دوشنبه 05 نوامبر 12 | 23:00

بت‌پرست هم باید به علی(ع) احترام بگذارد

من یک حرف می‌گویم ببینید درست است یا نه ما غدیر را اثبات نکنیم ولی نتیجه التزام به سیره غدیر را نشان دهیم آن وقت می‌بینیم که اهل سنت که هیچ، ‌زرتشتی و بت‌پرست هم به امام علی (ع) احترام می‌گذارند.


نخستین جشنواره ملی پایان‌نامه‌های حوزه ولایت، امامت و غدیر صبح امروز با حضور آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس دانشگاه امام صادق، دکتر خواجه‌سروی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر دارا، مدیر کل مجمع بین‌المللی غدیر و حسن رحیم‌پور ازغدی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و بنیاد بین‌المللی غدیر در دانشگاه امام صادق برگزار شد.

حسن رحیم پور ازغدی آخرین سخنران این برنامه بود که متن سخنرانی وی به شرح ذیل است:

اولاً می‌خواهم از برخورد پایان‌نامه‌ای با موضوع غدیر تقدیر کنم ما تا به حال برخورد مناسکی با غدیر داشته‌ایم البته آن لازم است ولی تنها به درد آخرت همان فرد می‌خورد، در حالی که برخورد پایان نامه‌ای با غدیر هم به درد دنیا و هم به درد آخرت همه افراد جامعه می‌خورد.

یک سوالی را محققین باید پاسخ دهند، غدیر یک نسبتی با شیعه دارد، یک نسبت با مسلمانان و یک نسبت نیز با بشریت دارد، حال نسبت ما با این سه چیست، ارتباط و نسبت سوم یعنی نسبت غدیر با بشریت، کاملاً ناشناخته مانده است و هیچ کاری انجام نشده است.

ارتباط غدیر با اهل سنت نیز به برخوردهای سندی محدود شده است، کار علامه امینی بسیار بزرگ بود اما شما ببینید در هزار و چند سال چند اثر اینگونه وجود داشته است.

ولی ما در همین حد باقی مانده‌ایم حالا غدیر اثبات شد ثم ماذا؟ بعدش چی، ‌غدیر به چه دردی می‌خورد حضرت علی (ع) چند سال در مقابل حکومت خلفا سکوت کردند دلیل آن را نیز خود حضرت فرمودند اگر قیام می‌کردند کل حکومت اسلامی از بین می‌رفت بعد از آن نیز 5 سال تجربه حکومت‌داری داشتند که تا همین الان نیز برای گفتن حرف دارد.

اگر کسی 24 ساعت به 24 ساعت حکومت او را تجزیه کند تمدن سازی اسلامی را می‌تواند از آن احصاء کند اما ما به اثبات غدیر و امام علی (ع) بسنده کرده‌ایم اما یکی از جنایات بزرگی که در حق اهل بیت (ع) صورت گرفته جعل حدیث است این جنایت هم در اهل سنت وجود داشته و هم در شیعه، در شیعه برخی محدثان به سمت غلو رفته‌اند یعنی در مقابل هجمه‌های علیه امامان آنها را تا مقام پیامبر و خدا بالا می‌بردند این حرکت منفعلانه و به علت کارهایی بود که علیه امامان انجام می‌شد.

این مشکلی بود که در شیعه در خصوص نقل حدیث وجود داشت اما سوالاتی در نسبت به غدیر با شیعه وجود دارد که باید پاسخ داده شوند ارتباط اثبات غدیر با کامل شدن دین چیست؟ چرا می‌گوییم دین به وسیله غدیر کامل شد؟ شیعه چگونه می‌تواند آن را روشن کند؟ غدیر چه نسبتی با مدل پیشرفت دارد؟ غدیر چه ربطی به عدالت دارد؟ غدیر به مدل زندگی چه ارتباطی دارد؟ ما باید از غدیر که کامل‌کننده دین است اینگونه مسائل را احصاء کنیم.

جامعه ما شیعی‌ترین جامعه مستقر در تاریخ است حتی زمان امیرالمومنین نیز جامعه تا به این حد یکدست نبوده است حال من می‌گویم در پایان‌نامه‌ها صرفا به اثبات غدیر نپردازید عمدتا تا بحث غدیر می‌شود می‌خواهیم آن رابه اهل سنت اثبات کنیم در حالی که مشکل بزرگ‌تر آن است که محتوای غدیر را برای شیعیان اثبات و روشن نماییم.

خداوند می‌فرماید دین را به وسیله غدیر کامل کردم در قرآن نیز گفته شده دین جاودانه است یعنی دین با غدیر جاودانه شد ما در نظام ادبیات دینی‌مان با قرآن و روایات برخورد گزینشی کرده‌ایم همچنین برخورد غیرعقلانی با آنها داشته‌ایم مشکل سوم آن است که ما با آنها برخورد شخصی کردیم این برخورد شخصی لازم است ولی کافی نیست در حوزه فقه نیز همین طور است ما هنوز هم در حوزه‌های علمیه‌مان فقه سیاسی نداریم؛ زیرا درس خارج سیاسی سخت است در حالی که درس خارج فقه کاری ندارد.

این امر با ارزش است ولی کافی نیست عین همین مسئله را در مسئله ولایت‌فقیه داریم 30 سال است صرفا داریم ولایت‌فقیه را اثبات می‌کنیم و هنوز کارکرد ولایت‌فقیه در جامعه را به درستی روشن نکرده‌ایم ما باید پس از اثبات غدیر جلو برویم باید مشکلات حقوقی، مدل زندگی، مصرف‌زدگی و غیره را با غدیر حل کنیم.

من یک حرف می‌گویم ببینید درست است یا نه ما غدیر را اثبات نکنیم ولی نتیجه التزام به سیره غدیر را نشان دهیم آن وقت می‌بینیم که اهل سنت که هیچ، ‌زرتشتی و بت‌پرست هم به امام علی (ع) احترام می‌گذارند.

حال به مسئله تحریف احادیث در بین اهل سنت بپردازیم در بین اهل سنت نیز تحریف احادیث بیشتر مربوط به رد اهل بیت و اثبات خلفا بود این امر در زمان معاویه بیش از گذشته و به شکل منسجم وجود داشت اولین مرحله تدلیس‌های بزرگ و دروغ‌های غلوآمیزی بود تا این مسائل جا بیفتد به عنوان مثال در روایتی گفته‌اند که پیامبر فرمود ان معاویه و معاویة منی یا از قول پیامبر نقل کرده‌اند نزدیک بود خداوند به جای من به معاویه وحی کند مرحله بعد نیز تدلیس‌های ریزی بود جز یک فرد باریک‌بین نمی‌تواند آن را متوجه شود این جعال‌ها از تکنیک‌های ریزی استفاده می‌کردند که بعدها بسیاری از این تکنیک‌ها را ژورنالیست‌های امروزی مورد استفاده قرار داده‌اند.

این احادیث را زیر دست و پا ریختند به همین دلیل مردم در جامعه اسلامی دچار سردرگمی شدند یعنی یک بل بشوی روایی ایجاد کردند از آن طرف نیز برخی آمدند در غلو اهل بیت احادیثی را برای مقابله با روایات جعلی اهل سنت جعل کردند اما حتی اگر بپذیریم که ما روایات مربوط به اهل بیت را ثابت کردیم آنها نیز روایاتی را ارائه می‌کنند که نظیر روایات ماست در این شرایط طبیعتا پرداختن به نتیجه التزام به سیره غدیر و اهل بیت می‌تواند کارگشا باشد اما مشکل از این نیز ابتدایی‌تر است.

ما خودمان نیز به سه شکل روایت غدیر را چاپ می‌کنیم من از شما و به خصوص بنیاد غدیر می‌خواهم که دو نوع روایت از غدیر چاپ کند یکی قطعی‌ترین روایت بین شیعیان و اهل سنت و یکی نیز قطعی‌ترین روایت بین شیعیان را چاپ نمایند در نهایت عرض کنند که یکی دیگر از مشکلات ما اخباری‌گری است اخباری‌گری برای ما کافی نیست ما باید از قرآن، روایات و عقل در راه تمدن‌سازی استفاده کنیم.

وحید بهبهانی که از علمای بزرگ شیعی بود می‌گوید اگر می‌خواهیم تمدن‌سازی کنیم در کتابخانه ننشینیم و فتوا دهیم مقداری بیاییم در متن جامعه و مشکلات مردم را متوجه شویم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.