محمدرضا دهشیری برگزیده سومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، درباره ورود حوزه علمیه و روحانیون به عرصه تئوری سینما، ابتدا تعریفی از روشفنکری بیان داشت و افزود: «روشنفکری، آبِ پشتِ سدش، از خودش نیست، خرطومش در غرب است و از داشته های آنها استفاده می کند.»
کارگردان مستند «دختر لر» علت برخورد متکبرانه روشنفکری نسبت به مردم را، انفعال در برابر غرب دانست و بیان داشت: «روشنفکری نسبت به غرب منفعل است وخودش را کوچک می بیند، جهان سومی حقیر چون انسان موجود عزتطلبی هست میآید اینطرف تلافی می کند. می آید نسبت به مردم خودش تلافی می کند یعنی خودش را بالاتر می بیند. یعنی چون آن حسی که در غرب است وارد می شود و می خواهد جبران کند.»
کارگردان مستند«هلوکاست سبز» با مقدمه چینی درباره بنیادهای روشنفکری، از کمبود نظریه در میان عرصه انقلابیها انتقاد کرد و خاطرنشان ساخت: «ما خیلی از مبانی نظری هنرمان کم است. شهیدآوینی چون هم فلسفه غرب را خوب می شناخت و هم توان استفاده مستقیم از منابع اصل دینی و مذهبی را داشت، خودش میتوانست به تئوری های جدید برسد.»
دهشیری در ادامه خواهان ورود حوزه علمیه به عرصه هنر شد و تصریح کرد: «اینجا جایگاه ورود حوزه معلوم می شود. ما نیاز داریم کرسیهای نظریِ هنر در دانشگاههای وابسته به حوزه، مانند موسسه آموزشی امام خمینی(ره) وابسته به آیتالله مصباح یا دانشگاه باقرالعلوم قم ایجاد شود، این دانشگاهها باید کرسی نظری هنر را راه بیاندازند، کرسی فلسفه هنر را باید راه بیاندازند.»
ایشان در انتهای گفتگویش با بیان اینکه تا اینجا این اتفاق نیافتده، هنرمندان باید با حداقلها و با اُفتوخیزها و تجربهها پیش بروند٬ میافزاید: «قدم دوم طرح کرسیهای تدریس دانشگاههاست، که آن هم بحث خودش را دارد که شاید الآن از حوصله بحث شما بیرون بیاید.»
Sorry. No data so far.