به گزارش تریبون مستضعفین، در جهت تحقق گفتمان رهبری و پیگیری آرمانهای انقلاب اسلامی در برهه انتخابات بویژه در عرصه علمی و فناوری، آنگونه که باید در زندگی روزمره مردم ملموس باشد، جمعی از اندیشکدهها و کانونهای تفکر سیاستپژوهی با حمایت فکری شبکه تحلیلگران فناوری ایران (ایتان)، به تبیین ابعاد مسائل اصلی کشور در عرصه علم، فناوری، صنعت و اقتصاد و انتشار آن پرداختهاند. این کار با هدف کمک به نخبگان و کارشناسان، جهت ارزیابی دقیق برنامههای نامزدهای محترم با عنوان «عیار» و با شعار «محکی بر عیار برنامههای نامزدهای ریاست جمهوری» پایهگذاری شده است. بخش اول این طرح به تبیین مسائل مهم کشور پرداخته و در بخش دوم نظرات و دیدگاههای نامزدهای محترم در این خصوص رصد و در وب سایت عیار منتشر میشود. عیار به دور از جهتگیریهای سیاسی و با رعایت اصول علمی این مهم را پیگیری میکند و در این مسیر حداکثر تعامل را با نامزدهای محترم و تیمهای فکری ایشان جهت انعکاس دقیق نظراتشان خواهد داشت.
چهارشنبهی گذشته، نهم اسفند ماه، دکتر ایزدخواه دبیر طرح عیار در برنامه ثریا حاضر شده و دقایقی را با محسن مقصودی تهیه کننده و مجری این برنامه پیرامون دغدغههای انتخاباتی و هدف از طرح عیار گفت و گو کرده است. متن این گفت و گو را به نقل از پایگاه عیارآنلاین در زیر میبینید:
مقصودی: مهندس ایزدخواه از فعالان حوزه علم و فناوری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی میهمان برنامه ثریا هستند.
همانطور که میدانید در چند ماه آینده یک اتفاق بسیار مهم در کشور خواهد افتاد و آنهم انتخابات یازدهم ریاست جمهوری است و نامزدها در حال مشخص شدن هستند و آنهایی که میخواهند وارد رقابت شوند خودشان را معرفی میکنند و تنور رقابتهای انتخاباتی در آستانه گرم شدن است.
یکی از بحثهایی که برنامه ثریا هم قرار است پیگیری کند این است که کیفیت این رقابتها باید چگونه باشد؟ آیا قرار است بر سر ویژگیهای شخصی و مسائلی که در دورههای قبل هم داشتیم و شاخصهایی که جدی نیستند، و بر سر بحثهای حزبی و سیاسی رقابتها شکل بگیرد؟ یا قرار است بیاییم روی برنامهها و روی ویژگی هر کدام از برنامهها در موضوعات مختلف بحث کارشناسی شود؟
یک طرحی را دوستان ما در مجموعههای مختلف پژوهشی افتتاح کردند به نام طرح عیار که آقای مهندس روح الله ایزدخواه دبیر این طرح هستند و قرار است با این مقدمه درباره این طرح صحبت بکنند.
ایزدخواه: بسم الله الرحمن الرحیم. در واقع دغدغه ما از اینجا شروع میشود که فضای انتخابات تا کنون شدیدا فضای شعار زده بوده، به خصوص در ایام انتخابات ریاست جمهوری، و صرفا رقابت بین احزاب و دستههای سیاسی بوده است. در حالی که کشور در یک مسیر سربالایی و در مسیر پیشرفت و توسعۀ شتابان است.
دغدغه ما این بود که چرا گفتمانهایی که در فضای پیشرفت کشور مطرح میشود، که از «سند چشم انداز بیست ساله» این مسیر شروع شد، بحث نوآوری، توسعه علم و فناوری، اقتصاد مقاومتی، اصلاح الگوی مصرف، تحول در آموزش و پرورش و…، دغدغه این است که چرا این گفتمانها محملی برای عرضه برنامهها نیست؟ چرا کاندیداها صرفا روی یک سری شعارهای کلی و پارادایمی صحبت میکنند، یکی میگوید آزادی، یکی میگوید عدالت. البته جمهوری اسلامی شعارش همه اینها بوده است، و تفکیکی بین اینها نبود، ولی چون کاندیداها نمیآیند روی برنامهها و مدلها و تئوریهای درون زا بحث کنند بحثها خیلی انتزاعی و سیاسی میشود.
هدف ما از این کار این است که میدان رقابت انتخابات ریاست جمهوری به جای رقابت بین احزاب و دستهها و تیمها که جریانات سیاسی را تشکیل میدهند رقابت بین افکار و برنامهها باشد. با توجه به این که اساتید دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان و مراکز پژوهشی در این زمینه ها فعالاند و دارند کار میکنند برای این دغدغه نیاز به یک محملی داشتیم و تا مسائل واقعی کشور را رصد کنیم، به خصوص در حوزه اقتصاد. قرار بر این شد که این مسائل را از نگاه خبرگان همان حوزه مطرح کنیم، که الان هشت حوزه را شروع کردیم، تولید ملی، مسکن، تأمین اجتماعی، انرژی و نفت، اقتصاد مقاومتی، فضای مجازی، آموزش و پرورش و علم و فناوری که این قابل گسترش به حوزه فرهنگ و سیاست نیز هست.
از خبرگانی که با آنها مرتبط بودیم خواستیم بگویند که مثلا مسئله مسکن چگونه قابل است و بالاخره یک بار برای همیشه چطور باید مسئله مسکن را حل کنیم؟ چه مدلی باید انجام شود و این بالاخره چیز عجیبی نیست که حل نشود. یا مسئله دلالی چیست؟ یا نظام توزیع، چرا اینقدر در کشور ما دست در نظام توزیع زیاد است؟ یک کشاورز در طول یک سال یک محصولی را تولید میکند اما برای حملاش از روستا به تهران در طول یک هفته، هفت دست میچرخد! خب این چه معنی دارد؟
شما در برنامه خودتان نشان دادید که ما چگونه در سی سال اخیر در عرصه هوا فضا از راکت رسیدهایم به ماهواره و ماهواره بر. من حالا یک مثال نقضی دارم که ما توانستهایم که یک شیء بسیار پیچیده و دانش بر را چند هزار کیلومتر در مدار خاص خودش بالا ببریم، اما نمیتوانیم محصول کشاورزیمان را از روستا به تهران حمل کنیم بدون اینکه قیمتاش ده برابر بشود! آیا اینقدر مسئله «نظام توزیع» پیچیده است؟ اما کِی در انتخابات میشنویم که کسی بیاید و یک برنامه قاطعی برای این مسئله داشته باشد؟
در کشورهای دیگر جاهایی که اتاقهای فکر و مراکز پژوهشی فعالاند و اینگونه نیست که هر کسی بیاید و شعار بزرگی بدهد و بگوید من فلان کار را میکنم، نظام دارد، سیستم و برنامه دارد. مثلا شعار رئیس جمهورشان این است که من درصد بیمه را دو درصد کاهش میدهم یا افزایش میدهد، و آنجا دیگر نمیشود حرف بیمبنایی زد.
از طرف دیگر گفتمانهایی در کشور داریم که متأسفانه وقتی با آنها شعاری برخورد میکنیم این احساس ایجاد میشود که صرفا تاکتیک هستند، و صرفا حرفهایی هستند برای اینکه ما جلوی رقیب و دشمن چیزی برای گفتن داشته باشیم، مثل اقتصاد مقاومتی، در حالی که اینطور نیست.
میخواهم یک نکته را به شما بگویم. در این یک سالی که رهبری اقتصاد مقاومتی را رهبری به شدت مورد تأکید قرار دادند در آمریکا یک بحثی راه افتاده و مشخصا کسی مثل دیوید کوهن میآید و سه نشست مهم دارد و در هر سه نشست میگوید که ایران در حال دور زدن تحریم هاست و وقتی میپرسند راهبرد ایران چیست؟ میگوید: «اقتصاد مقاومتی». و میگوید اگر ایران بتواند در این جریان مردم را بسیج کند و مدلی را ارائه بدهد از ما جلو زده است. یعنی آنها این بحث را جدی گرفتهاند، خب ما چرا جدی نگیریم؟
عرصه انتخابات باید عرصه بحث بر سر این مسائل باشد و تئوری درون زا برای این مسائل داشته باشیم. بحث اقتصاد مردمی واقعا امروز یک الگویی است که میتواند رقابت کند با مکاتبی که در این دویست پنجاه سال گذشته در دنیا خلق شده است. چون یا در غرب گفتند بازار و دولت، و یکسری کشورها در اروپای غربی گفتند؛ بازار ـ دولت ـ نهاد، و ما امروز قائلایم به اینکه انقلاب اسلامی یک الگوی برتری را ارائه داد که مشتمل است بر؛ بازار ـ دولت ـ نهاد ـ مردم. الگوی ما این بود که مردم در کشور ما صرفا مصرف کننده نیستند.
امام خمینی (ره) سه ماه بعد از پیروزی انقلاب در خرداد ۵۸ میگویند امروز روز آبادانی و سازندگی کشور است و ما دستمان را دراز میکنیم به سوی ملت. و بعد آن خیل عظیم مردم میروند در جهاد سازندگی و نهضت سوادآموزی.
مقصودی: چون میخواهیم این رونمایی را معرفی کنیم و در برنامههای بعدی موضوعات را باز کنیم فقط بفرمایید که در سایتی که رونمایی شده (عیار آنلاین) چه کاری انجام میدهید؟
ایزدخواه: در سایت ما در این هشت محوری که عرض کردم و حدود سی مسئلهای که در کل شناسایی کردیم، مثلا در موضوع تولید ملی، بحث کاهش هزینه تولید و نظام دلالی را مطرح کردیم، و برای هر کدام یک متن اولیهای جهت توضیح و تشریح مسئله و ابعاد آن توسط کارشناسان و خبرگان آن حوزه تهیه شده، و مطالبهای هم از کاندیداها صورت گرفته است. در سایت عیار کسانی که احتمال نامزد شدنشان در رسانهها وجود دارد نظرات و بیانات اینها و تیم کارشناسی شان در آن سی مسئله رصد و منتشر میشود که مثلا آقای الف در مورد مسکن و حل آنچه میگوید. و این قابل مقایسه هم هست و مخاطبان به راحتی میتوانند نظرات کاندیداها را در مسائل مختلف با هم مقایسه کنند.
شروع ما از این هشت مسئله بوده و ما درخواست همکاری هم کردیم از سایر اتاقهای فکر و مراکز پژوهشی که دغدغه انقلاب و کشور را دارند. نباید اینطور فکر شود که نخبگان حاشیهاند و نمیدانند و کار نمیکنند. واقعا در این ۱۲ سال کار حرفهای خودم در عرصه تحقیقات اقتصادی به چشم میبینم که چه اساتید و چه خبرگان و متخصصینی در گوشه دفترشان نشستهاند، کار تجاریشان را گذاشتهاند کنار، و دارند روی مسائل کشور فکر میکنند و مدل میدهند، به این اشتیاق که یک روز که یک نفر که میخواهد مدیر شود بیاید اینها را دست بگیرد و استفاده کند.
ما با این کار چند هدف داشتیم؛ یک هدفمان هم این بود که یک جبهه نخبگانی شکل بگیرد و آنهایی که واقعا مدلی دارند و حرفی دارند و آنهایی که نشستهاند مثلا اقتصاد مقاومتی را به تفکیک اجزایش کار میکنند و برایش طرح و پلان میدهند وارد موضوع شوند. امسال مثلا در بحث دلار همه از عوام و خواص دیدند که دلار چه وضعیتی در اقتصاد کشور ایجاد کرد. ما یک تیم میشناسیم که اینها حداقل دو سال است نشستهاند بر سر بحث دلار و استقلال بودجه کشور از نرخ ارز و دلار کار کردند و مدل دادند و بردند پیش مسئولین ارائه کردند.
شما دیدید رهبری در آن دیدارشان که دانشجویی آمد و برای نقشه علمی کشور طرح و برنامه داد چندبار از آن تعریف کردند و از این افراد زیاد هستند. خب کجا باید حرف اینها شنیده شود؟ ما فکر میکنیم ایام انتخابات بهترین فرصت هست که مردم، رسانهها، خود کاندیداها و مدیران کشور بفهمند که روی این حرفهایی که در کشور زده میشود مثل توسعه علم و فناوری و توسعه دانش بنیان، اینها صرفا حرف نیست، واقعیت است، و آن رشد شتابان و میانبرهایی که باید طی کنیم از همین مسیر و به وسیله نخبگان قابل تحقق است.
مقصودی: ظاهرا جزوههایی هم به اسم عیار منتشر میکنید که این مسائل را باز میکند.
ایزدخواه: بله، چهار جزوه تا حالا طراحی شده که اولین آنها منتشر شده است. در این جزوات همان مباحثی که عرض کردم در هشت موضوع و سی مسئله تدوین شده و اینها را ما برای مسئولین، رسانهها، دانشگاهها و نخبگان میفرستیم و روی سایت هم قابل دسترسی است. من همین جا هم دعوت میکنم از همه مراکز پژوهشی و کانونهای فکری که روی مسائل کشور فکر کردهاند و الگو دادهاند و حرف دارند، چه شنیده شده و چه شنیده نشده، به این حرکت بپیوندند.
امیدواریم این حرکت باعث شود که آن مسیر رشد شتابان که شما در عرصههای فنی در برنامه خودتان به خوبی نشان دادید که کشور ما چهها کرده است، در عرصههای مدیریتی و اقتصاد و به خصوص اقتصاد هم اتفاق بیافتد. الان در چهار حوزه تمدنی که سیاست، فرهنگ، امنیت، و اقتصاد باشد، واقعا در سه حوزه اول کشور ما جلو است، و در اقتصاد هم این حرکت مثبت باید شکل بگیرد.
مقصودی: نوید خیلی خوبی هست امسال که ان شاء الله رقابت انتخاباتی چند پله کلاسش، همزمان با این جهش فناوریمان، بالاتر باشد و خیلی سالمتر و اخلاقیتر هم باشد. هم انتخاباتی پرشور و هم علم محور.
ایزدخواه: ما هم شعارمان این است که رقابت در شعار و حرف را تبدیل کنیم به رقابت در روش و برنامه و فکر.
این را هم عرض کنم که شاید این تصور باشد که مردم مثلا متوجه برنامهها نیستند، و اگر ما شعارهای قشنگ بدهیم برایمان بهتر است. اما اینطور نیست و مردم نشان دادهاند که شعور بالای سیاسی دارند و در کوچه و خیابان هم میبینید که مردم چه تحلیلهای نابی ارائه میدهند و مثال بارز آن فهم آنها از مسائل ارز و قیمت خودرو و… است. شعور مردم را باید باور کنیم و وارد این عرصه شویم.
Sorry. No data so far.