دوشنبه 06 سپتامبر 10 | 09:50

کاریکاتورهای دفاع مقدس و مطبوعات دنیا

کاریکاتورهای آن زمان بازخورد خیلی خوبی در مطبوعات و مجله‌های معتبری مانند تایمز و نیوزویک داشتتند. آنها آثار من و کارتونیست‌های دیگر را منتشر می‌کردند و حتی روی آنها نقد می‌نوشتند.


رئیس خانه کاریکاتور با بیان اینکه کاریکاتورهای دفاع مقدس در مجلاتی مانند تایمز و نیوزویک چاپ و نقد می‌‌شده‌اند از اینکه هیچ نهادی خود را متولی جمع‌آوری آثار تجسمی آن دوران نمی‌داند اظهار تاسف کرد.

مسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور در ارزیابی آثار این حوزه در دوران دفاع مقدس گفت: کاریکاتورهای آن زمان بازخورد خیلی خوبی در مطبوعات و مجله‌های معتبری مانند تایمز و نیوزویک داشتتند. آنها آثار من و کارتونیست‌های دیگر را منتشر می‌کردند و حتی روی آنها نقد می‌نوشتند.

وی در توضیح این مطلب افزود: خیلی از نشریات بزرگ دنیا در آن زمان کارهایم را چاپ کردند و من از طریق دوستانم در مجله اطلاعات هفتگی متوجه این اتفاق می‌افتادم.

شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه کارتونیست‌ها حضور پرشوری در آن سالها داشته‌اند، اظهار داشت: من با شروع جنگ به این نتیجه رسیدم که برای ارائه کارهایم، یکی از شیوه‌های موثر نشان دادن کارها در یکی از گلوگاه‌های شهر است تا تعداد زیادی از مردم بتوانند آن را ببینند.

این کارتویست ادامه داد: به همین دلیل خروجی فرودگاه مهرآباد را انتخاب کردم چون خیلی از گردشگران و خبرنگاران از این مکان گذر می‌کردند. حاصل کار من و دوستانم 22 نقاشی دیواری بود که البته به سختی رقم خورد اما در نهایت توانستیم بخشی از اتفاق‌های آن دوره را در فرودگاه به مردم نشان دهیم.

شجاعی طباطبایی در مورد روند کار خود در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: بعدا به این نتیجه رسیدم که جایگاه کاریکاتور در مجلات است و برای همین در مجله اطلاعات هفتگی فعالیت کردم تا اینکه توانستم یک صفحه برای خودم داشته باشم و کاریکاتورهایم را در آن منتشر کنم.

وی سپس به سختی چنین فعالیتی در آن دوران اشاره کرد: کارتونیست‌ها وظیفه سختی داشتند و در دو جبهه کار می‌کردند چون زمانی بود که منافقین دست به ترورهای کور می‌زدند، ما مجبور بودیم نسبت به شرایط داخلی و چنین حرکتهایی واکنش نشان دهیم و از سوی دیگر در مقابل جنگ تحمیلی موضع خود را به تصویر بکشیم.

این کارتونیست در ادامه نسبت به نگهداری نامناسب آثار دوران دفاع مقدس گله کرد: هنرمندان سعی کردند همراه رزمندگان فعالیت کنند اما آنطور که باید و شاید حرکت‌های آنها مورد توجه قرار نگرفته است. در تمام رشته‌های هنرهای تجسمی و از جمله کاریکاتور یک نوع بی‌عنایتی نسبت به ضبط و چاپ آثار وجود دارد.

شجاعی طباطبایی در مورد نبود آرشیوی از آثار هنری آن دوره توضیح داد: نسل سوم نمی‌دانند کارتونیست‌ها در زمان دفاع مقدس در چه وضعیتی کار می‌کردند. حتی نقاشی‌های دیواری ما در فرودگاه مهرآباد، پاک شدند و از این بابت خیلی افسوس خوردیم.

وی افزود: برخی از نقاشی‌های دیورای در سطح شهر که تصاویر شهدا روی آنها بود، جای خود را به موضوع‌های دیگری داده‌اند مثلا تصویر شهید ناظری که از همرزمان من بود روی یکی از دیوارهای تهران وجود داشت که الان تصویر دیگری به جای آن نقاشی شده است.

شجاعی طباطبایی در مورد تجربه دیگر کشورها درباره جنگ گفت: من به هیروشیما سفر کرده‌ام و برایم جالب بود که بخش عظیمی از آن منطقه هنوز دست نخورده باقی مانده است. یک موزه و عبادتگاه نیز در آنجا ساخته‌اند ولی در تهران یک مورد از مکانهایی که مورد اصابت موشک قرار گرفته‌اند، به عنوان سمبل مقاومت مردم نگهداری نشده است.

این کارتونیست از اینکه نهادی خود را متولی نگهداری آثار دفاع مقدس نمی‌داند، اظهار تاسف کرد: متاسفانه هیچ ارگان و نهادی خود را متولی ضبط و نگهداری آثار هنری این دوره نمی‌‌داند. اگر دیر بجنبیم ممکن است کسانی که از آن دوره باقی مانده‌اند، از دست بروند و باید افسوس بخوریم که چرا از این موقعیت استفاده نکردیم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.