شنبه 13 مارس 10 | 14:25

نسل‌های منورالفکری غرقه در وهم و دیکتاتوری

گاهي اوقات كه روشنفكران از مدرنيزه شدن مردم نااميد مي شوند سعي مي كنند صحنه‌اي بسازند و به خیال خود مردم را با زور متمدن كنند، يعني يا ليبراليست مي شويد يا به زور ليبرالتان مي كنيم؛ همان كاري كه رضاخان در مورد حجاب كرد… وي با انتقاد از ترجمه تعابير روشنفكران غرب در ايران گفت: اگر ترجمه مي كنيد حرف‌هاي الان را ترجمه كنيد، اگر اين حرف‌ها را الان در اروپا بزنيد همه به شما مي خندند


وحید یامین پور

وحید یامین پور

دكتر وحید یامین پور، تحلیل گر حوزه ارتباطات و رسانه و مجری برنامه تلویزیونی برنامه «دیروز، امروز، فردا» هفته گذشته در بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیركبیر به تشریح مسئله تقابل اسلام و غرب و نقش رسانه پرداخت.
وی با بیان اینكه حدوداً 150 سال است كه دغدغه اصلی متفكرین پاسخ به نسبت میان اسلام و غرب و سنت و تجدد است، تاكید كرد: هنوز ما درگیر این مسئله هستیم كه بالاخره ایرانی مسلمان بودن با متجدد بودن قابل جمع است یا خیر؟، تجددی كه از آغاز به صورت ناقص و بیمار گونه وارد ایران شده است.
این تحلیلگر حوزه رسانه افزود: در سال‌های اخیر قشری از روشنفكران ظهور كردند كه دقیقاً حرف‌های 200 سال پیش روشنفكران غربی را ترجمه كردند و در تعابیر تغییری ندادند.
یامین پور ادامه داد: به همین دلیل بیشتر مشتریان این حرف‌ها در بین دانشجویان رشته‌های فنی پیدا شد؛ زیرا دانشجویان رشته‌های علوم انسانی این مسائل را در مقدمه درس‌هایشان می خوانند و از شنیدن دوباره آن هیجان زده نمی شوند.
وی در ادامه به تشریح اوضاع نسل اول روشنفكران در ایران پرداخت و خاطرنشان كرد: نسل اول روشنفكران اشراف زاده‌ها و آقازاده‌های فرنگ رفته ای بودند كه نماد جریان روشنفكری تحقیر شده بودند؛ جریان روشنفكری كه باید نماد دموكراسی، آزادی و عدالت باشد و این افراد در مرحله اول همه شان جذب استبداد شدند.
این تحلیلگر حوزه رسانه خصوصیات جریان روشنفکری نسل اول را اشراف زادگی، تحقیر شدگی و مجذوب استبداد شدن دانست و تاكید كرد: به مجموعه جریان روشنفکری نسل اول می گویم غرب زده؛ چرا كه تنها شاخصه‌شان نفی گذشته‌شان می باشد.
یامین پور ادامه داد: عده ای از این جریان كه اركائیست (باستان گرا) بودند ایران قبل از اسلام را متمدن می دانستند و اسلام را مایه عقب ماندگی ایران معرفی می كردند، كه كسانی مانند احمد كسروی و صادق هدایت از این دسته می باشند اما عده ای دیگر مانند آخوندزاده، میرزاملكم خان و میرزا آقاخان تهرانی، نافی خصوصیت هویتی ایران اسلامی بودند.
وی تصریح كرد: مدلی كه این روشنفكران برای ترقی ارائه می دادند مدلی سطحی و هیجانی بود مثلاً آخوند زاده پیشنهاد داد برای تجدد باید مانند انگلیسی‌ها از چپ به راست بنویسیم.
این تحلیلگر حوزه رسانه در خصوص جایگاه روشنفكران در ایران گفت: این جایگاه در غرب جا افتاده است و مردم حرف روشنفكر را می شنوند و روشنفكر نیز حد خودش را می داند اما در ایران عده ای انتظار داشتند مردم، مانند فرانسه به حرف روشنفكران گوش دهند و یا مثل فرانسوی‌ها روزنامه خوان شوند.
یامین پور افزود: فاجعه این نیست كه ما روزنامه نمی خوانیم فاجعه این است كه بعضی فكر می كنند در ایران مثل فرانسه روزنامه تعیین كننده است.
وی در این خصوص ادامه داد: در ایران روشنفكران دائماً مقاله می نوشتند، روزنامه چاپ می كردند، شعر می گفتند و فیلم می ساختند اما مردم پای منبرها بودند، در ایران منبر رسانه است و اینكه می گویند سرانه مطالعه در ایران 17 دقیقه است باید منبر را نیز جزء رسانه ها حساب كنند.
این تحلیلگر مسائل ارتباطات خاطرنشان كرد: به همین دلیل در ایران روشنفكران به نوعی پوچی و یاس رسیده اند مانند صادق هدایت كه در فحاشی به دین بی نظیر است.
یامین پور با اشاره به جریان روشنفكری در سال‌های اخیر گفت: گاهی اوقات كه روشنفكران از مدرنیزه شدن مردم ناامید می شوند سعی می كنند صحنه‌ای بسازند و به خیال خود مردم را با زور متمدن كنند، یعنی یا لیبرالیست می شوید یا به زور لیبرالتان می كنیم؛ همان كاری كه رضاخان در مورد حجاب كرد.
وی با انتقاد از ترجمه تعابیر روشنفكران غرب در ایران گفت: اگر ترجمه می كنید حرف‌های الان را ترجمه كنید، اگر این حرف‌ها را الان در اروپا بزنید همه به شما می خندند.
این تحلیلگر حوزه رسانه در ادامه به تبیین جریان نسل دوم روشنفكری در ایران پرداخت و تاكید كرد: مدل فکری روشنفکران نسل دوم مبتنی بر تجربه پروتستانیسم دینی یا نهضت اصلاح دینی اروپای قرن هفدهم بود، در واقع آنها به دنبال مدرنیزاسیون از طریق یک دین اصلاح شده بودند، دینی که با اقتضائات مدرنیتته هیچ اصطکاک و تعارضی نداشته باشد

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.