تریبون مستضعفین- مریم نجیمی –
با موسسه غدیر پژوهی از عهد آدینه آشنا شدم. عهد آدینه جایی است برای عشق بازی. هر صبح گاه جمعه که به عشق یار تن نازکت را از خواب ناز بیرون می کشی و روانه خانه مصفای برترین عاشقان مولا در دل کوههای اطراف شهر یا همان تپه های نورالشهدایی که نامشان نهادند می کنی، با زمزمه دعای عهد روح زنگار گرفته و آلوده ات را می پالایی و در رودخانه خروشان و مواج ولایت آرام می گیری و تازه به عمق دانش نداشته ات برای دفاع و تبیین ولایت می رسی و اینکه در این روزگاری که دشمنان دین بالاخص وهابیت کمر همت بسته اند برای قطع ریشه شجره طیبه ولایت، وظیفه تو به عنوان یک مسلمان شیعه 12 امامی چیست و چگونه می توانی هم خود را از این گرداب جهل رهایی بخشی و هم نوری باشی برای روشنایی بخشیدن به تاریکی های جهالت و گمراهی. غدیر پژوهی این مسیر سخت و دشوار را برایت سهل و آسان می کند. روح ناآرام و سرگشته عاشقت را در زلال معارف ناب شیعی شستشو داده و تو را در دفاع مستدل از ولایت و غدیر و تبیین آثار و پیامدهای بهترین شیوه حکومت و زندگی یاری می رساند. آری، غدیرپژوهی جایی است که می توانی پرده از اسرار غیبت مولا برداری و امام جامعه بشری را که حی و حاضر است درک کرده و تا انتهای ظهور گام برداری.
هر سال در آستانه عید غدیر موسسه در جشن غدیرش از برترینهای دروه های آموزشی تقدیر کرده و یک سفر به سرزمین عشق و صفا، کربلا، میهمانشان می کند. امسال توفیق حضور در این جشن را برای پوشش رسانه ای اش داشتم. ساعت 2:30 به تالار اندیشه حوزه هنری مکان برگزاری جشن رسیدم. مراسم آغاز شده بود و حجت الاسلام والمسلمین سعید شاه آبادی مسئول موسسه مشغول ایراد سخنان ابتدایی و خیر مقدم به حضار بود. طبق اعلام ایشان هم اکنون در تهران، اصفهان، قم، مشهد و سبزوار مراکز غدیر پژوهی فعالیت خود را آغاز کرده و به تربیت مبلغ و تقویت بنیان های اعتقادی در دوره های زیربنایی غدیرپژوهی می پردازند.
سپس استاد علیرضا پناهیان که سخنران ویژه این جشن بود برای ایراد سخن به روی سن دعوت شد. استاد در ابتدای سخنانش به فتح بابی در حوزه پژوهشهای غدیر و ولایت پرداخت و کنار گذاشتن تدریجی موضوعات انفعالی و دفاعی در حوزه غدیر و تبیین فعالانه در این حوزه را نیاز امروز جامعه بشری دانست.
ایشان انفعال و دفاع را وقتی دشمن حمله می کند خوب برشمرد ولی آن را فعالیتی درجه دو محسوب کرد و افزود: «باید از این سطح فراتر برویم. باید غدیر را ترویج و تبیین فعالانه کنیم. امروزه مفاهیمی همچون حقوق بشر، آزادی، دموکراسی و هر نوع مفهومی که زیر مجموعه این مفاهیم قرار می گیرد و در جامعه بشری وجود دارد نظیر اخلاق، عدالت اجتماعی، بسیاری از فضائل و زیبایی های معنوی با غدیر قابل تحقق تر و با ولایت معنا پیدا می کنند.»
پناهیان با بیان اینکه باید ولایتمداری برای همه آنقدر امر بدیهی باشد که هر کسی خواست هر مفهومی از مفاهیم انسانی و اسلامی را تعریف کند ابتدا بر ولایت تصریح و تاکید کند، مقدمه همه چیز اعم از اخلاق، خانواده خوب، تربیت فرزند و … را ولایت عنوان کرد و اظهار دشت: «امروزه نیازی به اثبات حقانیت ولایت نیست. آن زمان در عصر جاهلیت که انسان نمی توانست ارتباط مفاهیم را با ولایت درک کند باید حقانیت آن ثابت می شد. مجموعه الغدیر علامه امینی به این منظور نگاشته شده است. امروزه باید الغدیرهای جدیدی تالیف شود که در آن به تبیین رابطه ولایت با کلیدی ترین مفاهیم اسلامی و انسانی بپردازد. این تبیین قطعا فعالانه است نه منفعلانه.»
ایشان با اشاره به آثار و پیامدهای همه جانبه وجود ولایت در جامعه خاطر نشان کرد: «امروزه شرط اول گرویدن به ولایت اعتقادات دینی نیست. می شود از راههای دیگری به تبیین ولایت پرداخت. کافی است ولایت را توصیف کنیم. این مضمون در زیارت جامعه به زیبایی بیان شده است. آنجا که ولایت را توصیف می کند و آن را ائتلاف فرقه ها، سیاستگذاران و سیاستمداران برجسته جامعه و … می خواند.»
پناهیان با تاکید بر اینکه اگر جامعه ما در همان حالت دفاع منفعلانه از ولایت باقی بماند جامعه عقب مانده ای خواهد شد افزود: «باید دین را با معرفی ولایت برای جهانیان تعریف کنیم. باید اسلام را با ولایت که افتخار برجسته دین اسلام است، معرفی کنیم. این رویکرد را هنوز آغاز نکرده ایم. باید آغازش کنیم.»
ایشان به دانش پژوهان و همه فعالین عرصه غدیرپژوهی توصیه کرد تا در غدیر پژوهی، غدیر را به جهانیان معرفی و به دفاع از غدیر در مقابل آنان که غدیر را قبول ندارند، اکتفا نکرده و غیر مسلمانان را با غدیر آشنا کنند و غدیر را نه تنها به عنوان یک واقعه تاریخی که به عنوان یک ساختار حکومتی که دین معرفی می کند تبیین کنند.
پناهیان به قبول نبودن همه فضائل حتی نماز و عبادت، جهاد و شهادت، زکات و انفاق بدون ولایت اشاره و به مساله نذر در روز غدیر پرداخت و گفت: «جامعه بشری امامش آماده است منتها پشت پرده غیبت! اگر از غدیر آغاز کنیم تا انتهای ظهور خواهیم رفت. اگر ارزش ولایت و غدیر را متوجه شویم بیشترین نذرها در روز غدیر خواهد بود. چرا که اگر ولایت برقرار شود، انتقام خون اباعبدالله الحسین هم گرفته خواهد شد.»
سخنان استاد که به اینجا رسید وقت هم گذشته بود و استاد غدیرپژوهان را میهمان دعای خوبش کرد که: خدایا! ما را جزو بهترین مقدمه سازان ظهور آقا امام زمان قرار بده.
مجری برنامه فرزاد جمشیدی بود که با بیان شگفتش رنگی علوی و حسینی به مجلس می داد. با دعوت وی گروه نقالی میثم با حضور آقایان مشکاتی، تقی زاده، حاجی شمس و شکیبا برای پرده خوانی روایت غدیر به روی سن رفت.
ابتدای کربلا، مدینه نبود… ابتدای کربلا، غدیر بود…. ابرهای خون فشان کربلا…. اشکهای علی بود!
این سخن منقوش ایوان دل است…. بی ولایت هر عبادت باطل است
هان بدانید ای گروه مسلمین… نیست جز حیدر امیرالمومنین
هان ای مردمان، پروا کنید…. پیشه خود شیوه تقوا کنید
تا مبادا در زمان واپسین…. نباشد دینتان چیزی جز این
در پایان این نقالی بیعتنامه مردم با امیرالمومنین بصورت دست جمعی قرائت شد.
انا سامعون مطیعون راضون منقادون لما بلّغت عن ربّنا و ربک فی أمر امامنا علی امیرالمومنین و من ولده من صلبه من الأئمة، نبایعک علی ذلک بقلوبنا و أنفسنا و ألسنتنا و أیدینا
سخنران بعدی مراسم استاد الیاس قاسم اف دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث بود که 15 سال پیش به مکتب تشیع گرویده و تاکنون حدود 10 جلد کتاب به زبانهای فارسی و تاجیکی نگاشته است. ایشان بیان واقعیتهای تاریخی تشیع را برای مخالفان و اهل سنت لازم دانست و شناساندن جایگاه والای امیرالمومنین را با متقن ترین اخبار و احادیث و منابع از ضروریات غدیرپژوهی عنوان کرد. استاد مستبصر برخورد خوب با اهل سنت در تبیین واقعه غدیر و جدا دانستن آنها از وهابیت را یکی دیگر از الزامات غدیرپژوهی برشمرد و به نقش وهابیت در جذب اهل سنت اشاره کرد.
از حاشیه های جالب این برنامه توزیع کارت نذر غدیر در میان حضار بود. حجت الاسلام و المسلمین شاه آبادی در توضیح این کار به روایات زیادی که در باب نذری دادن در روز عید غدیر آمده است اشاره کرد و گفت: «اینقدر که برای نذری دادن در روز عید غدیر سفارش شده است برای نذری دادن در محرم و صفر سخنی به میان نیامده است!»
در پایان این مراسم به 42 نفر برگزیده از دانش آموختگان دوره های غدیر پژوهی سفر کربلا هدیه شد.
Sorry. No data so far.