شنبه 29 دسامبر 12 | 11:50

تبریک به «رویش» های نه دی

صالح کاهانی

آیا حداقل رویکرد جشنواره رویش را جوانان مستعد و علاقمند حزب اللهی شهرستان‌ها می‌شناسند؟ و آیا اصلا احساس تعلق در فیلمسازان جوان حزب اللهی جهت حضور و بروز دغدغه‌های ارزشی خودشان در این جشنواره وجود دارد؟


صالح کاهانی- اوضاع نامطلوب فضای فرهنگی کشور و مشکلات موجود در بخش‌های مختلف آن بستر را برای بررسی عملکرد مدیریت فرهنگی کشور فراهم می‌کند. مدیران سازمان‌ها و نهاد‌هایی که به واقع با توجه به امکانات و ظرفیت‌ها، باید اثر گذار‌ترین نقش را در جبهه فرهنگی انقلاب می‌داشتند.

حوزه هنری نهاد وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با داعیه پویایی و بستر سازی فضای حمایت و تولید آثار در حوزه سینمای دینی، چند سالیست که جشنواره‌ای با نام «رویش» بر گزار می‌کند، تا شاید بنحوی وظیفه سازمانی خود را در عرصه فرهنگ انقلاب اسلامی انجام داده باشد. اما بررسی و آسیب‌شناسی عملکرد و نتایج جشنواره‌ای وابسته به ارگانی دولتی با وجود سرمایه‌های کلان از یک سو و برخورداری از بدنه رسانه‌ای و اداری عظیم در شهرهای کشور ما را کمی حساستر و پرسشگر خواهد کرد! سوالاتی از این دست که چقدر سازمان تبلیغات اسلامی و بخش پایین دستی‌اش حوزه هنری در رکود جریان سینمایی نقش داشته‌اند؟ سینمای ایران در این سال‌ها تا چه اندازه از تولیدات مادی-معنوی شما برخوردار بوده است، که به چنین وضعیتی دچار شده است؟! آیا حداقل رویکرد جشنواره رویش را جوانان مستعد و علاقمند حزب اللهی شهرستان‌ها می‌شناسند؟ و آیا اصلا احساس تعلق در فیلمسازان جوان حزب اللهی جهت حضور و بروز دغدغه‌های ارزشی خودشان در این جشنواره وجود دارد؟ اگر چه شهرستانی‌ها برای کسب اطلاع از فعالیت‌ها و رویداد‌های حوزه هنری و سازمان تبلیغات حتما باید سری به ادارات و سایت‌های وابسته به آن بزنند! تا چه اندازه در مجامع و نشست‌های جوانان هنرمند متعهد سخن از رویش‌ها و برنامه‌های شما می‌باشد؟!


شاید عده‌ای با ارائه نقدی سطحی، از حداقلی بودن نگاه و انتظارات مدیران سازمان و حوزه هنری از فعالیت‌های خود سخن بگویند، اما بدون شک لازم است یادآور شویم که جشنواره‌ای با برخورداری از سرمایه کلان دولتی وبا پشتوانه رسانه‌ای متنوع در قالب‌های گوناگون و همچنین وجود ادارات شهرستانی در نقاط مختلف کشور کدامیک ازضعف‌ها را توجیه می‌کند.

اگر مدیران سازمان تبلیغات و حوزه هنری در این روز‌ها سری به سینما فلسطین در چند قدمی ساختمان سازمان بزنند، برخی دلایل مطالبات و سوالاتی از این دست را درک خواهند کرد. «فیلم عمار» بدون وابستگی به سرمایه و پشتوانه دولتی و برخورداری از امکانات مشابه، امروز از دور‌ترین مساجد روستا‌ها و شهرهای کشور نه فقط شرکت کننده بلکه اکران کنندگان و مخاطبین پرشور و توانمندی داراست. تاریخ این انقلاب خود شاهد بوده است که هرگاه سیستم‌ها و بدنه دولتی نظام بنا به دلایلی مشخص نتوانند وظایف خود را درجهت اهداف و آرمان‌های انقلاب به درستی پیش ببرند، مردم خود وارد عرصه می‌شوند و خالصانه برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی که مرهون خون هزاران شهید و مبارز است، با بصیرت و آگاهی اقدام می‌کنند.

جشنواره عمار هنر دینی را نه در حد تی‌تر‌ها و گزارشات سازمانی، بلکه در دل تمامی علاقمندان به هنر انقلاب زنده می‌کند. «رویش»‌های واقعی را این روز‌ها باید در دور‌ترین روستا‌ها و شهرهای کشور جست، آنجا که یک جوان برای پیشبرد انقلاب بدون هیچ چشمداشتی بعد از نماز جماعت مسجد محله فیلم اکران می‌کند. مخاطیبن و برگزار کنندگان عمار به مدیریت فرهنگی کشور و جشنواره‌های چون «رویش» نشان دادند، که ظرفیت‌ها و موضوعات بیشماری هست که باید با روحیه‌ای از جنس انقلاب بدان پرداخته شود. اینچنین است که عمار تنها یک جشنواره نیست، عمار یک جریان فرهنگی پویا و زنده است که گردانندگان آن مردم هستند. مردمی که سالهاست به دلیل بی‌توجهی جریان هنری کشور به آرمان‌ها و دغدغه‌های آنان از مدیریت فرهنگی کشورچشم پوشیده‌اند و آنان را با ساختمان‌ها و ردیف بودجه‌هایشان تنها گذاشتند، تا بدانند که آگاهی و بصیریت مردم نه فقط در عرصه سیاست بلکه در فرهنگ انقلاب می‌توانند موثر باشند.

اینچنین است که رویش‌های واقعی در عرصه‌های مردمی بروز می‌کند، نه دی را به شما و مدیران سازمان تبریک عرض می‌گوییم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.