قدیمترها، تکاپوی مادران از زمان نوزادی برای جمع کردن جهیزیه دختران آغاز میشد. زمانی که دختر به سن ازدواج میرسید اتاقی از خورده ریزهایی داشت که مادر طی دو دهه برایش گرد آورده بود. اگر زمان ازدواج کمی به تاخیر میافتاد برخی از وسائل فرسوده و پوسیده میشدند.
این رسم قدیمی دیگر با به روز شدن هر ماهه وسائلی که به تجهیزاتشان افزوده میشود و سبب کاهش قیمت مدلهای قدیمی ترشان میشود به دست فراموشی سپرده شد. دختران دم بخت اگر امروز تلویزیونی را بخرند زمانی که کاروان جهیزیه برونش راه میافتد مدلها تازه هم وارد بازار شده است.
اما در چند ماه اخیر با نوسانات شدید قیمت لوازم خانگی و مبل و… مادر و پدرها حسرت روزهای گذشته را میخورند که فشار ناگهانی خرید جهزیه رابه سالهای عمر دختر دم بختشان تقسیم میکردند. کافی است به یکی از بازارهای لوازم خانگی سری بزنیم تا ببینیم پدری که سه ماه گذشته دخترش را عروس کرده و با خانوادهای که امروز قصد فرستادن دخترش را به خانه بخت دارد چه تفاوت قیمتی را باید بپردازد.
صبح یک روز پاییزی در خیابان سه راه امین حضور
خیابان امین حضور هنوز خلوت است. ساعتی مانده به ظهر. همه مغازهها باز اما کم مشتری است. ویترین برخی مغازها خالی است.
اولین مغازهای نمایندگی فروش یکی از لوازم خانگیهای معروف و اما گران را دارد. مرد فروشنده میگوید این مارک از ابتدا ۱۵درصد از سایر مارکها گرانتر بوده است. اما در این سه ماه نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد به قیمتش افزوده شده است.
افزایش قیمت تاثیری در میزان مشتریهایش نداشته است و ترسی هم از بیمشتری شدن ندارد زیرا همین که سرمایهاش را بگذارد تا چند ماه دیگر چند برابر میشود ومشخص نیست گاز و یخچالی که به قیمت امروز میفروشد خودش بتواند چند ماه دیگر بخرد. شاید برای همین است که بسیاری از مغازها درزمان نوسات شدید بازار ترجیح میدادند به جای فروش کر کره مغازههایشان را پایین بکشند و یا بگویند انبارهایشان از جنس خالی است.
این موضوع را مرد فروشنده نیز تایید میکند و میگوید این روزها اگر هم فروش نکنیم، ضرر نکردهایم.
در این میان زن و مرد جوانی که مدتی است وارد مغازه شدهاند هم به میان حرف میآیند میگویند: ۶ میلیون تومان با سختیهای فراوان به عروس و دامادها وام میدهند اما این ۶ میلیون هزینه خرده ریزهای زندگی هم نمیشود. دختر خریدار ادامه میدهد: دیروز با ۳ میلیون تومان به بازار رفتم اما تنها توانستم یک گاز و یک یخچال ایرانی بخرم. با شوخی ادامه میدهد قبلا شوهر کردن آرزوی دختران بود حالا داشتن جهیزیه تبدیل آرزو شده است.
عروس خانمها کالاهای خارجی بخرند!
چند مغازه جلوتر نمایندگی فروش یکی از مارکهای پر مخاطب کردهای است. او میگوید: قیمت لوازم صوتی و تصویری الی جی در ۳ ماه گذشته تنها ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش داشته و برخی از کالاهایمان مانند تلویزیون ۳ بعدی و یا سینمای خانگیمان تغییری نداشته است.
او اضافه میکند: گرانیها از مشتریهای ما کم نکرد بلکه سبب افزایش خریداران هم شد زیرا مردم به سوی بازار هجوم آوردند وبه طور مثال ما در حال حاضر تلویزیون ال سی دی ۴۲ اینچ چیزی در انبار نداریم.
این مغازه دار ادامه میهد: بیشتر از کالاهای خارجی کالاهای داخلی است که در این سه ماه گران شده است و آدرس پاساژ محمد را میدهد که بیشتر مارکهای ایرانی در این پاساژ فروخته میشود.
افزایش ۱۰۰ درصدی جهیزیه ایرانی
به پیچ خیابان را که بگذارنی و از کنار مغازه اکبر مشتی فروشی هم عبور کنی پاساژ محمد پیدا است. اینجا از خیابانهای بیمشتری هم خلوتتر است.
از اولین مغازه دار که میپرسم قیمت لوازم خانگی در این ۳ ماه چقدر تغییر کرده و یک خانواده چقدر باید برای خرید یک جهیزیه بپردازد میگوید: خرید جهیزیه کامل دیگر برای یک خانواده متوسط امکان پذیر نیست وقتی تمامی کالاهای ایرانی ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتهاند.
او ادامه میدهد: یخچال الکترو استیل که سه ماه پیش ۸۰۰ هزار تومان بود حالا به یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان افزایش داشته است یا مارک هیمالیا از ۷۰۶ هزار تومان به ۱ میلیون تومان تغییر نرخ داده است.
این فروشنده با بیان اینکه کالاهای ایرانی در این سه ماه هفتهای ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتهاند میگوید: با وجود گرانیها مردم باز هم خریدار این کالاها هستند.
یکی دیگر از مغازه داران این پاساژ که سالها کارش خرید و فروش لوازم خانگی است میگوید: افزایش قیمت مارکهای کرهای و آلمانی دروغ است همه کالاهای ۱۰۰ درصد گران شده است اما جنسهای ایرانی بیشتر. ل باس شویی آبسال از ۳۷۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و جاروبرقی چینی سامسونگ که سه ماه پیش ۱۳۵ هزار تومان بود حالا به قیمت ۳۱۸ هزار تومان فروخته میشود مردم هم مجبورند این قیمتها را بپردازند وقتی یخچال خانهشان سوخته یا عروسی دخترشان یک هفته دیگر برپا میشود.
او به تیتر یکی از روزنامهها صبح اشاره میکند که نوشته «آرامش به بازار لوازم خانگی بازگشت» و میگوید: چه آرامشی وقتی هنوز هیچ کدام از قیمتها پایین نیامده است.
این فروشنده ادامه میدهد: ۵۰ هزار تومان هزینه ساخت یک اجاق گاز ایرانی بالا رفته اما از کارخانه دار گرفته تا فروشنده هر کدام ۲۰۰ هزار تومان به قیمت فروش آن افزودهاند.
مدلهای قلابی به جای مدلهای جدید
او ادامه میدهد: برخی از مارکها که قصد دارند به ظاهر نشان دهند قیمت کالاهایشان تغییری نکرده است مدل سازیهای قلابی میکنندبه طور مثال دو صفر آخر مدل یک جارو برقی را حذف میکنند و میشود یک مدل تازه و آن وقت قیمت مدل جدید را چندین برابر افزایش میدهند.
سرگردان میان شادی عروسی و یا گریه گرانی
حالا با یک حساب سر انگشتی یک پدر برای آنکه حداقل وسائل زندگی رابرای دخترش فراهم کند باید ۵ تا ۶ میلیون داشته باشد و یک جهیزیه ۸ میلیونی در فصل تابستان حالا به ۱۶ میلیونی رسیده است. البته این رقمها ربطی به نرخ جهیزیههای تجملاتی ندارد. حالا یک پدر نمیداند باید از اینکه درخترش به خانه بخت میرود بخندد و یا بگرید!
Sorry. No data so far.