واقعه آتشسوزی کلاس درس در شهر «شینآباد» استان آذربایجان غربی که در روز ۱۵ آذر ماه امسال روی داد، موجب تأثر همگان شد؛ اما چند روز پس از این حادثه که به مجروحیت ۲۸ دانشآموز دختر انجامیده بود، خبر فوت یکی از این دانشآموزان موج نارضایتی را از وزارت آموزش و پرورش فراهم کرد و شاید بتوان گفت که بحث استیضاح از وزیر آموزش و پرورش را کلید کرد.
در همان زمان، نماینده مردم پیرانشهر در مجلس به موضوع طرح سؤال از وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد و تعدادی دیگر از نمایندگان نیز بحث استیضاح را مطرح کردند.
دلایل استیضاح
طی ۱۰ روز اخیر بحثهایی مربوط به مشکلات آموزش و پرورش در صدر اخبار رسانههای داخلی و خارجی قرار گرفت و شرایط بگونهای پیش رفت که در نهایت ۲۵ نماینده بر آن شدند تا موضوع استیضاح را مطرح کنند.
یونس اسدی، نماینده مردم مشگینشهر در مجلس شورای اسلامی میگوید: «جمعی از نمایندگان در حال جمع کردن امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش به دنبال برخی از قصورها و کوتاهیها هستند.»
موارد مورد نظر نمایندههای فوق برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش شامل «مغایرت عملکرد با برنامه پیشنهادی به مجلس در زمان رأی اعتماد»، «عدم بکارگیری معلمان با تخصص مناسب برای تدریس و افت تحصیلی دانشآموزان»، «عدم تعامل مدیران کل برای حل مشکلات فرهنگی و آموزشی مناطق»، «اجرای نامناسب سیاستهای آموزشی در مقاطع تحصیلی مختلف»، «تغییر برنامه زمانی آموزشی قبل از تصویب مراجع قانونی»، «ایجاد نارضایتی بین معلمان نهضت سواد آموزشی و معلمان خرید خدمات آموزشی و مربیان بهداشت مدارس و معلمان قرآن و معلمان پیش دبستانی که موجب تجمع مکرر جلوی مجلس شورای اسلامی گردیده و در کیفیت آموزشی تاثیر منفی گذاشته است»، «جذب ۲۰ هزار معلم قرآن و نیروی خدماتی خارج از قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه پنجم توسعه، بدون آگهی عمومی و امتحان هماهنگ که موجب شکایت فراوان شده است»، «بیانضباطی مالی در تصمیمات و بخشنامههای صادره که موجب کسری بودجه و پرداختی خارج از قانون و نارضایتی جامعه فرهنگیان را به وجود آورده است»، «اجرای تغییر بنیادین نظام آموزشی قبل از تصویب زیر نظامهای آموزشی» و «تغییر برخی از سازمانهای زیر مجموعه آموزش و پرورش بدون اجرای مراحل قانونی» است.
استیضاح و مسائل حاشیهای
اما در کنار دغدغههایی برای بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح شد، غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی معتقد است «نمایندگانی که به دنبال استیضاح وزیر آموزشوپرورش هستند مسائل حاشیهای دیگری را دنبال میکنند و طرح استیضاح و کشاندن وزیر به صحن مجلس با هدف امتیازگیری انجام میشود.»
وی میافزاید: من نمیگویم که وزیر آموزشوپرورش بدون اشکال است اما وی شخص فعالی است و نمایندگان نیز باید میان حوزه کاری و بروز مشکلات تناسب برقرار کنند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار میدارد: اگر نمایندهای از یک رئیس منطقهای دلخوری دارد نباید با بهانه قرار دادن مسائل دیگر وزیر را به صحن کشاند. برخی خواستههایی در سطح منطقه دارند که چندان معقول و منطقی به نظر نمیرسد.
گلایه بهارستانیها و سکوت در برابر رسانهها
جدا از بحث حاشیهای که اشاره شد، اقدامات وزیر آموزش و پرورش به خصوص اجرای ساختار جدید آموزشی و تعطیلی پنجشنبهها از زمان بحث تا اجرا، با نظرات متفاوتی مواجه بوده است و هنوز وزیر آموزش و پرورش نتوانسته است، همکلاسیهای قدیم خود در مجلس را نسبت به فعالیتهای انجام شده، کاملاً قانع کند.
حضور اخیر وزیر در مجلس درباره حادثه آتشسوزی کلاس درس پیرانشهر و گرفتن یک کارت زرد از بهارستانیها، نشان از گلایه نمایندگان مجلس از آموزش و پرورش است و به نظر میآید در این فضا، سکوت رسانهای آقای وزیر و برگزاری اکثر برنامههای وزارت آموزش و پرورش بدون حضور خبرنگاران، به انتشار اخبار ناامیدکننده از حوزه تعلیم و تربیت در سال تحول بنیادین آموزش و پرورش، منتهی شود.
Sorry. No data so far.