نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «میگرن» در مجتمع فرهنگی 13 آبان لانه جاسوسی عصر روز گذشته با حضور مسعود فراستی برگزار شد. این نشست فارغ از مباحث مطرح شده پیرامون فیلم حاشیههای جالب توجهی داشت.
سالن بزرگ «بصیرت» که محل برگزاری این نشست بود هم در زمان اکران فیلم و هم در زمان نقد و بررسی شاهد حضور اندک مخاطبان بود اما همین گروه اندک با پیگیری جدی مباحث را دنبال میکردند و همین امر هم در چند نوبت باعث مباحثههای داغ میان کارشناس برنامه و حاضران شد.
مجری برنامه در آغاز نشست و پس از اکران فیلم «میگرن» ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدلله(ع) بابت برخی صحنههای خندهدار فیلم از حاضران عذرخواهی کرد.
مسعود فراستی پس از آنکه مانلی شجاعیفرد بهعنوان کارگردان فیلم «میگرن» از چگونگی ساخت این فیلم بهعنوان اولین اثر سینمایی خود صحبت کرد، گفت: من هم یک روز حالم خوب نبود، شروع کردم به نوشتن نقد فیلم و تا به امروز دارم نقد مینویسم!
مجری برنامه در واکنش به مطایبههای کارشناس برنامه در آغاز بخش نقد فیلم گفت: «جناب فراستی احتمالاً میخواهد فیلم را بکوبد اما در حضور کارگردان فیلم، حاشیهپردازی میکند!» فراستی در پاسخ باخنده گفت: «من فعلاً حرف زدنم نمیآید!»
فراستی در بخشی از نقد فیلم «میگرن» به کیفیت بازی بازیگران پرداخت و گفت: بدترین بازیگر فیلم افشین هاشمی است که اصولاً بازیگر بدی است! او در هر فیلمی بوده آن را خراب کردهاست. در میگرن هم از ابتدا تا انتها یک تیپ مقوایی و اغراق شده را نمایش میدهد.
وی افزود: اصلاً هر فیلمی که این بازیگر در آن باشد مطمئنم خراب شدهاست. امثال او فکر میکنند لطف کردهاند از تئاتر به سینما آمدهاند و در آن بازی میکنند اما من میگویم لطف کنید به همان تئاتر برگردید! سینما بازی سینمایی میخواهد نه بازی اغراقآمیز.
ظرفیت نقدپذیری مانلی شجاعیفرد بهعنوان کارگردان جوان «میگرن» در این نشست بسیار قابل توجه بود تا جایی که با تحسین چندباره فراستی مواجه شد و وقتی خود صراحتاً گفت: «اساسا آدمی هستم که به حرف همه کس گوش میدهم» فراستی پاسخ داد: «تا همین جا 5 کیلومتر از بقیه جلوتر هستی!»
شجاعیفرد در بخشی از نشست مسعود فراستی را مورد خطاب قرار داد و از او پرسید: «در کنار نقدهای منفی شما، من نقدهای بسیار مثبتی هم درباره «میگرن» دیدهام بهعنوان یک فیلمساز کدام را باید ملاک سنجش کارم قرار دهم؟» که فراستی گفت: «نصیحت میکنم تمام حرفهای مثبت را دور بریزی! اگر روزی فیلمی ساختی که فراستی از آن تعریف کرد(که البته کار سختی است!) حرفهای من را هم دور بریز. فقط نقدهای منفی را در خاطر داشته باش.» فراستی ادامه داد: «این نکتهای است که همایون اسعدیان به آن توجه نکرد و پس از طلا و مس به «بوسیدن روی ماه» رسید»
در بحث تفاوت میان «تخیل» با «قصهپردازی» فراستی ضمن اشاره به اینکه بعضی «هپروت» را با «تخیل» اشتباه میگیرند حاصل این رویکرد را فیلمهایی چون «سفرسنگ» و «بغض» دانست. او در این زمینه به مستند «آخرین روزهای زمستان» هم کنایه زد و گفت: «وقتی به آقایان میگوییم این دریوریها چیست درباره حسن باقری نشان میدهید؟ میگویند این حاصل تخیل هنرمند است! هنرمند کیلویی چند است؟ در روایت واقعیت که جای تخیل نیست.»
فراستی در چند نوبت به نمایش و تکریم فیلم سینمایی «سفرسنگ» به کارگردانی مسعود کیمیای در برنامه «هفت» کنایه زد و در جایی صراحتاً گفت: اگر در سینما بهدنبال پیام باشیم خیلی زود گول میخوریم. همین میشود که دوست خوب من نادر طالبزاده که اتفاقا تحصیلکرده و خارجرفته هم هست فریب «سفر سنگ» را میخورد. این فیلم از ابتدا تا انتها فقط پیام است و به همین دلیل دوستان گول آن را خوردهاند.
مباحثه داغ فراستی با برخی حاضران در سالن که بعضاً با کنایههای تند و تیز این منتقد مواجه میشد تا پس از پایان نشست ادامه داشت و تعدادی از حاضران در محوطه باز مجموعه 13 آبان بحث با این منتقد درباره برخی دیدگاههایش را ادامه دادند.
واقعا متاسفم برای این اقای منتقد…این نقد نبود توهین بود