دوشنبه 11 مارس 13 | 12:41

«رباخواری» جنبش وال استریت را رقم زد

حسن عباسی گفت: نویسنده کتاب «سقوط آزاد»، برنده جایزه نوبل و نظریه‌پرداز اقتصادی نمی‌گوید اقتصاد آمریکا و اروپا سقوط کرده بلکه معتقد است «علم اقتصاد» در جهان سقوط کرده و شکست فاحشی را رقم زده است.


در ادامه درس‌گفتارهای تمام‌شدگی مدرنیته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، نشست «فروپاشی نظم مدرن نظام سرمایه‌داری و آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی» با حضور حسن عباسی، عصر روز گذشته (20 اسفند ماه) برگزار شد که بخش دوم آن در ادامه می‌آید:

ربا و سودخواری، جنبش وال استریت را رقم زد

عباسی اظهار داشت: ژوزف استیگلیتز، نویسنده کتاب «سقوط آزاد»، برنده جایزه نوبل و نظریه‌پرداز اقتصادی نمی‌گوید که اقتصاد آمریکا و اروپا سقوط کرده است بلکه معتقد است که «علم اقتصاد» سقوط کرده است اتفاقاتی که برای علم اقتصاد جهان می‌افتد شکست عظیم و فاحشی برای علم اقتصاد است.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم آنچه که به عنوان صیرورت انقلاب اسلامی و جوهره انقلاب از اسلام تأثیر می‌پذیرد انقلابی است بر پایه شالوده اسلام و معتقدیم که ربا جنگ با خداست، گفت: چه اتفاقی افتاده که بشر در معاملات و مراودات مادی خود به جنگ خدا و رسولش می‌رود و به تعبیر مقام معظم رهبری این اقتصادی که در حال فروپاشی است به دلیل ربوی بودن آن است و اگر بخواهیم بگوییم که چرا این سیستم و تمدن مدرنیته که جزیی از این نرم افزار به اصالت انسان و مالکیت درجه یک در اقتصاد برمی‌گردد در حال فروپاشی است باید گفت ربا و سود خواری بلایی بر سر غرب آورده که امروز مردم آمریکا بر پایه اصلی خیابان وال، جنبش اشغال آن را رقم می‌زنند.

مدیر اندیشکده یقین عنوان کرد: به نسبت اینکه نگاه انسان مسلمان در صیرورت انقلاب اسلامی آن است که مکانی برای سجده خداوند به نام مسجد دارد و قبله مرکزی او سجده بر بیت‌الله الحرام است؛ اما انسان متمدن و کسی که به مدرنیته رسیده است مفهومی را دنبال می‌کند که می‌گوید: «money is good» پول در شالوده و اساس آن خداست سجده‌گاه آن جایی به نام بانک است کلمه بانک از ربا گرفته شده است مفهوم بانک امروز در فضای کلی، یک کعبه دارد که آن هم خیابان «وال استریت» است.

وی با اشاره به اینکه کلمه «کاپیتالیسم» در ابتدای انقلاب، اشتباهی به سرمایه‌داری ترجمه شده است، تصریح کرد: کاپیتالیسم، در مفاهیم غربی، انگلیسی و فرانسوی به معنای‌ سرمایه گرایی است کاپیتالیسم و سرمایه‌گرایی، نبض نظام تمدنی بشر امروز را با قیمت طلا، قیمت نفت برنت دریای شمال و با نوسانات بورس‌های مختلف جهان می‌سنجد.

عباسی تمدن و اقتصاد غرب را به کودکی تشبیه کرد که طی چند سده قبل شکل گرفته است و سپس ادامه داد: مراحل جنینی این کودک سپری شد و او به دنیا آمد و امروز به یک غرب میانسال و یا پیر تبدیل شده است که چند ایدئولوژی اصلی به فاشیسم، مارکسیسم و لیبرالیسم را پشت سر گذاشته و آخرین سیستم عامل و ورژنی که توانست در کامپیوتر‌های جهان نصب کند نئولیبرالیزم است، که مفهوم اصلی آن یعنی سرمایه‌گرایی به چالش کشیده شده است.

وی افزود: اگر قرار است فروپاشی غرب و مدرنیته را مشخص کنیم باید گفت که این فروپاشی از یک جایی شروع شده و ساختمان خود را نیز ساخته است می‌خواهیم ببینیم چقدر از عمر این ساختمان باقی مانده است که مختصات دقیق و ریز جزئیات آن را آقای ریچارد واتسون به ما داده است.

جایگاه فقه استدلالی در تعیین آینده جهان

این کارشناس و تحلیلگر مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: فروپاشی غرب مقوله‌ای نیست که ما برای آن مباحث فلسفی و جامعه‌شناسی و استراتژیک مطرح کنیم بلکه دوران این مباحث گذشته و تمام شده است تعجب می‌کنم که چرا برخی در محافل دانشگاهی و آکادمیک ما نمی‌خواهند بپذیرند که تمدن غرب رو به افول است. ما باید بدانیم و لمس کنیم که مدرنیته به آخر خط خویش رسیده است.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی از سال گذشته در سی‌وسومین سالگرد خود، پروژه‌ای را به نام نظام‌سازی شروع کرده است، رهبر معظم انقلاب نقطه ابتدایی این گام را در دیدار خود با خبرگان در 16/6/90 مطرح کردند و فرمودند: تشریح جامع اینکه ما با فقه استدلالی این حرکت را آغاز کردیم فقه استدلالی در دوران غیبت چگونه رقم خورد امام (ره) با فقه استدلالی چگونه قیام کرد و اکنون روزی است که ما با فقه استدلالی، ساز و کار را رقم خواهیم زد و آینده جهانی سازی را مشخص می‌کنیم.

عباسی عنوان کرد: مقام معظم رهبری در ادامه فرمودند: ما در مؤلفه‌های مرتبط با نظام مان مشکلاتی داریم و ایشان یک مثال هم بیشتر نزدند و آن هم بانکداری بدون ربا بود که اکنون دچار چالش شده است و باید کرسی آزاد اندیشی فقهی و جلسات فقه حکومتی گذاشته شود و این مشکل پاسخ داده شود. جمهوری اسلامی از سال 1390 دوره 20 – 30 ساله‌ای را شروع کرده که در یک دوره حداقل سنی 25 ساله نظام‌سازی کند.

وی گفت: ما در این حرکت انقلاب اسلامی، در این صیرورت و شدن تا چه اندازه می‌توانیم اولاً نسبت فروپاشی که لیبرالیسم ایجاد می‌کند و ما هم از همان الگوها بهره گرفته‌ایم، مقاومت کنیم، در چه فاصله و بازه زمانی باید از حرف‌های جدیدی که در منابع و ذخایر عظیم اسلامی از جمله قرآن و روایات مطرح است بهره بگیریم و آن را با عقل بشری ترکیب کرده و حرکت را به سمت جامعه آرمانی مطلوب پیش ببریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: همان طور که غربی‌ها در پیش‌بینی‌هایشان گفته‌اند آینده بشری منوط به این است که ایران و کشوری مانند ایران می‌تواند الگو و جایگزینی برای مدرنیته ارائه کند. 12 کشوری که اکنون در آن‌ها انقلاب صورت می‌گیرد؛ کارشناسان آنها عمدتا یک سؤال از ما دارند و آن اینکه شما 34 سال تجربه دارید به ما بگویید که باید چکار کنیم؟ در سال‌های اخیر یک اتفاق متفاوت‌تری نیز در خارج تمدن اسلامی رخ داده است و آن اینکه در شرایط متفاوتی که کارشناسان اروپایی و غربی می‌گویند که شما با داعیه تفکر دینی انقلاب کردید شما بگویید که خانواده را چه باید کرد شما بگویید راهکار برون رفت از چالش اقتصادی چیست.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.