آیت الله جوادی آملی طی پیامی به کنگره ملی آموزههای تربیتی در اندیشههای امام علی (ع) که در مجتمع آفتاب اراک برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که مورد عنایت ذات اقدس الهی در صحنه غدیر بود آن است که خلیفه خود را به وسیله رسول خود مشخص کند و خداوند انسان را به کرامت دعوت کرده است کرامتی که ذاتی نیست.
خلیفههای راستین همان انسانهایی کامل و معصوم هستند که از قلمرو خلافت آنها مردان با ایمان سهمی از خلافت خواهند داشت و معنای خلافت آن است که خلیفه سخن مستخلف عنه را میگوید و به دستور او عمل میکند و به اوصاف او معتقد است.
وجود علی ابن ابیطالب کریم بود چون خلیفه کریم بود و بدون دستور خدا نه قیامی داشت و نه قعودی و همه کارهای او درمسیر فرمان الهی بود.
امیرالمومنان در غدیر به خلافت رسید این سمت غدیری، سمت ملکی است و چیزی که سبقه ملکی داشته باشد قابل نصب و غصب است و وجود امیرمومنان سعی میکرد امت اسلامی را به کرامت برساند و کرامت آنها در سایه آزاد بودن دین تثبیت کند، اول دین را آزاد کرد بعد متدین بپروراند و بعد متدین را خلیفة الله کرد و بعد خلیفة الله را از کرامت برخوردار کرد، زیرا خلیفة الله با تقوا است و انسان متقی کریم است.
علی ابن ابی طالب سعی کرد دین جامعه و امت اسلامی را آزاد کند؛ آزاد بودن دین علوی در بخش اندیشه از گزند، وهم و خیال بود و در بخش انگیزه از آسیب شهوت و غصب بود. سعی کرد دین را با همین وضع آزادانه به مجاعه معرفی کند.
پیام اصلی غدیر این است که انسان دین را آزاد بفهمد، آزادانه باور کند و آزادانه عمل کند تا سهمی از کرامت ببرد و بتواند بیگانه را از حریم دین طرد کند اگر کسی بخواهد دین را بخوبی بشناسد بهترین راه شناخت نفس و درون خود است زیرا مشهودات درونی ما به علم حضوری برای ما معلوم است.
در پایان این پیام آمده است: خداوند در درون ما فطرتی به عنوان فطرت الله قرار داده است که از علوم فراوانی برخوردار است و در فلاح و صلاح انسان سهم تعیین کنندهای دارد و سایر قوای انسان قوای علمی و عملی که عهدهدار اندیشهها و انگیزه انسان است و آن قوهای که در برابر فطرت میایستد همان قدرت هوی و هوس است. علی ابن ابی طالب همه این صحنهها را در درون خود ترسیم کرده و همه قوا را تابع او کرد تا در پیشگاه خدا سجده کنند و بعد توانست دین جامع را آزاد کند و کسی که آزادانه متدین شد میتواند دین جامعه را آزاد کند.
Sorry. No data so far.