پنج‌شنبه 12 آگوست 10 | 11:16

«روزه خاص‌الخاص» برترین نوع روزه است

ما روزه‌هاي عام و خاص داريم اما روزه خاص‌الخاص، روزه‌اي است كه در آن روزه‌دار نمي‌خورد، نمي‌نوشد، گناه نمي‌كند و دل خود را از غير خدا خالي مي‌كند و هر كسي نمي‌تواند به آن دستيابي پيدا كند.


حسن خسروي، مدرس دانشگاه و كارشناس علوم قرآني در گفت‌وگویي تفصيلي به بيان ويژگي‌هاي ماه رمضان در دين اسلام با استفاده از احاديث و آيات قرآن مي‌پردازد. وي در اين گفت‌وگوي خود دلايل برتري ماه رمضان بر ديگر ماه‌هاي سال، احترام خاص به اين ماه، چرايي بهره جستن از تمام لحظات آن، عنايات خاص الهي براي مؤمنان در رمضان و … را عنوان مي‌كند.

رمضان در كلام معصومين (ع)
خسروي در آغاز سخنان خود در خصوص معرفي روزه مي‌گويد: خداوند در آيه 56 سوره ذاريات مي‌فرمايد: «جن وانس را خلق نكردم مگر براي اينكه مرا عبادت و پرستش كنند.» روزه نيز به عنوان يكي از مراتب و اركان فروع دين، از جمله واجبات دين مبين اسلام است كه نقش پررنگي در پالايش شخصيت جسمي و روحي عمل‌كنندگان به آن دارد و از عبادات خاص و مهم بندگان الهي محسوب مي‌شود.
وي افزود: در اهميت و جايگاه والاي روزه همين بس كه معصومين ( ع ) آن رابسيار بزرگ برشمرده و در عمل به آن واستفاده از آثار و بركات آن تأكيد فراوان كرده‌اند. به عنوان مثال پيامبر گرامي اسلام (ص) مي‌فرمايد: «براي هر چيزي زكاتي است و زكات بدن، روزه است.» همچنين امام علي ( ع ) مي‌فرمايد: «خداوند بندگانش را با نماز و زكات و تلاش در روزه‌داري، حفظ كرده است تا اعضاء و جوارحشان آرام و ديدگانشان خاشع و جان و روانشان فروتن و دل‌هايشان متواضع باشد.» و حضرت فاطمه (س) مي‌فرمايد: «خداوند، روزه را واجب كرد تا اخلاص را در انسان‌ها تثبيت كند.»
وي در دامه به روايتي از امام صادق (ع) اشاره مي‌كند و مي‌گويد: امام ششم شيعيان مي‌فرمايد: «روزه، خواسته‌هاي نفساني و طبيعت شهواني را تضعيف مي‌كند و موجب صفاي قلب و پاكي اعضاي بدن و مايه آباداني ظاهر و باطن مي‌شود و نيز باعث شكر نعمت و احسان به فقرا وعامل كثرت تضرع و خشوع و ناله به درگاه پروردگاراست. روزه، همچنين سبب تمسك و روي آوردن به ريسمان محكم الهي و مايه شكسته شدن و تخفيف در حساب و مضاعف گشتن حسنات مي‌شود.»

ويژگي‌هاي برتر ماه رمضان
اين مدرس دانشكاه در ادامه عظمت، كرامت، شرافت و فضيلت را چهار عامل برتري رمضان عنوان و اظهار مي‌كند: رمضان ماه قرآن است، ماه عبادت و خودسازي، ماه نزديك شدن و تقرب به خداست. رمضان ماه نزول قرآن و زمان تهجد و دوستي بيشتر با خدا است. رمضان، مالامال از صفا و معنويت است. ماهي است كه در آن روزه داران به «ضيافت الله» دعوت شده‌اند و خداوند حكيم و عليم، ميزبان روزه‌داران و پرهيزكاران است.
خسروي تأكيد مي‌كند: در اين ايام كه ممهور به مهر «شهر الله» ست، بايد به كارنامه اعمال خود نظري بيافكنيم و كاستي‌هاي خود را جبران كرده و قبل از آنكه به حسابمان رسيدگي كنند، كردار و رفتار و امور خود را حسابرسي كنيم.
وي مي‌افزايد: در اين ماه بايد تلاش كنيم تا زنگار كينه و خودخواهي و اطاعت و پيروي از دنيا و شيطان را از دل بزداييم و در اقيانوس پاك و مصفاي رمضان، خود را شستشوي دوباره‌اي بدهيم و خود را پالايش كنيم. در ماه رمضان بايد از خوراك و خواب و لذات دنيا كم كنيم و بر عبادت و شب زنده‌داري و قرائت قرآن و اطاعت هر چه بيشتر از حضرت حق ،بيافزاييم.
اين استاد علوم قرآني در ادامه به اهميت توجه بيشتر به قرآن در ماه رمضان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: ماه رمضان فرصت مناسبي است كه در آن، گرد قرآن جمع شويم و با تعاليم هستي‌بخش، سازنده و سعادتمند آن آشنا شده و انس و الفت بيشتري با قرآن و همچنين عترت پيدا كنيم.
وي مي‌افزايد: آيات 183 تا 187 سوره بقره مربوط به روزه و رمضان است و حاوي نكات بسيار آموزنده و انسان‌ساز است. در اين آيات، تقوا، علم وآگاهي، خير و نيكي، شكر و سپاس، رشد و تعالي و…مورد تأكيد قرار گرفته‌اند.
خسروي همچنين با طرح اين سؤال كه آيا مطمئن هستيم كه رمضان سال آينده را درك خواهيم كرد، اظهار مي‌كند: خيلي خوب است كه نظري به احكام روزه در رساله‌هاي توضيح المسايل مراجع عظام تقليد داشته باشيم و تكاليف خود را در مورد واجبات، مكروهات، مبطلات و … روزه، مرور كرده و از اين جهت مشكلات و سؤالات احتمالي را مرتفع كنيم.
وي تأكيد مي‌كند: در ماه رمضان علاوه بر قرآن، بايد با مطالب سازنده و پرمغز مندرج در مفاتيح‌الجنان انس و الفت پيدا كنيم و آنها را مونس شب‌ها و ساعات روزه‌داري خود قرار دهيم .

ماه رمضان، ماهي كه احترام خاص دارد
اين مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود مي‌گويد: ماه رمضان، به خاطر جايگاه و بركت روزه و رمضان و همچنين قرار داشتن شب قدر در آن از احترام ويژه‌اي برخوردار است. شب قدر از جمله شب‌هاي نوراني و خاص ماه عزيز رمضان است. شبي كه خداوند متعال در قرآن كريم فرموده: «شب قدر برتر از هزار ماه است.» يعني به حساب ما، يك شب قدر برتر از 83 سال است كه حقيقتاً بايد آن را مغتنم شمرد.
خسروي همچنين با اشاره به اينكه در اين ماه، دو نوع حفظ و صيانت وجود دارد، اظهار مي‌كند: حفظ انسان از وسوسه‌هاي شيطان و حفظ انسان از گرفتاري به عذاب الهي اين صيانت‌ها را تشكيل مي‌دهند. در همين رابطه امام علي (ع) مي‌فرمايد: «روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.»

نعمت‌هاي ماه ميهماني خدا
وي همچنين در خصوص گشوده شدن درهاي بهشت و آرامش جان و روح انسان را دو نعمت بزرگ ماه رمضان معرفي مي‌كند و مي‌گويد: خواب شخص روزه‌دار در درگاه الهي عبادت شمرده مي‌شود و همچنين سكوت و خاموشي او تسبيح قلمداد مي‌شود كه دو هديه ارزشمند الهي در ماه رمضان به بندگان مؤمن است. همچنين هنگام افطار و هنگام عبادت و راز و نياز با خداوند فرح و شادماني به روزه‌داران اعطا مي‌شود.
اين قاري و معلم قرآن همچنين تأكيد مي‌كند: طبق آنچه از بزرگان به ما رسيده است، روزه 3 شكل دارد و بايد متوجه باشيم كه ما جزو كدام دسته قرار داريم. اين روزه‌ها عبارتند از: روزه عام كه عبارت است از روزه‌اي كه اكثر مردم مي‌گيرند كه شامل نخوردن و نياشاميدن است، مطابق دستورات شرع مقدس تا هنگام افطار، روزه خاص كه عبارت است از نخوردن و نياشاميدن به اضافه گناه نكردن كه آثار و بركات بسياري در بر دارد و روزه خاص‌الخاص كه به تعبير ساده عبارت است از نخوردن و نياشاميدن به اضافه گناه نكردن و خالي كردن دل از غير خدا كه اين حالت از روزه، مراقبتي خاص مي‌خواهد كه هر كسي نمي‌تواند به آن دستيابي پيدا كند.

در رمضان به هر خوابيدني اجر نمي‌دهند
خسروي در بخشي از سخنان خود با بيان اينكه خوابيدن در ماه رمضان براي شخص روزه‌دار اجر و ثواب به همراه دارد، مي‌گويد: عده اي از مردان، ساعاتي از روز را به خيال اينكه خواب روزه‌دار عبادت است، در خانه مي‌‌خوابند وزنان آنان، خانه‌داري مي‌كنند و براي تهيه مقدمات افطار زحمات زيادي متحمل مي‌شوند كه به همين دليل ممكن است، روزه به آنها سخت بگذرد، كه در اينجا مرد خانه بايد خواب خود را كنار بگذارد و به همسرش را در امور خانه‌داري كمك كند. اگر بنده و شما روزه ‌مي‌گيريم، نبايد به اطرافيان سخت بگيريم. در حقيقت روزه‌اي كه با اذيت، آزار و منت همراه باشد، فايده‌اي ندارد.
وي همچنين با انتقاد از برخي پرخوري‌ها در ماه رمضان اظهار مي‌كند: بعضي‌ها مي‌گويند در هنگام افطار و سحري زياد بخوريم تا گرسنه‌مان نشود. چه و چه بخوريم و بنوشيم كه تشنه‌مان نشود. اگر قرار است كه آن قدر بخوريم و بياشاميم و بنوشيم كه گرسنه و تشنه‌مان نشود، پس اين چه روزه و چه عملي است كه ما انجام مي دهيم؟ آيا فلسفه روزه واقعاً اين است؟ مگر يك بعد مهم روزه‌داري، درك حال مستمندان و محرومان جامعه نيست؟ اين همه غذاها و خوردني‌هاي رنگارنگ در سر سفره افطار براي چيست؟ براي درك حال محرومان؟
خسروي انتقاد ديگري را مطرح مي‌كند و مي‌گويد: متأسفانه ريخت و پاش‌هاي مربوط به ميهماني‌هاي افطاري، دل هر مؤمن آزاده خداپرست را آزار مي‌دهد. ببينيد كه چه سفره‌هاي الوان و رنگارنگ و پرهزينه‌‌اي با پول بيت‌المال ترتيب داده مي‌شود. آيا بهتر نيست بيشتر به دنبال رضاي الهي باشيم تا رضايت ديگران.
اين مدرس قرآن در ادامه مي‌افزايد: بايد در خودمان نظر و نواقص كار را تا سرحد امكان رفع كنيم چرا كه فردا دير است و فرصت از دست مي‌رود. امروز وقت عمل است و فرداي قيامت وقت حساب است و از كسي عمل نمي خواهند.
خسروي همچنين به بيان چند توصيه به روزه‌داران مي‌كند و مي‌‌گويد: چه خوب مي‌شود كه اگر رمضان و روزه گرفتن را فرصتي براي رژيم گرفتن و لاغر شدن خود محسوب نكنيم. چه خوب مي شود كه اگر روزه گرفتن را فقط نخوردن و نياشاميدن ندانيم؛ بلكه روزه را توفيقي بدانيم براي تزكيه، براي رهايي از قيد و بند و علائق دنيوي و عادات روزمره. شايسته است كه در روزه گرفتن همه اعضا و جوارح ما روزه باشند. يعني دست و پا تخلف نكند، زبان بيهوده نگويد، فكر بيجا نيانديشد، چشم گناه نكند و گوش سخن لغو نشود. و رمضان يك فرصت طلايي است براي ترك برخي عادات و رفتارهاي زشت مثل سيگار كشيدن.

رمضان سفره‌اي كه نمي‌توان از آن سير شد
اين استاد قرآن در ادامه سخنان خود مي گويد: حيف است كه در ماه پرمرتبت و پرفضيلت رمضان، فرد روزه‌دار به فكر لحظه شماري براي رسيدن وقت افطار و تمام شدن روزه باشد. حيف است كه از اين سفره پرنعمت، سير و سيراب نشده دست از غذا بكشيم. و چه خوب مي‌شود كه اگر همچون امام سجاد (ع) در فراق رمضان گريان و دلتنگ شويم و به دنبال حلاوت و شيريني رمضان بگرديم.
وي ادامه مي‌دهد: خوش به حال ميهماني كه از صاحب خانه و ميزبان، مدال افتخار، هديه و يادگاري بگيرد و خوش به حال ميهمان و روزه‌داري كه از ميزبان خود، خداوند متعال، لوح تقدير و كارنامه قبولي بگيرد.
اين مدرس قرآن ادامه مي‌دهد: جاي دارد رمضان را فرصتي دوباره براي سازندگي و بندگي بهتر بدانيم و خود را براي يك زندگي شرافتمندانه و خداپسندانه تجهيز كنيم.
حسن خسروي، مدرس دانشگاه و استاد قرآن در پايان سخنان خود مي‌گويد: بايد در رمضان، سطح فكري، تربيتي و اعتقادي خود را بالا و بالاتر برده و انساني شويم كه خدا دوست دارد. بايد در رمضان با يكديگر در صلح و صفا و آرامش زندگي كنيم، به يكديگر رحم كنيم، انصاف و مروت داشته و مشكلات و گرفتاري‌هاي همديگر را حل و فصل كرده و خدايي فكر و خدايي عمل كنيم تا خدا نيز رحمت و بركات خويش را بيش از پيش شامل حالمان كند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.