یکشنبه 01 آگوست 10 | 09:27

التزام حداقلی یا حداکثری؟!

انتشار فتوایی از سوی مقام معظم رهبری درباره التزام عملی به ولایت فقیه در هفته گذشته بازتاب‎های بسيار و تأمل بر‎انگیزی داشته است. نشر این پرسش و پاسخ فرصت مناسبی است تا دیدگاه‎های مختلف پیرامون ولایت فقیه مطرح شود.


انتشار فتوایی از سوی مقام معظم رهبری درباره التزام عملی به ولایت فقیه در هفته گذشته بازتاب‎های بسيار و تأمل بر‎انگیزی داشته است. نشر این پرسش و پاسخ فرصت مناسبی است تا دیدگاه‎های مختلف پیرامون ولایت فقیه مطرح شود. در این‎باره چند نکته به‎نظر می‎رسد. نگارنده در این‎باره هرگونه نقد را استقبال می‎کند.

1- با انتشار این فتوا، بازتاب‎های احساسی، علمی و سیاسی مختلفی را شاهد بودیم؛ در یک سوی مواجهه‎ها، هجمه سنگین تبلیغاتی امپراطوری رسانه‎ای و همراهی برخی رسانه‎ها و مطبوعات داخلی بود،که در خارج با شدت و صراحت و وضوح و در داخل با عصبانیت پنهان و آشکار با این نظر فقهی روبه‎رو شدند. هوشمندی و سیاست خاص مقام معظم رهبری در پاسخ به سئوال مطرح‎شده و گشودن و توسعه ملتزمان به ولایت فقیه علت اصلی این عصبانیت است. گویا آن‎ها که سال‎ها و ماه‎ها بر طبل توخالی ادعاهای خود در مخالفت با مفهوم و مصداق ولایت فقیه کوشیده‎اند این روزها بخش عظیمی از یافته‎های خود را به هم ریخته می‎بینند.
گروه دیگر، کسانی هستند که با شور و شعف بسیار و با تبیین درست و عقلانی در پی تفسیر این فتوا برآمده‎اند، آنان در تحلیل‎های خود مطالبی، چون تداوم و توسعه راهبرد جذب حداکثری و دفع حداقلی را مبنا قرار داده و از منظر سیاسی به آن نگریسته‎اند که به‎نظر قابل‎قبول است.
عده‎ای نیز با نگاه علمی‎تر در مقام معناشناسی «حکم» و «فتوا» و «التزام» برآمده و صدور این فتوا را گشودن افقی نو و فرصتی طلایی برای طرح مباحث نظری و علمی برشمرده‎اند.
از اين پس نيز سعي در خدشه و ايجاد شبهه در اطراف همين فتوا خواهند كرد و صد البته اين تلاش‌ها به‌نفع نظام اسلامي بوده و در تنوير افكار عمومي مؤثر خواهد بود.

2- در گروه علاقه‎مندان به نظام اسلامی، عده‎ای از صاحب‎نظران با استقبال از طرح این فتوا، با نگاهی صرفا سیاسی آن‎ را در راستای جذب حداکثری و دفع حداقلی دیده‎اند؛ این منظر ناخواسته، نشر این فتوا را گامی در جهت ترمیم فضای به‎وجود آمده پس از انتخابات دانسته و عمق آن را در محدوده نگاه سیاسی و امنیتی متوقف می‎کنند. به همین سبب، گروهی نقد و انتقاد را نثار کسانی می‎کنند که تا به‎حال با نگاه حداکثری به مقوله ولایت فقیه، عده کثیری را از حوزه اعتقاد و التزام به آن بیرون کرده و گستره علاقه‎مندان به نظام را محدود کرده‎اند.

3- گروه دیگری نيز با نگاه علمی و فنی در مقام توضیح و تبیین آن برآمده و با معناشناسی مفاهیمی چون «حکم»، «فتوا»، «اعتقاد»، «التزام»، و… صدور این فتوا را گشودن افقی نو و فرصتی ارزشمند برای طرح مباحث عمیق‎تر و واکاوی موضوع کارآمدی نظام اسلامی برشمرده‎اند. به‎نظر نگارنده، این نگاه واقعی‎تر و قابل‎قبول‎تر است، اگرچه بدون تردید این نظر راهگشا در جذب حداکثری نیز بسیار مؤثر خواهد بود و اصولا بخشی از عصبانیت امپراطوری رسانه‎ای از همین‎روست.

4- سئوالی که مطرح می‎شود این است که آیا این پاسخ به موضوع التزام عملی به ولایت فقیه نگاه حداکثری دارد یا حداقلی، و يا به تعبیری آیا کف التزام را می‎نمایاند یا سقف آن را؟
برای پاسخ به این سئوال، تأمل در پاسخ و سئوال لازم است:
سئوال: خواهشمند است در خصوص التزام به ولایت فقیه توضیح دهید؛ به‎عبارت دیگر، چگونه باید عمل کنیم تا بدانیم که به جانشین برحق آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اعتقاد و التزام کافی داریم؟
جواب: ولایت فقیه به‎معنای حاکمیت مجتهد جامع‎الشرایط در عصر غیبت است و شعبه‎ای از ولایت ائمه اطهار (علیهم‎السلام) است که همان ولایت رسول‎الله (صلی‎الله علیه و آله و سلم) است. و همین که از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین اطاعت کنید نشانه التزام کامل به آن است.
دقت در سئوال، این معنا را روشن می‎كند که سئوال‎کننده:
1- در مقام یافتن نشانه التزام و اعتقاد به ولایت فقیه بوده است.
2- وی، ولایت فقیه را نايب امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) می‎داند.
3- او دغدغه انجام وظیفه و اطاعت از ولی فقیه را دارد.
4- یا این‎که در صدد یافتن پاسخی روشن برای پاسخگویی به دیگران بوده است.

فتوا نیز مسائل زیر را بیان می‎کند:
1- در حوزه اعتقاد؛ «ولایت فقیه» شعبه‎ای از ولایت ائمه عليهم‌السلام و رسول اکرم (صلی‎الله علیه و آله و سلم) است با این نظر، ولایت فقیه جنبه طولی پیدا کرده و در استمرار رسالت نبوت و امامت معنا می‎یابد.
2- اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر، نشانه التزام کامل به آن است. در حوزه التزام؛
به نظر می‎رسد این فتوا در مقام پاسخ به سئوال و ناظر به آن است، زیرا:
اول، اعتقاد به ولایت فقیه را روشن کرده است.
دوم، التزام به آن را معنا کرده است. نشانه‎ التزام در اين پاسخ مشخص شده است.
سوم: به سئوال و دغدغه پرسش‎کننده که به دنبال نشانه التزام بوده پاسخ داده است.

5- نكته‌اي كه باقي ماند و اكنون محل بحث بعضي از صاحب‌نظران است اين است كه آيا اين فتوا در مقام بيان التزام حداكثري است يا حداقلي؟
گروهي در مقالات و مصاحبه‌هاي خود آن‌ را ميان حداقل التزام دانسته‌اند و بعضي با استناد به عبارات فتوا آن ‌را التزام حداكثري و كامل دانسته و برداشت التزام حداقلي را اجتهاد در مقابل نص مي‌دانند.
براي روشن‌تر شدن اين موضوع وجوه وجود اعتقاد و التزام را برمي‌شماريم:
الف- اعتقاد حداكثري – التزام حداكثري
ب- اعتقاد حداقلي – التزام حداقلي
ج- اعتقاد حداكثري – التزام حداقلي
د- اعتقاد حداقلي – التزام حداكثري
منظور از اعتقاد حداكثري، اعتقاد به ولايت از منظر كلامي و در التزام نبوت و امامت است.
منظور از التزام حداكثري، التزام به فتاواي ولي، التزام به نظرات ارشادي و پذيرش تشخيص‌هاي موضوعي ولي فقيه و پاي‌بندي به دستورات حكومتي است.
منظور از اعتقاد حداقلي، اعتقاد به حداقل ولايت فقيه به‎معناي ولايت بر «غُيّب» و «قُصّر» و در حد برخي امور حسبيه است.
منظور از التزام حداقلي، پاي‌بندي به دستورات حكومتي ولي فقيه در مواقع خاص از قبيل شرایط بحران و اضطرار است.

چنین برمی‎آید که این فتوا در بیان اعتقاد حداکثری و التزام حداقلی (وجه دوم) است. به‎عبارتی، فتوا کف التزام را می‎نمایاند، نه سقف آن را؛ این معنا را از کلمه نشانه می‎توان فهمید، زيرا نشانه چیزی، همه آن چیز و تمام آن نیست. واژه کامل نیز در بیان انجام وظیفه حداقلی، مانند آن‎که انسان مؤمنی اعتقاد درست به اسلام و تشیع دارد چنان‎که اکثر مردم ما به امامت امیر مؤمنان اعتقاد کاملی دارند و در مقام التزام نیز با انجام بسیاری از واجبات، مانند نماز و روزه التزام و پای‎بندی خود را نشان می‎دهند؛ اما این نماز خواندن و روزه گرفتن نشانه التزام کامل است، نه تمام آن.

6- یک نکته دیگر نیز باقی می‎ماند که در فهم این معنا کمک می‎کند. آیا اهل کتاب و هموطنان محترم مسیحی و کلیمی و زرتشتی که به حسب دین خود به ولایت فقیه اعتقاد ندارند، اما طبق قانون اساسی که میثاق ملی است از دستورات حکومتی ولی فقیه اطاعت می‎کنند، عمل آن‎ها مصداق التزام کامل است؟
این موضوع نشان می‎دهد که فضل‎های التزام عملی بیش از چهار فرض مطرح شده است؛ بنابراين، می‎توان به آن نگاه کیفی و مذهبی داشت.

7- عده‎ای از معتقدان و ملتزمان به ولایت مطلقه فقیه این‎گونه ابراز نگرانی می‎کنند که ممکن است گروهی از عواملی که در فتنه سال 1388 نقش‎های پیدا و پنهانی را ایفا کرده‎اند، با استفاده از این فتوا در انتخابات مجلس يا رياست‌جمهوري حاضر شوند و با گذشتن از فيلتر تأييد شوراي نگهبان دوباره به مناصب حساس اجرايي بازگردند.
سئوال اين است: آيا اين فقط شامل چنين كساني مي‌شود؟ به تعبيري آيا در مرحله تصدي مناصب اجرايي و تقنینی، نافذ است؟ يا چون اين التزام حداقلي را مي‌رساند در مرحله احراز صلاحيت‌ها، مرتبه‌اي بالاتر از التزام مورد توقع و انتظار است؟ به نظر نگارنده وجه دوم صحيح‌تر است.

حرف آخر
اين فتواي راهگشا که هم برکات سیاسی و اجتماعی را در جذب حداكثري به دنبال دارد و هم فرصتي براي طرح احكام ولايت فقيه (در حوزه فقه) است، تلاش صاحب‌نظران و كارشناسان خبره را مي‌طلبد. طرح سئوالات و استفتائات دقيق‌تر در اطراف و جوانب موضوع و دريافت پاسخ آن از سوي مقام معظم رهبري يكي از اين تلاش‌هاي ارزشمند است كه بايد به آن پرداخت شود

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.