حمید قبادی،مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: نرمافزاری که برای این کار طراحی شده به خوبی پاسخگو بوده و اطلاعات آثاری که مورد تایید ۲ کمیسیون ماده ۴ و کمیسیون فنی و ارزیابی هستند و آثاری که به بخش مسابقه نمایشگاه مد و لباس راه یافتند، وارد شدند.
مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به آثاری که به نمایشگاه مد و لباس برگزیده شوند با دستور معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناسه کاربری داده میشود و از این طریق مالکیت معنوی ثبت میشود.
قبادی با اشاره به اینکه حوزه مد و لباس با توجه به قانون سال ۸۵ مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: مد و لباس با عنوان یکی از مهمترین قوانین موضوعی و با تأکید قانونگذار بر فرهنگی بودن لباس در دست مجریان امر قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه از سال ۸۶ آییننامه مد و لباس در هیئت دولت تصویب شده است، اظهار داشت: در جهت اجرایی کردن دقیق قانون و عملیاتی کردن مواد مندرج در قانون و برای دیده شدن تأثیر قانون بایستی اقدامات گستردهای صورت گیرد.
مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تشکیل بنیاد ملی مد و لباس در همان سال اول، اجرایی شدن قانون و شروع فعالیت ستاد اجرایی از اقدامات در این بخش است.
به گفته وی یکی از مهمترین مواد این قانون ترویج الگوی اسلامی ایرانی است و کالاها باید مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد تا الگوهای مغایر ترویج داده نشود.
قبادی توضیح داد: در این سازمان سازوکاری به منظور انطباق با قانون گذاشته شده است و به منظور تأثیرگذاری قانون و عملیاتی کردن موضوع مالکیت معنوی که در ماده ۴ قانون مدنظر قرار داده شده است، صدور لیبل و کدگذاری و همچنین حفظ مالکیت معنوی آثار در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: هر محصولی که طرح مالکیت معنوی را بگیرد باید کد کالا دریافت کند که این مسئله در جهت تجاری سازی کالاها است.
مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این کار با تحقیقات و بررسیهایی که توسط وزارت صنعت و معدن به عنوان مجری ایران کد، صورت گرفته است و ستادی برای عملیاتی کردن تشکیل شد.
قبادی درباره اطلاعاتی که در این کد کالاها قرار میگیرد، تصریح کرد: اطلاعات کامل یک محصول از طرح تا تولید که شامل اقلام متفاوتی است مانند خود فرد تولید کننده و عوامل تعیین کننده در تولید مانند جنس، رنگ، کیفیت و… در این کد کالا ثبت میشود.
وی افزود: هر کدام از اطلاعات کالاها دارای جداول جداگانهای هستند و محصولاتی که از مسیر قانونی عبور کردهاند و قصد تجاری شدن را دارند باید کد کالا دریافت کنند.
مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع با توجه به ماده ۴ قانون و با همکاری اتحادیه سراسری پوشاک کشور عملیاتی شده است.
Sorry. No data so far.