلیات آن در شورای گسترش حوزههای علمیه تصویب شده و پیش بینی میشود به زودی و با تصویب نهایی این مقطع، امکان تحصیل طلاب خواهر در مقاطع سطح چهار (دکتری) نیز فراهم شود.
مدت زمان تحصیل از سطح دو تا سطح چهار حوزه خواهران حداقل ۹ سال است
حسینی با اشاره به تفاوت وظایف میان فارغالتحصیلان حوزه و دانشگاه و همچنین تفاوتهای میان سطوح آموزشی این دو مرکز علمی، خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه خواهران ۴ مقطع تحصیلی شامل دوره عمومی که معمولاً ۵ تا ۷ سال برای دارندگان مدرک دیپلم طول میکشد و فارغالتحصیلان مدرک اتمام سطح دو یعنی لیسانس دریافت میکنند، دوره عالی نیز برای مقاطع ارشد است.
وی افزود: برای سطح دو ۱۹۰ واحد درسی در ۱۰ نیم سال تحصیلی ارائه میشود، سطح سه نیز معمولاً ۵/۳ تا ۴ سال طول میکشد، البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که در حوزه علمآموزی به عنوان یک اصل شناخته میشود و ارائه مدارک تنها برای فعالیتهای اداری و حضور در عرصههای آموزشی یا تبلیغی است.
سال ۱۳۷۶، آغاز نظام آموزشی جدید حوزههای علمیه خواهران
معاون آموزشی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با اشاره به اینکه هم اکنون نزدیک به ۴۰ هزار طلبه خواهر در حوزههای علمیه خواهران مشغول به تحصیل هستند، بیان داشت: بیش از ۶ هزار نفر از این افراد در مقاطع سطح سه در ۷ رشته تخصصی مانند تفسیر و علوم قرآن، فقه و اصول، کلام اسلامی، فلسفه اسلامی، تاریخ اسلام و مطالعات زنان مشغول به تحصیل هستند که این تعداد نیز به ۲ هزار نفر به صورت مجازی و با ارائه دروس در شبکه اینترنت تحصیلات خود را ادامه میدهند.
وی ایجاد مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران را از ثمرات انقلاب اسلامی دانست و افزود: اگر چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تلاشهایی برای حضور بانوان علاقمند به تحصیلات حوزوی انجام شده بود، اما ایجاد مرکزی رسمی برای طلاب خواهر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد که تا مدتی بر اساس نظام آموزشی مرسوم حوزه فعالیتهای آموزشی انجام میداد تا اینکه نظام جدید آموزشی حوزههای علمیه خواهران از سال ۷۶ آغاز شده و هم اکنون نیز نظام جدید آموزشی حوزههای علمیه خواهران در دست مطالعه و تدوین است.
ارائه دورههای آموزشی برای خواهران طلبه به صورت حضوری، نیمه حضوری و مجازی
حسینی دورههای آموزشی در حوزه علمیه را در سه قالب حضوری، نیمه حضوری و مجازی معرفی کرد و ابراز داشت: علاوه بر دوره رسمی برای کسانی که علاقمند به تحصیل در حوزههای علمیه خواهران هستند، اما نمیتوانند در دروس به صورت رسمی شرکت کنند، دوره آموزشی نیمه حضوری طراحی شده است، به طوری که این گروه از افراد بعد از بعد از تحصیل حداقل ۵۰ درصد واحدهای آموزشی به صورت حضوری، ادامه دوران تحصیل را به صورت آموزش الکترونیک (e-learning) یا مکاتبهای آموزشی ببینند که دروس به صورت هفتگی یا در طول نیم سال در اختیار طلاب قرار میگیرد.
وی ادامه داد: این برنامهها نیز با استفاده از توانمندیهای خوبی که در حوزه فناوری مرکز مدیریت حوزههای علمیه تولید شده است، همچنین برای سطح سه دورههای آموزشی به صورت کاملاً دیجیتالی در سه رشته تخصصی تولید و ارائه شده است، همچنین در حال برنامهریزی برای ارائه دروس غیر حضوری برای افرادی که امکان منظم در کلاسهای حوزه را ندارند، اما علاقمند هستند که این دروس را آموزش بگیرند، هستیم.
Sorry. No data so far.