یکشنبه 07 آوریل 13 | 16:11

نامه‌ای که احمدی‌نژاد را ناراحت کرد

وزیر علوم درباره انتشار نامه رئیس‌جمهور مبنی بر عزل تعدادی از رؤسای دانشگاه‌‌های تهران گفت: اینجانب نامه مذکور را ۵۸ روز قبل از انتشار آن، دریافت کردم و همان زمان توضیحات مورد نظر را به رئیس‌جمهور ارائه دادم و تاکنون دستور جدیدی در این رابطه ابلاغ نشده است.


کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار نوروزی با جمعی از رؤسا و هیئت رئیسه دانشگاه‌های تهران با اشاره به موفقیت‌های علمی ایران در سال گذشته گفت: سال گذشته به لحاظ اعتبارات و برخی محدودیت‌ها سالی دشوار اما در عین حال از نظر رشد تولیدات علمی و فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور بسیار موفقیت آمیز بود.

وی با اشاره به عملکرد حوزه آموزش عالی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی که زمینه ساز پیشرفت‌های اخیر شده است، گفت: امروزه با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری صورت گرفته، آموزش عالی از حاشیه وارد متن و ماموریت اصلی خود شده است و دانشگاه‌ها برای کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی و همچنین رفع نیازهای کشور در حوزه کاربرد حرکت جدی دارند و گفتمانی ایجاد شده است که به سبب آن دانشگاه از وضعیت مقلد غرب بودن به سمت دانشگاهی بومی، ‌ایرانی و اسلامی و در جهت تعالی و پیشرفت کشور حرکت می‌کند.

وزیر علوم با اشاره به جهش سریع علمی ایران و رشد هفت برابری تولیدات علمی کشور از سال 1384 تا کنون که جایگاه علمی ایران را در پایگاه ISI از رتبه 37 به رتبه 17 جهانی ارتقاء داده است، گفت: رشد سریع تولیدات علمی دانشگاه‌های ایران و نیز جهت گیری دانشگاه‌ها در راستای ارتباط با صنعت و حوزه کاربرد که هر روز در حوزه‌های مختلف نمایان می‌شود بیانگر پویایی علمی و فضای مناسب تحقیقاتی و آموزشی در دانشگاه‌هاست.

وی با تأکید بر ضرورت گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها گفت: یکی از دردهای آموزش عالی این بود که برای گسترش تحصیلات تکمیلی به آنچه توان داشت،‌ باور نداشت. اما امروزه با افزایش حدوداً سه برابری ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ضمن آنکه در خروج ارز صرفه‌جویی شده است، از خروج داوطلبین تحصیلات تکمیلی به کشورهایی که دانشگاه‌های آنها به مراتب کیفیتی پایین تر از دانشگاه‌های ایران دارند نیز جلوگیری می‌شود.

دانشجو تصریح کرد: با افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، هم تولیدات علمی افزایش یافته و هم امکان ارتباط بیشتر دانشگاه‌ها با حوزه کاربرد فراهم شده است.

وی افزود: امروزه استادان دانشگاه‌های ما با داشتن چندین دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در طی سال ضرورتاً می‌بایست زمینه تحقیقاتی خود را به گونه‌ای تعریف کنند که هر رساله دکتری و کارشناسی ارشد بخشی از یک پروژه بزرگ مطالعاتی را شامل شود و دقیقا در جهت حل مشکلات کشور حرکت کند و این به معنی داشتن برنامه تحقیقاتی اساتید دانشگاهی برای حل مشکلات و بازکردن گره‌های جامعه است.

وزیر علوم با اشاره به فعالیت‌های شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب 40 طرح کلان ملی، برای جهت‌دهی مناسب به تحقیقات علمی در جهت رفع نیازهای کشور، گفت: از مهمترین آثار و دستاوردهای این فعالیت‌ها این است که برای اولین بار دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری در قالب کنسرسیوم در جهت اجرای یک پروژه حرکت می‌کنند و هم افزایی دارند که خوشبختانه با ایجاد ردیف بودجه برای این طرح‌ها در لایحه بودجه سال 1392 این موضوع هم نهادینه و قانونمند می‌شود.

دانشجو با تاکید بر اینکه در شورای عالی عتف اولویت‌های تحقیقاتی کشور شناسایی شده است، گفت: امروزه پژوهش و تولیدات علمی جامعه دانشگاهی در یک فضای مشخص و هدفمند صورت می‌گیرد و با مطالعات انجام شده تلاش کرده‌ایم تحقیقات در مسیر اصلی خود برای رفع نیازها و مشکلات کشور قرار گرفته که البته این موضوع به معنای حذف تحقیقات نظری و پایه نیست چرا که تحقیقات بنیادی نیز زمینه‌ساز رشد تحقیقات کاربردی است و بدون اینگونه تحقیقات پیشرفت‌های جهشی در فناوری صورت نمی‌گیرد.

وزیر علوم گفت: در مجموع به نظر می‌رسد جامعه ایران به نقش دانشگاه‌ها و فعالیت‌های ارزنده علمی و تحقیقاتی جامعه دانشگاهی آگاهی دارد و بویژه اینکه در چند سال اخیر هم فعالیت آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها بیشتر نمایان شده است و ما خوشحالیم از اینکه خدمات جامعه دانشگاهی بعنوان یک شاخص مهم از پیشرفت‌های کشور رضایت نسبی مقام معظم رهبری،‌ ریاست محترم جمهور و مردم عزیز را فراهم کرده و زمینه ساز اقتدار هر چه بیشتر کشور در بسیاری از حوزه‌هاست.

وزیر علوم در پایان این دیدار با اشاره به خبرها و تحلیل‌های مختلفی که در رسانه‌ها درباره انتشار نامه رئیس جمهور منعکس شده است، اظهار داشت: اینجانب نامه مذکور را اول بهمن 1391 یعنی 58 روز قبل از انتشار آن، در حاشیه جلسه هیئت دولت دریافت کردم و در همان زمان در دیداری صمیمانه با ریاست جمهوری، توضیحات مورد نظر را به استحضار ایشان رساندم و پس از آن تاکنون دستور جدیدی اعم از کتبی یا شفاهی در این رابطه ابلاغ نشده است. بدیهی است در چنین مواردی نظرات تبیین می‌شود اما تصمیم نهایی بر اساس رعایت موازین و سلسله مراتب با رئیس جمهور است و اوامر صادره اجرا می‌شود.

وی افزود: طبق اظهار مشاور ارشد ریاست جمهوری، رئیس جمهور از رسانه‌ای‌شدن موضوع مکدرشده و به مسئولین ذیربط تذکر داده است.

وزیر علوم همچنین در توضیح اظهار عدم اطلاع مدیرکل حوزه وزارتی از ابلاغ چنین نامه‌ای بیان داشت: با توجه به گفتگوی حضوری با رئیس جمهور و اینکه نامه دریافتی از طریق دبیرخانه و سیستم پیام دولت وصول نشده بوده بنابراین مطلب ایشان مبنی بر عدم دریافت نامه در آن زمان صحیح است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.