تریبون مستضعفین –سالی که گذشت را میتوان سالی پرتلاطم برای صنعت و بازار خودروی کشور بحساب آورد. از طرفی متقاضیان خودرو تحت تأثیر بالا رفتن قیمتهای خودرو آسیب دیدهاند و از طرفی دیگر خودروسازها تحت تأثیر بالا رفتن قیمتهای نهادههای تولید و همچنین نوسانات شدید نرخ ارز سال خوبی را در میزان تولید خودرو و بالتبع میزان سودآوری نداشتند.
اما بحثی که روزهای اخیر در بازار خودرو پررنگ شدهاست بحث نحوهی قیمت گذاری خودروهای داخلی است. دورویکرد اساسی در زمینه قیمت گذاری خودروی داخلی وجود دارد. رویکرد اول آزادسازی قیمت خودرو باتوجه به روابط عرضه و تقاضا در بازار خودرو است و رویکرد دوم رویکرد تثبیت قیمت و قیمتگذاری خودرو توسط دولت است.
تولیدکنندگان خودرو و قطعه سازان معتقدند بدلیل بالارفتن قیمت نهادههای مورد نیازشان برای تولید خودرو از جمله فولاد، آلومینیوم، مس و … و همچنین گران شدن وارادات قطعات مورد احتیاجشان بدلیل نوسانات نرخ ارز و دیگر بدلیل اختلاف قیمت تولید کارخانه با بازار و بالاگرفتن دلالی مجبور هستند قیمت خودرو را افزایش دهند تا بتوانند تولید را به میزان سابق برگردانند. از طرفی دولت و بطور دقیقتر سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و در این اواخر شورای رقابت تأکید بر قیمت گذاری خودرو به طور دقیق یا بطور ارائه فرمولی برای قیمتگذاری خودرو دارند و این امر موجب اعتراض تولیدکنندگان و قطعهسازان شدهاست و خواهان آزادسازی قیمت خودرو هستند.
دبیر انجمن قطعه سازان در مقاطع مختلف بر آزادسازی قیمت خودرو تأکید کردهاست. احمد نعمت بخش در گفتگوی ويژه خبری یکشنبه ۲۷ آذر با اعلام موافقت با آزادسازی قیمت خودرو این طور بیان میکند:
اختلاف قیمت به وجود آمده در حوزه خودرو زمینه ساز فعالیت دلالان و زیان خودروسازان شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر هزینه تولید تمام خودروها به جز 206 و 207، بالاتر از قیمت بازار آزاد آن برای خودروساز تمام می شود، بنابراین ما این درخواست را داریم که به ما اجازه دهند تا محصولات را در حاشیه بازار بفروشیم تا زیان خودروسازان کاهش یابد و تقاضای کاذب از بین برود.
نعمت بخش در پاسخ به این سوال که در این میان شما چه سهمی را برای مصرف کننده قائل هستید گفت: اگر دولت می خواهد خودرو گران نشود باید زیان خودروسازان را تأمین کند.
وی ادامه داد: هم اکنون فولاد، آلومینیوم و مواد پتروشیمی در شرکت های دولتی تولید می شود و در این شرایط باید تکمیل شود که این محصولات با قیمت ارزان در اختیار خودروسازان قرار گیرد.
از آن سو دولت و مجلس بر قیمت گذاری خودرو داخلی تأکید میکنند و آزادسازی قیمت خودرو را معادل افزایش قیمت خودرو میدانند و معتقدند بدلیل اینکه خودرو از کالاهای اساسی مردم است باید توسط سازمان حمایت قیمت گذاری شود تا به اقشار مختلف مردم آسیب نرسد.
اما با تمام این اوصاف بنظرمیرسد خودروسازان توانستهاند دولت و سازمان حمایت را متقاعد سازند که قیمت خودرو داخل آزاد شود و بر اساس پنج درصد زیر قیمت بازار تعیین بفروش برسد. در اولین گام آزادسازی قیمت، درجلسه یکشنبه سازمان حمایت این موضوع به اینجا انجامید که خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان مشمول آزادسازی قیمتها شدند و در اولین گام خودروی مگان قیمت گذاریاش به پارس خودرو سپرده شد. خودروی مگان از قیمت ۴۵ میلیون تومان به قیمت ۵۵ میلیون تومان صعود کرد تا با قیمت بازاریاش ۵ درصد اختلاف قیمت داشتهباشد.
در انتها باید گفت سیاست تثبیت قیمت و یا آزادسازی قیمت خودرو درصورتی اقدامی مثبت به شمار میآید که در کنار این سیاست اقتصادی، سیاستهای مکمل نیز در دستور کار قرار بگیرد. میتوان فرض کرد اگر قیمت خودروها آزاد شود و در این شرایط که قیمت بازاری خودروها بالاتر از قیمت کارخانهای آنها بسته شده، منجر به افزایش قیمت خودرو میشود. بطورمثال اگر در این شرایط تعرفه واردات خودرو مقداری کاهش یابد تا تولیدکنندگان داخلی به فکر افزایش کیفیت محصولاتشان بیافتند و با ترمیم میزان تولید در تکاپوی حضور در بازارهای خارج از کشور نیز باشند، اقدام آزادسازی قیمت میتواند اقدام مثبت و سازندهای در بلند مدت باشد اگرچه که امروز به مذاق خریداران خوش نمیآید. البته باوجود ۱۸ میلیون خودرو در سطح کشور سخت میشود گفت که این کالا از جمله کالاهای اساسی است و بخواهیم از افزایش قیمتها بهراسیم.
ولی اگر سیاست آزاد سازی قیمت بدون بالاتر رفتن کیفیت باشد و همچنان بازار داخل برای خودروسازان داخلی که به حمایتهای دولت عادت کردهاند، انحصاری و بدون رقابت با دیگر خودروسازان داخل و خارج باشد، میتوان گفت دود این آزادسازی قیمت بطور مستقیم و غیرمستقیم به چشم مردم خواهد رفت و سیاست آزادسازی قیمت هم باز کمک به تولیدکنندگان خودرو میشود البته برخی از خودروسازان حمایت از خودشان را معادل حمایت از مردم میدانند و نیروی کار فراوانی که در قسمت تولید خودرو و قسمتهای پیشینی و پسینی درگیر با این صنعت هستند بعنوان توجیه حمایت از صنعت خودرو عنوان میکنند ولی بنظر میرسد حمایتهای دولت در چندین سال اخیر فرصتی کافی برای خودکفایی در این صنعت بودهاست.
Sorry. No data so far.