پنج‌شنبه 22 جولای 10 | 10:26

سانسور مواضع تاریخی امام در سایت مؤسسه حفظ و نشر آثار امام +عکس

سایت خبری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) زیر نظر برادران انصاری اداره می‌شود، به بهانه دفاع از آرمان‌های امام(ره)، مواضع اصیل و ناب ایشان را تحریف و سانسور کرد.


شاید آن روزی که سید حسن دست به قلم شد و در نامه‌ای سرگشاده به ضرغامی، از پخش مستند شاخص انتقاد کرد و آن را “غير صادقانه و تحريف‌آميز” خواند و با استناد به برخی “شنیده‌ها”ی خود، پخش این مستند را در راستای تخریب چهره امام(ره) دانست، می‌شد پیش بینی کرد روزی خواهد رسید که رسانه رسمی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) با مدیریت او به سانسور مواضع ثبت شده امام(ره) اقدام کند.
سایت خبری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) زیر نظر برادران انصاری اداره می‌شود، به بهانه دفاع از آرمان‌های امام(ره)، مواضع اصیل و ناب ایشان را تحریف و سانسور کرد.
این سایت در نوشته‌ای با عنوان “متن کامل منشور برادری امام خمینی (ره)”، به انتشار متن “منشور روحانیت امام خمینی(ره)” پرداخته است و اسف بارتر از همه آنکه نه تنها در این خبر از انتشار متن «کامل» منشور روحانیت خودداری شده است، بلکه مهم ترین قسمت های این پیام تاریخی که در پاسخ به مواضع سال 67 آقای منتظری و هم چنین اشارات امام نسبت به خطرات جریان “روحانی‌نما و مقدس مآب”، “خطر مرجع‌سازی توسط دشمنان انقلاب برای مقابله با انقلاب”، “خطر بازگشت انقلابی نماها و به ظاهر عقلای قوم به پست های کلیدی و سرنوشت ساز نظام”، “خطرات و مضرات لیبرال ها و تأکید امام بر اجازه ندادن به آن‌ها برای بازگشت به امور کشور”، “بدهکار نبودن انقلاب به هیچ یک از احزاب و گروه‌ها”، “تأکید امام بر فقه سنتی و اجتهاد جواهری” و… سانسور و حذف کامل شده است.
متن کامل و بدون سانسور منشور روحانیت امام(ره) در جلد 21 از صحیفه امام(ره)، صفحه 273 الی 293 قابل رؤیت است اما این سایت با انتشار 11 صفحه نخست آن، از انتشار 10 صفحه باقی مانده این پیام تاریخی خودداری کرده است. این در حالی است که بسیاری از مواضع تاریخی و کلیدی امام خمینی(ره) در طول حیات پر برکت‌شان تنها یک بار و آن هم در بخش های مورد سانسور این سایت خبری، اعلام شده است.
انتشار مجموعه 22 جلدی صحیفه امام (ره) در زمان حیات مرحوم سید احمد خمینی(ره)، یکی از بزرگ‌ترین الطاف الهی در راستای حفظ و نشر آثار امام راحل است چرا که در غیر این صورت، بسیاری از مواضع اصیل و ناب ایشان، به‌واسطه افراطی گری های مسئولین موسسه مذکور پس از فوت حاج احمد خمینی، برای همیشه از تاریخ انقلاب حذف می شد. تعداد قابل توجهی از گردانندگان سایت جماران، روزنامه نگاران دوم خردادی هستند.
با توجه به هجمه‌های بی‌سابقه علیه شخصیت جاودان و اندیشه ناب خمینی کبیر طی سال‌های اخیر، به‌خصوص یک سال گذشته از سوی جریان نفاق و مطرود از ملت، امام و رهبری و هم چنین انفعال بی‌سابقه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) که در جریان تبیلغات انتخاباتی، خود را موظف دانست تا نسبت به انتشار “پیامک” علیه یکی از کاندیداها عکس العمل نشان دهد اما در قبال تحریف و سانسور مواضع امام(ره) توسط سایت خود عکس العملی نشان نمی دهد. در راستای حفظ و نشر آثار و اندیشه های امام خمینی (ره) اقدام به انتشار کامل و بدون سانسور متن پیام منشور روحانیت می‌کند.

بررسی بخش های مختلف سانسور شده منشور روحانیت امام(ره) توسط سایت مذکور

1- پاسخ قاطع امام (ره) به آقای منتظری پیرامون تحلیل های غلط درباره جنگ تحمیلی:
آقای منتظری در دهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن ماه 67 که با مراجعه به روزنامه کیهان 23 بهمن ماه 67 (تحت مدیریت محمد خاتمی) قابل رویت است و مشخص نیست چرا در خاطرات خود آقای منتظری ثبت نشده است، می گوید: «دشمنان ما که این جنگ را تحمیل کردند، آنها پیروز از کار آمدند! چقدر نیرو از ایران و از دست ما رفت و چقدر جوانهای را از دست دادیم… ببینیم اگر اشتباهی کرده ایم، اینها توبه دارد و اقلا متنبه شویم که بعدا تکرار نکنیم… باید بفهمیم اشتباه کرده ایم و بعد بگوییم: خدایا و ای ملت ایران! ما اینجا اشتباه کرده ایم… چقدر در این مدت شعارهایی دادیم که غلط بود و خیلی از آنها ما را در دنیا منزوی کرد و مردم دنیا را به ما بدبین کرد.»
اما دقیقا 11 روز بعد از ایراد این سخنان از سوی قائم مقام رهبری که موجی از یاس و اندوه را در میان رزمندگان در جبهه ها و خانواده های شهدا پدید آورد، امام خمینی(ره) در پیام جاوادنه خود خطاب به روحانیون و طلاب که امروز از آن به عنوان منشور روحانیت یاد می شود، می فرمایند:
«جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنى نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگى وجود دارد. چه کوته‏نظرند آنهایى که خیال مى‏کنند چون ما در جبهه به آرمان نهایى نرسیده‏ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خودگذشتگى و صلابت بی فایده است! در حالى که صداى اسلامخواهى افریقا از جنگ هشت ساله‌ی ماست، علاقه به اسلام‏شناسى مردم در امریکا و اروپا و آسیا و افریقا یعنى در کل جهان از جنگ هشت ساله‌ی ماست.
من در اینجا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحلیلهاى غلط این روزها رسماً معذرت مى‏خواهم و از خداوند مى‏خواهم مرا در کنار شهداى جنگ تحمیلى بپذیرد. ما در جنگ براى یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستى مگر فراموش کرده‏ایم که ما براى اداى تکلیف جنگیده‏ایم و نتیجه فرع آن بوده است؟ ملت ما تا آن روز که احساس کرد که توان و تکلیف جنگ دارد به وظیفه‌ی خود عمل نمود. و خوشا به حال آنان که تا لحظه‌ی آخر هم تردید ننمودند، آن ساعتى هم که مصلحت بقاى انقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن نهاد، باز به وظیفه‌ی خود عمل کرده است، آیا از اینکه به وظیفه‌ی خود عمل کرده است نگران باشد؟ نباید براى رضایت چند لیبرال خود فروخته در اظهارنظرها و ابراز عقیده‏ها به گونه‏اى غلط عمل کنیم که حزب اللّه‏ عزیز احساس کند جمهورى اسلامى دارد از مواضع اصولى‏اش عدول مى‏کند. تحلیل این مطلب که جمهورى اسلامى ایران چیزى به دست نیاورده و یا ناموفق بوده است، آیا جز به سستى نظام و سلب اعتماد مردم منجر نمى‏شود؟! تأخیر در رسیدن به همه‌ی اهداف دلیل نمى‏شود که ما از اصول خود عدول کنیم. همه‌ی ما مأمور به اداى تکلیف و وظیفه‏ایم نه مأمور به نتیجه. اگر همه‌ی انبیا و معصومین ـ علیهم السلام ـ در زمان و مکان خود مکلف به نتیجه بودند، هرگز نمى‏بایست از فضاى بیشتر از توانایى عمل خود فراتر بروند و سخن بگویند و از اهداف کلى و بلند مدتى که هرگز در حیات ظاهرى آنان جامه‌ی عمل نپوشیده است ذکرى به میان آورند. در حالى که به لطف خداوند بزرگ، ملت ما توانسته است در اکثر زمینه‏هایى که شعار داده است به موفقیت نایل شود. ما شعار سرنگونى رژیم شاه را در عمل نظاره کرده‏ایم، ما شعار آزادى و استقلال را به عمل خود زینت بخشیده‏ایم، ما شعار «مرگ بر امریکا» را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمان در تسخیر لانه‌ی فساد و جاسوسى امریکا تماشا کرده‏ایم، ما همه‌ی شعارهایمان را با عمل محک زده‏ایم. البته معترفیم که در مسیر عمل، موانع زیادى به وجود آمده است که مجبور شده‏ایم روشها و تاکتیک‌ها را عوض نماییم. ما چرا خودمان و ملت و مسئولین کشورمان را دست کم بگیریم و همه‌ی عقل و تدبیر امور را در تفکر دیگران خلاصه کنیم؟»

2- هشدار به خطر القائات روحانى نماها و تجربه‌ی تلخ روى کار آمدن انقلابى‌نماها:
یکی دیگر از قسمت های مورد حذف پیام منشور روحانیت امام(ره) توسط سایت موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره)، هشدارهای امام خمینی(ره) نسبت به القائات روحانی نماها، مدقس مآبان، و تجربه‌ی تلخ روى کار آمدن انقلابى نماها و به ظاهر عقلاى قوم است. امام(ره) در این باره می فرمایند:
«من به طلاب عزیز هشدار مى‏دهم که علاوه بر اینکه باید مواظب القائات روحانى نماها و مقدس‏مآب‌ها باشند، از تجربه‌ی تلخ روى کار آمدن انقلابى نماها و به ظاهر عقلاى قوم که هرگز با اصول و اهداف روحانیت آشتى نکرده‏اند عبرت بگیرند که مبادا گذشته‌ی تفکر و خیانت آنان فراموش و دلسوزی‌هاى بی‌مورد و ساده‏اندیشیها سبب مراجعت آنان به پستهاى کلیدى و سرنوشت‏ساز نظام شود.»

3- تاکید بر اشتباه بودن سپردن پستها در ابتدای انقلاب به افرادی که عقیده به اسلام ناب نداشته‏اند:
امام(ره) در این باره در پیام منشور روحانیت می نویسند:
«من امروز بعد از ده سال از پیروزى انقلاب اسلامى همچون گذشته اعتراف مى‏کنم که بعضی تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست‌ها و امور مهمه‌ی کشور به گروهى که عقیده‌ی خالص و واقعى به اسلام ناب محمدى نداشته‏اند، اشتباهى بوده است که تلخى آثار آن به راحتى از میان نمى‏رود، گر چه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روى کار آمدن آنان نبودم ولى با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزى کمتر از انحراف انقلاب از تمامى اصولش و هر حرکت به سوى امریکاى جهانخوار قناعت نمى‏کنند، در حالى که در کارهاى دیگر نیز جز حرف و ادعا هنرى ندارند. امروز هیچ تأسفى نمى‏خوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبوده‏اند.»

4- تاکید بر عدم بدهکاری انقلاب به احزاب و خطر همیشگی لیبرال‌ها:
اما شاید یکی دیگر از مهم ترین قسمت های پیام تاریخی منشور روحانیت امام (ره) که به مذاق مدیران سایت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) خوش نیامده است، هشدارها و انذارهای رهبر کبیر انقلاب نسبت به جریانات انحرافی به خصوص لیبرال‌ها است. امام (ره) در این باره در منشور روحانیت می‌نویسند:
«انقلاب به هیچ گروهى بدهکارى ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهاى فراوان خود را به گروهها و لیبرالها مى‏خوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه براى پذیرفتن همه‌ی کسانى که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولى نه به قیمت طلبکارى آنان از همه‌ی اصول، که چرا مرگ بر امریکا گفتید! چرا جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون حکم خدا را جارى مى‏کنید؟ چرا شعار نه شرقى و نه غربى داده‏اید؟ چرا لانه‌ی جاسوسى را اشغال کرده‏ایم و صدها چراى دیگر. و نکته‌ی مهم در این رابطه اینکه نباید تحت تأثیر ترحمهاى بیجا و بیمورد نسبت به دشمنان خدا و مخالفین و متخلفین نظام، به گونه‏اى تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهى زیر سئوال بروند. من بعض از این موارد را نه تنها به سود کشور نمى‏دانم که معتقدم دشمنان از آن بهره مى‏برند، من به آنهایى که دستشان به رادیو ـ تلویزیون و مطبوعات مى‏رسد و چه بسا حرف‏هاى دیگران را مى‏زنند صریحاً اعلام مى‏کنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرالها بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بى‏پناه را از بین ببرند، تا من هستم از اصول نه شرقى و نه غربى عدول نخواهم کرد، تا من هستم دست ایادى امریکا و شوروى را در تمام زمینه‏ها کوتاه مى‏کنم و اطمینان کامل دارم که تمامى مردم در اصول همچون گذشته پشتیبان نظام و انقلاب اسلامى خود هستند که علاوه بر دهها و صدها صحنه‌ی اعلام حضور و آمادگى خود امسال نیز در راهپیمایى 22 بهمن حقیقت آمادگى کامل خویش را به جهانیان نشان دادند و واقعاً دشمنان انقلاب را شگفت زده کردند که تا کجا حاضر به فداکارى‏اند. من در اینجا خود را شرمنده و کوچکتر از آن مى‏دانم که زبان به وصف و تقدیر از آنان بگشایم. خداوند پاداش عظیم اینهمه اخلاص و رشد و بندگى را خواهد داد ولى به آنان که ناآگاهانه مردم شریف و عزیز ما را متهم به رویگردانى از اصول و انقلاب و روحانیت مى‏کنند سفارش و نصیحت مى‏کنم که در گفتار و کلمات و نوشته‏ها با دقت و مطالعه عمل کنند و برداشتها و تصورات نابجاى خود را به حساب انقلاب و مردم نگذارند.»

5- هشدار نسبت به روحانی نماهایی که استکبار آنان را تا حد مرجعیت تقویت می کند:
از دیگر قسمت های حذف شده از منشور روحانیت امام (ره) توسط سایت مورد اشاره، هشدار امام نسبت به پدیده مرجع تقلید سازی توسط دشمنان اسلام و انقلاب است. نکته ای که می توان به نیکی دریافت چرا سایت مذکور ترجیح داده آن را از کلام امام (ره) حذف نماید. امام (ره) در این باره در منشور روحانیت می نویسند:
«آیا ایادى استکبار، روحانى نماهایى را که تا حد مرجعیت تقویت نموده است، فرد دیگرى را بر حوزه‏ها حاکم نمى‏کنند؟ و یا آنها که در توفان پانزده سال مبارزه قبل از انقلاب و ده سال حوادث کمرشکن بعد از انقلاب نه غصه‌ی مبارزه و نه غم جنگ و اداره کشور را خورده‏اند و نه از شهادت عزیزان متأثر شده‏اند و با خیالى راحت و آسوده به درس و مباحثه سرگرم بوده‏اند مى‏توانند در آینده پشتوانه‌ی انقلاب اسلامى باشند؟»

6- تاکید بر فقه سنتی و اجتهاد جواهری:
امام(ره) در این باره می فرمایند:
«اینجانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جایز نمى‏دانم. اجتهاد به همان سبک صحیح است ولى این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست، زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند.»

7- هشدار نسبت به تحلیل های غلط در آینده نسبت به اقدامات صحیح انقلابی:
بنیانگذار کبیر انقلاب در بخش دیگری از منشور روحانیت تاکید می کنند:
« ترس من این است که تحلیلگران امروز، ده سال دیگر بر کرسى قضاوت بنشینند و بگویند که باید دید فتواى اسلامى و حکم اعدام سلمان رشدى مطابق اصول و قوانین دیپلماسى بوده است یا خیر؟ و نتیجه‏گیرى کنند که چون بیان حکم خدا آثار و تبعاتى داشته است و بازار مشترک و کشورهاى غربى علیه ما موضع گرفته‏اند، پس باید خامى نکنیم و از کنار اهانت کنندگان به مقام مقدس پیامبر و اسلام و مکتب بگذریم! خلاصه‌ی کلام اینکه ما باید بدون توجه به غرب حیله‏گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسى حاکم بر جهان در صدد تحقق فقه عملى اسلام برآییم و الاّ مادامى که فقه در کتابها و سینه‌ی علما مستور بماند، ضررى متوجه جهانخواران نیست و روحانیت تا در همه‌ی مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمى‏تواند درک کند که اجتهاد مصطلح براى اداره‌ی جامعه کافى نیست.»

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.