مناظره ای با عنوان عملکرد فکری و فرهنگی دولت نهم و دهم با حضور « بهمن شریف زاده و « سیدعباس نبوی» از سوی کانون اندیشه دانشجوی مسلمان دانشگاه امیرکبیر در محل سالن اجتماعات فجر این دانشگاه برگزار شد.
در این مناظره طرفین به عملکرد فکری و فرهنگی دولت های نهم و دهم پرداختند. مشروح این مناظره به شرح ذیل است:
حجت الاسلام والمسلمین شریف زاده در ابتدای این نشست نخست در پاسخ به سووالی مبنی بر این که ارزیابی شما از عملکرد دولت در عرصه فکری و فرهنگی چیست؟، گفت: پیش از هرچیز باید به مبانی تفکر فرهنگی دولت اشاره کرد.
وی با بیان که جریان های سیاسی کشور با طرح پرسشی مبنی براین که جریان حامی دولت از چه مبانی فکری برخودار است؟، افزود: اصول تفکر حامیان دولت «انسان» است همان طور که واژه کرامت انسانی را بارها در گفتار رییس جمهوری شنیده ایم، بارها نیز تکریم انسان را در کلمات حامیان رییس جمهوری فراوان دیده ایم.
وی با بیان این که در قرون وسطی انسان ها تحقیر می شدند و این تحقیر باعث شد که اندیشمندان غربی برای جلوگیری از تحقیر آنها، نهضتی را ارایه کنند،گفت: بر اساس این تفکر تعریف جدیدی از انسان با تفکر اومانیسم در غرب شکل گرفت و انسان تعریفی نوین پیدا کرد که منجر به پیدایش پیشرفت ها ی متعددی شد.
مدیر گروه مطالعات دینی مرکز ملی جهانی شدن با بیان این که این تعریف از انسان نوین از منظر اندیشمندان غربی با اشکالی روبرو است، گفت: از منظر آنها انسان صرفا در حد پیدایش فرصت های مختلف محدود شد چرا که انسان با همه ابعاد وجودی که برخوردار است نادیده انگاشته می شد و سال های سال اندیشمندان انسان را مساوی با جسم معرفی می کردند و این محدودیت در دیدن انسان سبب شد که انسان تعریف دست دومی پیدا کند.
وی با اشاره به نقد دکتر احمدی نژاد و حامیانش نسبت به تعریف اومانیسم که از انسان دارند،گفت: از دیدگاه آنها اشکال اومانیسم در بی توجهی به انسان و ارزش های آن نیست، بلکه اشکال اومانیسم در تعریف محدودی است که از انسان دارد.
شریف زاده اضافه کرد: بارها مشایی گفته اِشکال اومانیست در این نیست که به انسان و تکریم آن بی توجه است چرا که تعریف از انسان از دیدگاه اومانیسم فقط از لحظه تولد تا مرگ خلاصه می شود.
وی اظهار داشت: انسان می تواند در همه کمالات بی اندازه و خداگونه شود و این سخن نیز در عرفان اسلامی وجود دارد.
کنسرتیون را دعوت می کنند
حجت الاسلام نبوی در ادامه این مناظره در تعریف انسان از منظر دولت و حامیان آن گفت: دولت جای این نوع مباحث نیست تاز مانی که دانشگاه و حوزه علمیه است چرا دولت وارد این مباحث می شود!
وی در حالی که در سخنان خود مشایی را مورد آماج حملات قرار می داد، اظهار داشت: امروز فردی که از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری سر درآورده است از نظریه پردازی درباره تفکر و اندیشه اومانیسم و کلیسا سخن می گوید و این در حالی است که این تعاریف مسیر خاص خود را دارد!
نبوی گفت : صرفا بازی های تصوفانه با مفاهیم شریعت که معلوم نشود چه می گوید معنا ندارد و گفتن این که چه کسی نماینده خداست، یعنی چه؟ این سخنان مربوط به 40 سال پیش است.
وی افزود: اینجاست که مساله انسان تبدیل به بازی می شود و یک بازی گردانی بسیار گسترده شکل می گیرد و کرامت انسانی دولت با دو حرکت نظیر به راه انداختن برنامه در استادیوم آزادی و کیش نمایان تر می شود، حال باید دید که این گونه برنامه ها منافاتی با کرامت انسانی ندارد؟
وی طی اظهاراتی در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: این که در برنامه فردی بیاید بخواند و یا کنسرتی را برگزار کند اشکالی ندارد اما این که « کنسرتیون » را دعوت می کنند و در این مسیر سیاسی فضاسازی می کنند، چه معنا یی می تواند داشته باشد جز انحراف!
مشایی از همه چیز منحرف تر است!
نبوی با اشاره مصاحبه اخیر مهندس مشایی مبنی بر این که گفته است ما از چه چیزی منحرف هستیم، گفت: شما از همه چیز منحرفید! از تفکر شریعت دینی و شریعت اسلامی منحرف هستید! از آنچه که مربوط به برنامه ریزی ها و تصمیمات رایج کشور است، منحرفید. شما در بسیاری جاها تخلف کرده اید که این همه انحراف است!
وی با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که در عرصه فرهنگ، مظلومیتی رخ داده است، اظهار داشت: بلافاصله پس از سخنان رهبری در این باره، دولت در فاصله کمتر از یکسال بودجه ای بالغ بر دو هزار میلیارد تومان در بخش فرهنگی هزینه کرد که حتی این اقدام رییس جمهوری با واکنش رهبری مواجه شد.
نبوی افزود: اگر بخواهیم کرامت انسان را دنبال کنیم، آیا لازم است این همه هزینه انجام دهیم؟ آیا لازم است این همه برای اعوان و انصار در جاهای مختلف هزینه کنیم؟ در ارتباط با جریان انحرافی اساسا بحث ما بر سر این است یک دولتی که روی کار آمده ، باید برنامه خود را در چارچوب قانون اساسی که تعریف شده برنامه ریزی کند!
نبوی در ادامه افزود: یک وقت این فرد( احمدی نژاد) می گوید ما پرده ها را کنار می زنیم؛ آیا این یعنی کرامت انسانی؟ بجای این که مباحث در چارچوب منطقی پیگیری شود از طرق دیگری سر درمی آورد و مباحث عجیب و غریبی را مطرح می کنند.
از شعارهای حامیان دولت تا …
نبوی در سخنان خود با بهره گیری از شعارهای حامیان رییس جمهوری ادامه داد: یکبار در استقبال از رییس جمهوری در فرودگاه شعار دادند، «احمدی نژاد بت شکن، بت بزرگ را بشکن». این تیترهایی که در روزنامه ها منتشر شده بود، برخی ها سوال کرده بودند که این بت بزرگ چیست؟ که البته نتوانستند به این بحث از جایگاه حقوقی پاسخ دهند.
وی بار دیگر گفت: برخی در بازگشت رییس جمهوری از سفر به ونزوئلا شعار دادند:«احمدی نژاد بت شکن، بت کوچک را بشکن».
نبوی که این مطالب را با حالت تمسخر و بدون مبانی فکری و تبیینی در میان دانشجویان بیان می کرد، افزود: این بازی هایی است که دولت از خود درآورده است.! چرا دولت باید به این جا برسد؟ این در شان جامعه ما نیست.
وی با بیان این که چه معنا دارد آقایی که (مشایی) معلوم نیست چه کسی است بیاید به رییس جمهوری بچسبد! و بعد هر دو نفر بگویند، ما دو جسم هستیم در یک روح یا بالعکس.
اصل و اصول تفکر فرهنگی دولت، انسان است
شریف زاده در پاسخ به این اظهارات نبوی گفت: این نشست در چارچوب یک رویکرد علمی است؛ بنابراین تخطئه شخص بیش از نقد در کار او از ضعف ناقد سرچشمه می گیرد. ما هرچه شنیدیم نقد مطلب بنده است. بنده عرض کردم اصل و اصول تفکر فرهنگی دولت، انسان است. علت اصل بودن این تفکر این است که تعریف انسان بزرگترین نقش را در پی ریزی تمدنها داشته است. مدرنیسم که 500 سال است در جهان غرب حاکم شده، یک بازی و توهم بوده است؟ شما بگویید مدرنیسم از اومانیسم آغاز شده یا نه ؟ آیا این نوع نگاه به انسان آغاز شد ؟
شریف زاده خاطر نشان کرد: من که این را نمی گویم این را همه تاریخ نگاران غرب می گویند.این یک مساله علمی است. فرض کنید کشیشی مثل لوتر که از انسان حرف می زند، با تعریف کلیسای کاتولیک متفاوت است؟ آیا کسی در تاریخ گفته است که لوتر با کلمات بازی کرد؟ آیا کسی گفته است که لوتر حرافی کرد؟ نه لوتر و امثال او، مدرنیسم را آفریدند.
وی افزود: مدرنیسم خوب یا بد با تعریف از انسان آفریده شد. بنابراین سخن گفتن دکتر و مهندس ( احمدی نژاد و مشایی ) از انسان نمی تواند یک بازی باشد. به آثار و پیامدهای آن دقت کنید. این نگاهی که آنها به انسان دارند، بحث در طول اراده خدا بودن را هم معنا می کنند.
مدرس حوزه و دانشگاه خطاب به نبوی با بیان این که شما برای بررسی موضوع مناظره از مسیر اصلی آن خارج شدید و بدون بررسی به مبانی آن زود قضاوت کرده اید، گفت: باید برگردید عقب تر و ریشه ای به این موضوع نگاه کنید.
وی اظهارداشت: شما در بحث گشت ارشاد با موضع رییس جمهوری و آقای مهندس آشنایید. مخالفت با نحوه عرضه دین توسط گشت ارشاد، از کجا سرچشمه گرفت؟ از نوع نگاه انسان که رییس جمهوری در این باره گفت با انسان نباید این طور برخورد شود.
این مدرس حوزه گفت: موضع دکتر و مهندس در این رابطه مشخص است و همه می دانند که با این نحوه برخورد گشت ارشاد موافق نیستند. شما با نگاه رییس جمهوری و آقای مشایی با هنرمندان هم آشنا هستید.
تخریب هنرمندان و اصل هنر به چه قیمتی
وی با طرح این سووال که نوع نگاه رییس جمهوری و مهندس مشایی به هنرمندان از کجا سرچشمه می گیرد؟ افزود: امروز وقتی تعدادی از هنرمندان برای انتخابات شورای شهر تهران وارد میدان می شوند، همه طیف های سیاسی به این اقدامات هنرمندان حمله می کنند می گویند شما می خواهید چه کاری برای شهر انجام دهید؟ و با این روند هنرمندان را تخریب و تهدید می کنند.
شریف زاده توضیح داد: این چه تعریفی است که آقایان از شهر به عنوان محل زیست عنوان کردند در حالی که رییس جمهوری و آقای مشایی از شهر به عنوان ائتلاف انسانی تعریف می کنند.
وی با یادآوری بیانات رهبری مبنی بر این که باید علوم انسانی را بومی کنیم، گفت: خود آقای نبوی، سالها در این باره بحث کرده اند اما چه شد؟ تا الان نتوانسته اند اقدامی انجام دهند. ما برای بومی کردن علوم انسانی باید سرچشمه آن را پیدا کنیم و ببینیم اومانیسم انسان را چگونه تعریف می کند و ما انسان را چگونه تعریف می کنیم.
باید نقادی علمی کنیم
وی اظهار داشت: از آقای نبوی می خواهم بر اساس مبانی، مباحث را به بحث و نقد بگذارند نه این که از مواضع شخصی افراد را تخطئه کنند. ما نباید ناسزاگویی کنیم بلکه باید نقادی علمی کنیم.
در این هنگام نبوی با تسمخر خطاب به شریف زاده گفت: خوب است به بخش های کاربردی و عملیاتی بپردازیم و نه ریاکاری.
نبوی گفت: رییس جمهوری که خود ابتدا روی مقوله گشت ارشاد فشارهایی را وارد می کرد اما امروز بعد دو سال عقب نشینی می کند، یعنی چه؟ این در حالی است که قبل از دولت احمدی نژاد گشت ارشاد وجود نداشت.
وی افزود: من تمایل ندارم بحث ریاکاری را در این میان باز کنم! بنده اسرار خیلی مسایل هستم اما این جا جایش نیست. فرض کنیم آقای رییس جمهوری حرفش را صادقانه زد. اگر بخواهیم موضوع را به صورت مبنایی مورد بحث و بررسی قرار دهیم، باید گفت که ما سه مبنا داریم، نخست حریم رفتار اجتماعی را کاملا باید به صورت کنترل شده در تمام ابعاد و افراد جامعه در نظر بیاوریم.
تا مثال های این چنینی
حجت الاسلام نبوی در ادامه این مناظره با ذکر مثالی از حضورش در یکی از اجلاس های اروپایی و با بیان نقل قولی از دوستان در آنجا گفت:« در اجلاسی که در برخی کشورهای اروپایی از جمله در لندن بودم و اخبار را می خواندم دوستان موردی درباره تعرض یک فرد به بانویی را بیان کردند و گفتند که یک خانم و آقایی از یک طبقه ای در آسانسور پایین می آمدند و این آقا …ˈ( خنده حضار…) اما این خانم که مورد تعرض قرار می گیرد شکایت می کند و دادگاه نیز به این نتیجه می رسد که نه این آقا خلاف طبیعت انسانی رفتار کرده است و نه این خانم حق دارد این طوری اعتراض کند.
نبوی ادامه داد: منتهی لحظاتی وجود دارد که آزادی و اراده شخصی وی که آنجا نقض شده می تواند اعتراض کند اما در مورد بقیه مسایل نمی تواند اعتراض کند. این روحانی با ذکر چنین مثالی در ارزیابی از کرامت انسانی در فرهنگ غربی سخنان خود را این گونه ادامه داد: آقای رییس دفتر رییس جمهوری دوست دارد که پیش خانم های هنرپیشه بنشیند و بگوید، اگر یک کمی دیگر بیشتر از آن اجازه بدهید… خلاصه می توان از آن صحنه ها عکس های خیلی خوبی گرفت…(خنده حضار).
وی ادامه داد: البته آقای رییس جمهوری هم این گونه است به دیدار مرحوم آقای چاوز و شخصیت ها که در آنجا خانم های بسیار بدنامی در آن مراسم حضور داشتند، می رود و سپس …، عکس هایی که منتشر شده را به فتوشاب تعبیر می کند و این کرامت انسانی است. ما که سر این موضوع بحث نداریم.
نبوی گفت: مبنا در نظام جمهوری اسلامی این است که ما بایستی بتوانیم سطح هیجان برانگیز جامعه را مدیریت کنیم. منتهی این مدیریت باید از فراز و نشیب های فراوانی بگذرد تا بتواند یک مدیریت خوبی باشد البته گشت ارشاد اگر چه ممکن است نامش بد باشد و یا مسیر کارش درست باشد بالاخره وقتی می خواهی مسیری را دنبال کنی باید این را به یک سرانجامی رساند.
نبوی با بیان این که این مساله برخورد با متعرضین تنها مربوط به کشور ما نیست بلکه مربوط به تمام نظام های اجتماعی است، گفت: اکنون در آمریکا در برخی ایالت ها کلانتری ها کار گشت ارشاد را انجام می دهند.
وی افزود: قبول داریم که اگر گشت ارشاد و یا پلیس امنیت اخلاقی و یا هر چیز دیگری نتواند یک ساختار مطلوبی از آب دربیاورد بایستی کلانتری ها اصلاحات را انجام دهند تا در این دنیای عریانی امروز بتوان عرصه جامعه را در یک حدی مدیریت کرد.
نبوی مبنای سوم خود را در بررسی عملکرد دولت در بعد فرهنگی نظریه ای موسوم به « رهایی و ول بودن » عنوان کرد و افزود: آن چیزی که از آقایان درباره انسانیت تا حال فهمیده ایم انسان مداری و انسان خواهی آنها همین ول بودن قضیه است و ما چیز دیگری نفهمیدیم که مثلا بگویند ما این قدم را بر می داریم و یا به زبان بچه های ریاضی یک اپسیلون آمدیم کار کرده و جلو رفته ایم و چیز دیگری ما ندیدیم و هرچه دیدیم همین مساله بوده است.
هنر هفتم مفاسد پنهانی فراوان دارد
وی در ادامه خطاب به دانشجویان با بیان این که هنرمندان کشورمان 30 سال است که دارند فیلم می سازند، منتهی عالم هنر و سینما به عنوان هنر هفتم به جهت جاذبه های خودش مفاسد پنهان فراوانی را می تواند ایجاد کند، اظهار داشت: هنر هفتم پیشتاز مفاسد اجتماعی در دنیا است.
این روحانی منتقد دولت با ذکر مثالی در این باره افزود: آن خانم هنرپیشه ای که عنوان کرده که از کسی درخواست کردم یک کار خوب برای من دست و پا کند که فرد مورد نظر در پاسخ به این خانم هنر پیشه می گوید کسی که کار طولانی به تو بدهد حال طولانی هم ازت می خواهد…(خنده حضار).
نبوی ادامه داد: جمهوری اسلامی می خواهد به نظریه متعادل در عرصه فرهنگ دست پیدا کند، اما ظاهرا آقایان نظریه آخر « ول بودن »! را قبول دارند که این انحراف مطلق است.
آیا گشت ارشاد مربوط به این دولت است؟
حجت الاسلام شریف زاده در پاسخ به مباحث مطرح شده از سوی نبوی اظهار داشت: اشکال اساسی ما طرز تفکر آقای نبوی است که متاسفانه این طرز تفکر در جامعه ما زیاد بوده و همین است که آغاز کار سنگ زیربنا، کنترل باشد یعنی همه چیز باید با کنترل آغاز شود. کنترل مردم در خیابانها، این در حالی است که گزاره آقای نبوی کاملا نادرست است .
وی در پاسخ به یکی از اظهارات نبوی مبنی بر این که آیا گشت ارشاد تنها مربوط به دوره احمدی نژاد است؟، گفت:آقای نبوی گشت ارشاد، روزی گشت ثارالله بود و روزی قسمتی از فعالیت برخی دیگر از نیروهای مردمی نظام بود و روزی دادسرای منکرات بود، چه کسی برای دادسرای منکرات مجرم می آورد؟ آیا گشت ارشاد مربوط به این دولت است؟20 سال پیش نامش چیز دیگری بود، بحث سر این است که ما بنا را روی کنترل گذاشته ایم و مردم را کنترل کنیم آیا کنترل اصل است یا انسان اصل است؟
هنوز هم می گوییم ذات هنر خیر است
شریف زاده در ادامه توضیح داد: آیا اکنون هم می گوییم هنر بستر فواحش است و بسیاری از منکرات در این بستر بوجود می آید؟ خب اقتضای چنین نگاهی کنترل هنر است؟ ما باید نقشه راه برای هنرمندان ترسیم کنیم که چگونه و چه بسازند و معلوم است که معنای هنرمند زیبایی آفرین است. معنای هنر یعنی عرضه واقعی زیباییات که واقعیت را بتواند جوری ارائه کند که احساسات مخاطب را نسبت به آن واقعیت برانگیزد.
وی افزود: حالا آن واقعیت ممکن است یک واقعیت تلخی مانند فقر باشد و یا فیلمی از فقر بسازد که احساسات مخاطبانش را نسبت به فقر برانگیزد و یا از یک زیبایی و از یک واقعیت، زیبا بسازد هنوز هم می گوییم ذات هنر خیر است و ما باید بر این ذات تکیه کنیم نه آن که اصل را روی کنترل بگذاریم.
این مدرس حوزه و دانشگاه با ارائه توضیحاتی بیشتری گفت:شریعت برای بهبود زندگی انسان به وجود آمده است .
وی با طرح سووالی مبنی بر این که انسان برای دین است یا دین برای انسان است،؟گفت:ما کار را به گونه ای کرده ایم که انسان باید برای دین باشد و بعد هم سند می آوریم می گوییم مگر سیدالشهدا(ع) برای دین خدا شهید نشد ؟پس انسان برای دین است.این باور مبنایی و عرفانی است و امام رضوان الله تعالی علیه بارها این جمله را تکرار کردند که دین برای دین است و باید به انسان بیاندیشیم نه به کنترل آن لذا این که ابداع آقای مشایی نیست بلکه باور او است.
شریف زاده با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) که گفتندˈ خدا انسان را آفرید که خودش را نشان دهدˈ گفت:حال دین برای این است که در نشان دادن خدا ، اشکالی پیش نیاید. همه چیز برای این انسان آفریده شده و بحث این نسیت که شریعت کنار رود. اراده ها نادیده گرفته شود.
احمدی نژاد از همه ما مقیدتر به دین است
شریف زاده با بیان این که آقای احمدی نژاد مقیدتر از ما به دین است اظهار داشت: عبادات آقای مشایی نیز خیلی بیشتر از برخی آقایون روحانیون است. اما آغاز کار کجا است. باید به انسان بیندیشیم بعد شریعت را برای او برنامه ریزی کنیم تا این انسان رشد کند یا این که بگوییم شریعت اصل است و انسان فدای شریعت و بر سرش بزنیم.
وی افزود: این که می گویم اصل را انسان قرار دهیم این اومانیسم نیست. این قرار دادن اراده انسان در عرض است و ارداه خدا نیست. چه کسی چنین چیزی گفت که اراده انسان در عرض اراده خدا قرار بگیرد که ما بگوییم نه خیر باید در طول اراده خدا باشد.
شریف زاده با اشاره به گفت و گوی خود با مهندس مشایی گفت: مشایی در دیدار سفیر اتریش موضوعی را مطرح کرد و گفت به وی گفتم شما به اندازه قرون وسطی راه را خطا رفته اید چرا شما اومانیسم هستید؟ مدرنیسم غرب به اندازه قرون وسطی راه را اشتباه رفته است چرا؟
وی ادامه داد: مشایی در این دیدار خطاب به سفیر اتریش گفت که این به خاطر این است که هر دو بنا را بر تعارض بین انسان و خدا گذاشته اید.
شریف زاده ادامه داد: قرون وسطی سر خدا را گرفته است مثل یک طناب و مدرنیزم سرطناب انسان را گرفته است که هر دو می کشند در حالی که مساله این است که اصلا تعارضی بین انسان و خدا نیست و این بدان معنی است که اصلا مبانی شما غلط است.
وی ادامه داد: برخی دینداران ما امروز در جامعه می خواهند خدا را بکشند که نوبت به انسان نرسد و روشنفکران نیز می خواهند طرف انسان را بکشند که نوبت به خدا نرسد.
نبوی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی می بینیم که بدنه اجتماعی ما یک مرتبه با سینما قهر می کند و در سال 86 و 87 قهر سینما اتفاق می افتاد و ابتذال رخ می دهد آن وقت اسمش را می گذاریم کرامت انسانی.
وی گفت: انسان یک مفهومی دارد. دولت جای چنین مباحثی نیست اگر قرار است به چیزی بپردازد به جای بازی با کلمات باید برنامه شفاف ارایه کند نه این که بگویند که ذات هنر خیر است و هر آنچه که می خواهند بسازند این چه حرفی است؟
نبوی ادامه داد: هیچ جای دنیا نه هالیوود نه بالیوود چنین تفکری را قبول ندارد که ذات هنر خوب است این گفتمان فقط از یک عده افرادی برمی آید که فقط سفسطه و مغلطه می کنند و تفسیرهای من درآوردی از خود ارایه می کنند.
وی اضافه کرد: بیان کردن این نوع از الفاظ بعدها تبدیل به هزینه هزاران میلیارد تومان می شود بعد می خواهید رد آن را بگیرید که این پول ها کجا می رود که حال باید 10 سال دستگاه های نظارتی دنبال ردپای آن باشند.
نبوی به جای نقد کردن این گونه اظهارداشت: من تقاضای اکید دارم و از دستگاه قضایی می خواهم به این موضوع رسیدگی کند. من نیز در پایان این دولت می روم اقامه دعوا می کنم که این آقای لیدر جریان انحرافی باید در باره هزینه های بودجه بخش فرهنگی محاکمه شود و مشخص شود این هزار هزار میلیارد تومان ها کجا خرج شده است؟ این مساله را نباید رها کنیم پشت این لفاظی ها این اتفاقات رخ داده است. دولت وضع را به حالت عجیب و غیرقابل حل رسانده و حال با جسارت تمام می آید درباره کرامت انسانی حرف می زند!
حجت الاسلام شریف زاده در ادامه این مناظره در پاسخ به سووالات دانشجویان مبنی بر این که ارتباط احمدی نژاد و مشایی با «علی یعقوبی چیست ؟» گفت: وی ارتباطی با مهندس مشایی و دکتر احمدی نژاد ندارد و انواع تهمت ها را به مشایی زدند و به من هم گفتند که وی مساله امنیتی دارد، نزدیکش نشو و حالا تهمت جدیدی مبنی بر فساد اقتصادی به وی می زنند.
وی با بیان این که 35 سال از عمر انقلاب می گذرد و آقای نبوی عنوان کرد که فردا می خواهد برود دادگاه پیگیر شوند که این پول ها چه شده است؟ گفت: بهتر است موضوعی را روشن کنم. جناب آقای نبوی نخست آن که اصولگرایان گفتند لازم نیست کسی پرونده قضایی داشته باشد که ردصلاحیت شود. می دانید که از چه سخن می گویم؟
شریف زاده با اصرار دانشجویان و درخواست آنها مبنی بر این که این اصوگرایان چه کسانی بودند که این اظهارات را مطرح کردند، گفت: باهنر…
شریف زاده:به من گفتن به مشایی نزدیک نشوی
وی ادامه داد: سه سال است که انواع و اقسام تهمت ها را به وی (مشایی) نسبت دادند و به من هم گفته اند که به وی نزدیک نشو چرا که وی مشکل امنیتی دارد، جاسوس اسراییل است، مشکل اقتصادی دارد و این در حالی است که تاکنون یک صفحه پرونده مستند در این خصوص وجود ندارد و به همین دلیل است که هر کاری از دست جناح ها برمی آید علیه وی مطرح می کنند.
شریف زاده:نگویید روابط دولت با روحانیت ضعیف است
شریف زاده در پاسخ به سووال دیگری درباره این که می گویند روابط دولت با روحانیت بسیار ضعیف است، افزود: در طول 35 ساله عمر انقلاب هیچ دولتی همانند دولت احمدی نژاد به روحانیون کمک نکرده است.
وی با بیان این که ارتباط این دولت با روحانیت از همه دولت ها بیشتر بود گفت: احمدی نژاد تاکید داشت که باید به این بخش توجه ویژه ای شود چون کار علمی و دینی در کشور انجام می دهند و بر این اساس بودجه ای میلیاردی به حوزه ارایه شده بدون آن که بازرسی بفرستند که با این هزینه چه کارهایی صورت می گیرد.
شریف زاده توضیح داد: رهبری تاکید کرده اند که حوزه ها باید کار فرهنگی و دینی انجام دهند که دولت در این راستا بسترسازی کرد اما حوزه های علمیه چه کارهایی انجام دادند؟ پس نگوید ارتباط دولت با روحانیت ضعیف است.
وی اظهارداشت: شما بگویید در کدام دولت از روحانیون در رده های مختلف استفاده شده است؟ احمدی نژاد حتی در هیات دولت نیز یک روحانی را به عنوان معلم اخلاق در بدنه دولت قرار داد که زمانی آیت الله حائری شیرازی و زمانی حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی بود.
شریف زاده گفت: مخالفان ا حمدی نژاد زمانی می گفتند که چرا احمدی نژاد از موسسه امام خمینی (ره) آقای مصباح نیرو می آورد؟ این یعنی ارتباط با روحانیت.
وی در ادامه با ارایه توضیحاتی در این باره افزود: آقای نبوی آنها می گفتند که چرا آقای احمدی نژاد تا این حد به آقای مصباح توجه کرده است؟ چرا از روحانیون آن موسسه در کارها استفاده می کند؟ این خلاف گفته شما است که می گویید ارتباطی بین روحانیت و دولت وجود ندارد. شریف زاده با بیان این که آیا نباید درس دین، قرآن و عربی دانش آموزان ما را حوزه علمیه برعهده بگیرد؟ گفت: پس برای چه ما آموخته ایم؟ چرا مرکز مدیریت فعالیت نکرده است؟
وی با اشاره به تسلط مشایی بر بحث مهدویت گفت: ما ویژه نامه ای در خصوص مدیریت جهانی مهدوی منتشر کرده ایم که در آن نگاه مشایی را در سخنرانی در خصوص مهدویت ذکر کرده ایم و مراکز مهدویت قم با ما تماس گرفتند که تعداد بیشتری از این نشریه برای ما ارسال کنید که ما فرستادیم.
به گفته شریف زاده، آنها گفتند که شما از این دست حرف ها دارید؟ می گفتند صحبت های رهبری و امام در خصوص امام زمان (عج) قشنگ بود، خوب این صحبت ها سالهاست که منتشر می شود و در زیبایی این سخنان شکی نیست اما آن چیزی که آنها می خواستند این ها نبود، چیزی که آنان می خواستند سخنرانی مهندس مشایی بود.
این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به اظهارات ضد و نقیض نبوی خطاب به دانشجویان حاضر افزود: بهتر است شما بروید مقاله ای که مهندس مشایی درباره مهدویت ارائه کردند را مطالعه کنید.
شریف زاده خاطرنشان کرد: تاکنون کسی توانسته نقدی به آن وارد کند چرا که در اندیشه مهدوی مشایی یک دید متعالی و عالی وجود دارد که توانست به صورت علمی بین جامعه امروز و حرکت جهان با مهدویت ارتباط ایجاد کند؟
وی خطاب به نبوی گفت: معنا ندارد که کسی بیاید از روی تمسخر صحبت هایی را درباره هنر و هنرمندان مطرح کند. بهتر است این گونه به هنرمندان نگاه نشود. آقای نبوی شما از یک طرف می گویید هنر مقدس است و بعد هنر را ملازم با فساد معرفی می کنید؟ همچنین وقتی در آغاز سخن از محوریت انسان در اندیشه مشایی می گوییم آن را اصل انحراف می خوانید و پس از انکه آن را تشریح می کنم می گویید ما که در این مطالب اشکالی نداریم.
چه قدر تناقض؟
شریف زاده به نبوی گفت: بنیاد مولانا و امثال این تفکرات باید در جامعه ترویج شود و اگر چنین تفکر دینی که در حال حاضر رواج دارد در جامعه ادامه یابد به انزوای دین می انجامد که اگر دولت وارد این مقوله نشود، نگاه دینی شما مردم را به زحمت می اندازد.
نبوی در پاسخ به سووال دانشجویی مبنی بر این که تحصیلات مشایی چیست؟ گفت: مهندسی الکترونیک است البته در دانشگاه های چابهار، تربیت معلم، مدرس و شریف ثبت نام کردند اما تا کنون قبول نشدند…(با خنده)
نبوی: تمام دولت ها به یک اندازه مورد حمایت رهبری بوده اند
وی در ادامه درباره حکم معاون اولی مشایی از سوی رییس جمهوری گفت: پشت پرده این قضایا این بود که وی صلاحیت این سمت را ندارد چرا که تمام نهادهای ذیربط مخالف صد درصد وی در این سمت بودند، وزارت اطلاعات هم صد درصد مخالف بود چون وی را از قبل می شناختند و در حقیقت زیرنظر وزارت اطلاعات بود.
نبوی با بیان این که مشایی چند بار خواست وارد وزارت اطلاعات شود اما در گزینش مورد تایید قرار نگرفت، گفت: بر این اساس دولت از آن زمان تا امروز 180 تا 730 درجه تغییر جهت داده است به حدی که ما نمی توان درجه آن را بسنجیم یعنی چنان دور می زند که شما می بینید که می خواهد همایش آزادی را برگزار کند و بت بزرگ را بشکن را به لبیک یا خامنه ای (با خنده) تبدیل کند، ما دور زدن این درجات را نمی فهمیم!
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اصولگرایان مطرح می کنند دولت فعلی، همان دولتی نیست که از آن حمایت کردیم، پس چرا افراد بابصیرت و اصولگراها پشتیبانی کردند، اظهار داشت: در سال 84 احمدی نژاد با شعارهای پایه ای انقلاب آمد و مردم نیز از رفتار دولت حمایت کردند.
نبوی افزود: ما با این فکر که یک عقل فکوری آمد در راس قرار بگیرد از احمدی نژاد حمایت کردیم اما به مراتب پس از عملکردهای دولت و فاصله گرفتن افراد از رییس جمهوری متوجه اشتباه خود شدیم؛ من شخصا بابت حمایت از احمدی نژاد عذرخواهی می کنم!
وی ادامه داد: ایراد مشایی به کم کاری در حوزه فرهنگی ایراد درستی است اما این مساله ربطی به دولت ندارد و دولت را تبرئه نمی کند که در بخش های مختلف وارد شود.
نبوی با بیان این که تمام دولت ها به اندازه خود مورد حمایت رهبری بوده اند اما این چیزی را ثابت نمی کند، گفت: دولت نهم و دهم در ابتدا مورد حمایت رهبری قرار گرفت تا بتواند در برابر مشکلات کار کند اما نسبت به آن مغرور شد و رهبری از افراد متعددی تعریف کردند که آنها قدر خود را ندانستند.
وی با اشاره به مباحث وقایع سال 88 گفت: هنوز خستگی مقام معظم رهبری از آن اتفاقات در نیامده که ما می بینیم لیدر جریان انحرافی از میان بچه مذهبی ها بیرون آمده و فتنه جدیدی را به راه انداخته است!
نگویید حمایت رهبری مربوط به اوایل دولت نهم بوده است
حجت الاسلام شریف زاده در ادامه این مناظره در پاسخ به اظهارات نبوی خاطرنشان کرد: آقای نبوی خلاف نظر رهبری اظهارنظر می کنید چون حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از دولت ها برای سال های اول دولت نیست، سال گذشته دولت خدمت رهبری رسید در آنجا گفتند که دولت ارزش های انقلاب و آنچه ما از امام آموخته ایم را احیا کرد و توانست شعارهای انقلاب را زنده کند.
وی ادامه داد: رهبری خطاب به دولت گفتند می دانید چرا مخالفت ها با شما به ویژه در این سه سال اخیر زیادتر شده است؟ چون بر همان شعارها بیشتر تاکید کرده اید.
وی افزود: آقای نبوی این خلاف آن چیزی است که مطرح کردید، خب خیلی راحت بگویید که ما سخنان رهبری را باور نداریم ایرادی ندارد اما نگویید حمایت رهبری مربوط به اوایل دولت نهم بوده است.
شریف زاده گفت: چرا آقای نبوی می گوید رهبری از همه دولت ها یکسان حمایت می کند؟ اما این چیزی را ثابت نمی کند؟ اما سخنان صریح رهبر معظم انقلاب این است که ایشان فرمودند این دولت با دولت های دو دوره گذشته تفاوت محرز دارد، ممتاز است.
وی افزود: علت این است که دولت دنبال حاکمیت دوگانه نبوده است و این کلام صریح رهبری است یا نه؟ جناب آقای نبوی شما که می گویید این حمایت های همیشگی است این متفاوت با دو دولت گذشته است چرا که آنها در ایجاد حاکمیت دو گانه تلاش کرده اند چرا خلاف می گویید؟
شریف زاده با اشاره به اظهارات نبوی درباره این که مشایی در گزینش های وزارت اطلاعات تایید نشده، گفت: این مساله کذب محض است چرا که مشایی مسوول اطلاعات کردستان بوده و در آنجا کار فرهنگی کرده و مشکلات کردها را با کار فرهنگی حل کرده است.
وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر زندانی شدن دانشجویان در سال 88 اظهار داشت: شما می دانید که چقدر از حامیان دولت به زندان رفتند و در ضمن مگر دم از تفکیک قوا نمی زنید برای پرداختن به مساله زندانیان سیاسی چرا سراغ احمدی نژاد می آیید که خود نمی تواند وارد زندان شود. آن کسی که به زندان انداخته، مسوول است.
وی ادامه داد: شما مطمئن هستید که هر اتفاقی که در این کشور رخ می دهد مقصر رییس جمهوری است؟
شریف زاده با اشاره به این که آقای مرتضوی را برای چه و با چه پرونده ای به دادگاه رفت، گفت: آن زمان آقای مرتضوی کجا بود؟ در دادستانی بود، خب دادستانی مربوط به کدام قوه است بقیه مطلب را خود حدس بزنید بنده کاری به درست و غلط بودن آن ندارم فقط می خواهم که کمی درست فکر کنید.
شریف زاده در تایید سخنرانی احمدی نژاد در میدان ولیعصر گفت: احمدی نژاد تاکید کرد بسیاری از راهپیمایان سال 88 از مردم کشور هستند و برخی در میان آنها وارد شده اند خس و خاشاک اند، خیلی از کسانی که در میدان آزادی به اسم سبز ها آمدند آدم خوب و باخدایی هستند و شما نباید همه کسانی که پارچه سبز بستند شما را در صف معاندانی که مسجد آتش زدند و شیشه شکستند، ببرید.
نگویم جریان انحرافی
وی گفت: نبوی یک روحانی است که سال های سال در دانشگاه تدریس کرده و اکنون میزان اهانت و ناسزاگویی ها در این مناظره به حدی است که فکر نمی کنند به برادر روحانی که کنار من نشسته است نگویم جریان انحرافی، آیا خوب است که من به شما بگویم منحرف؟
شریف زاده تصریح کرد: مشایی فرد بسیار صبوری است که در برابر این همه بهتان ها تاکنون از وی بی احترامی دیده نشده است، مشایی با کلمه انسان لفاظی نمی کند بلکه واقعا به کرامت انسان ها معتقد است.
شریف زاده اضافه کرد: مشایی هیچ گاه از مسیر ادب خارج نشده است و از بهتان زنندگان، بدگویی نکرده است تا آنجایی که آقای زیبا کلام هم گفت در مردانگی مشایی همین بس که هیچ گاه از مسیر ادب خارج نشده است من وقتی این صبر را دیدم باور کردم، اخلاقی که در مشایی وجود دارد در بسیاری از مدعیان اخلاق نیست.
وی در پاسخ به سوالی که چرا سعی در بزرگ کردن مشایی دارید گفت: اصل و اصول مشایی انسان است و میزان عبادت وی را از نزدیک دیده ام.
خدا را شکر که ما آقای شریف زاده رو داریم.