پنج‌شنبه 28 فوریه 13 | 12:54
در جشن تولد یک سالگی«ثریا» مطرح شد:

گفتمان انقلاب چاره برون رفت از رخوت علمی

برنامه ثریا چنین علمی که ثمره انقلاب اسلامی است را انعکاس می دهد و قاعدتا مورد توجه ملت قرار می گیرد همانطور که پیامک های رسیده به برنامه این مطلب را تائید می کند.


جشن تولد یک سالگی «ثریا» دیشب با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

دراین هفته برنامه ثریا از نادر طالب زاده،کارشناس رسانه، ایزدخواه ، دبیر طرح عیار، مهدی فرجی، مدیر شبکه یک سیما، وحیدجلیلی، مسئول جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی،  محمود کریمی، تهیه کننده و مجری برنامه 360 درجه، هادی قاسمی، مدیر عامل خبرگزاری دانشجو، علی خضریان، مدیر مسئول تارنمای خبرنامه دانشجویان، دعوت بعمل آورد و به بحث نقش رسانه در انعکاس دستاوردهای علم و فناوری کشور و همچنین بررسی عملکرد یک ساله برنامه ثریا پرداخته شد.

رسانه تا چه حدی همپای پیشرفت علمی کشور قدم برداشته و نقش خود را در این حوزه به درستی ایفا کرده است؟

جسارت رسانه ها با گفتمان انقلاب اسلامی، برای انعکاس دستاوردهای علمی نیاز است

طالب زاده در پاسخ به این سوال چنین گفت: رسانه قوه چهارم است.  بعبارتی تلویزیون نقشی بشدت قوی و حساس را برعهده دارد. تلویزیون بعنوان یک ناظر کمبود ها را بهتر از ابزارهای دیگر نشان می دهد.

ایران امروزه کشوری مستقل است،کلونی هیچ جایی نیست بعبارتی ایران درمباحث بسیاری موضوعیت دارد. متاسفانه ما خود قدر داشته های خود را نمی دانیم در حالی که غرب به خوبی آگاه است.  بطور مثال ایران در طب حرف اول را می زند و دانشمندان بزرگی چون ابوعلی سینا دارد.

غرب از کتاب های تاریخی خود این مطلب را که مسلمین غرب را در حوزه علم بیدار کرده است، حذف کرده نمودند و به دروغ اذعان دارند که بیداری علمی از ایتالیا به شرق آمده است!

رسانه آیینه این مطلب است. رسانه در دو حوزه، آن چه که اکنون وجود دارد و آن چه که اصلا دیده نمی شود، باید کار کند. بنابراین نقش رسانه در این زمینه بسیار کلیدی است.

رسانه نقش جراح مسائل موجود را دارد و این قابلیت در رسانه وجود دارد که مسائل را از بطن جامعه بیرون بکشد. غرب با رسانه به بسیاری از پیشرفت ها دست پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: مردم از مباحث علمی استقبال می کنند. ظرفیت برای کار دراین حوزه بسیار بالا است. همانطورکه شاهدآن هستیم اکثر مدیران شبکه ها به دنبال گفتمان انقلاب اسلامی می باشند. برای پرداختن به موضوعاتی این چنینی جسارتی خاص می طلبد.

دستاوردهای ما مورد استقبال بسیاری از کشورهای اسلامی و بعضا کشورهای دیگر قرار گرفته است.

رسانه در زمینه ی برون مرزی چه کرده است؟

مسئولین رسانه بایداز بررسی وانعکاس دغدغه های مردم حمایت کنند

طالب زاده گفت: آگاهی از وضع خارج ازایران درحوزه دستاوردهای ایران، که بازهم برعهده رسانه می باشد، بخوبی کار نشده است. البته نباید خیلی توقع داشت چراکه دراین برهه زمانی توجه بیشتر باید به داخل کشور باشد.

بطور مثال در بحث نظارتی رسانه خلا وسیعی وجود دارد. اگر سازمان یا مسئولی بداندکه از سوی رسانه نظارت می شود پس بسیاری از کارها با دقت و درستی انجام می شود.

مسائلی که مردم با آن سر وکاردارند و بعبارتی دغدغه مردم است بایدتوسط رسانه و با نقددلسوزانه و گاهی کمی تند بیان شود. در بسیاری از شبکه ها، پرس تی وی و…، نمایاندن توفیقات ایران انجام می شود.

درادامه افزود: اکنون نیاز به کادرسازی و تربیت افرادی که دغدغه چنین مسائلی را دارند،  بشدت احساس می شود چراکه حوزه علمی بسیار بکر و جذاب است. نمایاندن دستاوردها نیاز به مستندساز متعهد دارد.

درادامه در گفت وگویی تلفنی با مدیر شبکه یک سیما ، مهدی فرجی، مجری برنامه ازایشان پرسید: تجربه یک ساله ثریا به نظر شما به چه اندازه مثبت وتا چه حدی منفی بود؟

محدودیت های برنامه ثریا کم نبود


فرجی گفت: یکی از عواملی که درسال های اخیر ایران وجوانان ایرانی را بر سر زبان ها انداخته است بدون تردید پیشرفت ها علمی کشور می باشد.

درسال های اخیر این پیشرفت ها در برنامه ها سیما نقش داشته اند و برنامه های بسیاری راه اندازی شدندکه یکی از این برنامه هاکه بخوبی جایگاه خود را یافته، برنامه ثریا ست.

البته این میزان کافی نیست.کمیت وکیفیت پیشرفت ها در کشور به گونه ایست که باید برنامه های علمی از این هم بیشتر شود. توجه مدیران وانتظار بینندگان نیز براین مطلب تاکید دارد.

بنده مایل بودم برنامه ثریا درابعاد بسیار وسیعتر پخش شود که محدودیت های موجود این اجازه را نداد. امکان بیان تمام زمینه های موجود در کشور ایجاد نشد و فقط در 2 الی 3 رشته محدود شد.

برنامه ثریا بیشتر متمرکز در تهران بود وکمتر توانست به خارج از تهران برود. اینها از اشکالات برنامه ثریا بود و منکر آن نیستیم اما من معتقدم این برنامه از روز ابتدای کار تا به الان منحنی رو به رشد را طی کرده است.

چرا ما راه را برای انتقاداز خود باز نمیکنیم؟


حتی داغ انتقاد را باید بر دل رسانه های خارجی بگذاریم

طالب زاده چنین اذعان داشت: رسانه نباید نگران تلخی نقدها باشد. دوای تلخ برای بهبودی لازم است. بالا رفتن ظرفیت تحمل رسانه چیز خوبیست.

از اوایل دهه ی 80 کار نظارتی رسانه شروع شد. توقع همگی حتی امام خمینی(ره)  نیز چنین بوده است. رسانه ای که نتواند صدای مردم را به گوش مسئولین برساند رسانه نیست. رسانه با جراحی مسائل  به مجلس و دولت کمک می کند بعبارتی رسانه مکمل مسئولین است.

رهبر انقلاب: انتقاد کردن با نق زدن فرق دارد

فرجی درادامه چنین اظهار داشت: گاهی انتقادات در برنامه ثریا اسباب دلخوری مسئولین در وزارت خانه ها می شد و این برای خود من نیز عجیب بود. نکته موجود در برنامه ثریا این است که نقاط امیدبخش در کنار انتقادات گفته می شود و این مصداق فرمایش رهبری است.

گفتن حرف های تلخ ایرادی ندارد اما حرف های نا امیدکننده نباید گفته شود.

در هر برنامه ای که این نکته رعایت شود برای بنده لذت بخش است چراکه به گمان بنده دراین صورت است که رسانه به وظیفه خود عمل می کند. وظیفه ما مدیران این است که بایستیم و حمایت کنیم.

موضوعات علمی باعث ریزش مخاطب می شود؟!

درگفت وگوی تلفنی با جلیلی، مسئول جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، مجری برنامه از میزان جذابیت رسانه ای موضوعات علم و فناوری سوال پرسید که ایشان چنین پاسخ داد: برنامه ثریا امتداد مقوله علم انقلابی در کشور است.

انقلاب اسلامی در ایران روندی را آغاز کرده است که در ابتدا با دین شروع شد. انقلاب اسلامی دین را از زیر آوار سکولاریسم در آورد.

اکنون بسیار تلاش می شود که مقولات دیگر مانند هنر وعلم و… را از ذیل مقولات آرمانی و انقلابی خارج کنند. درسال های اخیر انقلاب اسلامی همانطور که دین را نجات داد ، علم را- علم برای مردم، علم برای استقلال، علم برای پیشرفت جامعه و…-  نیز از زیر آوارها بیرون می کشد.

به گفته امام علی(ع): رسالت علما و اندیشمندان نگاه جدی به عدالت و توازن اجتماعی است. اکنون در کشور ما علم به مقوله ای آرمانی تبدیل شده است که حتی می توان بخاطر آن شهید شد.

برنامه ثریا چنین علمی که ثمره انقلاب اسلامی است را انعکاس می دهد و قاعدتا مورد توجه ملت قرار می گیرد همانطور که پیامک های رسیده به برنامه این مطلب را تائید می کند.

نه تنها برنامه ثریا بلکه برنامه هایی ،که با گفتمان انقلاب اسلامی وارد این عرصه شدند، بر این امرصحه می گذارند که موضوعات علم وفناوری باعث جذب مخاطب می شود و این برای رسانه مزیت نسبی ایجادمی کند چراکه چنین برنامه هایی را رسانه خارجی ومخالف نمی تواند بسازد.

خواستیم انتخابات بجای رقابت دسته ها واحزاب رقابت افکار وبرنامه ها باشد

برنامه ثریا درباب انتخابات وکیفیت آن از ایزدخواه، دبیر طرح عیار، سوال پرسید واز طرح «عیار» جویا شد.

ایشان چنین اظهار داشت: فضای انتخابات در کشور تاکنون فضایی شعار زده بوده است بخصوص در انتخابات ریاست جمهوری. دغدغه ما این  بود که چرا گفتمان هایی که در فضای پیشرفت کشور مطرح می شود محلی برای عرضه برنامه نیست. چرا کاندیداها بر روی یکسری شعارهای کلی می گردند؟

خواستیم انتخابات بجای رقابت دسته ها و احزاب رقابت افکار و برنامه ها باشد. مسائل کشور را رصدکردیم ومورد بررسی خبرگان هر رشته قرار دادیم. بطور مثال مسئله توزیع وراه حل های آن را مورد بررسی قراردادیم.

درعرض 20 سال شی پیچیده را از زمین به فضا فرستادیم پس چطور نمی توانیم شی کاملا ساده را از روستا به تهران بیاوریم بدون افزایش قیمت؟ هیچگاه کسی در انتخابات، برای این مسئله، طرحی جزئی ارائه نمی دهد!

اگر ایران مردم را در اقتصاد مقاومتی بسیج کند تحریم ها را دور زده است

وقتی با گفتمان ها بصورت شعاری برخورد می شود این مطلب تائید می شود که این گفتمان ها فقط تاکتیک است. دریک سالی که رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند در امریکا مسئله چنان جدی گرفته شده است که درصدد هستند که ایران به این نرسد پس چرا ما جدی نگرفته ایم؟

عرصه انتخابات باید عرصه این مباحث باشد وطرح های درون زا برای این مباحث داشته باشیم. مردم در کشور صرفا مصرف کننده نیستند. همانطورکه اوایل انقلاب سیل عظیمی از مردم وارد حوزه سازندگی می شوند.

درسایت عیار، ما مسائل گوناگون مملکت ونظرات خبرگان مختلف را ذکر کردیم ومطالبه ای از کاندیداها وتیم کارشناسی آنها شده است. درنهایت نظرات کاندیداها در زمینه های مختلف مملکت قابل دسترسی است.

درقسمت گپ برنامه با محمودکریمی ، تهیه کننده ومجری برنامه 360 درجه ، به گفت وگو پرداخته شد. دراین گفت وگو از چگونگی و موضوعات برنامه 360 درجه صحبت شد.


مسیرپیشرفت به تقلیداز غرب یعنی نمی توان هیچگاه جلوتراز غرب حرکت کرد!

مقصودی از هادی قاسمی ، مدیرعامل خبرگزاری دانشجو، درباره نقد برنامه ثریا و نقش رسانه در انعکاس دستاوردهای علمی کشور، سوال کرد که ایشان چنین پاسخ داد: اگر بخواهیم در مسیر پیشرفت کشور مسیری که غرب پیموده است را طی کنیم هیچ گاه به آنها نخواهیم رسید و همواره پشت سر آن ها قرار داریم.

بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری باید از راه میان بر حرکت کنیم و البته هر راه میان بری راه درست نیست.

راه درست راهی جز توجه به حوزه فناوری و مرز دانش نیست! کسانی که دراین حوزه ها کار می کنند باید نتایج مثبت را ببینند و باید توجه داشت که رقیب چطور به شما نگاه می کند، با این دو مطلب می توان فهمید مسیر میان بری که در آن حرکت می کنیم مسیری درست است یا خیر.

رسانه برای مخاطب مسائل حاشیه ای کشور را ذائقه سازی نموده است

قاسمی افزود: ضریب در رسانه امری بسیار مهم است. رسانه در بزرگ یا کوچک نشان دادن یک مسئله نقشی اساسی دارد. راهپیمائی 22 بهمن با آن عظمت چطور توسط رسانه های غربی به نمایش در آمد؟ اتفاقات مهم علمی کشور را با ایجاد تشکیک بیان می کنند.

متاسفانه در سال های اخیر موضوعات مهم و اساسی کشور در صفحات داخلی رسانه مکتوب قرار دارد. در رسانه ملی برنامه های علمی با زمان کوتاه یا در ساعات نامناسب و بدون تکرار قرار دارد. این امر باعث تغییر ذائقه مخاطب می شود. مخاطب را در مسائل حاشیه ای وارد کرده ایم. برای جذب مخاطب گفته می شود باید وارد مسائل حاشیه ای شد!

ابزار دروغ پردازی را با بیان ضعف ها از دشمن می گیرید

درادامه خضریان، مدیر مسئول تارنمای خبرنامه دانشجویان، در پاسخ به سوال چنین اظهار داشت: شما در رسانه ادعایی دارید براین مبنا که می خواهید به واقعیت ها بپردازید. شما در رسانه ملی با مخاطبین بیشتری مواجه هستید و در نتیجه در جنگ نرم با دشمن نیز وظایف بیشتری برعهده دارید.

حسن برنامه ثریا این است که هم دستاوردها را بیان می کنید و از سوی دیگر به مخاطب دروغ نمی گویید یعنی ضعف را هم بیان می کنید و این کمک می کند به این که طیف دانشگاهی بر اساس این ضعف ها برنامه بهتری را تبیین کند و درکنار این، ابزار دروغ پردازی را از دشمن در جنگ نرم می گیرید.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.