رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه در بین رحمتها سید الشهداء(ع) رحمت الله الواسعه است، اظهار داشت: عاشورا اگر نبود، مؤمنین در مقابل فتنهها پناهگاه نداشتند.
حجت الاسلام سید مهدی میرباقری شامگاه جمعه در جمع عزاداران حسینی هیئت ثارالله در مدرسه فیضیه قم اظهار داشت: عصر ظهور ایجاد یک مدرنیته اخلاقی یا حتی یک تمدن اسلامی نیست بلکه یک تحول عمیق و فراتمدنی است و این تحول بر محور وجود مقدس امام عصر(عج) اتفاق میافتد.
وی عنوان کرد: معنای انتظار هم این است که رویکرد ما در زندگی فردی، جمعی و تاریخی معطوف به عصر ظهور باشد لذا انتظار، یک عبادت فراگیر نسبت به همه عبادتهای دیگر است.
ایده ترقی یا توسعه در مقابل ایده انتظار است
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بزرگترین حجاب معاصر که برای دوران ظهور محقق شده که شاید تجمیع همه شیطنتها و ملعنتهای فراعنه تاریخ در آن است، جریان تجدد و ایده ترقی میباشد، افزود: ایده ترقی یا توسعه، در مقابل ایده انتظار است و انتظار به معنای انتظار یک دولت الهی است اما ایده ترقی، ایده تشکیل یک حکومت زمینی آرمانی است.
وی گفت: این حجاب، مبتنی بر یک ایدئولوژی مادی و بر اساس فلسفهها و دانشها و تکنولوژی پشتیبان، زندگی بسیط و ساده دوران گذشته را به یک الگوهای پیچیده، هم افزا و به هم تنیده تبدیل کرده و به دنبال آن انقلابات اجتماعی به وجود آورده و در پی یک تحول جهانی است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه در مواجهه با جریان تجدد دو برخورد وجود دارد اظهار داشت: یک جریان به شدت ظاهرگرا است که دین را به ظواهر خلاصه میکند و لذا از کلام و اعتقادات تا فقه دچار اشتباه شده، یعنی قرآن و روایات و معارف را سطحی و ظاهری معنا میکند و حاضر نیست تعمق و تعقل در فهم روایات را به کار بگیرد و عمیق بفهمد.
حجت الاسلام میرباقری ادامه داد: اینها همه چیز را توقیفی میدانند و میگویند همان سبک زندگی که زمان وجود مقدس نبی اکرم(ص) وجود داشت همان سبک، سبک مقبولی است و ما باید همانطور زندگی کنیم و نباید هیچ تغییر و دگرگونی در سبک زندگی ایجاد کنیم و گاهی میگویند عصر ظهور هم همان طور است.
وی در نقد از این طرز تفکر ابراز داشت: در این نگاه، مغالطهای بین حجیت و توقیف گرایی در آن اتفاق افتاده است و فرق است بین اینکه بگوییم باید همه شئون زندگی و تحول در سبک زندگی به حجیت برسد و استنادش به دین تمام شود و اینکه بگوییم معنای دینی شدن این است که همه چیز را ویران کرده و به زندگی بسیط دوران گذشته برگردیم.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی اضافه کرد: نگاه دومی وجود دارد که در آن هم به نحوی ظاهرگرایی به چشم میخورد و این نگاه هم به شکل عمیق به اسلام و جبهه ترقی و توسعه نگاه نمیکند که بر اساس این نگاه، با تکیه بر یک سلسله روایات و احکام فقهی، کلیت این تمدن و علم و تکنولوژی و دانش آن را امضاء میکنیم.
ایدئولوژی تمدن غرب سکولاریسم است
حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه ایدئولوژی تمدن غرب، سکولاریسم است که به دنبال قطع کردن رابطه عرض عریض زندگی اجتماعی انسان، با خداپرستی میباشد افزود: آنها این ایدئولوژی را به فلسفه و علم و روش تحقیق تبدیل کردند تا هیچ ایده متافیزیکی در دانش و تحقیق راه پیدا نکند و تلاش کردهاند هر قدم که جلو میروند رابطه بین این مظاهر زندگی و آن ایدئولوژی را مستحکمتر، منسجمتر و دقیقتر برقرار کنند.
وی تصریح کرد: در این دو نگاه به دو شکل ظاهرگرایی در فهم اسلام و ظاهرگرایی در شناخت تمدن رقیب وجود دارد و ظاهرگرایی نوع اول، ما را به تحجر و ظاهرگرایی و نوع دوم، ما را به انفعال میکشاند.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: ما اگر با تجدد و ایده ترقی مقابله میکنیم به این معنا نیست که به ظاهرگرایی دیگری دعوت میکنیم بلکه ما نیاز به یک تفقه عمیق همه جانبه داریم تا بتوانیم جامعه مؤمنین را از این حجاب مدرنیته عبور دهیم.
تلاش برای ایجاد رابطه بین فرهنگ اسلام و زندگی اجتماعی
وی اضافه کرد: بر اساس این تفقه، باید در همان مقیاسی که آنها رابطه بین مبانی و غایات خودشان را با برنامه ریزی اجتماعی دیدند در همان مقیاس، رابطه بین فرهنگ اسلام و زندگی اجتماعی را برقرار کنیم و الا از یک ظاهرگرایی به یک ظاهرگرایی دیگر منتقل میشویم، یعنی از تحجر به انفعال منتقل میشویم و دستگاه معرفت دینی ما به دستگاه ماشین امضای تمدن غرب تبدیل خواهد شد.
حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه اسلام یک مجموعه به هم تنیده است که اعتقادات و اخلاق و فقه آن هماهنگ است اظهار داشت: اسلام نمیخواهد فقط در سطح خُرد دخالت کند بلکه میخواهد در طراحیهای کلان هم دخالت کند .
امام(ع)، رحمت واسعه و رحمت موصوله است
وی همچنین اظهار داشت: یکی از خصوصیاتی که در معارف ما برای معصومین(ع) به ویژه برای سیدالشهداء(ع) بیان شده این است که رحمت الهی در وجود ایشان تجلی پیدا کرده است و از طریق ایشان این رحمت فراگیر خدای متعال به ما بندگان میرسد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه مخلوقات و همه انسانها محتاج به رحمت خدای متعال هستند و رحمت اوست که ما را تأمین میکند اظهار داشت: این رحمت هم شامل رحمت رحمانیه و هم شامل رحمت رحیمیه خدای متعال میشود یعنی خدای متعال دو گونه رحمت دارد یک رحمت عام به مؤمن و کافر میرسد و یک رحمت خاص که به آنهایی که وارد وادی توحید میشوند و دین خدا را میپذیرند میرسد.
حجت الاسلام میرباقری عنوان کرد: نعمتهای دنیایی مخصوص به مؤمن نیست به کافر هم میدهند و حتی به کفار بیش از مؤمنین هم میدهند و رحمانیت خدای متعال همان رحمت عامی است که کافر هم در آن نعمت و رحمت غرق است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه رحمتهایی که خدای متعال به ما میرساند در یک رشته خلاصه میشود و آن رشته جریان رحمت خدای متعال در عالم است اظهار داشت: رحمتها و محبتهایی که در این دنیا، بین ما قرار داده شده، محبتهای الهی است یعنی احدی به احدی محبت نمیکند الا اینکه خدا به او محبت میکند.
حجت الاسلام میرباقری ادامه داد: اگر خدای متعال بساط رحمت خودش را جمع کند احدی به احدی رحم نمیکند و اگر کسی این امر را فهمید آن وقت غربت خودش را در دنیا میفهمد.
وی با بیان اینکه امام(ع)، معدن الرحمه است و رحمت موصوله و پیوسته خدای متعال است که هیچگاه آن رحمت از ما قطع نمیشود افزود: در روایات آمده است محبتی که امیرالمؤمنین(ع) و وجود مقدس نبی خاتم(ص) به آحاد مؤمنین دارند از محبتی که پدر به تک فرزند خودش دارد بیشتر است و اساساً یک سنخ و منزلت دیگری از محبت است، کما اینکه محبت مادر یک سنخ دیگری از محبت است و متفاوت از محبت دیگران است.
استاد حوزه علمیه قم گفت: محبت امام(ع) هم یک سنخ دیگری از محبت نسبت به ماست که با همه محبتها متفاوت است و رفیعتر، لطیفتر و عامتر است که ما مکلفیم به آن رحمت، پیوند بخوریم و اگر از آن بریدیم، بریدن از خدا به حساب میآید و به خروج از مسیر توحید منتهی میشود.
وی با بیان اینکه در بین رحمتها سید الشهداء(ع) رحمت الله الواسعه است اظهار داشت: اگر عاشورا نبود مؤمنین در مقابل فتنهها پناهگاه نداشتند و این معنی رحمه الله الواسعه است و امام حسین(ع) حاضر شد زن و بچه او اسیر بشوند تا ما اسیر شیطان و اسیر نفس نشویم.
Sorry. No data so far.