سعید جلیلی در مسجد آیت الله خوشوقت
اشاره: چند ماهی است که جای خالی ستارهای درخشان در عالم علم و عمل به وضوح احساس میشود؛ عالمی که به فرموده رهبر معظم انقلاب: عمری سرشار از معنویت و تهذیب را سپری کرد و گامهای پیوسته در سلوک الی الله برداشت. کسی که مقام معظم رهبری فرمود: در طوفانهای حوادث پیش رو باید به او وصل شوید. فقیهی که دیانت را عین سیاست میدانست و تقوا را در تمام عرصه ها کلید صلاح و موفقیت. اینک درآستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر آنیم تا یادی از او کنیم و ازاین عزیز خدا و یار رهبری برای پیشرفت و عزت و خلق حماسهای سیاسی استمداد طلبیم.
از آنجا که در سالهای حیات حضرت آیت الله خوشوقت دو موسسه به نامهای صاحبالامرعلیه السلام (تخصصی فقه و اصول) و اطلس تاریخ شیعه (تحقیقات تاریخ و جغرافیای تاریخی) در شهر مقدس قم تحت اشراف و نظارت ایشان تاسیس شد که برنامه های علمی و آموزشی این موسسات تحت نظارت معظم له بود، به محضر حجة الاسلام و المسلمین بنایی مسوول موسسه اطلس تاریخ شیعه رسیدیم تا با توجه به آشنایی که با مبانی فکری و عملی ایشان دارند و مراوداتی که سال ها با این عالم بزرگوار داشته اند مطالبی را از محضرشان جویا شویم.
با سلام خدمت جنابعالی و ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا به عنوان اولین سوال، در مورد شخصیت علمی و عملی حضرت آیت الله خوشوقت نکاتی را برای مخاطبان بفرمایید؟
بنده هم عرض سلام دارم خدمت جنابعالی؛ حضرت آیت الله خوشوقت (ره) حقیقتا شخصیتی بودند که در زمینه های مختلفی از علوم اسلامی به خصوص تسلط به فقه و مبانی فقهی، جزو عالمان برجسته شیعی محسوب می شدند. ایشان از شاگردان امام راحل (ره) بودند که هفت سال مستمر و جدی در درس خارج فقه و اصول ایشان حاضر شدند و با نبوغ و هوش سرشاری که داشتند پس از پایان این دوره به درجه اجتهاد رسیدند. از آنجا که ایشان احاطه زیادی به مبانی اسلام به خصوص آیات و روایات داشتند و با فضای نزول آیات و صدور روایات به خوبی آشنا بودند، همچنین مطالعات تاریخی وسیع، در کنار استفاده هایی که از محضر علمی و عملی علامه طباطبایی (ره) در فلسفه و عرفان عملی داشتند، از ایشان شخصیت ویژه و کم نظیری ساخته بود. آیت الله خوشوقت جزو کسانی بود که در کنار درس و بحث علمی، عمل صالح را سرلوحه کار خود قرار داده بود تا جایی که از خواص و برگزیده درس عرفان عملی علامه طباطبایی (ره) قرار گرفت و به مقامات و درجات بالایی از ایمان دست یافت.
ایشان در مسائل سیاسی دخالت می کردند و به طور کلی آیا سیاست را با اخلاق اسلامی مرتبط می دانستند؟
همانطور که عرض کردم ایشان از شاگردان امام (ره) بودند و با توجه به اینکه در مکتب امام (ره) درس خوانده بودند و واقعا به مبانی نظری امام (ره) و شخصیت ایشان اعتقاد و ارادت داشتند، دیدگاههای ایشان نیز همانند امام (ره) بود و همچون استاد بزرگوارشان سیاست را آمیخته با دیانت و بلکه همراهی با انقلاب را عین تقوا می دانستند؛ به همین خاطر از ابتدای حرکت امام (ره) و به خصوص پس از پیروزی انقلاب همراه امام و انقلاب بودند و امام (ره) نیز در اولین سال های پس از پیروزی انقلاب، ایشان را به عنوان نماینده خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب کردند. بعد از امام نیز مقام معظم رهبری را از هر جهت پشتیبانی و تایید می کردند و معتقد بودند که حرکت مقام معظم رهبری، به تمام معنا حرکتی مبتنی بر تقوا و بندگی است و هر کسی را که در قول و عمل با مسیر ولایت فقیه و شخص مقام معظم رهبری انحرافی پیدا می کرد از مسیر اعتدال و انقلاب خارج می دانستند و ارتباط خود را با این طور اشخاص به طور کلی قطع می کردند و به دیگران هم همین توصیه را داشتند.ایشان با توجه به نگاه و درک عمیق و زلال از مسائل اسلام و انقلاب و ایمانی قوی و روحی پاک، در انتخاب افراد برای مسوولیت های نظام بسیار تیزبین، نکته سنج و ویژه بودند و تشخیص فوق العاده ای در شناخت افراد و کارآمدی آنها برای نظام اسلامی داشتند؛ لذا شاگردان و ارادتمندان را نیز در تشخیص افراد راهنمایی می فرمودند. آیت الله خوشوقت (ره) قائل بودند که اگر احکام اسلام بخواهد در جامعه پیاده شود باید از مسوولین شروع شود و به همین خاطر مردم علاوه بر حضور در انتخابات واجب است در انتخاب اصلح و معرفی آن به دیگران نیز تلاش کنند و این را وظیفه اصلی افراد در انتخابات می دانستندو می فرمودند:رای دادن به اصلحدر انتخابات،همان چیزی است که مردم باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشند. می فرمودند مردم باید به اصلح رای بدهند، هر چند در ظاهر فرد اصلح رای نیاورد. ایشان می فرمودند: باید کسی در راس امور اجرایی کشور قرار گیرد که پای بند عملی به اسلام و ولایت فقیه باشد.
در مورد ریاست جمهوری یازدهم نیز توصیه ای از ایشان به یاد دارید که مثلا شخصی را تایید کنند یا شایسته وظیفه خطیر ریاست جمهوری بدانند؟
بله؛ یک بار در اواخر آذرماه سال ۹۱ صحبت از افرادی بود که احتمال حضورشان برای نامزدی در انتخابات مطرح است، ایشان از میان همه افراد به صراحت فرمودند: آقای جلیلی اگر نامزد انتخابات شوند برای این کار (ریاست جمهوری) خوب هستند. در جلسه دیگری هم که صحبت از مسائل هسته ای بود در تایید شخصیت آقای جلیلی فرمودند:آقای جلیلی به موازین اسلام معتقد است و سیاسی کار (سیاست باز) نیست. و این در شرایطی بود که در آن ایام هنوز اصل کاندیدا شدن آقای جلیلی برای خیلی ها مشخص نبود وافراد دیگری مطرح بودند.
Sorry. No data so far.