سه‌شنبه 06 نوامبر 12 | 09:11

منافع قیر ایران در جیب کشورهای همسایه

یک کارشناس بازار فرآورده‌های نفتی گفت: صدها میلیارد تومان منافع قیر ایران به جیب کشورهای منطقه و برخی رانت‌جویان داخلی می رود.


حسین یاسری، کارشناس فرآورده‌های نفتی، با تشریح آخرین وضعیت تولید و صادرات قیر در کشور گفت: ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیر جهان باید نقش اساسی در تعیین قیمت این محصول استراتژیک داشته باشد، که متأسفانه سیاست‌های نادرست داخلی در سالیان اخیر صد‌ها میلیارد تومان به کشور لطمه واردکرده است.

وی افزود: قیر ایران باید در بورس کالا و در دو رینگ داخلی و صادراتی عرضه شود که براساس آخرین قیمت‌ها قیر داخلی در حدود ۷۰۰ هزارتومان و قیر صادراتی به صورت فله نیز در حدود ۶۵۰ دلار، آن هم دلار مرجع ارزشگذاری شده است.

وی توضیح داد: به این ترتیب قیمت هر تن قیر در بازار داخلی و بر اساس قیمت هر دلار ۳۲۰۰ تومان به حدود ۲۲۰ دلار و قیمت قیر در رینگ صادراتی نیر بر اساس دلار آزاد به هر تن ۲۵۰ دلار می‌رسد که با احتساب هزینه‌های بشکه سازی و حمل به بندرعباس این میزان به حدود ۳۴۰ دلار در هرتن خواهد رسید.

این کار‌شناس بازار در ادامه در خصوص قیمت‌های جهانی قیر گفت: به این ترتیب درحالی که قیمت قیر صادراتی ایران به صورت FOB بندرعباس هرتن ۲۵۰ دلار فروخته می‌شود، قیمت قیر صادراتی آن هم به صورت فله، در کشورهای منطقه بیش از ۵۴۰دلار است. به عبارت دیگر هر تن قیر ایران نصف قیمت منطقه به فروش می‌رسد.

یاسری همچنین با ذکر این نکته که کیفیت قیر ایران در مقایسه با رقبای منطقه‌ای خود بالا‌تر است، گفت: اگر تنها در سال جاری ۱. ۵ میلیون تن قیر از کشور صادرشود با احتساب هرتن ضرر و زیان ۳۰۰ دلاری، کشور بیش از ۴۵۰ میلیون دلار در صادرات قیر زیان می‌بیند که با احتساب دلار ۳۲۰۰ تومانی این میزان به حدود هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تفاوت شدیدی که هم اکنون بین قیمت قیر داخلی و صادراتی کشور به وجود آمده است، شرکت‌های تولیدکننده و صادرکنندگان، می‌بایست نسبت به افزایش قیمت قیر صادراتی هم در رینگ صادراتی بورس و هم FOB خلیج فارس اقدام نموده و جلوی هدر رفت منافع ملی گرفته شود.

یاسری با اشاره به نیاز داخلی به قیر خاطرنشان کرد: برای تأمین قیر داخل باید تدابیری اتخاذ شود که قیر به دست مصرف کننده واقعی آن برسد و عرضه قیر به وزارت راه وشهرداری‌ها و همچنین تولیدکنندگان ایزوگام، آسفالت و عایق کار‌ها صورت پذیرد.

به گفته وی، در بلند مدت نیز باید قیمت قیر بر اساس قیمت‌های جهانی اصلاح شده و برای نیازهای داخلی یارانه نقدی در نظر گرفته شود.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.