سه‌شنبه 11 ژوئن 13 | 10:33

معیار انتخاب اصلح با توجه به منابع دینی

در این یادداشت، ۶ ملاک «تقوا، ولایت‌پذیری، تبعیت از قانون، ساده‌زیستی، تخصص و تعهد، و حمایت از محرومان و مستضعفان» تبیین شده است.


انتخاباتبا توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و ضرورت پاسخ‌گویی به سؤالات اندیشه‌ای‌ و دینی پیرامون آن، مجموعه‌ای سلسله‌وار از پرسش‌ها و پاسخ‌ها در این رابطه منتشر می‌شود.

یکی از سؤالات مربوطه این است که «با توجه به منابع دینی، معیار و ملاک انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟»

مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم، در یادداشتی این مسأله را بررسی کرده است.

با توجه به حضور قابل توجهی از کارشناسان اسلامی در مجلس خبرگان قانون گذاری و نقش فعال آن در تدوین قانون اساسی می‌توان شرایطی که برای ریاست جمهوری در قانون اساسی بیان شده است را برگرفته از منابع دینی دانسته و آن را ملاک صلاحیت افراد برای این مسئولیت مد نظر قرار داد با این وجود برای انتخاب اصلح، به بعضی از معیارها و ملاک‌ها اشاره می‌شود:

1 – داشتن تقوا

یکی از شرایط ریاست جمهوری و به عبارت بهتر یکی از معیارها برای انتخاب اصلح تقواست.

حضرت علی علیه‌السلام در نامه به مالک اشتر به مسئله تقوا تاکید دارند و فرموده است: «امره بتقوی الله»[1]

البته تقوا با تمام ابعاد آن. به عنوان مثال وقتی کاندیدایی در معرفی خودش و همچنین در زمان تبلیغات انتخاباتی رعایت کند و به دیگر کاندیداها تهمت نزند و در چارچوب حرف بزند و وعده و وعید (کاذب) ندهد و خلاصه تقوای سیاسی، اجتماعی و … داشته باشد یکی از بهترین ملاک برای انتخاب اصلح است.

امام خمینی (ره) هم به این مسئله اشاره دارند و فرموده‌اند : «ما احتیاج به رجالی متدین و قابل اعتماد داریم که در عضویت شورایی پس از سقوط رژیم شرکت کنند» [2]

2 – ولایت پذیر بودن

همانطور که حضرت علی علیه‌السلام فرموده است: «و والی الامر علیک فوقک» [3] یکی از مسلمات و مبانی جمهوری اسلامی مسئله ولایت فقیه می‌باشد که باید از اول تا آخرین روز زمان ریاست جمهوری‌اش از ولی فقیه اطاعت کند.

پس مردم باید توجه داشته باشند که یکی دیگر از ملاک‌های انتخاب اصلح، ولایت پذیری کاندیداست و آن را می‌توان از طریق پرسش از متخصصین اهل فن و همچنین مراجعه به سابقه کاندیدا تا حدی تشخیص داد.

امام خمینی(ره) هم به این مسأله خیلی تاکید داشتند و فرموده‌اند انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و هدف اصلی ایشان از نهضت و انقلاب احیاء و اجرای احکام اسلامی است و این زمانی عملی می‌شود که رئیس جمهوری از ولی فقیه تبعیت کند و در همه کارها تحت نظر حاکم اسلامی باشد تا کارهای بر خلاف اسلام انجام نگیرد چون از نظر ما ولی فقیه ادامه امامت و رسالت می‌باشد و به همین خاطر تبعیت از آن لازم و ضروری است.

3 – تبعیت از قانون

می‌توان گفت یکی از مواردی که امام خمینی(ره) به آن تاکید داشتند تبعیت از قانون بود و در این مورد فرموده است «در اسلام قانون است. همه تابع قانونند و قانون هم قانون خداست. قانونی است که از روی عدالت الهی پیدا شده است. قانونی است که قرآن است، قرآن کریم است و سنّت رسول اکرم(ص) است. همه تابع او هستیم و همه باید روی آن میزان عمل کنیم. فرقی ما بین اشخاص نیست در قانون اسلام. فرقی ما بین گروه‌ها نیست» [4]

امام خمینی(ره) حکومت اسلامی را حکومت قانون می‌دانند و به همین خاطر به آن تاکید دارند.

حضرت علی علیه‌السلام هم فرموده است: «و اتباع ما امر به فی کتابه» [5]

حاکم اسلامی در زمان غیبت کبرا ولی فقیه است، برای اطاعت از ولی فقیه که ادامه امامت و رسالت است باید به سراغ قرآن و دستورات آن رفت. قرآن راه اطاعت خدا را مشخص کرده است و هم چنین راه را برای اطاعت از پیام و کلام رسول خدا(ص) هموار ساخته است.

4 – ساده زیستی

یکی دیگر از معیارهای انتخاب اصلح، ساده زیستی و دوری از تجملات و تشریفات است.

همانطوری که حضرت علی علیه‌السلام فرموده است: «اولئک اخف علیک مؤونه» [6]

امام خمینی (ره) هم به این مسئله خیلی تاکید داشته و در این مورد فرموده است: «آخرین نکته‌ای که در اینجا … باید از باب تذکر عرض کنم و بر آن تاکید نمایم مسأله ساده زیستی و زهدگرایی … است … و از گرایش به تجملات و زرق و برق دنیا دون شان …. و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران است پرهیز کنند و برحذر باشند» [7]

امام خمینی (ره) در مورد کاخ نشینی فرموده است: «آن روزى که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزى که رئیس جمهور ما خداى نخواسته، از آن خوى کوخ‏نشینى بیرون برود و به کاخ‏نشینى توجه بکند، آن روز است که انحطاط براى خود و براى کسانى که با او تماس دارند پیدا مى‏شود. آن روزى که مجلسیان خوى کاخ‏نشینى پیدا کنند خداى نخواسته، و از این خوى ارزنده کوخ‏نشینى بیرون بروند، آن روز است که ما براى این کشور باید فاتحه بخوانیم‏» [8]

حضرت علی علیه‌السلام به مردم بصره فرمود: «ای مردم بصره، بر من خرده مگیرید (سپس به پیراهن خود اشاره کرده و فرمود): این از دستبافت‌های همسر من است» [9]

5 – تخصص و تعهد

یکی دیگر از ملاک‌های انتخاب اصلح علاوه بر تعهد، تخصص داشتن همکاران رئیس جمهور است.

البته مقداری تشخیص آن مشکل است ولی به هر حال به نظر می‌رسد در انتخاب اصلح یک معیار مهم می‌باشد، همانطوری که امام به این مسئله اشاره کرده و فرموده است: «دولت بدون گزینش اشخاص متعهد و متخصص در رشته‏هاى مختلفه موفق نخواهد شد و دولتمردان در گزینش همکاران به کاردانى و تعهد آنان و بهتر خدمت کردن آنها به کشور و در منافع ملت بودن آنان تکیه کنند تا در پیش حق تعالى و ملت رو سفید باشند و در امور موفق باشند، نه بر دوستى و آشنایى و حرف شنوى بى‏تفکر و تأمل که این رویّه موجب ناکامى در خدمت به کشور است. دوست خوب براى دست اندرکاران آن است که در پیشرفت امور محوله به آنان مؤثر باشد و در خدمت ملت باشد، نه در خدمت آنان، هر که و هر چه خواهد بود. دولتمردان از دانشمندان و متخصصان متعهد استمداد کنند تا راز موفقیت را به دست آورند. دولتمردان با رویّه و فکر واحد براى رسیدن به آنچه صلاح اسلام و کشور است‏ به پیش روند. و این سیاست صحیح اسلامى است‏» [10]

6 – حمایت از محرومان و مستضعفان

یکی دیگر از معیارهای انتخاب اصلح این است که از قشر مستضعف و طبقه پائین جامعه باشد تا بتواند از محرومان و مستضعفان حمایت کند و به فکر آنها باشد و وضع معیشت آنها رسیدگی کند.

پیامبر اسلام (ص) هم به پیروان خود توصیه می‌کرد که از مستضعفان حمایت کنند و هم چنین در یک روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است که یکی از خصلت‌های مهم سلمان فارسی آن بود که مستمندان و مستضعفان را دوست می داشت و مجالست با آنان را بر مجالست با ثروتمندان ترجیح می‌داد. [11]

امام خمینی (ره) هم بر حمایت از محرومان و مستضعفان تاکید می‌کردند و در این مورد فرموده‌اند: «توجه داشته باشند رئیس جمهور و وکلاى مجلس از طبقه‏اى باشند؛ که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند.» [12]

در مجموع این ویژگی‌های که به اختصار درباره آن پرداختیم می‌تواند ملاک و معیارهای خوبی برای انتخاب اصلح برای تصدی ریاست جمهوری باشد که علاوه بر آن ملاک‌هایی چون داشتن برنامه مدون و برخورداری از مدیریت قوی، دارای روحیه استقلال و خودباوری و عدم گرایش به غرب، حسن سابقه و شهرت و نداشتن سوء ظن به آن از مواردی است که می‌توان بر موارد فوق افزود.

پاورقی

[1] نهج البلاغه، ترجمه دکتر شهیدی ، نامه 53 ص 325

[2]. صحیفه امام، ج5 ، ص151

[3]. نهج البلاغه، همان، ص326

[4]. صحیفه امام، ج9 ص 425

[5] نهج البلاغه ، همان

[6]. نهج البلاغه.همان

[7]. صحیفه امام، ج20، 342

[8]. همان؛ ج17، ص376

[9] . بحارالانوار، ج40، ص325

[10]. صحیفه امام، همان، ج19، ص157و 158

[11]. بحارالانوار، ج22، ص327

[12] وصیت نامه سیاسی الهی امام(ره)

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.