دوشنبه 04 فوریه 13 | 12:31

«سر به مهر»: آغاز تمام قد یک کارگردان

عباس کوچک سبکبار

سربه مهر بدون ورود به کلیشه‌های مرسوم حضور یک روحانی مسیحا نفس برای ایجاد تحول در شخصیت اصلی، پس زمینه فرهنگ مذهبی حاکم بر جامعه را برای ایجاد جرقه اولیه انقلاب فرد کافی می داند. این توجه به زمینه های فرهنگی موجود در جامعه ایرانی نشان از نگاه واقع‌گرایانه فیلمساز به مردم ایران دارد.


فیلم سر به مهرتریبون مستضعفین- عباس کوچک سبکبار

هادی مقدم دوست را مخاطب تلویزیون با نویسندگی وضعیت سفید می شناسد، مقدم دوست اما او آثار قابل توجهی مانند «بوتیک» و «بی‌پولی» را هم در کارنامه دارد. وی فیلم سر به مهر را به عنوان اولین اثر بلند سینمایی خود در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر دارد.

سر به مهر با بازی لیلا حاتمی در نقش دختری وبلاگنویس که دغدغه‌های مانند کار، ازدواج و ‌خصلت‌هایی چون کمرویی و انزواطلبی باعث بروز بحران روحی برای وی می شود و به دنبال راه‌حلی برای گشایش مشکلاتش می‌گردد…

ایده داستان و پرداخت آن در قالب دختری وبلاگنویس و استفاده از پست‌های وبلاگ برای بیان جریان ذهنی «صبا» بستر خوبی را برای او و سیر از شک به یقین ایجاد کرده است. دوربین رضا شیخی ما را به زوایای زندگی صبا برده و از توجه به جزئیات خودداری نمی‌کند.

گره اصلی داستان از آنجا شکل می گیرد که صبا از سویی گشایش ایجاد شده را حاصل نماز خواندن خود می‌داند و از سوی دیگر تصور می‌کند اظهار این امر باعث شود تا توسط حامد و خانواده اش طرد شود. این کشمکش باعث ایجاد موقعیت‌هایی می‌شود که جنبه های مختلف شخصیتی‌ صبا و حامد شناخته می‌شود. محدود بودن تعداد کاراکترهای موثر باعث شده است که معرفی شخصیت‌ها عمیق‌تر صورت بگیرد.

مقدم دوست با این فیلم ثابت کرد که می‌توان فیلمی با موضوع نماز ساخت بدون آنکه درگیر کلیشه‌های معمول و یا شعار زدگی شد. دورافتادگی فیلمسازان از فضاهای مذهبی باعث نمایش کاریکاتوری نماز در آثار سفارشی شده‌است.

سربه مهر بدون ورود به کلیشه‌های مرسوم حضور یک روحانی مسیحا نفس برای ایجاد تحول در شخصیت اصلی، پس زمینه فرهنگ مذهبی حاکم بر جامعه را برای ایجاد جرقه اولیه انقلاب فرد کافی می داند. این توجه به زمینه های فرهنگی موجود در جامعه ایرانی نشان از نگاه واقع‌گرایانه فیلمساز به مردم ایران دارد. این در حالی است که فضای حاکم بر سینمای روشنفکری ایران همواره نگاهی خلاف واقع را در فیلم‌های خود به این روحیه جمعی داشته است.

اما یک نکته در آثار مقدم دوست قابل توجه است. هر چند موضوعاتی که وی در آثارش مطرح می‌کند غالبا دغدغه‌های روزمره زندگی اکثریت مردم جامعه است اما رویکرد وی به آنها از منظر قشر متوسط است. این به روشنی در «بی پولی»، «وضعیت سفید» قابل مشاهده بوده و اکنون نیز شاهد همین رویکرد در «سر به مهر» هستیم.

به هرحال این فیلم به عنوان اولین فیلم هادی مقدم دوست شروعی عالی را برای وی رقم زده است که امید می رود حضور وی به عنوان فیلمسازی متعهد در سینمای ایران با آینده ای رو به رشد همراه باشد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.