آيت الله محمد تقي مصباح يزدي رييس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، در ادامه بحث تفسير خطبه فدكيه كه در دفتر مقام معظم رهبري در قم برگزار شد، با تبيين و بررسي راه هاي شناخت خداوند تبارك و تعالي تصريح كرد: اكثر ما وقتي اوصاف خدا را بيان مي كنيم، يك چيز مبهم را تصور مي كنيم همچون نوري كه همه عالم را فراگرفته باشد، و تصور مي كنيم چون خدا جسم نيست، همچون نوري است كه همه عالم را فراگرفته است.
وي تصريح كرد: بسياري از افراد عوام كه قدرت عقلي شان چندان قوي نيست، كم و بيش چنين تصوراتي را دارند، ولي درست تر اين است كه بگوييم اينها نشات گرفته از وهم ما است و خدا از اين موارد منزه است.
استاد حوزه علميه قم با بيان اينكه كساني كه قدرت تعقل شان بالاست مي فهمند كه خدا قابل درك ظاهري و حسي نيست، تركيب در وجود خدا را محال دانست و ابراز داشت: ما اگر رؤيت را درست معنا كنيم متوجه مي شويم كه محال است چنين نسبت هايي را به خدا بدهيم.
وي ادامه داد: اثبات عدم رؤيت خدا چندان مشكل نيست، اما برخي از افراد براي رؤيت خدا به آيات و رواياتي ازقرآن كريم استناد كرده اند و گفته اند در روز قيامت كساني هستند كه خدا را مي بينند.
آيت الله مصباح يزدي افزود: اينكه خدا جسم و قابل ديدن نيست، اثبات آن براي كسي كه حداقل آشنايي با استدلال هاي عقلي دارد چندان دشوار نيست.
رييس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به وصف زباني خداوند تبارك و تعالي گفت: وقتي تصور صحيحي از خدا در ذهن نداشته باشيم، بيان درستي نيز نخواهيم داشت، ما نمي توانيم با ابزار ادراكي خود تصور صحيحي از خدا داشته باشيم و به طور صحيح او را توصيف و شكل و شمايلي براي او اثبات كنيم.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه ما ادراك عقلي را از تجربه ادراكات حسي بدست مي آوريم ابراز داشت: برخي ها اشكال كرده اند كه وقتي ادراكات حسي به خدا تعلق نمي گيرد، نمي توان از او ادراكات عقلي درستي داشت.
وي در جواب اين اشكال گفت: ادراك عقلي به دو گونه است، آنچه از جزئيات انتزاع مي شود و آنچه عقل آن را ابداع مي كند و اين نوع ادراكات كه حيثيت هاي وجودي را بيان مي كند، از قبيل معقولات ثانويه است و اين موضوع به صورت سمبليك از وجود خارجي حكايت مي كند.
رييس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به شبهه اي در خصوص معرفت به خدا تاكيد كرد: ما بايد بدانيم خدا را مي شود شناخت و بايد شناخت، از سويي ديگر ما مكلف هستيم كه معرفت به خدا پيدا كنيم، اما معرفت او ممكن نيست و اين معنا تكليف انسان به امر محال مي شود و تكليف به محال نيز صحيح نيست.
وي ادامه داد: در ادعيه ما دعا مي كنيم كه خدايا معرفت خودت را نصيب ما كن، اگر معرفت به خدا محال است، پس اين خواستن ها و ادعيه چيست؟ متاسفانه برخي ها بخاطر اينكه تنزيه شان كامل شود، گفته اند خدا را نمي شود شناخت و حتي برخي از بزرگان نيز تصريح كرده اند كه اطلاق موجود بر خدا نمي شود انجام داد.
اين استاد برجسته حوزه علميه قم در پاسخ به اين شبهه و اشكال گفت: اينهمه اوصاف درباره خدا در آيات و روايات آمده است و بحث هاي فراواني در اين خصوص انجام شده است، در ادعيه مختلف درخواست معرفت خدا را مي كنيم، آيا واقعا ما درخواست به محال مي كنيم؟
وي بيان داشت: گفته اند ما اين اوصاف را نمي فهميم، اما تعبدا آن را به خدا نسبت مي دهيم، اين يك گرايش شاذ در فكر و كج سليقگي در انديشه و تفكر است.
رييس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) تاكيد كرد: عقل اين مفاهيم را درك مي كند، هر چند مصداق آن در علم بشري محدود است، اين هنر عقل است و اين هنر را نيز خدا به انسان داده است.
وي بيان داشت: تاكيدات بسيار زيادي در ادعيه و آموزه هاي ديني و اسلامي در اين خصوص آمده است، حال عده اي بيايند و بگويند اين امر منتهي به امر به محال مي شود، اين كم لطفي است.
آيت الله مصباح يزدي افزود: راه حل آن اين است كه وقتي كلمه ذات را به خدا نسبت مي دهيم، اين موضوع مفهومي است و معنايش اين نيست كه كنه آن ذات را فهميده ايم.
وي درك كنه خدا را فوق ادراك بشر دانست و ابراز داشت: درك حضوري نسبت به خدا در انبيا، اوليا و بزرگان است، اما در ما اين موضوع در مرحله نيمه آگاهانه است و بايد با زحمت و تلاش سعي كنيم لياقت كسب آن نور الهي را پيدا كنيم.
آيت الله مصباح يزدي بيان داشت: علم حضوري بسيار قيمتي و با ارزش است كه اميدواريم به بركت توسل به ائمه اطهار(ع) توفيق و لياقت كسب مرتبه اي از آن را كسب كنيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه گفتن لااله الاالله تنها يك اعتراف ساده نيست ابراز داشت: اين موضوع عمقي دارد كه مراتب توحيد را تشكيل مي دهد و شاخصه اصلي آن نيز اخلاص است.
آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه خدا آشنايي با خود را در وجود همه انسان ها قرار داده است تاكيد كرد: درست است كه درك خدا به صورت ذهني خيلي واضح است، اما نبايد تصور شود كه درك ذات اقدس اله تنها حسي است.
وي با اشاره به راه هاي شناخت خدا تصريح كرد: برخي از ظاهر بينان كه قدرت تعقل چنداني هم ندارند، با برداشت سطحي از آيات و روايات استدلال كرده اند كه خدا را با چشم ظاهري مي شود ديد.
آيت الله مصباح يزدي افزود: برخي ها كه از اين دسته معتدل تر هستند با تمسك و استدلال به برخي از آيات قرآن كريم و روايات اسلامي، قائل به امكان رؤيت خدا با چشم ظاهري شده اند، منتهي اين رؤيت را مربوط به روز قيامت دانسته اند و بايد توجه داشت كه هر دو طرز تفكر فوق اشتباه است.
Sorry. No data so far.