میزگرد شب گذشته برنامه «هفت» اختصاص به عملکرد و دستاوردهای سومین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره و نادر طالب زاده دبیر جشنواره داشت.
طالبزاده از عمار گفت
طالبزاده در ابتدای این بخش عنوان کرد: اگر مسئله تاریخ انقلاب اسلامی یا جنگ نرم در جشنواره های دیگر مورد بررسی قرار می گرفت ما این جشنواره را برگزار نمی کردیم. همچنین تربیت نیروی انسانی جزو اهداف اصلی این رویداد هنری است. آثاری را هم که در این جشنواره داریم در حوزه مستند در بیشتر دانشگاههای ایران به نمایش درآمده و تاثیرگذار بوده است.
جلیلی نیز درباره دلایل شکل گیری این جشنواره مردمی عنوان کرد: سال 89 یک سال از 9 دی گذشته بود که تعدادی از بچههای حزب اللهی آثاری درباره فتنه 88 ساخته بودند که مورد حمایت قرار نمی گرفت و رسانه ملی هم حاضر به پخشش نبود. حدود 19 فیلم مشخصا درباره فتنه 88 ساخته شده بود بنابراین ما تصمیم گرفتیم سالنی اجاره کنیم و فیلم ها را در آن به نمایش بگذاریم. کلمه عمار را هم از جملات حضرت آقا گرفتیم . عمار شخصیتی بود که در جنگ روانی تلاش می کرد فتنه ها را خنثی کند بنابراین این اسم تبدیل به یک مفهوم برای ما شد.
وی ادامه داد: در سال بعد در 5 محور برای این جشنواره فراخوان دادیم و خیلی از هنرمندان ما هم قبول کردند داوری این جشنواره را برعهده بگیرند. داوران معتقد بودند که آثار این دوره بسیار خوب و جذاب است. کارگردان های این کارها هم معمولا جوانانی بودند که کارهایشان در جشنواره های دیگر پس زده می شد.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش عنوان کرد: امثال من دغدغه ایران را داریم باید دید آیا ایران از میدان ولیعصر تا تجریش را شامل می شود یا عمق تاریخی عظیم تری دارد. زمانی که جشنواره آغاز به کار کرد دیدیم که پتانسیل مشتاق و آگاهی برای فعالیت وجود دارد و اگر ما اقدام نمی کردیم گروه دیگری این کار را آغاز می کرد.
در ادامه گبرلو با بیان اینکه نمیتوان گفت در طول این سالها سینمای ایران خودش را فراموش کرده، عنوان کرد: ممکن است نقصهایی وجود داشته باشد و به مسایلی مثل 9 دی کمتر پرداخته باشند اما سینماگران در طول این سالها سینمای ایرانی را به معرض نمایش گذاشتند.
طالب زاده در پاسخ توضیح داد: بخشی از حقیقتی که در ایران در جریان است در سینمای ما مشاهده نمی شود. نسلی بعد از انقلاب رشد کرده که درباره مسائل مختلفی از جمله جنگ و انقلاب هم علاقه مند بوده که صحبت کند اما این نسل بی تجربه و تربیت نشده بودند و بیشتر به صورت تجربی با این مسئله روبرو شدند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ما به شدت نیازمند معرفی این خلاءها هستیم که مشتاقانی هم در این زمینه وجود دارند که در ارتباط با این فرهنگ مستندهای جدی ساختند که در جشنواره به نمایش درآمده و تاثیرات فراوانی هم داشته است. متاسفانه تا به حال هنرمندان ما کشف نشده اند و در شناسایی آنها برنامه ای وجود نداشته است. در حال حاضر سینماگران نسل جوان در زمینه انقلاب اسلامی تربیت نشده اند و ما در این رابطه مشکل داریم.
جلیلی در ادامه این بحث عنوان کرد: در مجموع تدابیر لازم برای فراهم کردن بستری مناسب برای فعالیت استعدادهای جوان وجود نداشته و به محض اینکه کوچکترین بستری مثل جشنواره عمار به وجود می آید استقبال های بسیاری را شاهد هستیم. در این جشنواره عمدتا استعدادهای خودجوش حضور دارند و ما کمتر شاهد حضور دانش آموختگان سینمای جوان هستیم.
وی افزود: بنابراین برای تدریس این استعدادها از هنرمندان باتجربه دعوت کردیم تا مسائل مورد نیاز را آموزش دهند. این بدنه فعال آینده دار را به وضوح در جشنواره عمار شاهد هستیم.
جلیلی درباره نقد صریح آثار سینمای ایران عنوان کرد: اگر نقد امثال من صریح است به این دلیل است که ما می بینیم امکان ساخت آثار مناسب وجود دارد اما به آنها پرداخته نمی شود. امثال من می بینند که اگرچند نفراعتراضی بکنند یک ساعت و نیم از برنامه به اعتراض آنها اختصاص می یابد. اما مثلا درباره 700 اثر که در جشنواره عمارحضور دارند تنها 45 دقیقه به ما وقت صحبت کردن داده می شود. معتقدم قواره قناس فضای رسانه ای ما را به جایی نمی برد .
طالب زاده متذکر شد یکی از جنبه های جشنواره عمار این است که در نزدیک به 700 نقطه از کشور این آثار به نمایش در می آید و فیلم ها در نقاطی دیده می شوند که امکان برگزاری جشنواره وجود ندارد. این آثار مشکلات و دغدغههای مردم عادی را مطرح می کند.
جلیلی نیزاشاره کرد: جنس نقدی که مردم در جشنواره عمار می بینند نقد درون گفتمانی است. نقد بومی و مردمی است ، جریان موج نو سینمای انقلاب اسلامی توجه خاصی به داشته ها دارد که با وجود داشته ها ما می توانیم نداشته ها را به دست بیاوریم. فیلم های بسیاری درباره شهدایی ساخته شده که ما حتی اسم هایشان را نشنیده ایم. نوع نگاهی که در این فیلم ها نسبت به شهیدان وجود دارد نشان دهنده سبک زندگی است سبکی که قابلیت الگوبرداری دارد.
عمار پرچمدار سینمای امید است
وی عنوان کرد: جشنواره عمار مبلغ و پرچمدار سینمای امید است این فیلمها در حین امیدواری مخدر نیستند و نمیخواهند بگویند که همه چیز آرام است و ما چقدر خوشحالیم.
طالبزاده در بخش دیگری از بحث با اشاره به اینکه مطرح کردن برخی مسائل در این جشنواره به صورت دلسوزانه و توسط افراد مصلح در سینمای ایران مطرح می شود، عنوان کرد: طرح این مسائل واقعا مورد نیاز است و این تیپ آدم ها که این آثار را می سازند هم تندتر مسائل را مطرح می کنند و هم راه حل ارائه می دهند. برگزاری این جشنواره هم در سینما و هم در تلویزیون تاثیرگذار است و فرهنگ سازی می کند.
جلیلی در پایان عنوان کرد: جنس بچه هایی که در جشنواره عمار شرکت می کنند به این شکل است که زیاد به دنبال گرفتن جایزه و تجلیل نیستند . این جشنواره هم توانایی پرداخت جایزه را ندارد اما باید اعلام کنم که جایزه ما در این دوره دو برابر شده است. در دوره قبل یک سکه هدیه می دادیم اما امسال با وجودی که قیمت سکه دو برابر شده بازهم ما یک سکه جایزه می دهیم. یکی از دستاوردهای جشنواره عمار این است که آثار را در یک گستره وسیع به نمایش می گذارند و بازخوردش را هم به کارگردان ها می دهند. این می تواند بهترین جایزه برای برگزیدگان باشد.
در میانه این بحث بخش هایی از گفتگو با بهزاد بهزادپور به مناسبت بزرگداشتش در این جشنواره پخش شد.
Sorry. No data so far.