پنهان کردن تفکرات و عقاید در شبکههای اجتماعی دیگر کار راحتی نیست. لایکهایی که کاربران پای مطالب در فیسبوک میزنند میتواند موید تمایلات جنسی آنها، عقاید سیاسیشان و حتی میزان هوششان باشد.
محققان در دانشگاه کمبریج با استفاده از الگوریتمهایی، مذهب، تمایلات سیاسی و سکسی و حتی نژاد کاربران را پیشبینی کردند. نتایج این تحقیق در مجله علمی پی ان ای اس، منتشر شده و محققان در آن نوشتهاند که به طور خارق العادهای آنها توانستهاند به دقت این اطلاعات را درباره طرف پیدا کنند.
فعالانی که در زمینه حریم خصوصی شهروندان فعال هستند، میگویند که این تحقیق زنگ خطرها را به صدا در آورده است.
کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک، در صورتی که از نوشته یا عکس و مطلبی که دوستی به اشتراک گذاشته خوششان بیاید، میتوانند با فشار دادن دکمه لایک، علاقه خود را به آن مطلب نشان دهند.
در این تحقیق ۵۸ هزار نفر داوطلبانه مشارکت کردهاند. علاوه بر رصد شدن لایکهای فیس بوکشان، اطلاعات جمعیتشناسی این افراد هم جمعآوری شده و برای مشخص شدن ویژگیهای شخصیتیاشان از آنها تستهای روانشناسانه مخصوص گرفتهاند.
لایکهای فیسبوک این افراد به الگوریتمهای مخصوص داده شده و با نتایج تستهای روانشناسانه داوطلبان مقایسه شده است. نتایج به دست آمده از این الگوریتمها، درباره داوطلبان آمریکایی در این موارد درست بودهاند: ۸۸ درصد جنسیت، ۹۵ درصد سیاه پوست بودن و سفید پوست بودن، ۸۵ درصد جمهوریخواه یا دموکرات بودن. در ۸۲ درصد از موارد هم مسیحیان از مسلمانان درست تشخیص داده شدهاند.
از سوی دیگر محققان میگویند که از روی لینکهایی که کلیک شدهاند نمیتوان متوجه شد که افراد چه خصوصیاتی دارند. مثلا کمتر از پنج درصد از همجنسگرایان لینکهای مربوط به ازدواج همجنسگرایان را کلیک کردهاند. در عوض، محققان از روی صفحاتی که افراد لایک کردهاند و در صفحه مربوط به مشخصات آنها هست میتوانند بفهمند که فرد مورد نظر چه ویژگیهایی دارد. مثلا چه نوعی از موسیقی را دوست دارد و چه فیلمی را میپسندد.
همچنین محققان متوجه ارتباطهای عجیبی هم بین دادهها شدهاند. دیوید استیلول، نویسنده این تحقیق میگوید کسانی که سیب زمینی سرخ کرده فنری دوست دارند، باهوشتر هستند و آنها که فیلم شوالیه سیاه (از مجموعه ‘بت من’) فیلم مورد علاقه اشان هست، دوستان کمتری دارند.
بازاندیشی
این تحقیق همچون نوایی خوش برای مدیران شبکههای اجتماعی است. آنها به دنبال شخصی کردن تبلیغات هستند و چه چیزی بهتر از این؟
محققان میگویند که این زندگینامههای دیجیتالی که کاربران برای خودشان میسازند، حریم خصوصی آنها را خدشهدار می کند. مایکل کوزینسکی، رئیس تیم تحقیقی میگوید که او بدش نمیآید وقتی فیس بوک تشخیص میدهد که او چه کتابی را دوست دارد و آن را به او پیشنهاد میدهد: “اما من روزی را میبینم که همین تکنولوژی میتواند عقاید سیاسی و تمایلات جنسی افراد را حدس بزند و به آزادی افراد یا حتی جانشان تعرضی بشود.”
آقای استیلول میگوید که کارهای سادهای هست که افراد میتوانند انجام دهند. “لایکهای شما در فیس بوک در معرض دید عموم هستند. اما فیسبوک شما را مجبور نکرده که این اطلاعات را در معرض دید عموم قرار بدهید. شما میتوانید تنظیمات مربوط به حریم خصوصی خود را عوض کنید.”
او میگوید که نتایج این تحقیق بیش از آن است که به شبکههای اجتماعی محدود شود. نتایج به همه نشانههایی که شما در جهان دیجیتال به جا میگذارید هم مربوط میشود. مثلا به جستجوهایی که انجام دادهاید.
نیک پیکلز، از یکی از گروههای فعال در زمینه حقوق و حریم خصوصی شهروندان میگوید: “این تحقیق باید زنگهای خطر را به صدا در بیاورد. برای تمام کسانی که فکر میکنند با محدود کردن حریم خصوصیاشان میتوانند آن را حفاظت کنند. ما باید یک بار دیگر و به صورت اساسی به این موضوع فکر کنیم که چقدر از اطلاعات شخصیامان را میخواهیم به صورت داوطلبانه در اینترنت منتشر کنیم.”
او همچنین گفت، همین که نمیدانیم که چقدر از اطلاعات کاربران استفاده میشود و چطور از آنها استفاده میشود، در کاربران ترس ایجاد میکند.
Sorry. No data so far.