ندا حیدری- بر اساس گزارش تکنو ژورنال، نتایج یک گزارش جدید پیشنهاد میدهد که متقاضیان کار بهتر است تا صفحههای شخصی خود را در شبکههای اجتماعی بازنگری کنند تا از عدم وجود غلطهای املایی، جملات اهانتآمیز و هر چیز دیگری که ممکن است تأثیر منفی در ذهن مسئولان استخدامی ایجاد کند، مطمئن شوند.
بر اساس پیشفرض موجود در این گزارش، بسیاری از آمریکاییها با وجود دشواریها و مشکلات، به طور فزایندهای از یک شیوه جدید برای یافتن شغل استفاده میکنند. طبق آمار مؤسسه «جابوایت» (Jobvite)، سه نفر از هر چهار نفر (۷۵ درصد افراد)، به طور فعالانه از شبکههای اجتماعی، برای شروع یا یافتن یک شغل جدید استفاده میکنند؛ که این رویه، شبکههای اجتماعی به ویژه فیسبوک، توییتر و لینکداین را تبدیل به ابزاری مهم و تأثیرگذار چه برای جویندگان شغل و چه برای استخدامکنندگان کرده است.
پیمایش اجتماعی جویندگان کار از سوی مؤسسه جابوایت در سال ۲۰۱۲ نشان میدهد که جستوجوی کار از طریق شبکههای اجتماعی در این سال با سیرصعودی ۶درصدی نسبت به آمار ۶۹ درصدی سال ۲۰۱۱ روبهرو بوده است. علاوه بر اینکه جویندگان کار در سال جاری، ۳.۱ درصد کمتر نسبت به سال گذشته به موضوع یافتن شغل از این طریق بدبین هستند.
در بخشی از نتایج این گزارش آمده است که نزدیک به ۶۱ درصد از جویندگان کار، تأکید کردهاند که یافتن کار در مدت یک سال اخیر سختتر شده و ۴۱ درصد از جویندگان کار، به این نتیجه رسیدهاند که قابلیتهای بیشتری نسبت به جایگاه شغلی فعلی خود دارند.
برای انجام این پیمایش اجتماعی از سوی مؤسسه جابوایت در سال ۲۰۱۲، دو هزار و یکصد بزرگسال (بالای ۱۸ سال) مورد پرسش قرار گرفتند که از این تعداد حدود یک هزار و ۳۰۰ نفر در حال حاضر بخشی از نیروی کار آمریکا هستند. با این ملاحظه که این عده میتوانستند در زمان تحقیق، مشغول به کار شده باشند، یا بیکار و یا جویای کار.
بر اساس یکی دیگر از یافتههای این تحقیق، مشخص شد که در سال ۲۰۱۲ در میان آمریکاییهای دارای شغل، ۶۹ درصد از شرایط خود احساس رضایت نکرده و در کنار فعالیت روزانه، همچنان ولی نه بهطور جدی جویای شغل جدیدی هستند. یعنی بیش از ۶۱ درصد سال ۲۰۱۱. البته در سالجاری، از هر ۱۰ نفر دارای شغل، یک نفر به طور فعالانه در جستوجوی شغل جدید است.
این سومین سالی است که جابوایت، پیمایش اجتماعی جویندگان کار را انجام میدهد و فیسبوک را با یک درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۱، در صدر شبکههای اجتماعی با الگوی پذیرش ۸۳ درصدی در میان نیروی کار آمریکا معرفی میکند.
توییتر و لینکداین، پیشرفت میکنند
شبکههای اجتماعی توییتر و لینکداین پیشرفتهای زیادی را با گرفتن ۹ درصد صعود به نسبت سال گذشته تجربه کردهاند. توییتر امروز ضریبنفوذ ۴۶ درصدی در میان نیروی کار آمریکایی دارد و این در حالی است که سال گذشته این ضریب فقط ۳۷ درصد بود. لینکداین نیز جای خود را از میان ۳۲ درصد کاربران سال ۲۰۱۱ به ۴۱ درصد در سال ۲۰۱۲ رساند. ۸۸ درصد از جویندگان کار با داشتن حداقل یک صفحه شخصی در شبکههای اجتماعی، ۶۴ درصد با داشتن حساب کاربری در حداقل دو شبکه اجتماعی و ۴۴ درصد با استفاده از بیش از دو شبکه اجتماعی، از بقیه نیروی کار، اجتماعیتر تلقی میشوند.
این در حالی است که با ملاحظه اینکه از هر چهار نفر، یک نفر گزارش کرده که در طی فرآیند مصاحبه کاری خود در مورد صفحههای شخصی رسانههای اجتماعی مورد پرسش قرار گرفته است، شمار بیشتری از متقاضیان شغل به نسبت سال گذشته، اقدام به بهروزرسانی اطلاعات حرفهای خود در صفحههای شخصی خود در شبکههای اجتماعی کردهاند.
تحقیقات قبلی مؤسسه جابوایت نشان میدهد که ۸۶ درصد از مسئولان استخدام، این امکان را دارند تا به صفحههای شخصی کاندیداهای استخدام در شبکههای اجتماعی نگاهی بیندازند و از این میان ۴۶ درصد یقیناً این کار را میکنند.
رسانههای اجتماعی، اکنون ابزار مهم شکار شغل هستند
«دان فینیگان» از مؤسسه جابوایت میگوید: در هنگامه رقابتهای سخت برای بهدست آوردن فرصتهای شغلی، که بخش بزرگ و فعالی از متقاضیان آنها را شاغلان تشکیل میدهند، رسانههای اجتماعی بدل به ابزاری مهم برای قضاوت در روند شکار شغل و پیشرفت شغلی شدهاند.
بر اساس یافتههای بهدست آمده، یک نفر از هر شش جوینده شغل، از یک شبکه اجتماعی برای یافتن شغل کنونی خود بهره برده است. لحاظ کردن معیارهایی مانند شخصیت آنلاین اشخاص و همچنین در نظر گرفتن اشتغال در صفحه شخصی، برای کسب موفقیت حرفهای حیاتی است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با وجود تکنولوژی و شبکههای اجتماعی که به سرعت هم در حال پیشرفت و تغییر هستند، کسانی که نمیخواهند با فیسبوک، لینکداین و توییتر خود را عجین کنند، به زودی خود را از قافله عقب خواهند یافت.
شغلیابی در فیسبوک
- ۵۲ درصد از جویندگان شغل، از فیسبوک برای کاریابی استفاده میکنند که آمار آن در سال ۲۰۱۱ فقط ۴۸ درصد بود.
- از هر پنج نفر، یک نفر عنوان شغلی خود را در صفحه شخصی شبکه اجتماعی فیسبوک به اشتراک گذاشته بود که البته این رقم به مانند سال گذشته است.
- ۱۴ درصد از جویندگان شغل، در فیسبوک به دنبال کار گشتهاند.
- ۱۵ درصد صفحههای شخصی خود را با در نظر گرفتن وضعیت کار، ارایه میکنند.
- ۱۷ درصد، صفحههای شخصی خود را به تقاضای کار اختصاص میدهند.
- ۷۰ درصد از کاربران جویای کار فیسبوک، مرد هستند و ۶۳ درصد پایینتر از سن ۴۰ سال؛ ۴۰ درصد بیش از ۷۵ هزار دلار درآمد دارند و ۳۶ درصد هم فارغالتحصیلان کالج هستند.
شغلیابی در لینکداین
- ۳۸ درصد از جویندگان شغل، از لینکداین برای کاریابی استفاده میکنند که آمار آن در سال ۲۰۱۱ فقط ۳۰ درصد بود.
- ۱۹ درصد از این افراد عنوان شغلی خود را در صفحه شخصی شبکه اجتماعی لینکداین به اشتراک گذاشته بودند که البته این رقم در سال گذشته هشت درصد بوده است.
- ۱۱ درصد از جویندگان شغل، در لینکداین به دنبال کار گشتهاند.
- هفت درصد صفحههای شخصی خود را با در نظر گرفتن وضعیت کار، ارایه میکنند.
- ۹ درصد، صفحههای شخصی خود را به تقاضای کار اختصاص میدهند.
- ۶۰ درصد از کاربران جویای کار لینکداین، مرد هستند و ۶۲ درصد پایینتر از سن ۴۰ سال؛ ۵۱ درصد بیش از ۷۵ هزار دلار درآمد دارند و ۵۰ درصد هم فارغالتحصیلان کالج هستند.
شغلیابی در توییتر
- ۳۴ درصد از جویندگان شغل، از توییتر برای کاریابی استفاده میکنند که آمار آن در سال ۲۰۱۱ فقط ۲۶ درصد بود.
- ۱۱ درصد از این افراد عنوان شغلی خود را در صفحه شخصی شبکه اجتماعی توییتر به اشتراک گذاشته بودند که البته این رقم در سال گذشته هفت درصد بوده است.
- ۱۰ درصد از جویندگان شغل، در توییتر به دنبال کار گشتهاند.
- ۵ درصد صفحههای شخصی خود را با در نظر گرفتن وضعیت کار، ارایه میکنند.
- ۱۰ درصد، صفحههای شخصی خود را به تقاضای کار اختصاص میدهند.
- ۶۷ درصد از کاربران جویای کار توییتر، مرد هستند و ۶۹ درصد پایینتر از سن ۴۰ سال؛ ۴۶ درصد بیش از ۷۵ هزار دلار درآمد دارند و ۴۴ درصد هم فارغالتحصیلان کالج هستند.
مؤسسه تحقیقاتی دیگری غیر از جابوایت، پیمایش آنلاینی را در سطح کشوری در بین ۲۱۰۸ بزرگسال انجام داد که تعداد ۱۲۲۶ نفر از آنها بخشی از نیروی کار حال حاضر آمریکا هستند. این تحقیق در بازه زمانی ۵ تا ۷ سپتامبر ۲۰۱۲ انجام شده است که شامل پرسشهایی درباره جایگاه شغلی فعلی افراد، استفاده از شبکههای اجتماعی در یافتن شغل و نگرشها درباره بازار فعلی اشتغال بود.
پاسخدهندگان به این پیمایش، الگوی «ورود به شبکههای اجتماعی» را برگزیدند و رضایت خود را از حضور در پیمایشهایی از این دست ابراز داشتهاند. دادههای تحقیق و همچنین نمونه آماری بسیار دقیق بودند، در نتیجه اطلاعات جمعیتشناختی مخاطبان، کاملاً با جمعیت بزرگسالان بالای ۱۸ سال در سطح کشور با در نظر گرفتن جنسیت، سن و منطقه زندگی در این تحقیق همخوانی دارند. تحقیق مذکور شاهد دیگری بر اهمیت شبکههای اجتماعی در کاریابی در زمانه تکنولوژی وب۲ است.
Sorry. No data so far.