دوشنبه 04 فوریه 13 | 20:09

«راز رسانه» از منظر نادر طالب‌زاده منتشر شد

«توهم توطئه» طرحي است از دنيل پايپس. پايپس نويسنده آمريكايي و حامي رژيم اسرائيل و عضو شوراي امنيت ملي آمريكا است كه از سرسخت‌ترين مدافعان مبارزه با گروهاي اسلامي محسوب مي‌شود. توطئه‌انديشي چماقي‌ست كه صهيونيست‌‌ها تراشيده‌اند و به دست اهل رسانه‌ي‌ مطيع‌شان داده‌اند تا آدم‌هاي واقع‌بين را مرعوب كنند و نتوانند وارد قُرُق آنها شوند.


به گزارش تریبون مستضعفین دفتر اول از مجموعه گفتارها و گفتگوهاي استاد نادر طالب‏‌زاده، مستندساز و صاحب‏نظر رسانه و هنر، با نام «راز رسانه» به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي و دفتر نشر معارف منتشر شده است.

درباره «رسانه‌»، رأي‌ها و نظريه‌هاي زيادي مطرح شده است، از بحث درباره ماهيت رسانه گرفته تا سياست‌گذاري رسانه و تا تكنيك‌هاي تأثيرگذاري رسانه‌اي و مهار‌ت‌هاي رسانه‌اي. اما عمده آراء مربوط به انديشمنداني است كه مشغول به مطالعه و تأمل درباره رسانه هستند و كمتر در حوزه‌هاي عملي رسانه فعاليت مي‌كنند. «نادر طالب زاده» از معدود انديشمندان حوزه رسانه است، كه فعاليت‌هاي زيادي در كار رسانه‌اي نيز دارد. از اين جهت مطالعه اين اثر مي‌توانند زاويه ديد متفاوتي نسبت به رسانه‌ ايجاد كند.

مارشال مك لوهان نظريه‌پرداز رسانه گفته بود: رسانه همان پيام است. اين سخن كه رأیي درباره ماهيت رسانه است، سوء تفاهمي براي برخي از اهل نظر پيش آورده است كه ماهيت رسانه اجازه انعكاس هر پيامي را نخواهد داد و پيام‌هاي متنوع را تنها با صورتي كه متناسب با ماهيت رسانه است، ارائه خواهد كرد. بحث درباره ماهيت رسانه را نبايد با سياستگذاري در حوزه رسانه اشتباه كرد و به بهانه «رسانه همان پيام است» از حوزه مهم و استراتژيك سياست‌گذاري رسانه غفلت كرد. همچنان كه در امپراطوري غرب نيز ميان اين دو تفكيك قائلند.
اگر غرب رسانه‌اي تنها نظر به ماهيت رسانه داشت نمي‌بايست در پخش اخبار انقلاب اسلامي و سخنان رهبر انقلاب حساس باشند و سانسور زياد اعمال كنند:

«اتفاقاً اگر رسانه و ابزارهاي تكنيكي آن ذاتاً برآمده از قدرت صاحبان و سازندگان آن نبود، رسانه‌هاي غربي اين قدر در پوشش اخبار ايران حساسيت به خرج نمي‌دادند و مخالف انتشار پيام انقلاب نبودند. پس محتواي رسانه‌‌اي برايشان مهم است و يك امر خنثي نيست. شما ببينيد كه آنها چقدر در انتشار سخنان رهبر معظم انقلاب حساسيت دارند و آن را پوشش نمي‌دهند، چون مي‌دانند كه كلام حق و محتواي حقيقي مي‌تواند تأثير زيادي بر افكار عمومي گذاشته و به ضرر آنها تمام شود.»

شايد برخي در هنگام خواندن اين عبارت بگويند كه اين نوعي توهم توطئه است اما به راستي توهم توطئه چيست؟ طالب‌زاده مي‌گويد: «توهم توطئه» طرحي است از دنيل پايپس. پايپس نويسنده آمريكايي و حامي رژيم اسرائيل و عضو شوراي امنيت ملي آمريكا است كه از سرسخت‌ترين مدافعان مبارزه با گروهاي اسلامي محسوب مي‌شود. توطئه‌انديشي چماقي‌ست كه صهيونيست‌‌ها تراشيده‌اند و به دست اهل رسانه‌ي‌ مطيع‌شان داده‌اند تا آدم‌هاي واقع‌بين را مرعوب كنند و نتوانند وارد قُرُق آنها شوند.

کتاب «راز رسانه»؛ مجموعه گفتارها و گفتگوهاي استاد نادر طالب زاده، گامی است در جهت تبیین مبانی نظری و بایسته‏ های رسانه‏های انقلاب اسلامی و شناخت سیاست های رسانه ‏های غربی. دفتر اول «راز رسانه» كه از سوي دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي و دفتر نشر معارف منتشر شده است، از چهار فصل تشکیل شده است.
فصل نخست زندگي‌نامه و فعاليت‌هاي نادر طالب‏زاده را بررسي مي‌كند. فصل دوم با عنوان «رسانه و سياست»، به بحث‌هاي مهمي همچون، «نسبت هنر و ايدئولوژي»، «تصوير انقلاب اسلامي در رسانه‌هاي غربي»، «مبارزه با تحقير رسانه‌‌اي غرب»، «سياستگذاري در حوزه رسانه»، «جنگ نرم و استراتژي رسانه‌هاي داخلي» و «رسانه، فقط پيام نيست» و… مي‌پردازد. در این فصل بحث‏های مهمی درباره بایدهای رسانه های انقلابی و سیاستگذاری رسانه ای و نقد سیاستهای رسانه های غربی مطرح می شود.

فصل سوم در 80 صفحه به زندگی، اندیشه‏ ها و نگاه شهيد سيدمرتضي آويني درباره مستند رسانه و سينما پرداخته مي‌شود اطلاع از اين كه شهيد آويني گفته بود: طالب‌زاده، «ديده‌بان انقلاب» و «چشم تیزبین انقلاب» است. اين كتاب و خصوصاً اين فصل را خواندني‌تر خواهد كرد.
موضوع فصل چهارم نيز نسبت فرم و محتوا در برنامه تلويزيوني «راز» است که در سالهای اخیر در شبکه چهار سیما با استقبال جامعه فرهنگی و انقلابی مواجهه شده است.

دفتر اول «راز رسانه» در 342 صفحه، قطع رقعی، 2000 نسخه و قیمت 8000 تومان منتشر شده است. برای تهيه كتاب از طریق سايت پاتوق كتاب: ketabroom.ir یا فروشگاههای پاتوق كتاب تهران (خيابان انقلاب، چهار راه كالج، پلاك 715، تلفن: 88911212-021) و پاتوق كتاب قم (خيابان صفائيه، روبروي دفتر مقام معظم رهبري، تلفن: 7735451-0251) و دیگر مراکز توزیع محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مراجعه نمایند.

گفتنی است جلد دوم این کتاب نیز در 400 صفحه، تا پایان سال جاری از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب و دفتر نشر معارف روانه بازار کتاب و اندیشه می‏شود.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.